اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > المنتدى التخصصى للمعلمين > المنتدى االأكاديمى للمعلمين > حجرة مـعـلـمـى المواد العلمية

حجرة مـعـلـمـى المواد العلمية الرياضيات - الكيمياء - الفزياء - الأحياء

قديم 04-09-2010, 10:04 PM
MEDO+ MEDO+ غير متواجد حالياً
عضو جديد

MEDO+ is on a distinguished road
Opp مش فاهم حاجه

انا يا جماعه والله مش قادر افهم حاجه فى الباب التانى بليز بعد اذنكوا حد يشور عليا بحل كويس

قديم 04-09-2010, 10:18 PM
سارةالنودى سارةالنودى غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (جامعة عين شمس )

سارةالنودى is on a distinguished road

الباب التاني دا الي بيتكلم عن الرابطة الايونية دا لو انا لسه فاكرة او التالت لكن لو مش هو دي طريقة لمذاكرة المنهج كله بص ياسيدي الباب دا غلس علي الي مش بيحب الحفظ لكن انا هقولك حاجة انت تجيب دفتر ومن اول السنة كدا تكتب فيه التعاريف بالورقة والقلم دا بالنسبة للمنهج كله والباب التاني بالخصوص لان تعريفه كتير هو والعضوية والباب الثالث وبعدين تقوم في نفس الدفتر وبالمقلوب (( برحتك يعني )) وتقوم عامل مقارنة بين كل انواع الروابط وتقوم عامل الملاحظات الي في الباب ودي هتجمعها من كتاب المدرسة ومن مذكرة الاستاذ كدا المشوار نصه خلص هتعمل انك تحل لان مع الحل في حجات هتعرفها جديدة وتثبت القديم اه وقبل الحل اقرا المذكرة كدا وشوف كدا هيحصل ايه
بالتوفيق بأذن الله
قديم 05-09-2010, 10:52 AM
MEDO+ MEDO+ غير متواجد حالياً
عضو جديد

MEDO+ is on a distinguished road
Icon114 شكرا

على فكره يا ساره انا بشكرك جدا على الرد الجميل بجد ميرسى ليكى وان شاء الله هعمل اللى[انتى قولتى عليه
قديم 10-11-2010, 11:37 PM
الصورة الرمزية أ/ احمد عبد الوارث
أ/ احمد عبد الوارث أ/ احمد عبد الوارث غير متواجد حالياً
مدرس علوم وكيمياء

أ/ احمد عبد الوارث is on a distinguished road

معااك استاذ احمد مدرس كيمياء الباب الثانى وهو تدرج خواص العناصر فى الجدول الدورى
اول حاجة عرف موقع وخصائص العناصر الممثلة والخاملة واحفظ بالورقة والقلم العناصر الخاملة كويس علشان التوزيع وبعدين العناصر الانتقالية الرئيسية والعناصر الانتقالية الداخلية
من اهم خواص العناصر نصف القطر والذى يقل فى الدورات ويزداد فى المموعات والباقى عكس من ( السالبية الكهربي - وجهد التاين - والميل الالكترونى)

اهم حاجة فى المشوار حل الاسئلة لانها هى اللى بتثبت المعلومة وبالتوفيق ان شاء الله

العلامات المرجعية