اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 29-09-2011, 01:19 AM
Agent-47 Agent-47 غير متواجد حالياً
طالب بكليه التخطيط العمراني و الإقليمي

Agent-47 is on a distinguished road
Smile اللي جاله تخطيط عمراني القاهرة من الشهادات المعادلة يتفضل هنا

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا احب اهنأكو بنتيجة تنسيقكو ،، و انا عارف ان الأغلبية منكو مدايق بسبب التنسيق اللي اتحطنتو و اتبهدلتو و انا عارف ان الكلمتين قليلين لوصف التنسيق الفظيع ده ،، بس هتعملو ايه ده قضاء و قدر و انا متأكد كمان ان في الغالب منكو ميعرفش عن الكلية دي و حطتها في أي خانة كده عشان يملاها ،، بس صدقوني لما تعرفو عن الكلية دي كويس هتتمنو انكو ماتمشوش منها

اعرفكو الأول بنفسي انا اسمي خالد صلاح .... كنت برضه زيكو شهادة معادلة كويتية " عن سنة الفراغ ( 2010 ) " يعني مفيش زيكو بهدلة ....... انا في الأول كنت معرفش عن الكلية دي حاجة خالص و كنت حاطتها في الخانة 37 و كان نفسي في أسنان او هندسة بس لما عرفت عنها اكتر عرفت انها مميزه جدا عن باقي الكليات و كمان تقريبا أحسن من هندسة عشان الكلية دي شاملة تقريبا من كل قسم في هندسة جزء

انا هبطل رغي =/ ، و هبدأ في الموضوع علطول

الأول نقرأ نبذة عن الكلية و عن الأقسام اللي فيها

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دي عن الكليه عامة

نبذة تاريخية عن الكلية
•?بدأت الدراسة بها في العام الجامعي 1978/1979 في مبناها القديم بشارع الجلاء بالقاهرة ثم أفتتح مبناها الجديدي عام 1991 في الحرم الجامعي حيث تغير إسمها بقرار جمهوري من معهد إلى كلية التخطيط الاقليمي والعمراني .
•?تعتبر كلية التخطيط الإقليمي والعمراني هي الكلية المتكاملة الوحيدة في مصر في مجال التخطيط الإقليمي والعمراني والتي تشمل أربعة أقسام متخصصة في هذا المجال ألا وهم :-
1. قسم التنمية الإقليمية
2. قسم التخطيط العمراني
3. قسم التصميم العمراني
4. قسم العلوم الأساسية

•?ويحصل كل خريج منها على لقب مهندس ويصبح عضوا مسجلا في نقابة المهندسين ( مهندس عمارة ) ويتسع المجال بالنسبة للخريجين ليشمل الوزارات المختلفة والمكاتب الاستشارية في مجال التصميم والتخطيط والوحدات المحلية والمحافظات بالإضافة إلى الهيئات العامة والخاصة المحلية والعالمية في مجال التخطيط العمراني والتنمية

الدرجات العلمية التي تمنحها الكلية

أولا : درجة البكالوريوس في التخطيط العمراني
مدة الدراسة بالكلية لنيل درجة البكالوريوس خمسة سنوات عبارة عن عشرة فصول دراسية.

ثانيا : دبلوم الدراسات العليا في :
1. تخطيط المدن والأقاليم
2. تخطيط التنمية المحلية
3. إقتصاديات العمران
4. تخطيط البنية الأساسية
5. تصميم البيئة العمرانية

ثالثا : درجة الماجستير في التخطيط الإقليمي والعمراني :
1. التخطيط الإقليمي
2. تخطيط المدن
3. التجديد والحفاظ العمراني
4. تصميم البيئة العمرانية

رابعا : درجة الدكتوراه في التخطيط الإقليمي والعمراني

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[font="times new roman"]الملخص ،،،، الكليه دي من أندر الكليات و أكثرها تميز لأنها الوحيده في مصر و نها تلاته بس في الشرق الأوسط
القاهرة ،،،،،،،،،،،،،،،، الدمام ،،،،،،،،،،،،،،،،،،، تل أبيب

زي مهو مكتوب فوق فيها أربع أقسام ...... و انت بتختار قسم واحد من الأقسام دي بعد أربع سنين من الدراسه يعني مش زي الهندسة العاديه

طب إيه نظامها ؟؟؟؟؟

نظامها انك بتحضر محاضرات اللي بيديها الدكاتره و السكاشن اللي بيديها المعيدين و سهل فيها انك تجيب تقديرات مادام انت بتحضر و ملتزم فيها
مفيهاش كتب ولا مقررات و لا ملازم و لا الهم ده كله خاااالص و لا حتى دروس فيها

طب أصلا يعني التخطيط العمراني ؟؟؟؟؟
التخطيط العمراني بتدرس فيها تخطيط القرى السياحيه و المدن و القرى و كمان بتضع خطط على المستوى القومي
لو تعرفو مدينتي و الرحاب و المدن الجديده زي التجمعات و 6 أكتوبر و العاشر و المدن دي كلها بتتم تخطيطها من قبل الكليه دي يعني انت بتتخرج من الكليه عشان تخطط مدن زي دي ،،،، أو بتخطط قرى سياحيه زي مارينا و غيرها

طب نظام الدراسه فيها إزاي ؟؟؟؟؟؟
سعات بيتطلب منك أبحاث أو شيتات تحلها في البيت و الأهم من ده كله حاجه اسمها مشروع

إيه المشروع ده ؟؟؟؟؟
دي حاجه انت بتسلم مننها جزء كل أسبوع و في أخر الترم بتلم كل اللي انت سلمته و بتصلحه تاني من الأخطاء و بتسلمه تاني
و هي عباره عن خرايط تتتطلب منك ترسمها و تلون أو تحط عليها حاجات بتبقى مطالبه منك و اللي بيشرح إزاي تعمل المشروع هو معيد المادة و دائما المشاريع دي بيتم الشغل فيها بصوره جماعيه .... يعني انت و 3 أو 4 بيبقو معاك في المجموعه و كلكو بتشتغلو في المطلوب تسليمه

***** اللي بيميز الكليه دي عن باقي الكليات انك تقدر توصل لأي معيد أو دكتور مش زي طب و لا هندسه و لا تجاره ،،،، و كمان كل اللي في الكليه كلها بالخمس دفعات 1000 طالب يعني سهل انك تتعرف عليهم
كمان الكليه من النوع الإجتماعي يعني كله بيحتاج بعضه و تقدر تسأل أي حد أكبر منك في أي دفعه و يفيدك بحكم الخبره اللي اكتسبها من الكليه

ده كمان بالإضافه انك مكن تدرب في أجازه الصيف عشان لما تتخرج تبقى عندك خبره كافيه و تقدر تدخل مجال الشغل من دون أي تعب و لا مجهود و انت ساعتها اكتسب خبره هتفيدك كمان فيها

كمان فيها شغل بالكمبيوتر كتير برامج فوتوشوب و اوتوكاد و إسكتش أب و الجي أي إس و غيرها اللي هتفيدك في الكليه و مجال العمل في الخارج

و أي استفسارات انا تحت الخدمه
[/font]]

Official Facebook Page
قديم 03-06-2012, 12:00 AM
المهندس/كريم عادل المهندس/كريم عادل غير متواجد حالياً
عضو جديد

المهندس/كريم عادل is on a distinguished road

انا مجموعي 94.30% منهج سعودي هل أقدر ألتحق يهذه الكلية "تخطيط عمراني" ؟؟
قديم 04-06-2012, 11:16 AM
المهندس/كريم عادل المهندس/كريم عادل غير متواجد حالياً
عضو جديد

المهندس/كريم عادل is on a distinguished road

انا مش فاهم ايه النووووم الي انتو فييييه ده بقالي يومين ومافيش حد رد عليا
قديم 07-06-2012, 09:33 PM
Agent-47 Agent-47 غير متواجد حالياً
طالب بكليه التخطيط العمراني و الإقليمي

Agent-47 is on a distinguished road

احنا اسفين على الإجابة المتأخره
طبعا انت لما هتيجي مصر هيمتحنوك امتحان القدرات (معادله) .... عشان كده مقدرش اقولك هتقدر تخشها ولا لا

لان اعرف ناس جاية من السعودية و كانت جايبه 99% على حد قولهم و لما دخلو امتحان القدرات المصرية اتغيرت الدرجات خااالص

لو غاوي الكلية اكتبها اول رغبة عندك و شد حيلك في امتحان القدرات

Official Facebook Page
قديم 18-07-2012, 08:56 PM
الصورة الرمزية H 0 s s A M
H 0 s s A M H 0 s s A M غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

H 0 s s A M is on a distinguished road

طب هى بكام فى السنة وايه نظام الكورسات وكدة ؟؟؟؟؟؟

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
معادلة, القاهرة, تخطيط, شهادة, عمراني