اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > المنتدى التخصصى للمعلمين > المنتدى االأكاديمى للمعلمين

المنتدى االأكاديمى للمعلمين ملتقى مهنى أكاديمى متخصص

قديم 01-11-2011, 09:35 PM
بوب2050 بوب2050 غير متواجد حالياً
عضو نشيط *** الفائز بالجولة الثانيه في مسابقة الكمبيوتر ***

بوب2050 is on a distinguished road
افتراضي ما هو رأيكم فى المناهج؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا كنت عاوز اشوف رأى الناس فى المناهج اللى احنا بنديها للطلبة
خاصة منهج الصف الأول الإعدادى لأنى شايف انه كتير اوى على الطالب خاصة الدش النظرى اللى الطالب يا حرام مطالب انه يحفظه ده ان عرف ولو حفظه ينساه قبل مايخرج من لجنة الامتحان
وتانى حاجة توزيع المنهج
اللى كل سنة ينزلوا درسين فى يناير يعنى اسبوعين مع ان احنا اول ناس بنمتحن وغالبا محافظتنا تمتحن فى اول اسبوع من يناير
نفس الانتقادات كل سنة ولاشئ بيتغير مش ده يبقى حرام؟؟؟؟
اتمنى اسمع رأيكم
وشكرا

قديم 03-11-2011, 12:59 AM
الصورة الرمزية عاطف جوده
عاطف جوده عاطف جوده غير متواجد حالياً
عضو نشيط

عاطف جوده is on a distinguished road

والله يا أخي مهما يكون احسن من المهزلة اللي موجوده في الحاسب الالي في المرحلة الابتدائية اللي لو اتلغي خالص يبقى احسن من العار اللي موجود دلوقتي
لكن في المرحلة الاعدادية فقط تحتاج إلى شيء من اعادة الهيكلة يعني المنهج بتاع سنة اولى اعدادي لو مثلا أخذ الولد اول اربع فصول مع جزء الويندوز والفصلين الخامس والسادس مع برنامج الورد هتلاقي الموضوع بقى مقبول
قديم 05-11-2011, 02:04 PM
raaed_11 raaed_11 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

raaed_11 is on a distinguished road

انا مش عاجبنى جزء الويندوز فى الصف الاول الاعدادى .... وياريت كان يتم التعمق فى الباب الاول ....

بالاضافة الى الجزء المضاف من موقع الوزارة ...... كان هايبقى المنهج مميز جدا ..... ..واتمنى ان لا يعتقد

الجميع ان منهج الحاسب وتكنولوجيا المعلومات ما هوا الا منهج عملى ..نريد التطوير والزيادة من المناهج

النظرية ..خاصة ان المادة اسمها الكمبيوتر و ( تكنولوجيا المعلومااااااااااااااااااااااااااااااات )
قديم 09-11-2011, 02:44 PM
شمس اللغة شمس اللغة غير متواجد حالياً
عضو جديد

شمس اللغة is on a distinguished road

اله امنهج فى إعددى أرحم من الغم اللى فى إبتدائى إحنا بندى سمك بن تمر هندى منهج من كل موضوع جزء ياعم ده أنا بادى برمجة فى خامسة وفى ربعة بعرف سطح المكتب يعنى مفيش حتى لتدرج كله هب والله ده عار كفاية إن لكل بيعتبر الحاسب ماده على ماتفرج إحنا لازم نتحرك عشن نتساوى بباقى لمواد إحنا أهم من مواد كتير إحنا لغة لعصر حرام كده
قديم 10-11-2011, 08:47 PM
marwasamy marwasamy غير متواجد حالياً
معلمة الحاسب الالى المرحلة الاعدادية

marwasamy is on a distinguished road

والله انا فى راى ان منهج اولى اعاداى نظرى وغير متوافق مع سن الطلاب ومنهج تانية اعادية حلو جدا بس لو فى نت فى المدارس كان المنهج هيكون مميز اما منهج اعداداى فمعلش مالوش لازمة لو يدوا اكسس يكون افضل عل الاقل يبقوا اخدوا مجموعة الاوفس كلها وفى المرحلة الثانوية بردوا يعطوا الاوفيس تانى فى الثانوى بس بتوسع اكبر

العلامات المرجعية