اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية طب اسنان

قديم 25-07-2012, 09:14 PM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road
افتراضي لمن يحتاج المساعده بخصوص طب اسنان

السلاااااااااااام عليكم

انا زميلكم محمد داخل تالتة طب اسنان الاسكندرية
عارف ان كل سنة على المنتدى اللى داخلين اسنان بيبقى عندهم اسئلة كتيييييييير اوى عاوزين يعرفوا اجابتها وانا اما كنت على المنتدى ايام ثانوى لقيت مساعده من زمايلى اللى اكبر منى

فأى حد محتاج استفسار بالنسبة لكلية طب اسنان وخصوصا اسكندرية ان شاء الله اقدر افيده
وشكراااااااااااا

قديم 25-07-2012, 11:23 PM
babagamil babagamil غير متواجد حالياً
عضو خبير

babagamil is on a distinguished road

انا لسه مش عارف هدخلها وولا لا علشان النتيجه يوم السبت بس كنت عايز اعرف هى تخوف يعنى علشان دم وخلع اسنان وكده وعايز اعرف شعورك يعنى لما تيجى تخلع ضرس تانى حاجه عايز اعرف ايه التخصصات الموجوده وافضل تخصص فيها اللى فى فرص عمل كويسه وفلوس برده كويسه وهل ينفع اتخصص فى اكتر من تخصص
قديم 25-07-2012, 11:52 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babagamil مشاهدة المشاركة
انا لسه مش عارف هدخلها وولا لا علشان النتيجه يوم السبت بس كنت عايز اعرف هى تخوف يعنى علشان دم وخلع اسنان وكده وعايز اعرف شعورك يعنى لما تيجى تخلع ضرس تانى حاجه عايز اعرف ايه التخصصات الموجوده وافضل تخصص فيها اللى فى فرص عمل كويسه وفلوس برده كويسه وهل ينفع اتخصص فى اكتر من تخصص

اولا ربنا يوفقك وتدخلها باذن الله

ثانيا بالنسبة لموضوع الدم وخلع الاسنان دا ميهمكش منه خالص يعنى لانها حاجة اعتيادية وهتتعود عليها انا لسه مشتغلتش فى عيادة فى الكلية بس بقف مع دكتور فى عيادة برا فى الاول كان شكل الدم بيخضنى شوية لكن بعد كدا بقت حاجة عادية جدا جدا

ثالثا انت داخل كلية طب اسنان يعنى متخصص جاهز طبعا فى اقسام جوا الكلية وهما حوالى عشر اقسام انت المفروض بتكون متخرج بلم بجميع هذه الاقسام والتخصصات ورسميا تشتغل فيهم كلهم عادى جدا بدون اى مشكلة لكن طبعا لو عاوز تعمل ماجستير فى حاجة معينة بتعمل عادى عشان تبقى فاهم فيها اكتر ... ممكن بقى تستثنى حاجتين وهما قسمى التقويم وتخصص زراعه الاسنان ودول لازم تاخد ليهم اما ماجستير او تاخد كورس برا عشان تعرف تشتغل فيهم
قديم 26-07-2012, 12:32 AM
الهندي الهندي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الهندي is on a distinguished road

لوسمحت مومكن تدينا شويه نصايح ومعلومات قبل دخول كليه الاسنان.....ومعروف انو اسنان بتعتمد اكتر علي مهاره اليد...فهل ده بيبقي صعب وبياخد مجهود كبييييير وهل مش اي حد بيكون عندو مهاره اليد حتي لو بالتدريب الكتيييييييير.انا قلقانه من الحكايه دي اوي .
يعني الواحد ازاي يعرف يجيب تقديرات عاليه واه الاخطاء الشائعه ال نتجنبها؟
ومعلش هو بيكون في ضغط مذاكره جامد زي الثانويه العامه؟
وهل لازم نذاكر كل يوم وهل صحيح بنروح كل ايام الاسبوع الكليه ماعدا بس يوم او يومين؟
هل شرح الدكاتره بيكون كله بالانجلش ومابيتكلمش ولا كلمه عربي يعني بمعني أصح بيكون في حاجات كتير مش بتتفهم في المحاضرات؟
والجامعات بتفتح امتي؟
انا اسفه بجد علي كل الاسئله دي بس عندي فضول وقلق زايد وانا فعلن عايزه اخشها بس بسمع كلام بيقلقني شويه خاصه سمعت ان الكليه دي مش مناسبه اوي للبنات؟
وشكرن جدن علي هذه المساعده......
قديم 26-07-2012, 03:08 AM
عضو مجتهد

[font=&quot]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [/font
الهندي;4681890]لوسمحت مومكن تدينا شويه نصايح ومعلومات قبل دخول كليه الاسنان.....ومعروف انو اسنان بتعتمد اكتر علي مهاره اليد...فهل ده بيبقي صعب وبياخد مجهود كبييييير وهل مش اي حد بيكون عندو مهاره اليد حتي لو بالتدريب الكتيييييييير.انا قلقانه من الحكايه دي اوي .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [/font
يعني الواحد ازاي يعرف يجيب تقديرات عاليه واه الاخطاء الشائعه ال نتجنبها؟
ومعلش هو بيكون في ضغط مذاكره جامد زي الثانويه العامه؟
وهل لازم نذاكر كل يوم وهل صحيح بنروح كل ايام الاسبوع الكليه ماعدا بس يوم او يومين؟
هل شرح الدكاتره بيكون كله بالانجلش ومابيتكلمش ولا كلمه عربي يعني بمعني أصح بيكون في حاجات كتير مش بتتفهم في المحاضرات؟
والجامعات بتفتح امتي؟
انا اسفه بجد علي كل الاسئله دي بس عندي فضول وقلق زايد وانا فعلن عايزه اخشها بس بسمع كلام بيقلقني شويه خاصه سمعت ان الكليه دي مش مناسبه اوي للبنات؟
وشكرن جدن علي هذه المساعده......
بالنسبة لموضوع مهارة اليد ... فى طلبة بيبقوا عندهم موهبة ومن اول اما يشتغلوا يعملوا شغل عالى جدا وكويس جدا فى طلبة تانيين بيبقوا عاديين ومع الوقت مستواهم بيرتفع وفى نوع تالت بيبقى وحش جدا وممكن يحسن من نفسه وممكن ميعرفش وحل لمشكلة بسيط جدا وهى الممارسة بس فى ناس بتمارس وبتعمل شغل كتيييييييييييير ومع ذلك مش بتطور من نفسها ودول انا شفتهم بس دا سببه انه مش بيتعلم من غلطه يعنى لو عملتى شغل وحش مثلا وسـألتى دكتور وقالك لا مش كويس لازم تساليه طب انا غلطت فى ايه ولازم تشوفى شغل زمايلك الكويس وتشوفى هوا حلو ليه وتعملى زيه بالطريقه دى تعمل شغل احسن من اى حد فى الكلية لكن لو قعدت اشتغل واغلط واشتغل واغلط من غير ما اصلح الغلط يبقى دا الغلط بعينه ودا عن تجربة
موضوع التقديرات والمذاكرة دا موضوع كبير لانى اول ما دخلت الكلية وعدت سنة والتانية والتالتة اكتشفت وشفت حاجات غريبة جدا يعنى ناس بتذااااااااكر كتيييييير وتجيب تقديرات قليلة وناس مبتذاكرش وبتجيب تقديرات عالية ولخبطة وبالتالى فبشكل مؤكد فى الكلية عدد ساعات المذاكرة مش مقياس خالص للتقدير والتفوق انا عن نفسى مثلا مش بذاكر الا قبل الامتحان اخر السنة ب شهر ولا حاجة وطول السنة بضيع وقت ومع ذلك الحمد لله بجيب امتياز فانا شايف ان المذاكرة اللى انا بذاكرها فى الوقت الضيق دا بقدر استوعبها وتخلينى اجيب تقدير فى غيرى نظامه غير كدا هوا شايف عشان يعرف يستوعب يذاكر مثلا اخر تلات شهور وهكذااااااا فلازم كل طالب يذاكر الكمية اللى يحس انها كدا وصلت بيه لمرحلة الاستيعاب لكن المذاكرة الكتير من غير لازمة بتتعب اخر السنة وعموما مذاكرة الكلية اقل من ثانوى بكتييييييير كمان مش المذاكرة هيا العامل الوحيد فى كمان عامل الذكاء فى الامتحان لان تقريبا نص الامتحان بيبقى اختيارى والاختيارى دا ممكن يبقى الواحد مش عارف الحل بس يقدر يستبعد ويقدر يختار الاجابة صح انا مثلا اعرف زميلى 90 فى المية من الاسئلة الاختيارى اللى مش عارفها دايما بيجاوبها صح وعموما موضوع المذاكرة دا يبقى فيه كلام بعد كدا لان كل مادة وليها عوامل معينة حاجات معينة تتذاكر
عدد ايام الدراسة انا كنت اول سنة عندى يوم اجازة غير الجمعه السنة دى وصلت الى انى معنديش غير الجمعه اجازة بس عموما مش كل المحاضرات بتتحضر اهم حاجة تتحضر هيا السكاشن
حضرتك سألتى سؤال جميل جدا وهو فى حاجات كتير مش بتتفهم فى المحاضرات والحقيقة السؤال المفروض يكون هوا فى حاجات كتيير بتتفهم فى المحاضرات
موضوع العربى والانجليزى دا ليس له اى قيمه وبيعدى بعد اول ترم وهوا عامه بيتكلم كلام عربى ويقول المصطلحات بالانجلش وساعات بيتكلم انجلش ومصطلحات انجلش بس كل دا مش مهم لان المشكلة مش فى اللغة المشكلة فى الدكتور لان فى دكاترة مش بيعرفوا يشرحوا اصلا وفى دكاترة بينينموا الطلبة وفى مواد متتشرحش اصلا بس عموما سواء فهمتى من المحاضرة او لا فحضورها مهم
موضوع البنات واسنان انا عن نفسى اشوف صيدلة افضل كتير للبنات لكن اسنان كويسة بردوا للبنات مفيهاش مشكلة لكن كلية طب انا شايفها للبنات حاجة مستحيلة ومش كويسة خالص
قديم 26-07-2012, 06:35 PM
sersan sersan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

sersan is on a distinguished road

أنا بإذن الله نويت على طب أسنان ... و كتبتها رغبة أولى ... بس كان عندى كام استفسار

أولا : هل صحيح شغل أسنان متعب جدا لدرجة إنه بيسبب مشاكل للدكتور مستقبلا خصوصا في العمود الفقري و بيكون له أثر سلبي عليه .

ثانيا : هل لو الواحد بيقرف دة هيسبببله مشكلة كبيرة ممكن تعوقه ؟؟؟

ثالثا : هل فرص العمل متاحة ؟؟

رابعا : الواحد محتاج يذاكر قد ايه مثلا ( كمتوسط ) عشان يجيب تقدير ؟

معلش بقة استحملوني ...
قديم 26-07-2012, 06:40 PM
somabasha somabasha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

somabasha is on a distinguished road

كنت عايزة اعرف هو اعدادى طب اسنان اتلغت في جامعه القاهره؟؟ و هل في عين شمس في سنه اعدادى؟
قديم 26-07-2012, 09:38 PM
الصورة الرمزية ماما ميا ميا
ماما ميا ميا ماما ميا ميا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ماما ميا ميا is on a distinguished road

انا كنت عايزه اسال حضرتك علي حاجه دلوقتي انا رايحه تالته المفروض اني اتدرب مع دكتور و لا لاء لانو مافيش دكتور راضي
قديم 26-07-2012, 09:56 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sersan مشاهدة المشاركة
أنا بإذن الله نويت على طب أسنان ... و كتبتها رغبة أولى ... بس كان عندى كام استفسار

أولا : هل صحيح شغل أسنان متعب جدا لدرجة إنه بيسبب مشاكل للدكتور مستقبلا خصوصا في العمود الفقري و بيكون له أثر سلبي عليه .

ثانيا : هل لو الواحد بيقرف دة هيسبببله مشكلة كبيرة ممكن تعوقه ؟؟؟

ثالثا : هل فرص العمل متاحة ؟؟

رابعا : الواحد محتاج يذاكر قد ايه مثلا ( كمتوسط ) عشان يجيب تقدير ؟

معلش بقة استحملوني ...
شغل اسنان ممكن يسبب الام فى الضهر ومشاكل لو الدكتور بيشتغل بطريقه خاطئة يعنى لازم الدكتور يبقى فى الوضعيه الصحيحة بالنسبة للمريض ويفرد ضهره ويشتغل مظبوط وعموما موضوع مشاكل الضهر دا مش بيحصل الا للدكاترة اللى بيشتغلوا باوضاع خاطئة ولمدد كبيرة جدا وساعات طويلة اثناء اليوم

موضوع الفوبيا من الدم والقرف دا يمكن عند ناس كتير بصورة متفاوتة بس بالتعود كل حاجة بتبقى عادى مفيش حاجة اسمها انى عشان بقرف مثلا انى مش هعرف اشتغل دكتور اسنان لان لو كل حد بص لحياته هيلاقى حاجات مكنش بيطيقها زمان ودلوقتى بقت بالنسباله حاجة عادية فكل حاجة بتيجى بالتعود

فرص العمل .... طبعا فرص العمل متاحة لان اى حد دكتور سواء بشرى او اسنان بيفتح عيادة وبيعتمد عليها ومش مستنى انه يروح يشتغل فى شركة او انه يدور على وظيفة بس فى بعض الناس وخصوصا الشباب بيشتغلوا فى اى شركة ادوية كام سنة كدا فى وظيفة ميديكال ريب ودى بتوصل 4000 تلاف فى الشهر عشان بس يعرف يحوش فلوس للعيادة او اى حاجة يبتدى بيها حياته

بالنسبة بقى لموضوع المذاكرة زى منا رديت فوق دا موضوع نسبى مش مطلق فى حد ممكن يذاكر طول السنة وحد يذاكر قبل الامتحان بشهر والاتنين يجيبوا قد بعض بسهولة جدا فلازم اول ما الطالب يدخل الكلية لا هوا يحاول يجهد نفسه فى المذاكرة زى ثانوى فتيجى بطريقه عكسية ولا انه يكبر دماغه خالص يعنى انا شايف ان لو حد قدر انه يحضر كل المحاضرات حتى لو مش فاهم ويتابع المذاكرة فى المواد مش مهم انه يذاكر كل اللى خده مجرد بس انه يبقى متابع عارف هوا خد ايه وعارف معلومات بصفه عامة عن اللى بياخدوا مش مهم حافظ كل تفصيله وجه قبل الامتحان بفترة وذاكر بضمير هيجيب امتياز مستريح
قديم 26-07-2012, 10:04 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somabasha مشاهدة المشاركة
كنت عايزة اعرف هو اعدادى طب اسنان اتلغت في جامعه القاهره؟؟ و هل في عين شمس في سنه اعدادى؟
اه اعدادى طب اسنان فى كلا الجامعتين اتلغوا وبقت اسمها اولى واخر سنة اسمها خمسة عادى خالص
قديم 26-07-2012, 10:22 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماما ميا ميا مشاهدة المشاركة
انا كنت عايزه اسال حضرتك علي حاجه دلوقتي انا رايحه تالته المفروض اني اتدرب مع دكتور و لا لاء لانو مافيش دكتور راضي

انا يا دكتور رايح تالتة برضوا وبتدرب من السنة اللى فاتت من اول ما كنت رايح تانية كمان ومش شرط اشتغل كفاية وقوف بس ودا ليه اهمية كبيرة

اولا لو حضرتك رحتى بس كدا وقعدتى من غير ما تشوفى هوا بيعمل ايه دا لوحده ليه فايدة لان دا بيدى حضرتك خبرة فى سلوك المرضى لان فى حاجات معينة بيقولها المريض بتقدرى منها تعرفى هوا عنده ايه او هوا عاوز ايه ودا بييجى بالخبرة فى عيادة

ثانيا بتعرفى الدكتور ازاى بيتعامل على المرضى وازاى بيجاوب على الاسئلة اللى بيسئلوها لان المرضى دايما ليهم اسئلة شائعه كدا ولازم يكون ليها اجابة لان اكتر حاجة تخلى المريض ميخدش ثقة من الدكتور انه يحس انه مش فاهم

ثالثا الشغل نفسه اللى بيعمله وطبعا حضرتك مش هتشوفى هوا بيفتح الكافيتى ازاى وكلام من دا لكن هتعرفى هوا بيتعامل مع الحالات ازاى يعنى solution for case لان كل حالة بتيجى ليها حل معين او حلول معينة ولازم الدكتور يعرض الحلول المتاحه للمريض

انا مستغرب بقى ازااى دكتور مش راضى انا عن نفسى الدكتور اللى بقف معاه هوا اللى بيقلى تعالى اقف معايا ومرحب جدا بالموضوع ...ممكن تروحى مستشفى حكومى ومعتقدتش حد هيمانع ولو حضرتك من اسكندرية ممكن تروحى معهد البحوث فى سموحه ودا مأوى لطلبة اسنان اصلا انا اعرف دكتور شغال هناك وبيقلى ان ناس كتير بييجى يتعلموا هناك ويتفرجوا على الشغل دا حتى كان واخد منى اسنان عشان يعلم عليها الطلبة يعنى مرحب جدا باى طالب
قديم 26-07-2012, 11:38 PM
الصورة الرمزية ماما ميا ميا
ماما ميا ميا ماما ميا ميا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ماما ميا ميا is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة
انا يا دكتور رايح تالتة برضوا وبتدرب من السنة اللى فاتت من اول ما كنت رايح تانية كمان ومش شرط اشتغل كفاية وقوف بس ودا ليه اهمية كبيرة

اولا لو حضرتك رحتى بس كدا وقعدتى من غير ما تشوفى هوا بيعمل ايه دا لوحده ليه فايدة لان دا بيدى حضرتك خبرة فى سلوك المرضى لان فى حاجات معينة بيقولها المريض بتقدرى منها تعرفى هوا عنده ايه او هوا عاوز ايه ودا بييجى بالخبرة فى عيادة

ثانيا بتعرفى الدكتور ازاى بيتعامل على المرضى وازاى بيجاوب على الاسئلة اللى بيسئلوها لان المرضى دايما ليهم اسئلة شائعه كدا ولازم يكون ليها اجابة لان اكتر حاجة تخلى المريض ميخدش ثقة من الدكتور انه يحس انه مش فاهم

ثالثا الشغل نفسه اللى بيعمله وطبعا حضرتك مش هتشوفى هوا بيفتح الكافيتى ازاى وكلام من دا لكن هتعرفى هوا بيتعامل مع الحالات ازاى يعنى solution for case لان كل حالة بتيجى ليها حل معين او حلول معينة ولازم الدكتور يعرض الحلول المتاحه للمريض

انا مستغرب بقى ازااى دكتور مش راضى انا عن نفسى الدكتور اللى بقف معاه هوا اللى بيقلى تعالى اقف معايا ومرحب جدا بالموضوع ...ممكن تروحى مستشفى حكومى ومعتقدتش حد هيمانع ولو حضرتك من اسكندرية ممكن تروحى معهد البحوث فى سموحه ودا مأوى لطلبة اسنان اصلا انا اعرف دكتور شغال هناك وبيقلى ان ناس كتير بييجى يتعلموا هناك ويتفرجوا على الشغل دا حتى كان واخد منى اسنان عشان يعلم عليها الطلبة يعنى مرحب جدا باى طالب
انا متشكره جدا جزاك الله كل خير بجد
قديم 27-07-2012, 02:22 AM
somabasha somabasha غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

somabasha is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة
اه اعدادى طب اسنان فى كلا الجامعتين اتلغوا وبقت اسمها اولى واخر سنة اسمها خمسة عادى خالص
معلش يعنى اول سنه هناخدها في طب اسنان عادى مش هنروح كليه العلوم ؟ و شكرا لرد حضرتك واهتمامك
قديم 27-07-2012, 05:15 AM
اسراء صقر اسراء صقر غير متواجد حالياً
عضو جديد

اسراء صقر is on a distinguished road

انا الحمدلله قدمت اسنان رغبة اولى مع ان الكل كان اعد يقنعنى بطب بس اسنان كانت حلمى من زمان مش عارفة ليه كنت عوزة اسأل حضرتك لو تعرف حاجة عن اسنان اسماعيلة يعنى كويسة ولا ايه؟؟ وكمان التدريب يعنى الواحد عادى بعد مايخلص اولى يروح يتدرب ولا بدرى اوى كده
قديم 27-07-2012, 08:05 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسراء صقر مشاهدة المشاركة
انا الحمدلله قدمت اسنان رغبة اولى مع ان الكل كان اعد يقنعنى بطب بس اسنان كانت حلمى من زمان مش عارفة ليه كنت عوزة اسأل حضرتك لو تعرف حاجة عن اسنان اسماعيلة يعنى كويسة ولا ايه؟؟ وكمان التدريب يعنى الواحد عادى بعد مايخلص اولى يروح يتدرب ولا بدرى اوى كده

كويس ان حضرتك كتبتى اسنان مع ان رأيي ان صيدلة للبنات افضل بس برضوا اسنان كويسة للبنات لكن طب الصراحة للبنات وحشة جدا وبعد ما بيدخلوها بيندموا

انا اصلا كنت اقل نص درجة من طب اسنان اسكندرية وجالى طب اسنان الاسماعيلية بس حولت تحويل اغتراب بعدها علاطول لكنى رحت طب اسنان الاسماعيلية مرتين فى الاجازة اقدم قبل ما احول والصراحه من اللى شفتوا هيا كلية هادية جدا ومعاملها وعيادتها لسه جديدة وفيها اجهزة ومودلز حديثة ونضيفه زى اللى فى الجامعات الخاصة الصراحة عجبتنى اوى بس كان لازم احول عشان المسافة وبالنسبة للمستوى الدراسى سمعت انها كويسة جدا وفى طريقها للاعتماد ودلوقتى سمعت انها اول كلية طب اسنان اعتمدت فى مصر بس مش عارف الخبر صحيح ولا لا

مفيش طبعا تدريب بعد اولى ... حضرتك بتشتغلى على مودلز صناعية فى تانية وبعد ما تخلصى تانية هتشتغلى فى تالتة ورابعه على patients

العلامات المرجعية