اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 09-09-2010, 02:08 PM
the spider mido the spider mido غير متواجد حالياً
طالب جامعي (علوم بورسعيد)

the spider mido is on a distinguished road
Opp قسم جولوجيا البترول والغاز الطبيعي

عايز معلزمات كتير عن القسم ده
وعايز اعرف ايه كجالات العمل
وبياخد من مجموع كام
انا جايب 86% في 2 ثانوي وانا رايح 3 ثانوي(علمي رياضه) ..... هل ممكن الحقه؟
ارجو الرد سريعا

قديم 11-09-2010, 01:53 PM
الصورة الرمزية ابوراضي
ابوراضي ابوراضي غير متواجد حالياً
طالب جامعي (علوم القاهرة )

ابوراضي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the spider mido مشاهدة المشاركة
عايز معلزمات كتير عن القسم ده
وعايز اعرف ايه كجالات العمل
وبياخد من مجموع كام
انا جايب 86% في 2 ثانوي وانا رايح 3 ثانوي(علمي رياضه) ..... هل ممكن الحقه؟
ارجو الرد سريعا
بص انا هكلمك عن الي موجود في القاهره الي انا فيه هو احسن واول واحد عمتن

مجالات العمل جيولوجي او جيوفيزيائي بترول وتفرق عن الاقسام التانيه ف انك بتاخد كورسات مكثفه اكتر منهم بكتير

شغلك ممكن يبقى اوفيس او field زي ال mud logger

مجموعه نفس كليه العلوم بس بيحصل تنسيق داخلي للطلبه الي عايزه القسم والاولوليه للمجموع و اختبار القدرات الي بيحصل

اعتقد انك ممكن تلحقه لو شديت شويه وقربت من 90 تلحق علوم القاهره باذن الله

لو احتجت حاجه تانيه تحت امرك
قديم 11-09-2010, 11:26 PM
the spider mido the spider mido غير متواجد حالياً
طالب جامعي (علوم بورسعيد)

the spider mido is on a distinguished road

شكرا على مرورك ومساعدتك
قديم 11-09-2010, 11:46 PM
الصورة الرمزية the black rose
the black rose the black rose غير متواجد حالياً
مشرفة القسم العام وقسم التنسيق

the black rose is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوراضي مشاهدة المشاركة
بص انا هكلمك عن الي موجود في القاهره الي انا فيه هو احسن واول واحد عمتن

مجالات العمل جيولوجي او جيوفيزيائي بترول وتفرق عن الاقسام التانيه ف انك بتاخد كورسات مكثفه اكتر منهم بكتير

شغلك ممكن يبقى اوفيس او field زي ال mud logger

مجموعه نفس كليه العلوم بس بيحصل تنسيق داخلي للطلبه الي عايزه القسم والاولوليه للمجموع و اختبار القدرات الي بيحصل

اعتقد انك ممكن تلحقه لو شديت شويه وقربت من 90 تلحق علوم القاهره باذن الله

لو احتجت حاجه تانيه تحت امرك
اممم طيب ممكن حضرتك تعقب عالكلام ده .. و عايزة اعرف رأيك انهى افضل جيوفيزيا ولا كميا جيولوجيا

نظام علوم البترول !!!
قولة باطل أريد بها باطل

اولا اهلا بيكم طلبة الثانوية العامة او اقول اهلا بيكم طلبة الجامعة باعتبار ما سيكون ان شاء الله , اولا اهنيكم بالنجاح ثانيا اهنيكم على كلية العلوم اللى بجد كلية هتخليك دايما بعد كده فخور انك درست فيها لانها الكلية الام كما نسميها وبدونها يصبح المجتمع لا شئ .

ندخل بقى للجد .. انت جات لك علوم القاهرة وفجأة اول ما تدخل يقولك يعم ده فيه نظام جديد في الكلية وتخصص من سنة اولى تقوله ازاي يعم تخصص من سنة اولى !

يقولك آه ده تخصص جديد لانج لسه منزلش في امريكا
ولا في اليابان ده طبعا عشان في امريكا واليابان عندهم علم وناس متخصصة لكن في مصر في بطيخ أو ما شابه ذلك .

يقولك يا سيدى النظام ده اسمه علوم البترول والشركات العالمية هترعاك طول الدراسة وتشرف عليك والتدريب بقى ولما تتخرج هتلاقي مكانك محجوز في الشركات دي يقولك شلمبرجير ومش عارف مين مستنيينك .. ده على اساس ان شلمبر بتنزل في الاهرام اعلانات مبوبة عن وظائف خالية !

يقولك بس هندفع مبلغ بسيط كده حاجة رمزية في السنة مش عارف كام الف جنيه في السنة وده ليه عشان انت لما هتتخرج من الكلية هيبقى تخصصك علوم بترول
وبص بقى الميزات يا مان ..

تسجيل الجداول على موقع الكلية في ايام ليكوا لوحدكوا ويقولك كمان ليكوا مدرجات لوحديكوا ومعامل لوحدكوا ولما تشيل مادة في الترم وتيجى تاخدها سمر كورس تدفع اكتر من الطالب العادي !
آمااااال .... انت طالب مميز عنهم ( ان جيت للجد هما عاوزين يحللوا الفلوس باي طريقة )
...........

ندخل بقى في الجد
اولا النظام ده فاشل تماما بشهادة دكاترة كتير في قسم الجيولوجيا بكلية العلوم جامعة القاهرة وذلك للاسباب الاتية
اولا : لما الدفعة هتتخرج ويكونوا مثلا 120 واحد فهل انت متوقع ان شركة زي شلمبر ولا بي بي ولا هالبرتون هتعين الجيش ده
ده لو عينت واحد منهم هتقول انا عينت

ثانيا : خريج علوم بترول دي افتكاسة عشان هوا بيشتغلك بحكاية البترول دي مع العلم بحاجتين نمرة
أ: انت مش اخدت جيولوجيا في ثانوية عامة
ب: عشان تدرس جيولوجيا البترول لازم تدرس قبلها حوالي 12 كورس في الجيولوجيا عشان يدوب تبتدي تفهم القصة بتاعت البترول

ثالثا : لما تروح كده شركة حلوة وانت ماسك الشهادة بتاعتك دي ومكتوب فيها علوم بترول هيقولك ايه علوم بترول دي !!
هوا اساسا ميعرفهاش عشان في كل الدنيا الطبيعى والمنطقى والبديهي انك تدرس اغلب مقررات الجيولوجيا في الاربع سنين بتوع الكلية ولما تتخرج بعد كده بقى ممكن تتخصص في البترول في الحفريات في اي حاجة بقى

انما واحد لسه خريج علوم واسمه خريج بترول طبعا دي اكبر نكتة سمتعها في الكلية ويا سلام بقى لما تبقى في انترفيو ويسالك سؤال في جيولوجيا البترول ويبص على الشهادة بتاعتك ويلاقي علوم بترول منورة الشهادة

يقولك أمال بس عاملي فيها مش عارف ايه وانا تخصص بترول وافلام !!!

من الاخر
هيا هيا الكورسات بتاعت علوم البترول نفس الكورسات بتاعت كيميا جيولوجيا وبتاعت جيولوجيا منفرد
بس الفرق انه بيديك معاها رياضة ومش كورس واحد
دول كتييييييييييير
ومش عاوز احكيلك عن الرياضة في علوم
عشان دي احلى مفأجاة هتشوفها في كلية العلوم جامعة القاهرة
.............

أحب بس احيي كل واحد عمان بيدفع كل سنة .. لا وايه وجامعة حكومة وكلية علوم وبرضه مُصر يدفع مبلغ وقدره

آخيرا وليس بآخر
دي مجرد وجهة نظر شخصية بحتة في نظام علوم البترول
لا اعيب في نظام الكلية ولا اعيب في الطلبة اللى دخلوا في علوم البترول
لكن هو رأي

رأيي صواب يحتمل الخطأ
ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب

ده كلام الاخ كاسبر " اسامة " فى احد المنتديات

يظن حين أتحدث عن ذكرياته اننى لازلت احبه .. و يظن حين اكتب عنه بعين الرضا اننى لازلت اتمنى عودته .. ولا يدرك اننى منذ أن فارقته " عددته ميتاً ".. فحديثى عنه لا يعد الا امتثالا بحديث المصطفى " اذكروا محاسن موتاكم "

آخر تعديل بواسطة the black rose ، 11-09-2010 الساعة 11:51 PM
قديم 12-09-2010, 12:54 PM
الصورة الرمزية ابوراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the black rose مشاهدة المشاركة
اممم طيب ممكن حضرتك تعقب عالكلام ده .. و عايزة اعرف رأيك انهى افضل جيوفيزيا ولا كميا جيولوجيا

نظام علوم البترول !!!
قولة باطل أريد بها باطل

اولا اهلا بيكم طلبة الثانوية العامة او اقول اهلا بيكم طلبة الجامعة باعتبار ما سيكون ان شاء الله , اولا اهنيكم بالنجاح ثانيا اهنيكم على كلية العلوم اللى بجد كلية هتخليك دايما بعد كده فخور انك درست فيها لانها الكلية الام كما نسميها وبدونها يصبح المجتمع لا شئ .

ندخل بقى للجد .. انت جات لك علوم القاهرة وفجأة اول ما تدخل يقولك يعم ده فيه نظام جديد في الكلية وتخصص من سنة اولى تقوله ازاي يعم تخصص من سنة اولى !

ولا في اليابان ده طبعا عشان في امريكا واليابان عندهم علم وناس متخصصة لكن في مصر في بطيخ أو ما شابه ذلك .

يقولك يا سيدى النظام ده اسمه علوم البترول والشركات العالمية هترعاك طول الدراسة وتشرف عليك والتدريب بقى ولما تتخرج هتلاقي مكانك محجوز في الشركات دي يقولك شلمبرجير ومش عارف مين مستنيينك .. ده على اساس ان شلمبر بتنزل في الاهرام اعلانات مبوبة عن وظائف خالية !

يقولك بس هندفع مبلغ بسيط كده حاجة رمزية في السنة مش عارف كام الف جنيه في السنة وده ليه عشان انت لما هتتخرج من الكلية هيبقى تخصصك علوم بترول

تسجيل الجداول على موقع الكلية في ايام ليكوا لوحدكوا ويقولك كمان ليكوا مدرجات لوحديكوا ومعامل لوحدكوا ولما تشيل مادة في الترم وتيجى تاخدها سمر كورس تدفع اكتر من الطالب العادي !
آمااااال .... انت طالب مميز عنهم ( ان جيت للجد هما عاوزين يحللوا الفلوس باي طريقة )
...........

ندخل بقى في الجد
اولا النظام ده فاشل تماما بشهادة دكاترة كتير في قسم الجيولوجيا بكلية العلوم جامعة القاهرة وذلك للاسباب الاتية
اولا : لما الدفعة هتتخرج ويكونوا مثلا 120 واحد فهل انت متوقع ان شركة زي شلمبر ولا بي بي ولا هالبرتون هتعين الجيش ده

ثانيا : خريج علوم بترول دي افتكاسة عشان هوا بيشتغلك بحكاية البترول دي مع العلم بحاجتين نمرة
ب: عشان تدرس جيولوجيا البترول لازم تدرس قبلها حوالي 12 كورس في الجيولوجيا عشان يدوب تبتدي تفهم القصة بتاعت البترول

ثالثا : لما تروح كده شركة حلوة وانت ماسك الشهادة بتاعتك دي ومكتوب فيها علوم بترول هيقولك ايه علوم بترول دي !!
هوا اساسا ميعرفهاش عشان في كل الدنيا الطبيعى والمنطقى والبديهي انك تدرس اغلب مقررات الجيولوجيا في الاربع سنين بتوع الكلية ولما تتخرج بعد كده بقى ممكن تتخصص في البترول في الحفريات في اي حاجة بقى

انما واحد لسه خريج علوم واسمه خريج بترول طبعا دي اكبر نكتة سمتعها في الكلية ويا سلام بقى لما تبقى في انترفيو ويسالك سؤال في جيولوجيا البترول ويبص على الشهادة بتاعتك ويلاقي علوم بترول منورة الشهادة

من الاخر
هيا هيا الكورسات بتاعت علوم البترول نفس الكورسات بتاعت كيميا جيولوجيا وبتاعت جيولوجيا منفرد
دول كتييييييييييير
.............

أحب بس احيي كل واحد عمان بيدفع كل سنة .. لا وايه وجامعة حكومة وكلية علوم وبرضه مُصر يدفع مبلغ وقدره

آخيرا وليس بآخر
دي مجرد وجهة نظر شخصية بحتة في نظام علوم البترول
لا اعيب في نظام الكلية ولا اعيب في الطلبة اللى دخلوا في علوم البترول
لكن هو رأي

رأيي صواب يحتمل الخطأ
ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب

ده كلام الاخ كاسبر " اسامة " فى احد المنتديات

[

بالنسبه للنقطه الاولى في رأي جيولوجيا افضل من كيميا جيو
لسبب بسيط ان بتاع كيميا جيو لو جه يشتغل ب جيو بتاعته هيلاقي انه جيو بس احسن منه نفسي الكلام لو جه يشتغل ب كيميا بتاعته هيلاقي كيميا بس احسن منه نظرا لعدد الكورسات والتسوع يف التخصص الواحد ده رأي الشخصي

ام بالنسبه للاستاذ اسمه انا حاسس انه متحامل شويه على القسم وظلمه حبتين بس برده دي وجهه نظره الي احترمها

المهم هعقب على جزئيه جزئيه

محدش قالنا الكلام ده خالص طبعا

اولا فعلا احنا مرعيين من شركات بترول مثل شلمبر و هالبيرتون الي فاتحين معامل في الكليه و حضرتك لو علوم القاهره اكيد عارفه
واكيد عارفه المنحه بتاعه شركيه بي جي الي معموله لطلاب علو البترول فقط بالتعاون مع المعهد البريطاني وتمن الكورسات يتعدى 17000 جنيه ده غير السوفت سكيلز انا شم بدفع منهم مليم
ده بالنسبه للرعايه اما الوظايف محدش قالنا ان كلنا داخلين شلمبر ولا حتى الاوائل رغم ان الشركه بتاخد اوائل كل الاقسام كل سنه عمتن
الي هيحصل هو ملتقى وظيفي لعدد من الشركات هتوفرهلنا الكليه واحنا وشطارتنا في الانترفيو

متهيألي الي بدفعه لقيته لغايه دلوقتي

مفيش حاجه اسمها لوحدينا الكليه كلها بتسجل عادي وحاليا الكليه كلها هستجل بنظام الشرائح معرفش بيجيب الكلام ده منين اما المدرجات والمعامل محدش قالنا هنبقى لينا حاجه لوحدنا اظن مش فارقه اصل طالما متوفر مكان ليا ادرس فيه
فعلا بدفع اكتر من الطالب العادي يمكن دي النقطه الي عليها علامه استفهام

ل بقى في الجد

من الاخر
دول كتييييييييييير
.............

اولا هو مين عشان يقول النظام ده فاشل او لا طالما محدش لسه اتخرج منه بس عمتن

احنا 75 مش 120 والدفعه الي ورانا اقل مننا

جزء الدكاتره ده انا اقل من اني اعقب ع كلام الدكاتره احترام ليهم واحنا عرفين فعلا انه مش كله هيتعين زينا زي اي قسم بس الاوللويه لينا يف الكليه لسبب هذكره قدام

جيولوجيا الثانويه ده اسمه جيو علوم بيئيه لا تمت بصله لجيو الكليه الي قشور بسيطه ومين من الي داخلو الكليه خد جيولوجيا في ثانويه عامه سواء علمي علوم او رياضه

اما 12 جيلوجيا دي انا باخد جيولوجيا مكثفه تكفيني ابقى فاهم الليله كويس

السبب الي قولت هذكره هو الككورسات مثال للرياضه الي بيتريق هو عليها وميعرفش اهميتها في جيوفيوياء
انا باخد 6 رياضات مفيدين جدااااااااا ليا
والجيولوجيا والجيوفيزياء الي باخدهم يزيدو عن ناس كتير زي جيو سبيشل او جيوفيزياء سبيشل بالضافه لبعض كورسات الكيميا وال فيزيا الي باخدهم بنسب بسيطه

كل الخلطه دي تؤهلني اني ابقى اكتر وعي من الطالب الي في جيو او جيوفيزياء انا باخد كورسات في تانيه مثل كان جيو فيزيا بياخدوها في 3 وهكذا وطبعا الشغل حاجه بايد ربنا

وده برده رأي المتواضع ولو حضرتك عندك سؤال اتفضلي
قديم 12-09-2010, 07:13 PM
Hima Ryan Hima Ryan غير متواجد حالياً
عضو خبير

Hima Ryan is on a distinguished road

طيب ارجوك يا أبو راضى
أنا نفسى ان شاء اللة ادخل القسم دة بس خايف من حاجتين يا ريت تطمنى:
1- حكاية التنسيق المنفصل عن الكلية ( و سمعت انو بيوصل ل 97% ) ؟!
2- هو القسم ممكن يغلى اكتر ما هو غالى ؟
و شكرا
قديم 13-09-2010, 11:31 AM
Hima Ryan Hima Ryan غير متواجد حالياً
عضو خبير

Hima Ryan is on a distinguished road

يا ريت تقولى الكلام دة صحيح ولا اية؟
أنا مستني حضرتك يا أبو راضى
قديم 13-09-2010, 06:20 PM
الصورة الرمزية ابوراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hima ryan مشاهدة المشاركة
طيب ارجوك يا أبو راضى
أنا نفسى ان شاء اللة ادخل القسم دة بس خايف من حاجتين يا ريت تطمنى:
1- حكاية التنسيق المنفصل عن الكلية ( و سمعت انو بيوصل ل 97% ) ؟!
2- هو القسم ممكن يغلى اكتر ما هو غالى ؟
و شكرا
بص هفهمك التنسيق بيحصل ازاي مثلا من الناس الي داخله علوم 300 واحد قدمو لبترول هما بيعملو تنسيق لاعلى 75 واحد مثلا فهمت قصدي مش لدرجه 75 % انا كنت 95 % وكنت تالت واحد مقبول من 75 واحد

وفيه اختبارات قبول بسيطه خالص عن الحاجت الي خدتها في ثانويه عامه سهله خالص مفيهاش حاجه

بص معتقدش انهم هغلوها المصاريف 8000 جنيه في السنه مع زياده 10% كل سنه

بمعنى ان السنه الي وراها 8800
قديم 01-08-2013, 06:18 AM
الصورة الرمزية دكتور كريم الزعيقي
دكتور كريم الزعيقي دكتور كريم الزعيقي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

دكتور كريم الزعيقي is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوراضي مشاهدة المشاركة
بص هفهمك التنسيق بيحصل ازاي مثلا من الناس الي داخله علوم 300 واحد قدمو لبترول هما بيعملو تنسيق لاعلى 75 واحد مثلا فهمت قصدي مش لدرجه 75 % انا كنت 95 % وكنت تالت واحد مقبول من 75 واحد

وفيه اختبارات قبول بسيطه خالص عن الحاجت الي خدتها في ثانويه عامه سهله خالص مفيهاش حاجه

بص معتقدش انهم هغلوها المصاريف 8000 جنيه في السنه مع زياده 10% كل سنه

بمعنى ان السنه الي وراها 8800
طيب حضرتك لو عندك اكونت علي الفيس يا ابو راضي ياريت تكتبة هنا ف الموضوع عشان انا ناوي ادخل القسم دة وعاوز استفسر ع بعض حاجت كدة لو سمحت

العلامات المرجعية