اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

قديم 18-07-2013, 01:21 AM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road
New محتار تدخل طب ولا أسنان ولا صيدلة ؟ الجواب عندنا

بسم الله الرحمن الرحيم

مبدئيا مبروك لاى واحد جاب مجموع عالى يدخله كلية قمة بس احب اقولك ان دى بداية المشوار مش نهايته ابدا !

فى ناس كتير زيك جابوا مجاميع عاليه جدا ودخلوا كليات قمة وللاسف بيسقطوا كل سنة وبيشيلوا مواد وفى ناس بتجيب مقبول وناس جيد جدا وناس امتياز مع انهم كلهم كانوا جايبين نفس رنج المجموع فى ثانوية عامه وكانوا من اوائل الطلبة !!

ودا هيودينا لحتة مهمة جدا اولا ان الثانوية مش نهاية المطاف زى ما كانوا بيقولولك فى البيت لكن هيا نقطة الصفر فى بدايه مشوار حياتك المهنية اللى تعبك فيها ومجهودك الذاتى هو الطريق الوحيد لنجاحك اى نعن هتشوف كوسة واولاد دكاترة وظلم بس فى الاخر محدش هينجح فى مهنته غير بمجهوده وثانيا متحاولش ابدا تدخل كلية قمة انت مش حاببها لانك لو مش حاببها هتعانى كتير اوى فيها وممكن تفشل تمام فى دراستك .

بصوا بقى يا شباب انا اما كنت فى سنكم كانت نظرتى للكليات زي نظرتكم دلوقتى نظرة قاصرة جدا بحكم صغر السن وبحكم عدم الاحتكاك بالنظام الجامعى وكدا .. يعنى انا اما بفتكر نظرتى وتخيلاتى عن المجمع الطبى عموما وانا فى ثانوى بضحك على نفسى اوى .. يعنى كان بالنسبالى طالب فى طب دى حاجة كبيرة اوى والبالطو الابيض حاجة يعنى بتخيلها فى احلامى وكذلك لقب دكتور .. لكن اما دخلت كلية لقيت الحاجات دى عادية جدا وطالب المجمع الطبى زيه زى اى طالب فى الكون والكليات سواء كانت قمة او مش قمة مش فارقة كتير عن بعضها واللى يفرق هوا مجهودكم الشخصى واحلامكم بس فقط لا غير

عشان كدا عاوزين نبنى رغبتنا فى التنسيق على اساس الحاجات اللى اقولها مش على اساس التخيلات والتفكير اللى ممكن تكتشفوا بعد كدا انه تفكير وتقدير قاصر للامور .

كلية الطب

اولا كلية الطب عبارة عن ست سنين دراسة ثم سنة امتياز وهى عبارة عن سنة عمل بالمستشفيات الجامعية يعنى المجموع سبع سنين .

طبعا تفاصيل المواد لا تهمكم اوى لكن يعنى فى الملخص انت بتدرس مواد اساسية فى الطب زى الهستولوجى والفسيولوجى والبيو والتشريح ثم الباثولوجى والميكرو والفارما ... بعدين بتبدء تدخل فى دراسة راوندات جراحه ورمد وانف واذن وحنجرة ونسا وتوليد وباطنة ... تخصصات يعنى والراوندات دى بتبقى عمى يعنى بتروح الاقسام دى فى المستشفى وبيبقى العيانين هناك وبيتشرحلك تشخيص الامراض المتعلقة بكل قسم .

المميزات :
_ دراستك لجسم الانسان دراسة ممتعه .
_مهنة راقية.
_ مستقبلها المادى كويس جدا وكلما اجتهدت كلما زاد مستواك المهنى والعائد المادى.
العيوب :
_ الدراسة على حجم ما هى ممتعه لكن صعبة وتحتاج مجهود خصوصا فى اخر سنتين.
_ طول اعوام الدراسة وكمان عشان تكون دكتور محترم لازم بعد اما تخلص الامتياز تعمل ماجستير فى تخصص من التخصصات ودا عاوز طبعا واحد عنده استعداد انه يكون عنده حب للمهنة والدراسة عشان يقدر يستحمل السنين دى كلها .

كلية طب الأسنان

الدراسة فى كلية طب الاسنان خمس سنين بالاضافة الى سنة امتياز يعنى المجموع ست سنين .

بالاختلاف عن طب الدراسة فى اسنان بتبقى اسماء السنين " اعدادى .اولى.ثانية.ثالثه.رابعه" ودا فى جامعه اسكندرية واعدادى بتبقى فى كلية علوم وبيتدرس فيها كيميا وفيزيا وحيوان ونبات ولغه كتمهيد لكن النظام دا اتلغى فى معظم جامعات مصر والنظام المعمول به هوا خمس سنين عادى من اولى لخامسة يعنى مفيش حاجة اسمها اعدادى .
الدراسة بعد السنة الاعدادى فى اول سنتين يعنى اولى وتانية بتبقى عباره عن مواد من كلية طب "اللى هيا المواد الاساسية اللى قلناها فوق تبع طب " بس طبعا بتبقى مناهجها اقل فى الكمية ومش بيبقى فى تركيز جامد على العملى بتاعها زى طب . بالاضافة الى مواد تخص تخصص طب الاسنان
ثم اخر سنتين ودول بيبقى فيهم دراسة لتخصصات طب الاسنان بالاضافة الى شغل عملى فى العيادات بتاعت الكلية .

المميزات :
_ دراسة ممتعه ايضا واسهل بالمقارنه مع طب
_ مهنة راقية
_ ايضا مستقبلها المادى كويس جدا جدا
_ قلة عدد سنين الدراسة بالمقارنة مع طب
_لا تحتاج ماجستير لممارسة المهنة بشكل احترافى يعنى ممكن يكفيك البكالريوس فقط .
_ الشغل العملى الفعلى فى العيادات بيبدء اثناء الدراسة
.

العيوب :
_ المصاريف اثناء الدراسة مكلفة جدا " الطلبة بيصرفوا على الشغل العملى ثم بيصرفوا مصاريف العلاج بتاع العيانين فى اخر سنتين من جيوبهم " ودى حاجة مكلفة للطلبة .
_ هناك تخصص صعب جدا العمل فيه الا بعمل ماجستير وهوا تخصص تقويم الاسنان كما ان تخصص زراعه الاسنان يحتاج الى كورس يتكلف من خمسة الى عشرة الاف فى المتوسط قبل بدء العمل فيه.
_ تكلفة تجهيز العياده مكلفة " دى فى حال انك اخترت فى بدايه حياتك انك تفتح عيادة ليك لوحدك
مباشرة "

كلية الصيدلة

كلية الصيدلة عبارة عن خمس سنين دراسية وفى اسكندرية واعتقد فى كل جامعات مصر ايضا عبارة عن سنة اعدادى فى علوم واربع سنين اخرى فى صيدلة .
الدراسة فى كلية الصيدلة مختلفة عن طب واسنان شوية لانها بتعتمد بشكل كبير جدا على الكيمياء والنبات يعنى نقدر نقول معظم موادها العصب الاساسى بتاعها هوا الكيميا والطلبة بتدرس فيها الكيمياء العضوية بشكل اساسى والتركيب العضوى الكيميائى للمواد وبتدرس كمان النباتات الطبية كلها والتفاعلات الدوائية .

المميزات :
_ مهنة راقية لكن للامانة اقدر اقول فى مصر انها مهنة راقية الى حد ضعيف نظرا لان الصيادلة مش واخدين حقوقهم بشكل كبير .
_ العائد المادى كويس جدا بس بيحتاج لعدد ساعات من العمل اكثر من طب واسنان نظرا لان معظم الصيادلة دلوقتى مصدر رزقهم من العمل بالساعه فى الصيدليات او العمل كمندوب لشركات الادوية او العمل فى مصانع الادوية والتنوع فى الشغل بتاعها دا كويس بس بيحتاج لمجهود .
_ الدراسة ليست بالصعبة وليست بالسهلة يعنى نقدر نقول الدراسة معقولة .
_ قلة عدد سنين الدراسة .

العيوب :
_ الكلية زى ما قلنا بتعتمد على الكيميا بشكل اساسى ودا ممكن يكون عيب خطير جدا لو انك دخلتها وانت مش بتحب الكيميا لكن لو العكس هتبقى الدراسة ممتعه جدا .
_ العمل فى الصيدلية قد يعتبره البعض تقليلا من قيمة المهنة كما ان العمل كمندوب لاحد شركات الادوية بيخلى الصيدلى يروح للدكاترة ويلف عليهم وممكن بعض الدكاترة تحرجة او تجرحه او تطنشة وممكن يقع فى خطأ شرعى بالاتفاق مع الطبيب على كتابة بعض الادوية بعينها وبالتالى الكثير بيعتبر العمل كمندوب لا يليق بمهنة الصيدلة .
_ زى ما قلنا مهنة الصيدلة مش واخده حقها فى مصر ودى برضه احدى العيوب .

_______________________________________-

فى النهاية بقى نصيحتى وخبرتى كطالب فى السنة النهائية بكلية طب الاسنان جامعه الاسكندرية وطبعا بعد ما تستوعبوا الكلام اللى فوق دا واللى ممكن يكون فيه بعض الاخطاء من نظر زمايلى فى صيدلة وطب .

أولا : الكليات التلاتة الفروق ما بينهم بسيطة متخليش حد يقنعك بحاجة غير كدا .

ثانيا : المستقبل المادى متقارب جدا واللى هيفرق بين طالب وطالب فى الكليات التلاتة او طالب وطالب فى نفس الكلية حاجة واحده بس وهى الاجتهاد الشخصى يعنى اللى هييجى يضحك عليك ويقلك ادخل اسنان كمثال وهتلاقى الفلوس نازلة عليك بعد ما تتخرج كدااااااااب ونفس الكلام بالنسبة لصيدلة وطب " اللى هيفرقك هوا اجتهادك وحبك للمهنة بتاعتك واصرارك على النجاح غير كدا لا "

ثالثا : بالنسبة للبنات انا رؤيتى ان انسب كلية ليهم كلية صيدلة بالكتير اوووووووى اسنان مع انى منصحش بيها بردوا لكن طب للبنت بتضيع عمرها وبتبذل مجهود وفى الاخر بتتجوز وبتشتغل فى المستشفى تقضية واجب ودا مش معناه ان طبعا مفيش بنات هتدخل طب لكن انا بوجه كلامى للبنت اللى مش فارقة معااها اى كلية من التلاتة لكن لو البنت حابة طب اوحابة تخصص معين ومتمسكه بيها خلاص .

بالنسبة للولاد انا شايف افضل خيارين هما طب واسنان ودى ميمنعش انه يدخل صيدلة بردوا عشان محدش من اصحابنا فى صيدلة يزعلوا بس دا تصنيفى على حد اللى شفته .

لو الولد عاوز يبقى دكتور وعنده عياده ومش فارقه معاه التخصص ومش من هواه الدح لسنين طويله يعمل اللى انا عملته ويدخل طب اسنان هيخلص اوام اوام وهيشتغل علاطول من غير
ماجستير لو حب.

لو الولد محتاج تخصص معين فى طب هوا حابه ومستعد يذاكر ست سنين ويعمل ماجستير عشان يبقى دكتور فى تخصص معين يبقى يدخل طب .

لو حابب صيدلة بردوا مفيش مشكله يدخلها .

كدا انتهى الموضوع واتمنى اكون افدتكم واعتذر عن اى تقصير واى حد محتاج استفسار انا فى الخدمة وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

قديم 18-07-2013, 01:32 AM
الصورة الرمزية Bahy_Ahmed
Bahy_Ahmed Bahy_Ahmed غير متواجد حالياً
Faculty Of Medicine,Aswan University

Bahy_Ahmed is on a distinguished road

توبيك جميييل جداا وافدني كتيير وانا ان شاء الله طب

دخول..........م.ت.ق.ط.ع
قديم 18-07-2013, 02:05 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahy_ahmed مشاهدة المشاركة
توبيك جميييل جداا وافدني كتيير وانا ان شاء الله طب
شكرا وان شاء الله ربنا يوفقك فى طب وتجيلك
قديم 18-07-2013, 03:44 AM
دينا ثانوي دينا ثانوي غير متواجد حالياً
عضو جديد

دينا ثانوي is on a distinguished road

أولا شكرا علي الموضوع المفيد

انا بقا محتاره جدا جدا جدا
مش عارفه اختار بين صيدله و طب اسنان .. من زمان و انا كنت عايزه ادخل صيدله و مكنتش في دماغي اسنان ابدا لكن من بعد النتيجه تفكيري اتجه لاسنان
المشكله بالنسبالي هي مجالات عمل الصيدله .. مندوبه في شركه دي مرفوضه بالنسبالي و الشغل في صيدليه اي حد دلوقتي بقا بيشتغل في الصيدليات
احسن حاجه بالنسبالي هي الشغل في مصانع الادويه بس بيقولو انها مش متوفره .. ده غير ان الصيادله دلوقتي بقو كتيييير جدا و بينافسهم في الشغل خريجي علوم و بيطري انما اسنان اعدادهم مش كتيير
عشان كده بقيت مياله لاسنان بس موقفاني حكايه انها متنفعش للبنت دي و ان صيدله احسن للبنات
و للعلم انا عايزه اشتغل بعد التخرج ان شاء الله مش افضل في البيت

أعمل ايـــــه ؟! بجد محتاره جدا
قديم 18-07-2013, 05:48 AM
الصورة الرمزية bebo the one
bebo the one bebo the one غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

bebo the one is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة

كلية طب الأسنان

_ مهنة راقية

أنا قرأت نفس هذا التعبير لأكثر من طالب في طب الأسنان وبصراحة أنا أعتبر ذلك نوع من التعالي والكبرياء المرفوض .. فما هو الرقي الذي تتمتع به مهنة طبيب الأسنان ولماذا لا تكون مهنة الطبيب البشري أو الطبيب البيطري أو طبيب العلاح الطبيعي أو أي مهنة أخرى مهنة راقية؟ في رأيي الشخصي أن الرقي هو رقي الأخلاق والسلوك لمن يمتهن أي مهنة وليس رقي المهنة في حد ذاتها .. وأرجو أن تتقبلوا هذا الرأي بصدر رحب
قديم 18-07-2013, 05:50 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينا ثانوي مشاهدة المشاركة
أولا شكرا علي الموضوع المفيد

انا بقا محتاره جدا جدا جدا
مش عارفه اختار بين صيدله و طب اسنان .. من زمان و انا كنت عايزه ادخل صيدله و مكنتش في دماغي اسنان ابدا لكن من بعد النتيجه تفكيري اتجه لاسنان
المشكله بالنسبالي هي مجالات عمل الصيدله .. مندوبه في شركه دي مرفوضه بالنسبالي و الشغل في صيدليه اي حد دلوقتي بقا بيشتغل في الصيدليات
احسن حاجه بالنسبالي هي الشغل في مصانع الادويه بس بيقولو انها مش متوفره .. ده غير ان الصيادله دلوقتي بقو كتيييير جدا و بينافسهم في الشغل خريجي علوم و بيطري انما اسنان اعدادهم مش كتيير
عشان كده بقيت مياله لاسنان بس موقفاني حكايه انها متنفعش للبنت دي و ان صيدله احسن للبنات
و للعلم انا عايزه اشتغل بعد التخرج ان شاء الله مش افضل في البيت

أعمل ايـــــه ؟! بجد محتاره جدا

انتى بتفكرينى بايام التنسيق وانا فى ثانوى كنت برضه كاتب صيدلة ومكنتش فى دماغى اسنان خالص ومرة واحده من كلمتين من حد قريبنا لقيت نفسى بكتب اسنان رغبة اولى

صيدلة انا شايف انها احسن للبنات عشان الغالبية العظمى من البنات بتتعين فى الحكومة وبتكتفى بكدا لكن ما دام انتى عندك نية فعلا انك تشتغلى وتمارسى مهنة بجد ويبقى ليكى اسم يبقى افضلك طب اسنان بس لازم يبقى عندك العزم على كدا

وفى الاخر شوفى ايه مياله ليه واستفتى قلبك واكتبيه وتوكلى على الله

وانا مع حضرتك فى الموضوع لو احتجتى اى مساعده فى وقت لاحق فى التنسيق
قديم 18-07-2013, 05:55 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bebo the one مشاهدة المشاركة
أنا قرأت نفس هذا التعبير لأكثر من طالب في طب الأسنان وبصراحة أنا أعتبر ذلك نوع من التعالي والكبرياء المرفوض .. فما هو الرقي الذي تتمتع به مهنة طبيب الأسنان ولماذا لا تكون مهنة الطبيب البشري أو الطبيب البيطري أو طبيب العلاح الطبيعي أو أي مهنة أخرى مهنة راقية؟ في رأيي الشخصي أن الرقي هو رقي الأخلاق والسلوك لمن يمتهن أي مهنة وليس رقي المهنة في حد ذاتها .. وأرجو أن تتقبلوا هذا الرأي بصدر رحب

الظاهر ان حضرتك فتحت على طب اسنان علاطول ... انا كاتب نفس التعبير " مهنة راقيه " فى التلات كليات طب واسنان وصيدلة

ومهنة راقيه تعنى اولا الرقى والسمو فى الهدف فمهنة الطب بشكل عام تهدف الى مداواة جروح الناس وعلاجهم وتخفيف الامهم ودا شىء راقى.

ثم تعنى الرقى فى المضمون .. فالثلاث مهن يتمتعوا بميثاق من الشرف المهنى والاخلاق فى التعامل بين المريض وبين الطبيب

دا مش تعالى ولا تكبر ولا حاجة واكيد اى حد بيخترق الاهداف السامية لمهنة الطب والاخلاقيات بيبقى انسان مش محترم ولا يستحق ممارسة المهنة
قديم 18-07-2013, 07:33 AM
الصورة الرمزية bebo the one
bebo the one bebo the one غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

bebo the one is on a distinguished road
Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة
الظاهر ان حضرتك فتحت على طب اسنان علاطول ... انا كاتب نفس التعبير " مهنة راقيه " فى التلات كليات طب واسنان وصيدلة

ومهنة راقيه تعنى اولا الرقى والسمو فى الهدف فمهنة الطب بشكل عام تهدف الى مداواة جروح الناس وعلاجهم وتخفيف الامهم ودا شىء راقى.

ثم تعنى الرقى فى المضمون .. فالثلاث مهن يتمتعوا بميثاق من الشرف المهنى والاخلاق فى التعامل بين المريض وبين الطبيب

دا مش تعالى ولا تكبر ولا حاجة واكيد اى حد بيخترق الاهداف السامية لمهنة الطب والاخلاقيات بيبقى انسان مش محترم ولا يستحق ممارسة المهنة
أشكرك على التوضيح .. كلامك مقنع بالطبع ولكن ما دفعني للنقد هو أني وجدت نفس العبارة تتكرر في توبيكات زملاءك أطباء الأسنان ربما هي مصادفة وليس مقصود بها المعنى الذي فهمته أنا .. مرة أخرى أشكرك وأعتذر عن سوء الظن
قديم 19-07-2013, 09:59 AM
asma semo asma semo غير متواجد حالياً
عضو جديد

asma semo is on a distinguished road

على فكرة اكتر حاجه شدتنى لاسناان ان كل اللى فيها بيشكروا ف الكليه وبحس انهم فخورين بنفسهم بردو بعكس بتوع الطب معظمهم ندماااان وحاسس انه ضيع عمره وحياته ف المهنه لدرجه ان معظم الدكااترة البشريين نفسهم مش بينصحوا بيها واعرف دكاترة كتيير دخلو عيالهم اسنان والله ......... وبتوع صيدله بيقللو من نفسهم كل اما اكلم حد صيدلانى اكتشف ان الميزة الوحيده انك اسمك دكتوور بس قاعد ف البيت (ماهو ياتقعد بكرامتك يااما تنزل تبيع دوا وتدى حقن !!) ودى بحد ذاتها صدمه بالنسبااالى انى بعد كل المجهود والدروس الخصوصيه ف الثانويه العامه وبعد كده المجهود ف الكليه والمذاكرة والتعب نهايتى ابقي ست بيييييت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ماشوفش الشااااارع غير كل حين ومييييين؟؟؟؟؟؟؟ دنا ممكن يجرالى حاجه لو قعدت ف البيت والله ههههههههههههههه
قديم 19-07-2013, 03:13 PM
The different The different غير متواجد حالياً
عضو جديد

The different is on a distinguished road

هو بالنسبة لاسنان انا اعرف ان الدفعة بيبقى عددها صغير واكيد بتتعلموا كويس هل ده صح ؟ كمان كنت عاوزة اسال على التقديرات وكده هل فيه كوسة وحاجات من ديه يعنى اسئلة شفوى انا بخاف جدا منها انا من النوع اللى بياخد وقت فالاجابة مش بحب حد يصدمنى بالسؤال بحب اخد وقت فالتفكير وخايفة اوى من الموضوع ده و كنت عاوزة اسال على تعيين المعيدين عندكم بيبقى ازاى يعنى بياخدوا كام واحد من الدفعة وهل ديه حاجة سهلة ؟
كمان كل ما افكر انى ممكن اخلع لحد سنانه او اى حاجة من ديه احس انى حكون مقروفة شوية حاسة ان الموضوع صعب اكيد مع الوقت هتعود صح ؟
كمان بالنسبة لقسم جراحة اللى عندكم وكسور الوجه وكده انتم بتعملوا عمليات بخصوص الموضوع ده و بتتدربوا ازاى على العمليات ؟
وشكرا جدا على الموضوع بجد انا استفدت كتير
قديم 19-07-2013, 03:51 PM
Lyonenyo Lyonenyo غير متواجد حالياً
عضو خبير

Lyonenyo is on a distinguished road

يوه بقى شكلي مش هاخد قرار
انا محتااااااااااااااااااار
اسنان وللا طب
لا اعمل شوية فروق كمن ياللي فاتح الموضوع بعد اذنك عشان اقرر
قديم 19-07-2013, 09:07 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the different مشاهدة المشاركة
هو بالنسبة لاسنان انا اعرف ان الدفعة بيبقى عددها صغير واكيد بتتعلموا كويس هل ده صح ؟ كمان كنت عاوزة اسال على التقديرات وكده هل فيه كوسة وحاجات من ديه يعنى اسئلة شفوى انا بخاف جدا منها انا من النوع اللى بياخد وقت فالاجابة مش بحب حد يصدمنى بالسؤال بحب اخد وقت فالتفكير وخايفة اوى من الموضوع ده و كنت عاوزة اسال على تعيين المعيدين عندكم بيبقى ازاى يعنى بياخدوا كام واحد من الدفعة وهل ديه حاجة سهلة ؟
كمان كل ما افكر انى ممكن اخلع لحد سنانه او اى حاجة من ديه احس انى حكون مقروفة شوية حاسة ان الموضوع صعب اكيد مع الوقت هتعود صح ؟
كمان بالنسبة لقسم جراحة اللى عندكم وكسور الوجه وكده انتم بتعملوا عمليات بخصوص الموضوع ده و بتتدربوا ازاى على العمليات ؟
وشكرا جدا على الموضوع بجد انا استفدت كتير

هوا العدد المفروض يكون قليل بس مكتب التنسيق بقاله كام سنة بيجبلنا اعداد زيادة اوى استجابة لرغبات الناس ودا بيأثر على جودة التعليم بشكل كبير لكن اقدر اقول ان التعليم كويس لحد كبير باذن الله.

بالنسبة للكوسة مقدرش اكدب على حضرتك موجودة بشكل واضح جدا ودا مش فى اسنان بس دا فى التلات كليات عموما وهوا دا عيب التعليم الجامعى فى مصر .

بالنسبة للخلع والدم والكلام دا انا كنت فى الاول متخيل انه موضوع مقرف او انى مش هقدر استحمل لكن اما اشتغلنا لقينا كلنا الموضوع حلو جدا بل بالعكس هتبقى مستمتعه وانتى شغاله جداااااا لان مهة طب الاسنان فيها جزء فنى وتجميلى وجراحى.

بالنسبة لقسم جراحة وتجميل الوجه والفكين دا قسم كبير وليه نظام معين يعنى القسم تبع طب اسنان لكن اللى بيشتغل فيه طلبة من طب او طب اسنان بشرط انهم يعملوا ماجستير ودكتوراه
قديم 19-07-2013, 09:12 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asma semo مشاهدة المشاركة
على فكرة اكتر حاجه شدتنى لاسناان ان كل اللى فيها بيشكروا ف الكليه وبحس انهم فخورين بنفسهم بردو بعكس بتوع الطب معظمهم ندماااان وحاسس انه ضيع عمره وحياته ف المهنه لدرجه ان معظم الدكااترة البشريين نفسهم مش بينصحوا بيها واعرف دكاترة كتيير دخلو عيالهم اسنان والله ......... وبتوع صيدله بيقللو من نفسهم كل اما اكلم حد صيدلانى اكتشف ان الميزة الوحيده انك اسمك دكتوور بس قاعد ف البيت (ماهو ياتقعد بكرامتك يااما تنزل تبيع دوا وتدى حقن !!) ودى بحد ذاتها صدمه بالنسبااالى انى بعد كل المجهود والدروس الخصوصيه ف الثانويه العامه وبعد كده المجهود ف الكليه والمذاكرة والتعب نهايتى ابقي ست بيييييت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ماشوفش الشااااارع غير كل حين ومييييين؟؟؟؟؟؟؟ دنا ممكن يجرالى حاجه لو قعدت ف البيت والله ههههههههههههههه

انا رديت على حضرتك فى قسم طب الاسنان وقلتلك الافضل صيدلة لكن ما دام عندك رغبة فى الشغل وبتحلى الشغل وكدا يبقى هتستريحى فى اسنان اكتر

والكلية الصراحه مع ان فيها بعض المشاكل زى التكلفة المادية وسنة اعدادى اللى ملهاش لازمة فى اسكندرية لكن احنا بنحب الكلية عشان اولا دراستها ممتعه وجميله ثانيا عشان بنشتغل بدرى واحنا فى الكلية وبتعود على تحمل مسئولية المريض كمان بنساعد فى تخفيف الام الناس كمان الكلية خمس سنين بنطلع بعدها مؤهلين للعمل فى معظم تخصصات طب الاسنان
قديم 19-07-2013, 09:20 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lyonenyo مشاهدة المشاركة
يوه بقى شكلي مش هاخد قرار
انا محتااااااااااااااااااار
اسنان وللا طب
لا اعمل شوية فروق كمن ياللي فاتح الموضوع بعد اذنك عشان اقرر

هتدخل طب فى الحالات دى ::: لو شايف نفسك ميال بقوة لاحدى التخصصات فى طب وعندك النية انك تستحمل مذاكرة مواد صعبة لمدة ست سنين وبعدها تحضر ماجستير "يعنى من الاخر فى تخصص فى طب بتحبة جدا وشايف نفسك فيه وهتضحى وهتبذل مجهود جامد عشان توصله"

لكن لو نفسك تبقى دكتور عندك عياده ومش فارقة معاك تخصص معين يبقى اسنان افضلك وقصر لك فى المدة الزمنية والمجهود
قديم 20-07-2013, 01:02 AM
Ahmed_Alex1 Ahmed_Alex1 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Ahmed_Alex1 is on a distinguished road

طيب لو محتار بين طب بشري وطب اسنان ؟
يعني طب بشري : مشكلتها 7 سنين وعاوز بعدهم 5 ماجستير وجيش يكون سنك 30 مثلا .. لكن فى المقابل مهنة قيمتها عالية وبتعمل حاجة عظيمة ، وتخصصات كتير اوي ومجالات واسعة، وكمان بعد فترة البهدلة دي لو سافرت بتاخد مرتب اعلى من الاسنان والصيدلة ولو فتحت عيادة وربنا كرمك بتبقى حاجة جامدة

طب اسنان : مشكلتها تخصص واحد محدود وحتفضل طول واقف علي رجلك والام ظهر ومهنة مرهقة لكن مميزاتها اسرع واخف كدراسة ومش محتاجة سنين كتير وماديا حلوة

انا بصراحة ميال لطب بشري أكتر بس قلقان من طول المدة وخايف لا اندم بعد كدة لأن محدش جرب اى كلية
انا عاوز اسألك
* هو وظيفة طب الاسنان مملة ؟ يعني حاسس انها يا حشو وخلع و تركيبات وانتهينا على كدة وحتعيش طول عمرك تعمل نفس الشغل وخلاص ، مش حاسس ان فيه مجال انك تكبر ،فأيه النظام؟
* انا بشوف اطباء اسنان مكتوب على عيادتهم ماجستير كذا ، طيب مدام فى طب بشري و فى طب اسنان حتعمل دراسات عليا يبقى اختار الكلية اللى فيها مجالات اكتر منا كدة كدة حذاكر!! ولا فرقت فأيه ولا ايه رأيك؟
* انا اسف فى السؤال ده واتمني ما تفهمنيش غلط بس عشان اكون سألت فى كل اللى نفسى فيه انا بحس انك فى تخصصات طب بشري بتعمل حاجة أكبر قيمة من طب اسنان (يعني تعالج واحد مكسور مش بيتحرك وتخليه يتحرك طبيعي ولا تعمل حشو عصب لضرس واحد؟) فهل ده احساس صح ولا ايه وارجوك بدون تحيز؟
الفكرة انى ميال لطب بشري اكتر بس خايف لا ازهق او اتعب من المدة واقول يارتني دخلت اسنان
وخايف ادخل اسنان لا اقول انا كدة ضيعت تخصصات كتير وكان ممكن ابقي حاجة احسن
وكدة كدة فى الكليتين حتتعب وتجتهد عشان توصل لحاجة حلوة فشغلك
معلش انصحني زي أخوك

العلامات المرجعية