اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 05-08-2011, 06:27 AM
gogo_hero14 gogo_hero14 غير متواجد حالياً
عضو جديد

gogo_hero14 is on a distinguished road

هو فعلا انا انهرت من تنسيق 2011 بجد تنسيق ظالم ظالم ظالم مفيش تغيير البلد دي اصلا مش هتتغير طول ما هي كدة
اما عن حكاية التنسيق العالي قوي السنة دي بيقولو بسبب ارتفاع المجاميع و والله انا سمعت مجاميع بجد تزهلو منها متستحقش و جابت و اللي طفح الدم ف تالتة ثانوي ملقاش حاجة و بعدين المرحلة التاينة للتنسيق مفيهاش غير سبع تمن كليات و حسبي الله و نعم الوكيل
انا اصلا برده جايبة 93.8 و عملت تظلم ع الانجليزي و العربي لانه ليا درجات بالهبل توصل لدرجة و نص ف المية و كمان انا نزلت المرحلة التانية زيك و على ايه ....... على نص درجة نص درجة يا عالم تخليني برده انزل المرحلة التانية و بعدين المرحلة التانية للتنسيق مفيهاش غير كليتين او تلاتة لعلمي و الباقي لو كنت دخلت ادبي و ارتحت طول السنة و ما ارهقتش نفسي مذاكرة كنت برده دخلت اي كليه ادبية فعلا فعلا حسبي الله و نعم الوكيل بس باذن الله و ان شاء الله تلحقي علوم انا برده كتبت اول رغبة علوم و ربنا يسهل و متقلقيش من حكاية تتتتاااااا دي دة اثر ث عام و ان شاء الله بيزول مع زوال السبب باذن الله و جايز ربنا ليه حكمة ف الحكاية دي و ان شاء الله ادينا ف رمضان متبطليش دعا و انا مش هقولك كدة عشان انا خلاص مرتاحة انا فعلا كنت منهارة بجد من كام يوم و بجد مكنتش طايقة نفسي بس ليا اصحاب اتكلمو معايا و قالولي ان بجد اللي اتظلم السنة دي ف التنسيق الناس الشطرة و انا عارفة و حسة بيكي و انا كمان بجد مش بضحك على نفسي بس نفسي بتصعب عليا لما بشوف نفسي كدة ف المرحلة التانية و حتى اختيارات الكليات اللي بيقولو عليها اختيارات دي حاجات اجبارية انت مجبرة لا مخيرة بس باذن الله زي ما بقولك كدة احمدي ربنا و اكيد لي حكمة ف كل حاجة حصلت و متقلقيش ربنا معانا كلنا و ادينا بانتظار تنسيق الكلية
بس اللي بجد هقولهولك ان اللي اتظلمو السنة دي اناس الشاطرة و لازم برده تعرفي ان اي كلية تدخليها و تثبتي نفسك فيها دة المهم لان عامة ث عام مش مقياس لانك متعرفيش ايه ظروف الناس و ايه اللي حصل ف الامتحانات
ربنا يسهل

قديم 05-08-2011, 08:02 AM
memo 4 ever memo 4 ever غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

memo 4 ever is on a distinguished road

ان شاء الله هتخوشيها متخفيش
قديم 05-08-2011, 04:30 PM
hatote hatote غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

hatote is on a distinguished road

بالنسة انك بتقولي بلدنا حلوة اكيد حلوة

بس الحلاوة مش كاملة انا عن نفسي مش شايف اي حاجة فيها حلوة خااااااااااااااالص

وعلي فكرة ياريت لو تعرفي حاجة عن التعليم الموازي في مصر ممكن تقوليلي

دا نظام حلو انا سمعت عنة
قديم 05-08-2011, 05:18 PM
ALLALL ALLALL غير متواجد حالياً
عضو خبير

ALLALL is on a distinguished road

بصى سيبى حمولك على ربنا واحنا دلوقتى فى شهر كريم ادعى كل يوم واهم 3 ساعات هم
قبل الفطار وفبل الفجر وبعد السحور
ربصى انا هقولك حكاية صغيرة هتخرجى منها بحاجة كويسة وتحمدى ربنا
انا اعرف واحدة جايبة 94 فى 2 وصحبتها جابت 98
صحبتها اعدت تعايرها وتتتكبر علشان مجموعها يفرح
جات سنة 3 والبنت جابت 98 يعنى مجموع السنتين دخلوها صيدلة ودلوقتى سافرت واتجوزت وعيشة عيشة جميلة
اما البنت الى كانت جايبة 98 برده جابت فى 3 98 برده
وعارفه دخلت ايه
دخالت طب
بس والله ما نجحت فيه خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااالص
وحولت كذا كلية
وفى الاخر دخلت اداب
والله الحكاية دى بجد واحدة اعرفها قلتهالى
يعنى بصلى الحكمة فين
يعنى المهم تدخلى كلية تنجحى فيها وتتفوقى فيها
اانا كنت جايبة فى تانية 92.9 يعنى 93
وجيت فى تالتة جبت 90 وبالمستوى وكله على بعضه
جبت 92.5 يعنى 379
وكان نفسى ادخل صيدلة لانها معتمدة على الكيمياء وانا بعشق الكيمياء
بصى يا ترى الخير فين
المهم احمدى ربنا
وانا مراعية حالتك والله
وربنا يقدم الى فيه الخير
قديم 05-08-2011, 05:31 PM
lokyyy lokyyy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

lokyyy is on a distinguished road

انا علوم القاهرة جايب 94.7 و على فكرة في ناس جايبة 98 و 97 و داخلة علوم القاهرة ( ( كلية العلوم مش وحشة اوي كدة زي ما الناس متصورها ) )
قديم 05-08-2011, 10:19 PM
شيشانا شيشانا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

شيشانا is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة radium4 مشاهدة المشاركة
على فكرة كدة مش صح ..
على الاقل تكتبي عشرة من العشرين ..
يعنى لما تكتبي كليتين علوم .. امال كتبتى ايه في الـ 48 رغبة الباقيين ..
ركزي كدة و بالعقل .. الحاجات اللي مش عايزاها متكتبيهاش ..
و ربنا يوفق الجميع ..

انا بصراحه لما كنت بكتب رغباتى مكنتش اعرف حكايه اللى جايبين 95 94
ومكنتش متوقعه ان علوم هتعلى وكنت فاكره انى هخشها مستريحه

ومش هعدل فى رغباتى وخلاص هسبها على ربناا
قديم 05-08-2011, 10:21 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatote مشاهدة المشاركة
بالنسة انك بتقولي بلدنا حلوة اكيد حلوة

بس الحلاوة مش كاملة انا عن نفسي مش شايف اي حاجة فيها حلوة خااااااااااااااالص

وعلي فكرة ياريت لو تعرفي حاجة عن التعليم الموازي في مصر ممكن تقوليلي

دا نظام حلو انا سمعت عنة

كلامك صحيح

وبالنسبه لتعليم الموازى فى مصر معنديش فكره دلوقتى بس لو عرفت حاجه اكيد هقولك
قديم 05-08-2011, 10:24 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lokyyy مشاهدة المشاركة
انا علوم القاهرة جايب 94.7 و على فكرة في ناس جايبة 98 و 97 و داخلة علوم القاهرة ( ( كلية العلوم مش وحشة اوي كدة زي ما الناس متصورها ) )

ربنا يوفق الجميع على كل حال ويارب ان شاء الله كل الى عايز كليه يخشها ويارب اخش علوم
وبالنسبه لكليه علوم هيا فعلا كليه جميله عشان كده بدعى ربنا انى اخشها انا كل اللى عرفته عنها انها عايزه مجهود وشغل ودى حاجه مش غريبه عشان اكيد لو كل واحد عمل اللى عليه فى اى كليه ربنا اكيد هيوفقه
قديم 05-08-2011, 10:29 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة allall مشاهدة المشاركة
بصى سيبى حمولك على ربنا واحنا دلوقتى فى شهر كريم ادعى كل يوم واهم 3 ساعات هم
قبل الفطار وفبل الفجر وبعد السحور
ربصى انا هقولك حكاية صغيرة هتخرجى منها بحاجة كويسة وتحمدى ربنا
انا اعرف واحدة جايبة 94 فى 2 وصحبتها جابت 98
صحبتها اعدت تعايرها وتتتكبر علشان مجموعها يفرح
جات سنة 3 والبنت جابت 98 يعنى مجموع السنتين دخلوها صيدلة ودلوقتى سافرت واتجوزت وعيشة عيشة جميلة
اما البنت الى كانت جايبة 98 برده جابت فى 3 98 برده
وعارفه دخلت ايه
دخالت طب
بس والله ما نجحت فيه خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااالص
وحولت كذا كلية
وفى الاخر دخلت اداب
والله الحكاية دى بجد واحدة اعرفها قلتهالى
يعنى بصلى الحكمة فين
يعنى المهم تدخلى كلية تنجحى فيها وتتفوقى فيها
اانا كنت جايبة فى تانية 92.9 يعنى 93
وجيت فى تالتة جبت 90 وبالمستوى وكله على بعضه
جبت 92.5 يعنى 379
وكان نفسى ادخل صيدلة لانها معتمدة على الكيمياء وانا بعشق الكيمياء
بصى يا ترى الخير فين
المهم احمدى ربنا
وانا مراعية حالتك والله
وربنا يقدم الى فيه الخير

فلا لازم الواحد يتعب عشان ربنا يجزيه ويكرمه انا مثلا مقتنعه بمجموعى فى تانيه وهو 90 عشان انا فعلا قصرت فى حق نفسى واستهبلت شويه بس تالته اتظلمت مع ان مجموعى زاد بس ظلمونى فى التصحيح وربنا ان شاء الله هيعوضنى
وان شاء الله ربنا هيوفقك وتخشى علوم واخش انا كمان ان شاء الله معاكى
قديم 05-08-2011, 10:39 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo_hero14 مشاهدة المشاركة
هو فعلا انا انهرت من تنسيق 2011 بجد تنسيق ظالم ظالم ظالم مفيش تغيير البلد دي اصلا مش هتتغير طول ما هي كدة
اما عن حكاية التنسيق العالي قوي السنة دي بيقولو بسبب ارتفاع المجاميع و والله انا سمعت مجاميع بجد تزهلو منها متستحقش و جابت و اللي طفح الدم ف تالتة ثانوي ملقاش حاجة و بعدين المرحلة التاينة للتنسيق مفيهاش غير سبع تمن كليات و حسبي الله و نعم الوكيل
انا اصلا برده جايبة 93.8 و عملت تظلم ع الانجليزي و العربي لانه ليا درجات بالهبل توصل لدرجة و نص ف المية و كمان انا نزلت المرحلة التانية زيك و على ايه ....... على نص درجة نص درجة يا عالم تخليني برده انزل المرحلة التانية و بعدين المرحلة التانية للتنسيق مفيهاش غير كليتين او تلاتة لعلمي و الباقي لو كنت دخلت ادبي و ارتحت طول السنة و ما ارهقتش نفسي مذاكرة كنت برده دخلت اي كليه ادبية فعلا فعلا حسبي الله و نعم الوكيل بس باذن الله و ان شاء الله تلحقي علوم انا برده كتبت اول رغبة علوم و ربنا يسهل و متقلقيش من حكاية تتتتاااااا دي دة اثر ث عام و ان شاء الله بيزول مع زوال السبب باذن الله و جايز ربنا ليه حكمة ف الحكاية دي و ان شاء الله ادينا ف رمضان متبطليش دعا و انا مش هقولك كدة عشان انا خلاص مرتاحة انا فعلا كنت منهارة بجد من كام يوم و بجد مكنتش طايقة نفسي بس ليا اصحاب اتكلمو معايا و قالولي ان بجد اللي اتظلم السنة دي ف التنسيق الناس الشطرة و انا عارفة و حسة بيكي و انا كمان بجد مش بضحك على نفسي بس نفسي بتصعب عليا لما بشوف نفسي كدة ف المرحلة التانية و حتى اختيارات الكليات اللي بيقولو عليها اختيارات دي حاجات اجبارية انت مجبرة لا مخيرة بس باذن الله زي ما بقولك كدة احمدي ربنا و اكيد لي حكمة ف كل حاجة حصلت و متقلقيش ربنا معانا كلنا و ادينا بانتظار تنسيق الكلية
بس اللي بجد هقولهولك ان اللي اتظلمو السنة دي اناس الشاطرة و لازم برده تعرفي ان اي كلية تدخليها و تثبتي نفسك فيها دة المهم لان عامة ث عام مش مقياس لانك متعرفيش ايه ظروف الناس و ايه اللي حصل ف الامتحانات
ربنا يسهل
انتى عارفه انا كنت زعلانه عشان جايبه 93.5 وملحقتش مرحله اولى على فرق بسيط ما بالك انتى بقى يعنى فرقت معاكى على 0.1
هو فعلا تنسيق ظالم بس اكيد ربنا كاتب لينا كده
بس يا جماعه يا ترى ايه السبب اللى خلى المجاميع تعلى وتتكرر بالصوره الفظيعه دى بس ارجع اقول لنفسى ما هما اصلا اللى عملو التنسيق ما كنش فى ايديهم حاجه هو المجاميع العاليه اللى كانت السبب وهما حاولو يحلوها من ناحيه باظت من الناحيه التانيه جم يعلو المجاميع بتاعه كليات المرحله الاولى اثرت فى طلاب المرحله التانيه اللى المفروض انى دى اصلا كلياتهم و خلت اللى جايبين 95 والمفروض يخشوا بيطرى على السنين اللى طول عمرنا عارفينها وطبعا بتوع 95 اللى مش لحقوا بيطرى هيخشوا علوم اللى بعديها من الناحيه العلميه ويجى اللى اصلا مجموعهم يجيب علوم على حسب السنين اللى احنا عارفنها وميخشوهاش وبجد ربنا يكون فى عون المرحله التالته اللى مش هيلحقوا غير المعاهد ده حتى ممكن مش يلحقوا لا حقوق ولا زراعه
ومين السبب ففى كل ده؟ الله اعلم

وان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا وكل اللى عايز يخش علوم ربنا ميكسفهوش ويخشها ان شاء الله
قديم 05-08-2011, 10:44 PM
عضو مجتهد

[quote=***star***;3791763]
والله العظيم حرام بجد اللي بيحصل ف الطلبه دا...

نظام فاشل فاشل فاشل فاشل وهفضل اقولها طول عمري...

يعني ايه واحد شايف نفسه انه هيبقي دكتور كويس ونفسه ف طب يقوم يدخل علوم .. وواحد تاني لاقي نفسه مهندس كويس يقوم يدخل حاجه ملهاش علاقه بهندسه خالص ...

دايما مصر بتعدم العقول ... وبنرجع نقول ليه مصر من الدول الناميه .. ماهو من اللي بيحصل فيها

حاجه تشل

من ناحيه مصر بتعدم العقول فدى بصراحه حاجه اكيده وعشان كده مفيش حد بياخد بايدها ويساعدها من ولادها وبيدوا خيرهم لبره ده طبعا معظمهم

ومن ناحيه نظام التعليم فى مصر فهو فعلا نظام فاشل ومش عارفه بصراحه امتى بقا هيتعدل عشان الواحد زهق
قديم 05-08-2011, 11:36 PM
الصورة الرمزية 2ad
2ad 2ad غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

2ad is on a distinguished road

اقتباس:
والله العظيم حرام بجد اللي بيحصل ف الطلبه دا...

نظام فاشل فاشل فاشل فاشل وهفضل اقولها طول عمري...

يعني ايه واحد شايف نفسه انه هيبقي دكتور كويس ونفسه ف طب يقوم يدخل علوم .. وواحد تاني لاقي نفسه مهندس كويس يقوم يدخل حاجه ملهاش علاقه بهندسه خالص ...

دايما مصر بتعدم العقول ... وبنرجع نقول ليه مصر من الدول الناميه .. ماهو من اللي بيحصل فيها

حاجه تشل

من ناحيه مصر بتعدم العقول فدى بصراحه حاجه اكيده وعشان كده مفيش حد بياخد بايدها ويساعدها من ولادها وبيدوا خيرهم لبره ده طبعا معظمهم

ومن ناحيه نظام التعليم فى مصر فهو فعلا نظام فاشل ومش عارفه بصراحه امتى بقا هيتعدل عشان الواحد زهق
من ناحية التعليييم فاااشل فهووو فااااشل وفااشل
ومحتااااااااج كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير عشان يتغير ..
بس مش فاهمة جزء في كلامك ..
اولا الطب والصيدلة الموضوع مش شاايف ولا انه يجيييب الدرجة النهائية ..
المفروووض في نوووع من المهنية والاختبارات اللى تحدد الكلية ,,مش المجموووع ..
عشان ماتكونش النتيجة اننا نخرج دكاترة مش عارفين حاجة .."طبعا مش الكل بل البعض"
ثانيا هى العلووم كلية ادبية ونهاية المطااف ..
فى دول تانية متقدمة مااايشبه العلوووم من كليات القمة وليييهم قيييمة كبيييرة ..
بس احنا اللي حاصرين طلبة مصر كلهم في كم كلية ..وغيرهم مالهاش لازمة
في الدولة المتقدمة زي اليابان حسب مافهم مافيش تدخل الكلية على حسب مجموع الثانوية
بل من حق اي طالب يدخل الكلية اللى يحبها ..بس الشرط الاساسي
انه ينجح في امتحانها وده ممكن يفعد يدرس شوية حاجات طوال سنة الثانوية ويمتحن امتحان منفصصصل بالكلية اللى عايزها
ولو فششل فيييه يبقى يقابلنى لو دخل الكلية ..لكن ممكن يستنى السنة اللى بعدها ويتقدم للامتحاان تااني ..
وده شايفاه منتهى العقل والحكمة ..
قديم 06-08-2011, 12:01 AM
الصورة الرمزية بلالل
بلالل بلالل غير متواجد حالياً
طالب بالصف الثالث الثانوى

بلالل is on a distinguished road

بالنسبه لعلوم والله هتلحقيها عمر الحد الادنى ليها مايعلى عن 89اصلا
انا الحمد لله جايب 95.7واتخدت درجتين فالتظلم وبقيت 96.2بس برضه هدخل علوم لانى ملحقتش علاج طبيعى على نص درجه بالظبط والصيدله على درجه ونص بس الحمد لله على كل حال وربنا يوفقنا فيها
قديم 06-08-2011, 12:34 AM
gogo_hero14 gogo_hero14 غير متواجد حالياً
عضو جديد

gogo_hero14 is on a distinguished road

بصي يا شيشانا انت بتسالي ايه اللي علا المجاميع السنة دي ان بجد الغش و محترفين الغش خدو حق مش حقهم و خدو حقنا احنا كمان و محدش يقولي ان بقول كلام و السلام و الله و الله و الله مدرس الاحياء بتاعي و الفيزيا قالو لما جولي طلابهم بيقولو ايه و شافو ايه بجد الموبايلات و كمان الميكروفونات ف الشوارع و اللي ينزل م اللجنة و يكون معاه كتاب ولا حاجة و والله و حصلت ف لجنتي ان بنت قاعدة ف امتحان المستوى حطة سماعة ف ودنها و عمالة كانها بتقرا السؤا و تقولو لللي معاها ع التليفون و محدش لاحظ و نرجع نقول ان البلد دي مش بتشوف غير النتيجة النهائية و مش بتشوف اللي جوا الطالب نفسة في طلبة و بجد انا اعرفهم شخصيا ممتازين بمعنى الكلمة ف ث عام وكل دة علشان بجد ف ناس غشو و خدو حقهم ف دخول الكليات و احنا اصلا عايشين ف مكان بيموت المواهب يعني مش بيبص غير للمجموع و الدرجات رغم ان ممكن يكون ف حد ف طب حاليا ميستحقاش و يمكن بتاع تجارة احسن منه بس ف الاخر صدقيني حت لو ملحقناش علوم ربنا مش بيضيع تعب اي حد حتى لو حسيتي ان حقك مش هييجيلك الوقتي بس هييجي ف وقت تاني و هتشوفي " ان الله لا يضيع اجر من احسن عمل " و زي ما قلتلك زي ما كلهم قالولي ربنا ليه حكمة ف كل حاجة بتحصل لنا مين عارف لو كنت اتكتبلك كليه تانية و كدة و انت فاكراها الحلم ممكن تبقى كابوس بعد كدة " عسى ان تكرهوا شيئا و هو خير لكم " فباذن الله ارضي بقدرك و باذن الله ربنا مش هيضيع تعبك ابدا و ادخلي اي كلية و ابرزي نفسك فيها زي ما قلتلك و طبعا دة كلام كل اللي كانو حواليا
قديم 06-08-2011, 12:55 AM
rogina.gogo rogina.gogo غير متواجد حالياً
عضو جديد

rogina.gogo is on a distinguished road

والله بلدنا دى كلها ظلم وانا كنت علمى رياضة وجايبه فى تانية 90 وقولت هشد حيلى واجيب احسن فى 3 وادخل هندسة وحليت كويس جدا وربنا يعلم والله لكن للاسف حسبى الله ونعم الوكيل اتظلمت جاااااااااااااااااااااااااامد جدا والله يعنى انقص فى العربى 7 درجا ليه هوة نا مكنتش بحل حاجة والا ايه والانجليزى بردة وععلم النفس حليته كله والله ولما روحت راجعت لقيتنى كاتبه بالنص لكن نقصت 4 درجات ورياضة 2 6 درجات والفيزياء 9 درجات شوفوا بقى كام درجة وكنت هجيب كام حسبى الله ونعم الوكيل فى كل اللى ظلمنى وبتمنى ادخل علوم ربنا يسهل وعلوم بجد كلية تحفة وجميلة جدا ولذيذة اووووووووووووووووووووى

العلامات المرجعية