اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 30-06-2019, 10:21 AM
أ/علي جمعة أ/علي جمعة غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

أ/علي جمعة is on a distinguished road

مشكوررررررررررررررين

قديم 06-07-2019, 09:28 PM
salaama salaah salaama salaah غير متواجد حالياً
عضو جديد

salaama salaah is on a distinguished road

السلام عليكم... انا معلم لغة انجليزية اعدادى ومنتدب ندب كامل للمرحلة الثانوية منذ اربع سنوات وحاصل على ماجيستير اللغة الانجليزية بتقدير عام ممتاز.. اريد تحويل قرار الندب الكامل الى مدرستى الى نقل...لكن هناك زميل اقدم منى فى مدرسة اخرى يريد النقل للمدرسة التى انا اعمل بها فمن منا احق بالنقل...هل انا احق باعتبارى حاصل على الماجيستير وهو الليسانس ولاننى بالمدرسة منذ اربع سنوات...أم هو باعتياره اقدم تعيينا...ارجو الرد ولكم جزيل الشكر
قديم 06-07-2019, 10:19 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

السلام عليكم
انا تغيبت عن العمل 12 يوم فوق العارضه لظروف مرضيه خاصه ووكيل الوزاره عندنا ادالى خمس ايام منهم بالخصم ويوم فوقهم جزا وانذار والباقيين لم يتم التحقيق فيهم بعد والصراحه انا عاوزه اتظلم عشان اليوم الجزا دا ياترى اتظلم فين واعمل ايه ؟ مع العلم انى اصلا مريضه بس مش بحب بهدله الكومسيون الطبى عندنا وبروح لدكاتره خاصه بياخدوا اضعاف المرتب اللى بيخصم منه دا فوق ايام غيابى لكن اللى عرفته من المحقق ان حضرته مش بيعترف بالدكاتره ولا الروشتات وانه لازم تقرير طبى مع ان معايا اكتر من روشته تثبت انى مريضه باكتر من مرض مزمن وانى بتعالج من سنين وان دا احيانا بيعوق عملى بجد مش فاهمه ليه التعسف دا يعنى هو لازم ابهدل نفسى فى الكومسيون الطبى عشان يبقى معترف انى مريضه وكلها امراض الحمد لله سببها شغلى فى التربيه والتعليم
قديم 08-07-2019, 08:33 AM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على مشاهدة المشاركة
حضرتك زميلتى كانت بتراقب فى لجنه 3 ع وولد فى اللجنه قالها انه عاوز يروح دوره المياه فخدت منه ورقه الاجابه وورقتى الاسئله لان الاسئله كانت ورقتين وهو نازل رئيس اللجنه شاف معاه ورقه اسئله كان بيحدفها لحد يحلها فراح لزميلتى اللجنه و سألها هو خرج بورق اسئلته قالتله طبعا لا ووريته الورق بتاعه واكتشفوا انه خد ورقه زميله اللى قدامه وحطها فى جيبه عشان كده هما مخدوش بالهم ودلوقتى رئيس اللجنه عمل محاضر للولدين اللى خد ورقه زميله واللى اداله الورقه وعمل مع زمايلى محضر اتهمهم بالتقصير والاهمال ياترى ايه الجزاء الموقع عليهم فى الحاله دى وعلى الطالبين
بعد التحبق معهم سوف يظهر المخطىء ويعاقب
قديم 08-07-2019, 08:39 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fayezsaqr مشاهدة المشاركة
السلام عليكم أخي الكريم/ لو تسمح متى ينتهي الندب الكلي ؟ حيث أنني منتدب وأود الرجوع لمكاني الأول وشكرا
ينتهى الندب الكلى بانتهاء العجز
قديم 08-07-2019, 08:44 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heshamhh مشاهدة المشاركة
اعمل بالاجر منذ عام 2009 ثم عقد عمل معلم مساعد فى 1/4/2014 واخير التثبيت فى عام 17/5/2017 علما بان كل هذه الاعوام فى نفس المدرسة لم انقل منها او انتدب خارجا لاانى احمل نصابى القانونى من الحصص كاملا وهو 24 حصة

المشكلة التى تواجهنى هى عند صدور قرار التعين فى 17/5/2017 قامت المدرسة بعمل قرار قيام بالعمل بتاريخ 24/5/2017 فكيف يتم عمل قرار عمل جديد فى هذا التاريخ
رغم اننى لست مستجدا على المدرسة فانا اعمل بها منذ عام 2009
واليس من المفترض ان تعين المعلم هو فى الاصل اعادة تعين او تثبيت على نفس الوظيفة
وقد قرات فى عددة مواضيع ان تاريخ استلام العمل للمعلم المساعد هو نفس التاريخ عند اعادة التعين
فارجو الافادة فى هذا الامر مع مستند قانونى ان امكن افادكم الله
تقدم لجهة عملك مدة عملك السابقة
فما ضاع حق وراءه مطالب
قديم 08-07-2019, 08:51 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_one مشاهدة المشاركة
كتبت شكوى باسم أولياء أمور ومدرسين شرفاء ضد 20 مدرس من مدرسي الدروس الخصوصية بتهمة إعطاء دروس خصوصية وأرسلت إلى الشئون القانونية في الإدارة التعليمية وتم التحقيق فيها ولم تظهر نتيجة وسمعنا بأن تم إرسال الشكوى للنيابة الإدراية ولكن هناك مجموعة من الأسئلة أرجو الرد عليها
1- هل التحقيق في هذه شكوى قانوننياً على الرغم أنه لم يكتب فيها اسم شخص ومكتوب فيها توقيع أولياء أمور ومدرسين شرفاء؟
2- ما العقاب المترتب عليها ؟
3- ما العقاب لو أرسلت إلى النيابة الإدارية ؟ على الرغم لا يوجد دليل مادي أو بشري ضد هؤلاء المدرسين في الشكوى ؟
4- أرجو الرد مع دليل قانوني
لابد ان تكون الشكوى قانونية ويكون مفدمها معروفين حتى لاتكون شكوى كيدية
قديم 08-07-2019, 08:56 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة deiaa1231 مشاهدة المشاركة
اخى الفاضل
جاء لى جواب انتداب رئيس لجنة ثانوية عامة وبعد استلام المظروف الخاص باللجنة حدث لى حادث ادى الى اننى حولت مرضى ماذا افعل حيال المظروف الخاص باللجنة
تقدم لجهة عملك باعتذارك والتحويل المرضى
قديم 08-07-2019, 08:59 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر محمد عبدالقادر مشاهدة المشاركة
هل تثبيت الأساسي على 2014 قانوني وما مدى امكانية رفع قضية لالغاء ذلك
ما ضاع حق وراءه مظالب
قديم 08-07-2019, 09:07 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salaama salaah مشاهدة المشاركة
السلام عليكم... انا معلم لغة انجليزية اعدادى ومنتدب ندب كامل للمرحلة الثانوية منذ اربع سنوات وحاصل على ماجيستير اللغة الانجليزية بتقدير عام ممتاز.. اريد تحويل قرار الندب الكامل الى مدرستى الى نقل...لكن هناك زميل اقدم منى فى مدرسة اخرى يريد النقل للمدرسة التى انا اعمل بها فمن منا احق بالنقل...هل انا احق باعتبارى حاصل على الماجيستير وهو الليسانس ولاننى بالمدرسة منذ اربع سنوات...أم هو باعتياره اقدم تعيينا...ارجو الرد ولكم جزيل الشكر
يفضل الاقدم تعيينا
قديم 08-07-2019, 09:12 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا تغيبت عن العمل 12 يوم فوق العارضه لظروف مرضيه خاصه ووكيل الوزاره عندنا ادالى خمس ايام منهم بالخصم ويوم فوقهم جزا وانذار والباقيين لم يتم التحقيق فيهم بعد والصراحه انا عاوزه اتظلم عشان اليوم الجزا دا ياترى اتظلم فين واعمل ايه ؟ مع العلم انى اصلا مريضه بس مش بحب بهدله الكومسيون الطبى عندنا وبروح لدكاتره خاصه بياخدوا اضعاف المرتب اللى بيخصم منه دا فوق ايام غيابى لكن اللى عرفته من المحقق ان حضرته مش بيعترف بالدكاتره ولا الروشتات وانه لازم تقرير طبى مع ان معايا اكتر من روشته تثبت انى مريضه باكتر من مرض مزمن وانى بتعالج من سنين وان دا احيانا بيعوق عملى بجد مش فاهمه ليه التعسف دا يعنى هو لازم ابهدل نفسى فى الكومسيون الطبى عشان يبقى معترف انى مريضه وكلها امراض الحمد لله سببها شغلى فى التربيه والتعليم
القومسيون الطبى عو المعترف به فى هذه الحالات
قديم 14-07-2019, 05:06 PM
a.algohry a.algohry غير متواجد حالياً
عضو جديد

a.algohry is on a distinguished road

السلام عليكم
انا معلم اول على الدرجة الثالثة ، تم انتدابى من مدرستى الاصلية الاعدادية الى مدرسة ابتدائية تعانى من العجز الشديد ، وقد تم انتدابى فى 2016 لمدة عامين ينتهى فى 30/5/2018 ولكن مدير المدرسة الابتدائية رفض اخلائى فى هذا التاريخ الذى هو مسجل فى جواب الانتداب لحين وجود البديل ،فاكملت فى المدرسة عاما اخر حتى الان واريد أن أعود الى مدرستى الاصلية ولكن لا يريد ايضا اخلائى ..فما العمل؟
قديم 14-07-2019, 05:06 PM
sabah2000 sabah2000 غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

sabah2000 is on a distinguished road

السلام عليكم انا موجه لغه انجليزىه عينت بقرار عام2013 و تم تجديد القرار عام 2016 و مدته ثلاث سنوات و قمت انا و زميل لى بتجديد لقرب اتهاء مدة القرار فوجئنا بمسئول المديريه بابلاغنا بان نقبل وظيفه موجه اول للماده او نرجع مدرسين و انا موجهه واحده من ضمن عشرون موجه رفضوا حضور المقابله العام الماضى و اخذو تكليف قلنا عملو لينا تكليف قال لما نشوف العدد المتقم للوظيفه لو احتجنا ام لا و عندى 58عام و كل الموجهين رفضو و ظيفة الموجه الاول نظرااا لكثرة المشاكل و التوصيات و الموجه الاول كل يوم يا شئون قانونيه يا نيابه اداريه غير الوسايط و المحسوبيات و هذة المدينة ديروط تتبع محافظة اسيوط و هيه ليس بلدى الاصليه و لا اعرف فيها شيئا ما العمل يا سيدى و ما حل المشكله و انا ليس لى فى العمل الادارى و لا اعرف عنه شيئا بارك الله فيك

قديم 17-07-2019, 10:28 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.algohry مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا معلم اول على الدرجة الثالثة ، تم انتدابى من مدرستى الاصلية الاعدادية الى مدرسة ابتدائية تعانى من العجز الشديد ، وقد تم انتدابى فى 2016 لمدة عامين ينتهى فى 30/5/2018 ولكن مدير المدرسة الابتدائية رفض اخلائى فى هذا التاريخ الذى هو مسجل فى جواب الانتداب لحين وجود البديل ،فاكملت فى المدرسة عاما اخر حتى الان واريد أن أعود الى مدرستى الاصلية ولكن لا يريد ايضا اخلائى ..فما العمل؟
طالب بحفك
فما ضاع حق وراءه مطالب
قديم 17-07-2019, 10:34 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sabah2000 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم انا موجه لغه انجليزىه عينت بقرار عام2013 و تم تجديد القرار عام 2016 و مدته ثلاث سنوات و قمت انا و زميل لى بتجديد لقرب اتهاء مدة القرار فوجئنا بمسئول المديريه بابلاغنا بان نقبل وظيفه موجه اول للماده او نرجع مدرسين و انا موجهه واحده من ضمن عشرون موجه رفضوا حضور المقابله العام الماضى و اخذو تكليف قلنا عملو لينا تكليف قال لما نشوف العدد المتقم للوظيفه لو احتجنا ام لا و عندى 58عام و كل الموجهين رفضو و ظيفة الموجه الاول نظرااا لكثرة المشاكل و التوصيات و الموجه الاول كل يوم يا شئون قانونيه يا نيابه اداريه غير الوسايط و المحسوبيات و هذة المدينة ديروط تتبع محافظة اسيوط و هيه ليس بلدى الاصليه و لا اعرف فيها شيئا ما العمل يا سيدى و ما حل المشكله و انا ليس لى فى العمل الادارى و لا اعرف عنه شيئا بارك الله فيك
طالب برقض الوظيغة التى تسبب لك المشاكل
فما ضاع حق وراءه مطالب

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد