اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 29-10-2010, 05:53 PM
future_doctor future_doctor غير متواجد حالياً
عضو جديد

future_doctor is on a distinguished road
Opp انا عايز اطلع دكتور!!!!!!! خش واكتب نصيحة

كما هو واضح من العنوان انا عايز اطلع دكتوووور
و انا طالب فى تانية ثانوي يقول عنى البعض انى ممتاز فى الدراسة و مع ذلك انا مش شايف نفسى شاطر و مش راضى عن مستواي رغم انى كنت طالع من العشرة الاوائل السنة اللى فاتت و انا بذاكر حوالى 5 ساعات فى اليوم بس ان شاء الله ناوي ازودهم فى المراجعة
فياريت الناس اللى جابت مجموع فى السنين اللى فاتت تدخل و تقول كانت بتعمل اية و ياتري انا كدا ماشى صح ولا لا و شكرا مقدما

قديم 29-10-2010, 10:21 PM
الصورة الرمزية **نغم**
**نغم** **نغم** غير متواجد حالياً
ممتاز

**نغم** is on a distinguished road

السلام عليكم
انا مش هقول نصايح
اصل انا بردو اتمنى نفس الامنية..
بس انا سمعت نصايح من صحابي الي في 3 ثانوى دلوقتى بيقولوا
1- ماتذاكرش مادة واحدة طول اليوم
2- نام كويس وكل كويس
3- مفتاح التفوق التركيز في الحصص
4- متحطش حاجة تانية بجانب المذاكرة في عقلك وتخليها تسيطر علي تفكيرك
والله المستعاان
قديم 30-10-2010, 01:40 AM
stoof stoof غير متواجد حالياً
عضو قدير

stoof is an unknown quantity at this point

أنا طالب في كلية طب عين شمس ^_*

أهم حاجة أنك تكون كويس مع ربنا ومع الوالدين .. و زاكر واعمل الي عليك ... وعلى فكرة كلنا لما دخلنا طب اتصدمنا
انا قولت لنفسي انا ايه .. ازاي مجبتش 100 % في ثانوية عاملة ده طلعت هايفة بالنسبة للطب ومش تيجي واحد من عشرة من مليون بالمية من كلية طب .. يعني شد حيلك .. وموضوع عدد الساعات في اليوم مش حاجة مقدسة ... و ومش تقول أنا هزاكر 10 ساعات في اليوم او كدة.. انت نظم وقتك .. وزاكر طالما لقيت نفسك قادر على كدة .. ونام كويس .. لأانك هتضطر أخر السنة انك تنام ساعات قليلة ... و ربنا يوفقكم انتو الاتنين وتحصلونا في طب ....

قديم 30-10-2010, 01:14 PM
Bent 3bdo Bent 3bdo غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية صيدلية عين شمس)

Bent 3bdo is on a distinguished road

خذ بالاسباب وكأنها كل شىء
ثم توكل ع الله وكانها لا شىء

اعمل اللى عليك وخلى عندك ثقه ف ربنا وان شاء الله ربنا هيعملك اللى فيه الخير

آخر تعديل بواسطة Bent 3bdo ، 30-10-2010 الساعة 01:17 PM
قديم 30-10-2010, 05:53 PM
Magic Sword Magic Sword غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Magic Sword is on a distinguished road

زي ما قال الدكتور مصطفى جزاه الله خيرا:
1- قوي علاقتك مع الله وصلها دائما بالله بالمداومه ع الصلاه
2-بر الولدين عظيييييييييييييييييييييم ووالله قدره عند الله عظيم
3- الدعاااااااااااااااااااء وما ادراك ما الدعاء
4- مزاكره تمام من اول السنه ومراجعه كويسه وحل كتير
والله لا يضيع اجر من احسن عملا
ربنا هيوفقك ان شاء الله
قديم 31-10-2010, 12:50 PM
future_doctor future_doctor غير متواجد حالياً
عضو جديد

future_doctor is on a distinguished road

شكرا على كل الردود
يا جماعة الكلام دا كلة تمام بس مفيش حد اتكلم بوضوح شوية عن طريقة المذاكرة و عدد الساعات اللى كان بيذاكرها و ازاي الواحد يعرف ان مستواة كدا كويس اصل انا فى واحد معايا فى الدرس كان طالع الاول على المحافظة فكل ما اشوفة احس ان فاشل و يجيلى احباط فياريت من الدكاترة يوضحوا اكتر شوية و شكرا مقدما
قديم 03-11-2010, 10:43 PM
عضو قدير

نصيحة لوجه الله و هتستفاد بيها في حياتك كلها ... متبصش على الناس التانية ... . انا مش بقولك تبعد عن الناس ... انت تتعامل عادي .. لكن حاول انك تقوي نفسك شوية و لما تسمع حد بيتكلم عن مزاكرته و لقيت نفسك متضايق حاول متفكرش في كدة وتقول انا فاشل ده فلان بيزاكر 10 ساعات في اليوم .. لأنك هتتعب كدة .. و مش هتزاكر خالص وتحس بالاحباط .. و غيرها من الاعراض الوحشة ده ا.... انا مش بقولك .. متبصش على الناس بتزاكر ازاي او بتنظم وقتها ازاي ... انت شوف الكويس الي الناس بتعمله وتقدر تستفيد منه اما غير كدة لو لقيت نفسك متضايق حاول انك مش تتدخل في الحاجات ده

انا هقولك انا مريت بمراحل في الثانوية العامة لا يعلمها إلا الله ... صدقني كانت صعبة جدا جدا ... مش تتخيلها ... و الحمد لله لكل مجتهد نصيب .. ربنا بيكرم في الاخر

حاول تفصل المزاكرة بتاعتك عن مزاجك العام يعني مش تقول انا مخنوق يبقى مش مزاكر .. لا لا ... انت حتى لو كنت متضايق .. تشوف مادة مسلية بالنسبة لك تزاكرها .. انا في تانية .. كنت لما الاقي نفسي متضايق اقعد بالليل احل مسائل رياضة .. لغاية اما يجيلي نوم ... و بصراحة بحس بمتعة كبيرة .........

حاول انك تخلي مواد الحفظ في النهار .. عشان دماغك تكون رايقة شوية .. اما لو عندك مادة زي الرياضة فيها مسائل .. انا كنت بستمتع بيها بالليل على 12 أو بعد كدة ....

انت كل فترة كدة لازم يكون الأستاذ بيعمل امتحانات .. دورية كدة .. وانت مع نفسك لو تخلص فصل او حاجة تحل عليه كله .. وملكش دعوة ... انت كدة زاكرت وحليت وسيبها على ربنا

العربي جميل جدا في تانية .. وممتع اووي .... زاكره كدة وكل شوية تحل اسئلة عليه .. ولازم تكون مظبط البلاغة بتاعته .. بردو حاول تدرب نفسك من دلوقت على التعبير بتاع العربي .. وتعرف ان فيه حاجات تانية في التعبير زي التقرير والرسالة والبرقية وغيرهم

عدد ساعات المزاكرة مش لازم يكون محدد صدقني ... انت تزاكر عدد مناسب ... بس مش بقولك تمسك ستوب وتش و تحسبها بالساعة .. اهم حاجة حاول انك مش تعمل زيي انا كنت في تانية بزاكر مادة واحدة بس في اليوم بس ربنا سترها . انا في تالتة عدلت شوية في المزاكرة . يعني على الاقل مادتين ... والحفظ خليه بالنهار او الصبح هتلاقيه حلوو اوي
ربنا معاك وتحقق حلمك

قديم 04-11-2010, 10:33 AM
Magic Sword Magic Sword غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Magic Sword is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stoof مشاهدة المشاركة
نصيحة لوجه الله و هتستفاد بيها في حياتك كلها ... متبصش على الناس التانية ... . انا مش بقولك تبعد عن الناس ... انت تتعامل عادي .. لكن حاول انك تقوي نفسك شوية و لما تسمع حد بيتكلم عن مزاكرته و لقيت نفسك متضايق حاول متفكرش في كدة وتقول انا فاشل ده فلان بيزاكر 10 ساعات في اليوم .. لأنك هتتعب كدة .. و مش هتزاكر خالص وتحس بالاحباط .. و غيرها من الاعراض الوحشة ده ا.... انا مش بقولك .. متبصش على الناس بتزاكر ازاي او بتنظم وقتها ازاي ... انت شوف الكويس الي الناس بتعمله وتقدر تستفيد منه اما غير كدة لو لقيت نفسك متضايق حاول انك مش تتدخل في الحاجات ده

انا هقولك انا مريت بمراحل في الثانوية العامة لا يعلمها إلا الله ... صدقني كانت صعبة جدا جدا ... مش تتخيلها ... و الحمد لله لكل مجتهد نصيب .. ربنا بيكرم في الاخر

حاول تفصل المزاكرة بتاعتك عن مزاجك العام يعني مش تقول انا مخنوق يبقى مش مزاكر .. لا لا ... انت حتى لو كنت متضايق .. تشوف مادة مسلية بالنسبة لك تزاكرها .. انا في تانية .. كنت لما الاقي نفسي متضايق اقعد بالليل احل مسائل رياضة .. لغاية اما يجيلي نوم ... و بصراحة بحس بمتعة كبيرة .........

حاول انك تخلي مواد الحفظ في النهار .. عشان دماغك تكون رايقة شوية .. اما لو عندك مادة زي الرياضة فيها مسائل .. انا كنت بستمتع بيها بالليل على 12 أو بعد كدة ....

انت كل فترة كدة لازم يكون الأستاذ بيعمل امتحانات .. دورية كدة .. وانت مع نفسك لو تخلص فصل او حاجة تحل عليه كله .. وملكش دعوة ... انت كدة زاكرت وحليت وسيبها على ربنا

العربي جميل جدا في تانية .. وممتع اووي .... زاكره كدة وكل شوية تحل اسئلة عليه .. ولازم تكون مظبط البلاغة بتاعته .. بردو حاول تدرب نفسك من دلوقت على التعبير بتاع العربي .. وتعرف ان فيه حاجات تانية في التعبير زي التقرير والرسالة والبرقية وغيرهم

عدد ساعات المزاكرة مش لازم يكون محدد صدقني ... انت تزاكر عدد مناسب ... بس مش بقولك تمسك ستوب وتش و تحسبها بالساعة .. اهم حاجة حاول انك مش تعمل زيي انا كنت في تانية بزاكر مادة واحدة بس في اليوم بس ربنا سترها . انا في تالتة عدلت شوية في المزاكرة . يعني على الاقل مادتين ... والحفظ خليه بالنهار او الصبح هتلاقيه حلوو اوي
ربنا معاك وتحقق حلمك
جزاك الله خيرا يا درش
كمان حاول انك تحل كتير في المواد العلميه زي الرياضه والكمياء والفيزياء الاحياء مش اوي كمان حاول تراجع كتير لان المواد بتتنسي بسرعه وربنا يوفقك يارب
يا درش ما فيه روشته لمواد طب دي اللي علينا مش عارفين نعمل ايه في الاناتومي والفسيولوجي
قديم 04-11-2010, 07:16 PM
اسماء هاشم اسماء هاشم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسماء هاشم is on a distinguished road

انا طول عمرى بحلم انى اكون دكتورة من الابتدائى وانا بقول لبابا طب عين شمس المهم معرفش انا جبت الكلمة دى منين انا مستواى مكنش اد كدة فى السنين الى فات وانا فى اولى ثانوى الوقتى انا عايزة ابنى نفسى يا ترى اقدر وخصوصا الرياضيات ياجماعة انا حالتى النفسية وحشة جدا واعصابى متشددة بزعل لما الاقى اصحابى ممتازين عنى وبقول ربنا اعطهم عقل زى عقلى لية انا ما كونش زيهم سسسسسسسسسلام ارجو الرد
قديم 04-11-2010, 08:51 PM
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء هاشم مشاهدة المشاركة
انا طول عمرى بحلم انى اكون دكتورة من الابتدائى وانا بقول لبابا طب عين شمس المهم معرفش انا جبت الكلمة دى منين انا مستواى مكنش اد كدة فى السنين الى فات وانا فى اولى ثانوى الوقتى انا عايزة ابنى نفسى يا ترى اقدر وخصوصا الرياضيات ياجماعة انا حالتى النفسية وحشة جدا واعصابى متشددة بزعل لما الاقى اصحابى ممتازين عنى وبقول ربنا اعطهم عقل زى عقلى لية انا ما كونش زيهم سسسسسسسسسلام ارجو الرد

.. متزعليش لما تلاقي ربنا أدى حد حاجة وخادها منك .. أكيد ربنا اداكي حاجات مش عندهم
و انت لسة تقدري تحققي حلمك .. والله لو الواحد فعلا نوى انه يبقى دكتور و حلم بحلم جميل زي ده و عمل الي عليه وزاكر .. وارضى ربنا وارضي والديه صديقيني ربنا هيكرمك اوي ....

انت تقدري تحسني مستواكي في المواد الضعيفة فيها بانك تخصصي ليها وقت أكتر من مزاكرتك ... او تخلي حد يقويكي في المادة الضعيفة ده وياسسك صح ... وموضوع انك مش جبتي نتائج مش حلوة السنوات الي فاتت ده مش مقياس للثانوية ... والله لو تعبتي في ثانوي هتلاقي نفسك هتضحكي في الاخر على عكس ناس تانية ... هتلاقيهم بيضحكوا في الاول .. وهيعيطوا في الاخر

و إن شاء الله ربنا يوفقك ....

قديم 04-11-2010, 08:59 PM
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Magic Sword مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا يا درش
كمان حاول انك تحل كتير في المواد العلميه زي الرياضه والكمياء والفيزياء الاحياء مش اوي كمان حاول تراجع كتير لان المواد بتتنسي بسرعه وربنا يوفقك يارب
يا درش ما فيه روشته لمواد طب دي اللي علينا مش عارفين نعمل ايه في الاناتومي والفسيولوجي

يا دكتور محمود .. الفيسيو ده حكاينه حكاية معايا .. بس هو عايز مزاكرة جبارة مقدرش اقولك تعمل فيه ايه .. بس هو لو اتزاكر كتير هتلاقي نتيجة و لازم تفهم حاجات كتير لأن ممكن تلاقي حفظها صعب ... انا بقا كمان لو المحاضرة مش فاهمها بنزل تسجيلات من النت .. وبسمعها و بتسهل عليا كتير جدا ... و ربنا يوفقك ويوفقنا كلنا ,,,,,

الانتومي ده احلى واسهل مادة عندي السنة ده ... بجد بعشقها ..... و مزاكرتها سهلة ربنا يوفقك فيها إن شاء الله

وادعولنا يا جماعة امتحاناتنا بعد العيد على طوول عايزين دعوات منكم ... وربنا معانا ومعاكم

قديم 05-11-2010, 06:19 AM
اسماء هاشم اسماء هاشم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسماء هاشم is on a distinguished road

.............شكرا هحاول انشاء اللة اعمل بالنيصحة الجميلة دى و شكرا على الرد وربنا يوفقك فى دراستك
قديم 05-11-2010, 11:09 AM
الصورة الرمزية وفاء بركات
وفاء بركات وفاء بركات غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

وفاء بركات is on a distinguished road

مفيش حاجه تتقال بعد الكلام الجميل اللي فوق
بس عايزة اقولك حاجه ... حاول قبل ما الاستاذ يديك الحصه تكون محضرها الاول قبل ما تاخدها
يعني ايه محضرها ؟؟
يعني تقريبا حافظ وفاهم الدرس قبل ما تاخده ولسالك تكه من المدرس وتبقي خلاص تمام

علي فكرة انا كنت بعمل دا ف الكيميا وكنت شرباها شرباااااها ..بس الحمد لله علي كل شيء كانت الكيميا الماده الوحيده اللي نزلتني ...نقصت فيها بشكل خيالي وبقول الحمد لله كله خير
لو كنت جبت النهائيه ف الكيميا كان هيبقي مجموعي 97,5 ...انا دلوقت مكمله احياء علي اساس اخش خاااص

(((((لمرء السعي وليس عليه ادراك النجاح )))))

بالتوفيق
قديم 05-11-2010, 06:14 PM
احمد هيونداي احمد هيونداي غير متواجد حالياً
عضو جديد

احمد هيونداي is on a distinguished road

ذاكــــر بجد اجتهـــــاد ..............
تحصل على أعلى الدرجات..............
قديم 07-11-2010, 09:58 AM
كنارى كنارى غير متواجد حالياً
عضو جديد

كنارى is on a distinguished road

"و اتقوا الله ويعلمكم الله "
" ما عند الله لا ينال الا بطاعته"
طبعا بعد كده مفيش كلام يتقال
لكن أهم حاجة خد بالاسباب وذاكر و اجتهد وربنا مبيضيعش مجهود حد
و حكاية انك مش راضى عن مستواك و مش شايف نفسك شاطر دى علامة انك شاطر
وعلى فكرة لازم ان شاء الله تجيب مجموع كويس فى تانية علشان فى تالته تكون مستريح

كنت هنسى أقولك ان فى كتاب علم النفس اللى أنا مخنوق منه ده هتلاقى حاجات عن اسس الاستذكار الفعال اقراها ممكن تفيدك
و ادعيلى اخش طب انا جبت 97.3% فى تانية وربنا يستر السنة دى
وربنا يوفقك

العلامات المرجعية