اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 26-08-2012, 05:48 AM
sala sala غير متواجد حالياً
عضو جديد

sala is on a distinguished road
افتراضي علوم اصعب من طب وصيدله

علوم اصعب من طب وصيدله ..>> مقوله بيقولوهالى ناس وتيجى ناس تانيه تنفيها وتقول (ايه الهبل ده لا طبعا احنا ارحم منهم ) ..بجد انا اتشتت خالص ..

ماهو بصراحه بقى لو كانت المقوله صح مينفعش نذاكر ويطلع عينا اكتر من بتوع الطب والصيدله وفى الاخر اما تيجى تشتغل معاهم ..تتعامل على انك اقل منهم (تحت الدكتور ) حاااااااااااجه صعبه جدااا ..وحتى لو اخدت كيميا حيويه وبقيت دكتور تحاليل >> ..هتلاقى بعض الناس المستفزة اللى تقولك .{ انا مش معترف بيك انك دكتور اصلاااا } ..

وبساااااااااطه كده بتوع طب وصيدله اوقات دراستهم فى الجامعه ..اما بيجوا يتعبوا ويزهئوا من المذاكرة ..يفتكروا مستقبلهم هيبقى عامل ازاى والناس هتعاملهم ازاى ..فبيكون مستقبلهم حافز ليهم وهما لسه فى الدراسه ..

لكن اما اكون فى علوم وازهق من المذاكرة واجى افتكر مستقبلى انى هابقى اقل من الدكاتر اللى انا اصلا بذاكر اكتر منهم ...يبقى عمر ما الواحد يفكر يدخل كليه زى دى ابدااااااااااااا

.... قولوا لى رأيكوا فى الكلام ده ...
ويبقى السؤال ..(هل علوم اصعب من طب وصيدله ) ....

قديم 26-08-2012, 07:03 AM
الصورة الرمزية عمر ندا
عمر ندا عمر ندا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عمر ندا is on a distinguished road

السلام عليكم ........ وكل سنة وانت طيب ....... اولا : كل واحد بياخد نصيبه وربنا مخصص لكل واحد فينا عمله وبتاع علوم عمره ما كان اقل من بتاع طب او هندسة لأن المجالات والتخصصات مختلفة والشطارة بقى انك ازاى تقدر تبدع ف مجالك
ثانيا : اللى بيقولولك ان بتاع علوم اقل من بتاع طب ماتسمعش ليهم دول بيهبطوا معنويات بس ومش فاهمين حاجة لأن احنا كلنا بنخدم بعض يعنى انا مقدرش اعيش من غير دكتور تحاليل مثلا وانت متقدرش تعيش من غير دكتور فكلنا بنكمل بعض ومفيش افضلية وبالعكس عمل الدكتور البشرى مش هايتم الا بوجود دكتور التحاليل
وانت ممكن ربنا يوفقك ولما تجتهد يكون مكانتك ورزقك احسن مليون مرة من الدكتور البشرى فالكلام ده مش مقياس
فكر ف الامور بعقل وتدبر كده وهاتلاقى كل حاجة موزونة وربنا يوفقك ويعينك
ومن ناحية المذاكرة كتير اخلص النية لله وحط ف دماغك انك كل ما هاتذاكر اكتر كل ما ربنا يكرمك اكتر ويعلى شأنك ومكانتك بين الناس
ولو ع كلام الناس : الناس مفيش حاجة بتعجبها والدليل ع التخلف اللى احنا فيه ان بعض الناس بتحترم الغنى أكتر من العالم
اتمنى اكون افدتك وسعيد بسؤالك ويارب اكون وفقت ف الرد وشكرررررررررا

يا رب نجحنا ووفقنا يا رب العالمين
قديم 26-08-2012, 07:46 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر ندا مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ........ وكل سنة وانت طيب ....... اولا : كل واحد بياخد نصيبه وربنا مخصص لكل واحد فينا عمله وبتاع علوم عمره ما كان اقل من بتاع طب او هندسة لأن المجالات والتخصصات مختلفة والشطارة بقى انك ازاى تقدر تبدع ف مجالك
ثانيا : اللى بيقولولك ان بتاع علوم اقل من بتاع طب ماتسمعش ليهم دول بيهبطوا معنويات بس ومش فاهمين حاجة لأن احنا كلنا بنخدم بعض يعنى انا مقدرش اعيش من غير دكتور تحاليل مثلا وانت متقدرش تعيش من غير دكتور فكلنا بنكمل بعض ومفيش افضلية وبالعكس عمل الدكتور البشرى مش هايتم الا بوجود دكتور التحاليل
وانت ممكن ربنا يوفقك ولما تجتهد يكون مكانتك ورزقك احسن مليون مرة من الدكتور البشرى فالكلام ده مش مقياس
فكر ف الامور بعقل وتدبر كده وهاتلاقى كل حاجة موزونة وربنا يوفقك ويعينك
ومن ناحية المذاكرة كتير اخلص النية لله وحط ف دماغك انك كل ما هاتذاكر اكتر كل ما ربنا يكرمك اكتر ويعلى شأنك ومكانتك بين الناس
ولو ع كلام الناس : الناس مفيش حاجة بتعجبها والدليل ع التخلف اللى احنا فيه ان بعض الناس بتحترم الغنى أكتر من العالم
اتمنى اكون افدتك وسعيد بسؤالك ويارب اكون وفقت ف الرد وشكرررررررررا
شكرا يا عمر على رأيك وعلى فكرة( انا بنت مش ولد) بس مش ده الموضوع

انا شايفه ان كلامك صح بس اللى قالتلى موضوع انك فى الشغل مش هاتتعملى زى الدكتور هى اصلا

خريجه علوم وبقت دكتورة تحاليل و قبل ما تفتح معملها كانت بتشتغل مع دكاترة وفى معامل ..واول

حاجه عرفتها انها اقل من الدكاترة (المرتب ) ..وكتير مش بيقولولها يا دكتورة ..وانا واثقه فيها وهى مش

من النوع اللى بيحبط ..وده اللى خلانى استغرب اكتر (اومال لو كانت من الناس اللى بتحبط كانت قالتلى ايه ؟!) ..
بس برضه حضرتك مريحتش قلبى وجاوبتنى علوم اصعب من طب وصيدله ؟
قديم 26-08-2012, 09:27 AM
الصورة الرمزية عمر ندا
عمر ندا عمر ندا غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عمر ندا is on a distinguished road

معلش آسف بحسبك ولد ........ بصى يا ستى من ناحية المرتب ع رأى المثل دى ارزاق ومقسمها الخلاق ومش قاعده ان بتاع علوم بيبقى اقل ف المرتب من بتاع طب دى حاجة بتاعة ربنا
ومن ناحية ان الناس مش بتقولها يا دكتورة اعتقد ان الموضوع ده بيفرق مع ناس وناس ممكن هى تكون بتزعل وممكن انا مثلا مش بتفرق معايا واهم حاجة اعمل شغلى وخلاص واحنا مش هانقدر نتحكم ف معاملة الناس فأنا من رأيى انها تكبر دماغها
وحكاية صعوبة الكلية دى طبعا مقدرش احكم فيها عشان انا مجربتش صيدلة ولا علوم بس بسمع الناس اللى اكبر منى ان الطب صعوبته ف طول السنين وكتر المناهج وان المادة العلمية ف صيدلة وعلوم اصعب من طب ده الكلام اللى بسمعه واعتقد ان مش هايفرق معاكى كتير حكاية الصعوبة دى عشان انا رأيى تركزى ف كليتك وسيبك من الكليات التانية عشان كل كلية لها مجالها ونظامها وماينفعش المقارنة بينهم

وربنا معاكى ويوفقك ونشوفك دكتورة كبيرة كده ان شاء الله
ع فكرة انتى دكتورة واللى يقول غير كدع يبقى مابيفهمش (نرفع معنوياتك شويه)

يا رب نجحنا ووفقنا يا رب العالمين
قديم 26-08-2012, 11:33 AM
جمــ الروح ـال جمــ الروح ـال غير متواجد حالياً
عضو فعال

جمــ الروح ـال is on a distinguished road

والله عمر قال كل حاجه ومعاه حق انتى ركزى فى دراستك وفى ايدى تحققى نجاح اللى فى طب وصيدله مقدرش يحققه اما الشغل والمرتبات فدى ارزاق
توكلى على الله والله الموفق

ربنا يكرمك ياحبيبتى ويكرمنا جميعا
قديم 26-08-2012, 01:43 PM
اسلام اسو اسلام اسو غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اسلام اسو is on a distinguished road

الموضوع حلو قوى بس انا عندى رأى
قديم 26-08-2012, 01:44 PM
اسلام اسو اسلام اسو غير متواجد حالياً
عضو نشيط

اسلام اسو is on a distinguished road

انا اعرف صحابى كلهم منهم فى طب وهندسة وعلوم وصيدلة بس كلهم اجمعوا على ان علوم اصعب كلية فى المجموعة الطبية والهندسية وبالنسبة لموضوع لقب دكتوره بلدنا ديه دايما متعترفش ببعض الكليات والالقاب برده فانتى خليكى فى مستقبلك وملكيش دعوه بالمسمى الوظيفى عشان بلدنا مش متقدمه فى العلم عشان تعرف الفرق بين دكتور تحاليل ودكتور عادى وكمان انتى ممكن تخشى اى قسم تانى وممكن تشتغلى فى شركات ادوية ده كمان هما بيفضلوا خريج علوم عن صيدلة واسمك زيهم كيميائىة او احسن منهم كمان
قديم 26-08-2012, 02:02 PM
dr/nor pt dr/nor pt غير متواجد حالياً
موقوف

dr/nor pt is an unknown quantity at this point

من اخرها انا ان شاء الله علاج طبيعى وعلوم دراستها صعبة جدا اكتر من طب و علاج طبيعى وصيدلة واسنان وبيطرى احنا هنا الى مبنقدرش قيمة العلم والعلماء الكلية دى هى الوحيدة الى ممكن طلابها ينهضوا بمصر بعلمهم طب صعبة فى طول الدراسة وعلاج طبيعى صعبة ومرهقة جدا لانها عملى اوى وعلطول فى مستشفيات من سنة تانية وبتحسى انك دكتورة قبل متتخرجى صيدلة مفيهاش صعوبة راحة الراحة وملهاش اى التصاق بلمرضى واسنان سهلة ولذيذة جدا اما علوم فصعبة جدا جدا جدا ولازم الاجتهاد فيها وبعدين من غير التحاليل مفيش دكتور هيشخص تشخيص صحيح هو اهم حاجة طبعا يا دكتورة انتى دخلتى كلية العلماء والدكاترة بلتوفيق
قديم 26-08-2012, 04:03 PM
الصورة الرمزية حب الاسلام
حب الاسلام حب الاسلام غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حب الاسلام is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أنا بقي من وجهة نظري أنا ان الحكمة مش الناس بيقولو أية او أية هي المرتبة عند الناس ممكن دكتور خريج طب وفاشل علشلن مش حاببها وباردة كيميائي نفس الكلام وكمان أنا لية نفسي أنا وانا شايفة نفسي هل أنا واثقة من نفسي لدرجة اني اقول للعالم اني احترم نفسي واقدر أفيد المجتمع وعاملة نفسي هدف اني اتفوق في الحاجة اللي دخلتها حتي لو كانت حقوق ومش معني كدة اني بقلل من الكلية ماشاء الله بيخرجو منها مستشارين مش هي دية القصة أنا عارفة بس الشاهد ان أنا اكون حاجة كويسة أفيد الاسلام والمسلمين والوطن اللي أنا فئة وبس واحب العمل دة حتي لو مظلومة مفيش حاجة بتيجي بساهل اتوكل علي ربنا واعمل اللي عالية وان الله لا يضيع اجر من أحسن عملا صح ولا أية يا جماعة وعلي فكرة أنا في كلية علوم سنة اولي ان شاء الله والكلام دة والله بتكملة لنفسي لان الكلام دة اتقالي لدرجة اني كنت حاسة اني داخلة علي جهنم وأرجو ان وجه نظر وضحت وربنا يوفق الجميع ان شاء الله .
قديم 26-08-2012, 04:11 PM
الصورة الرمزية حب الاسلام
حب الاسلام حب الاسلام غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حب الاسلام is on a distinguished road

معلش في حاجة كمان عايزة أقولها حتي لو علوم أصعب من غيرها أية المشكلة وعلي شغلهم عالي واللي ليركز فيها مرتبة اعلي من دكتور خاريج طب اوصيدلة أنا بابا والله بيدور علي واحد خاريج علوم حديث علشان يدربة تحت واحد ويسافر السعودية شغل كيميائي والله دة حقيقي وكمان مش سفر وخلاص هيشتغل في تخصصة وبصي بقي علي المرتب في الاول والآخر دية ارزاااااااق
قديم 27-08-2012, 03:10 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر ندا مشاهدة المشاركة
معلش آسف بحسبك ولد ........ بصى يا ستى من ناحية المرتب ع رأى المثل دى ارزاق ومقسمها الخلاق ومش قاعده ان بتاع علوم بيبقى اقل ف المرتب من بتاع طب دى حاجة بتاعة ربنا
ومن ناحية ان الناس مش بتقولها يا دكتورة اعتقد ان الموضوع ده بيفرق مع ناس وناس ممكن هى تكون بتزعل وممكن انا مثلا مش بتفرق معايا واهم حاجة اعمل شغلى وخلاص واحنا مش هانقدر نتحكم ف معاملة الناس فأنا من رأيى انها تكبر دماغها
وحكاية صعوبة الكلية دى طبعا مقدرش احكم فيها عشان انا مجربتش صيدلة ولا علوم بس بسمع الناس اللى اكبر منى ان الطب صعوبته ف طول السنين وكتر المناهج وان المادة العلمية ف صيدلة وعلوم اصعب من طب ده الكلام اللى بسمعه واعتقد ان مش هايفرق معاكى كتير حكاية الصعوبة دى عشان انا رأيى تركزى ف كليتك وسيبك من الكليات التانية عشان كل كلية لها مجالها ونظامها وماينفعش المقارنة بينهم

وربنا معاكى ويوفقك ونشوفك دكتورة كبيرة كده ان شاء الله
ع فكرة انتى دكتورة واللى يقول غير كدع يبقى مابيفهمش (نرفع معنوياتك شويه)
بص ياعمر انا باقارن ليه ؟..لان كان نفسى اووى ادخل طب اسنان او صيدله او

علاج طبيعى
(بس كنت مستبعده صيدله شويه )

عشان هى كيميا وانا باحب الاحياء ..وموضوع اللقب ده هيفرق معايا لانى من اعدادى ماما

شايفه انى هابقى دكتورة مافيش كلام والعيله عندى كلها كبيرها وضغيرها متبرمج انى دكتورة ..

فطبعا لما ملحقتش اى حاجه فى دول نهائى حسيت ان حلمى وحلم العيله كلها راااح .
.
بس بعدين سمعت عن موضوع انى ادخل علوم واتخرج دكتورة تحاليل ..

قلت يبقى الحلم مارحش اووى اهو .. وهابقى دكتورة

عرفت ان مستوايا مش هيبقى زى بتوع طب وصيدله ..

قلت وماله اكيد دول بيذاكروا اكتر وبيتعبوا اكتر ..فده حقهم ..

عرفت ان القسم اللى هيخرجنى دكتورة ..(كيميا )..رغم انى حابه احيااا جداا ..
قلت معلش استحمل ..

لكن بصراحه اتجننت اول ما ناس كتير اجمعتلى ان علووووووووم

اصعب كليه ممكن تشوفيها ومستواها ومستقبلها فى مصر مش قد كده ..

يعنى هى كليه محترمه بس مش واخده حقها فى مصر ..

فده كله عقدنى من الكليه جامد اووى ..انا اه باحب المجال العلمى جدااااااااا بس مش للدرجه دى
...طب بزمتكوا ده يعقد ولا لا ؟!!
قديم 27-08-2012, 03:17 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمــ الروح ـال مشاهدة المشاركة
والله عمر قال كل حاجه ومعاه حق انتى ركزى فى دراستك وفى ايدى تحققى نجاح اللى فى طب وصيدله مقدرش يحققه اما الشغل والمرتبات فدى ارزاق
توكلى على الله والله الموفق

ربنا يكرمك ياحبيبتى ويكرمنا جميعا
انا عارفه انى الارزاق طبعا على ربنا بس برضه خلينا نتكلم فى الواقع اللى بيقول: ان ناس كتير خريجى علوم ومفيش شغل او اللى بيشتغل بمرتب قليل او اللى بقى مدرس! ..
يعنى مثلا عمرك سمعتى عن واحد خريج صيدله مش لاقى شغل ..لا طبعا لان كمان عندهم تكليف يعنى كل الكليات اللى فوق علوم ماعدا (طب بيطرى) ضامنين شغل ..وخريج صيدله ده بيفتح صيدليه ويقعد فى البيت ومرتبه يجيله لحد عنده كمااان ..فهو ده الواقع اللى انا شايفاه
قديم 27-08-2012, 03:22 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلام اسو مشاهدة المشاركة
انا اعرف صحابى كلهم منهم فى طب وهندسة وعلوم وصيدلة بس كلهم اجمعوا على ان علوم اصعب كلية فى المجموعة الطبية والهندسية وبالنسبة لموضوع لقب دكتوره بلدنا ديه دايما متعترفش ببعض الكليات والالقاب برده فانتى خليكى فى مستقبلك وملكيش دعوه بالمسمى الوظيفى عشان بلدنا مش متقدمه فى العلم عشان تعرف الفرق بين دكتور تحاليل ودكتور عادى وكمان انتى ممكن تخشى اى قسم تانى وممكن تشتغلى فى شركات ادوية ده كمان هما بيفضلوا خريج علوم عن صيدلة واسمك زيهم كيميائىة او احسن منهم كمان
ههههههههههههههههه ..حقيقى يا اسلام طمنتنى اكتر !!
بس اعتقد فى شركات الادويه بتوع صيدله هما اللى ليهم الافضليه ..لانهم كمان بيبقى ليهم تكليف
قديم 27-08-2012, 03:39 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr/nor pt مشاهدة المشاركة
من اخرها انا ان شاء الله علاج طبيعى وعلوم دراستها صعبة جدا اكتر من طب و علاج طبيعى وصيدلة واسنان وبيطرى احنا هنا الى مبنقدرش قيمة العلم والعلماء الكلية دى هى الوحيدة الى ممكن طلابها ينهضوا بمصر بعلمهم طب صعبة فى طول الدراسة وعلاج طبيعى صعبة ومرهقة جدا لانها عملى اوى وعلطول فى مستشفيات من سنة تانية وبتحسى انك دكتورة قبل متتخرجى صيدلة مفيهاش صعوبة راحة الراحة وملهاش اى التصاق بلمرضى واسنان سهلة ولذيذة جدا اما علوم فصعبة جدا جدا جدا ولازم الاجتهاد فيها وبعدين من غير التحاليل مفيش دكتور هيشخص تشخيص صحيح هو اهم حاجة طبعا يا دكتورة انتى دخلتى كلية العلماء والدكاترة بلتوفيق
الف الف مبروك يا دكتورة على الكليه الجامده دى ..متعرفيش انا قد ايه كان نفسى ادخلها ..بجد حسيت ان دراستها عجبااااااااانى اووى ..يعنى معظمها احياء كده (مش كيميا والقرف ده) ..وحتى لو العملى مرهق بس طالما مجال انتى حباه مش هتحسى بتعب ..وبعدين كمان ممكن تشتغلى فى الريجيم وده بقى مقولكيش على الراحه والفلوس !! مشاء الله يعنى ..
وانتى للاسف اكدتيلى على اللى بيتقالى على علووم ..
هى اه كليه علماء ودكاترة بس مش واخده احترامها فى مصر ,,,يبقى ملهاش لازمه ..
ومتنسيش ان العلماء اللى اتخرجوا منها ..عشان يبقوا علماء لازم يسافروا بره وياخدوا مكانتهم هناك ..
وطبعا السفر ده مستحيل بالنسبه لى ..
قديم 27-08-2012, 03:45 AM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حب الاسلام مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أنا بقي من وجهة نظري أنا ان الحكمة مش الناس بيقولو أية او أية هي المرتبة عند الناس ممكن دكتور خريج طب وفاشل علشلن مش حاببها وباردة كيميائي نفس الكلام وكمان أنا لية نفسي أنا وانا شايفة نفسي هل أنا واثقة من نفسي لدرجة اني اقول للعالم اني احترم نفسي واقدر أفيد المجتمع وعاملة نفسي هدف اني اتفوق في الحاجة اللي دخلتها حتي لو كانت حقوق ومش معني كدة اني بقلل من الكلية ماشاء الله بيخرجو منها مستشارين مش هي دية القصة أنا عارفة بس الشاهد ان أنا اكون حاجة كويسة أفيد الاسلام والمسلمين والوطن اللي أنا فئة وبس واحب العمل دة حتي لو مظلومة مفيش حاجة بتيجي بساهل اتوكل علي ربنا واعمل اللي عالية وان الله لا يضيع اجر من أحسن عملا صح ولا أية يا جماعة وعلي فكرة أنا في كلية علوم سنة اولي ان شاء الله والكلام دة والله بتكملة لنفسي لان الكلام دة اتقالي لدرجة اني كنت حاسة اني داخلة علي جهنم وأرجو ان وجه نظر وضحت وربنا يوفق الجميع ان شاء الله .

طبعا وضحت وجهه نظرك وكلامك مهم اووى ..

بس انتى ايه رأيك فى كليه علوووووووم ..عاما ؟

العلامات المرجعية