اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 27-08-2010, 10:51 AM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن سليمان عبدالله مشاهدة المشاركة
السيد المستشار المحترم
انا مدرس رياضيات تم ترقيتي الي مدرس ثانوي منذ عام 1997 وبعد ان تسلمت عمليي بشهر فوجئت بقرار وكيل الوزارة تعديل القل علي الثانوي الي الندب علي الثانوي ومن ذلك وانا منتدب علي الثانوي فماذا افعل مع العلم انني متمسك بحقي التثبيت علي المرحله الثانويه منذ هذا التاريخ
ح زس خريج 1990
ماالمرحلة التى كنت فيها قبل ذلك
حاول مع توجيه الرياضيات لنقلك للمرحلة الثانوية

قديم 27-08-2010, 10:54 AM

[quote=منار على;2583843]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam مشاهدة المشاركة

زميلتى كانت بتصحح سؤال زيها زى الباقى وهو المدرس اللى كان مسؤل عن الرفع
كمان معلهش لو الموقف دا اتكررالمفروض تعمل ايه وهى لسه بتصحح
قبل ان يتكررعلى زميلتك الذهاب الى مدير المدرسة وابلاغه بذلك
قديم 27-08-2010, 11:04 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun000 مشاهدة المشاركة
لقد سرق دفتر الحضور والانصراف من المدرسه حوالى الساعه التاسعه والربع وكان بالمدرسه 8 مدرسين من اصل 44 انا وزميل اخر كنا نجلس فى حوش المدرسه وزميله غير محتصه بالدفتر كانت تجلس امام الدفتر الزميله خرجت الى خارج المدرسه وزميلى ذهب من الحوش الى باقى الزملاء فى نفس غرفه بجانب الدفتر وانا كنت جالس لوحدى فخرجت خارج المدرسه وعندما جاء اول شخص للامضاء فى الدفتر لم نجد الدفتر المدير جاء الى بعد المدرسه ثم رجعت انا من الخارج فقام كل الزملاء باتهامى بانى انا اللى اخذت الدفتر مع العلم انا لست من هذه القريه وكلهم بيقولو مفيش حد يعملها من بلدنا لاننا بقلنا سنين مع بعض المدير عمل مذكره بيتهمى فيها وجعل كل الزملاء يمضون عليها حتى 32 اللى مش موجدين مضو من غير مايقراءو خوفا من معارضة المدير وكان بيشهدهم على احداث هما جاءو بعدها كل المدرسه انقلبيت ضدى مع العلم انى من مدينه بعيده عن القريه ولو خدته مش هاعرف اوديه فين خاصة ان ى ممكن اقابل حد بيه ولان الموضوع متشعب وهيضر حوالى 5 فى المدرسه كلهم بيهددونى وانا اخاف من التعرض لى من خارج المدرسه ففكرة اعمل محضر عدم نعرض والمطالبه بامضائى داخل الاداره لحين انتهاء التحقيق هل اكتب شكوى فيهم لانهم بيتهمونى والمطالبه برد الشرف الان للحكم فيه بعد التحقيق ام انتظر النتيجه وما توقعاتك للموضوع وهل الموضوع سيتم التحقيق فيه نيابه اداريه ام فى الاداره ثم سيحول الى النيابه الاداريه كل اتهامه لى لانى كنت بالخارج مع انهم لم يتهمو زميلتهم اللى كانت جالسه امام الدفتر وخرجت ورجعت بعدى ولايوجد احد يتهمى بناء على رؤ يته لى لاخذ الدفتر ولكن هل ممكن يتفقو ويخلو العامل او اى حد يقول انه شافنى وده محصلش انا افكر لو عملوها هقول مكتبتهاش ليه فى المذكره سعتها وهو مقلشى ليه وكنا كلنا بندور فى المدرسه وكان بيدور معانالاننا كلنا كنا بندور ارجو معرفة هل محضر عدم التعرض والامضاء فى الاداره لحين انتهاء التحقيق هيجيب نتيجه من الذى سينظر مع العلم ان اللى فتح الدولاب العامله وان مسئولة الدفتر قبلها بيومكانت بالتامين وجايه بعد الةقعه والمدير كذلك والامن كانت فى اجازه وكان القائم بالعمل مدرسه مع العلم انه فى زملاء شغلتهم الامن وشكرا واسف على الاطاله
سيتحول هذا الموضوع للنيابة العامة ان صح الاتهام
على كل حال
القانون اعطاك كفالة الدفاع عن نفسك ونفى هذه التهمة الخطيرة عن نفسك بكل الطرق
ومن الذى مصلحة فى سرقة هذا الدفتر
وتاكد ان جهة التحقيق جهة محايدة سوف تمحص الادلة وتحققها جيدا

اعانك الله
قديم 27-08-2010, 11:57 AM
taher2 taher2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

taher2 is on a distinguished road

الأخ الزميل osama شكراً علي مجهودك الرائع
هل وقف تنفيذ درجات المعلمين يستند إلي القانون فعلاً أم أنه خطأ وسيتم تصحيحه مع الوقت
أرجوا الإفادة وشكراً
قديم 27-08-2010, 02:36 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

[quote=osamaabdsalam;2586760][quote=منار على;2583843]

قبل ان يتكررعلى زميلتك الذهاب الى مدير المدرسة وابلاغه بذلك

هههههههههههههههههههه
اصلا الدافع الاول للى عمله هو ارضاء لاداره المدرسه
واحب اقول لحضرتك ان الموضوع دا وصل للاداره التعليميه وعادى جدا
ووصل بعدهالحد فى منصب مهم فى مديريه التربيه والتعليم
ومفيش مشاكل
كان اللى بيحصل دا هو العادى والطبيعى وكل واحد كان ينصحها تمشى جمب الحيط هى لسه بعقد
وان اللى بيحصل دا بيحصل اسوا منه فى مدارس تانيه كتير والمواضيع بتتلم
وفعلا زميلها دا معاه كل الحق انه يعمل اكتر من كدا كمان مادام متاكد وعارف كويس ان مفيش رادع
ولا حد ممكن يعاقبه وان دا هو الطبيعى والعادى
وعلى فكره هو قالها كدا بوضوح
وقالها انها لسه صغيره ومعندهاش خبره وان اللى بيعمله دا العادى واللى بيحصل زيه كتير
المهم اننا كلنا نكون فى مصلحه الطالب وننجح الطالب
لكن الطالب دا بقى مقصر او لا عادى
ميستحقش النجاح مفيش مشاكل
انا بصراحه مبقتش فاهمه ايه اللى بيحصل فى البلد دى
ومين الصح ومين الغلط
كمان اصلا نتيجه ان كتير عارفين انهم مهما عملوا
مش هيكون فيه عقاب وان دا الطبيعى
للاسف دا خلاهم يعملوا اى حاجه وكل حاجه
قديم 27-08-2010, 07:32 PM
sun000 sun000 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sun000 is on a distinguished road
افتراضي محمد

اقتباس:
لم يتم التحقيق معى بعد لانه عندما جاءنى الجواب من الشئون القانونيه كنت فى اجازه مرضيه وبعد مارجعت للعمل كان هم المدير ان امضى فى التحركات واروح الشئون القانويه لانه جاله جواب تانى بيقله انىاذهب للشئون القانويه عند رجوعى من الاجازه ورحت وكان رافض يورينى الجواب او امضى عليه ولما رحت ملقتش المحقق بس انا مضيت فى دفتر الامن انى رايح الشئون القانونيه وقلولى متجيش الا لما نبعتلك المهم انا لما رجعت المدرسه قلى اروح تانى ورحت وعملت نفس الحكايه وقلولى المحقق عنده حالة وفاه المهم انا بعد سوف اخذ اجازه 5 ايام وهو مش راضى بحجة التحقيق كمان انا ممكن بعد الاجازه ارجع الاقىجالى جواب النقل الى اداره تانيه لانى مقدم على نقل وعارف انه هيوصلنى الاسبوع الجاى يعنى ممكن المحقق ممكن يحط جزء من مايحقق معايا ولا ايه الحل او ممكن التحقيق ويتحفظ لما انقل
لقد اخبرنى احد الزملاء ذهب لالاداره وكلامه بتوافق مع المدير ان الشئون القانونيه بانى اخذت 5 ايم خصم ويوم جزء مع العلم انه لم يحقق معى اى محقق وقد ذهبت للاداره يوم 16 /8 وهذا مثبت بدفتر الامن بالاداره ومثبت فى التحركات بالمدرسه وكان هناك مدير الشئون القانونيه وسالته عن المحقق قال لى اىن الخطاب اللى انت جاى بيه وكان المديسر يرفض اعطاى اياه وايضا المحقق لم يكن موجود وبعد 4 ايام تقريبا اضهر لى الجواب وقال لى امضى عليه بالعلم مع ومضيت عليه ونسيت اكتب التاريخ اللى مضانى فيه بس زميلى قال لى بعد مانا خرجت قال له ترخه والمهم انا رحت للشئون القانونيه تانى يوم 22/8 وكلمت المسئول اللى فى المكتب وقال لى عندها حالة وفاه واحنا هنبعتلك تانى جواب انا عايز اعرف الزاى اخذ جزء من غير تحقيق وكيف اتظلم
قديم 27-08-2010, 11:27 PM
sherif saleh sherif saleh غير متواجد حالياً
عضو جديد

sherif saleh is on a distinguished road
افتراضي قواعد الندب

السلام عليكم
ان مدرس فى مدرسة منذ 12 سنه وزميلتى قبلى بثلاث سنوات ثم قامت زميلتى باجازة لمدة سنتين ثم عادت الى نفس مدرستى وقام الموجه بندبى لمدرسة اخرى مع رفضى لذلك مع العلم ان زميلتى مدرسة بنصف الاجر فهل يجوز ندبى مع علمى بأن زميلتى بعد الرجوع من الاجازة المفترض ان لا تعود الى نفس المدرسة
وشكرا
قديم 28-08-2010, 12:48 AM
الصورة الرمزية المعلم الثائر1
المعلم الثائر1 المعلم الثائر1 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

المعلم الثائر1 is on a distinguished road

السلام عليكم ياريت اعرف عدد الحصص لكل مادة في كل صف من الاول للسادس علشان اعمل الجحدول جزالك الله خيراً وده للسنادي 2010 /2011
قديم 28-08-2010, 02:25 AM
رانيا جرجس فؤاد رانيا جرجس فؤاد غير متواجد حالياً
عضو جديد

رانيا جرجس فؤاد is on a distinguished road

سيدى الفاضل اعمل مدرس مجال صناعى منذ عام 1998 وحصلت على ليسانس الاداب قسم الترجمه لغة انجليزيه من التعليم المفتوح وبموجب هذا المؤهل تم ندبى لتدريس ماده اللغة الانجليزية لمده ثلاث سنوات متتاليه حصلت خلالهم على تقدير امتياز وتقدمت الى مديرية التربية والتعليم لتسوية حالتى طبقا للمؤهل الجديد حيث حصلت عليه اثناء الخدمه فقال لى احد المسئولين بالمديريه انا السيد المستشار الخاص بماده اللغة الانجليزية اصدر تعليمات بان ليسانس اداب انجليزى تعليم مفتوح لا يصلح لتدريس اللغة الانجليزية وحاليا اعمل مدرس لغة انجليزية ندبا من الادارة التابع لها واريد تسوية حالتى فهل راى السيد المستشار قانونيا وماذا افعل حتى احصل على حقى والسنوات التى اضاعت فى الدراسة افيدونى سريعا يا اخوتى شكرا
قديم 28-08-2010, 11:49 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taher2 مشاهدة المشاركة
الأخ الزميل osama شكراً علي مجهودك الرائع
هل وقف تنفيذ درجات المعلمين يستند إلي القانون فعلاً أم أنه خطأ وسيتم تصحيحه مع الوقت
أرجوا الإفادة وشكراً
سوف يتم تنفيذه ان شاء الله
قديم 28-08-2010, 11:53 AM

اقتباس:
لقد اخبرنى احد الزملاء ذهب لالاداره وكلامه بتوافق مع المدير ان الشئون القانونيه بانى اخذت 5 ايم خصم ويوم جزء مع العلم انه لم يحقق معى اى محقق وقد ذهبت للاداره يوم 16 /8 وهذا مثبت بدفتر الامن بالاداره ومثبت فى التحركات بالمدرسه وكان هناك مدير الشئون القانونيه وسالته عن المحقق قال لى اىن الخطاب اللى انت جاى بيه وكان المديسر يرفض اعطاى اياه وايضا المحقق لم يكن موجود وبعد 4 ايام تقريبا اضهر لى الجواب وقال لى امضى عليه بالعلم مع ومضيت عليه ونسيت اكتب التاريخ اللى مضانى فيه بس زميلى قال لى بعد مانا خرجت قال له ترخه والمهم انا رحت للشئون القانونيه تانى يوم 22/8 وكلمت المسئول اللى فى المكتب وقال لى عندها حالة وفاه واحنا هنبعتلك تانى جواب انا عايز اعرف الزاى اخذ جزء من غير تحقيق وكيف اتظلم
زميلى الفاضل

لايجوز قانونا تطبيق اى جزاء الا بتحقيق

واذا حدث ذلك فيعد مخالفا للقانون ويجوز التظلم منه
قديم 28-08-2010, 11:57 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif saleh مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ان مدرس فى مدرسة منذ 12 سنه وزميلتى قبلى بثلاث سنوات ثم قامت زميلتى باجازة لمدة سنتين ثم عادت الى نفس مدرستى وقام الموجه بندبى لمدرسة اخرى مع رفضى لذلك مع العلم ان زميلتى مدرسة بنصف الاجر فهل يجوز ندبى مع علمى بأن زميلتى بعد الرجوع من الاجازة المفترض ان لا تعود الى نفس المدرسة
وشكرا
يجوز ذلك

لأنها مازالت على قوة المدرسة
قديم 28-08-2010, 12:00 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شحاته احمد حميدة مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ياريت اعرف عدد الحصص لكل مادة في كل صف من الاول للسادس علشان اعمل الجحدول جزالك الله خيراً وده للسنادي 2010 /2011
سيفيدك اهل الخبرة ان شاء الله
قديم 28-08-2010, 12:08 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا جرجس فؤاد مشاهدة المشاركة
سيدى الفاضل اعمل مدرس مجال صناعى منذ عام 1998 وحصلت على ليسانس الاداب قسم الترجمه لغة انجليزيه من التعليم المفتوح وبموجب هذا المؤهل تم ندبى لتدريس ماده اللغة الانجليزية لمده ثلاث سنوات متتاليه حصلت خلالهم على تقدير امتياز وتقدمت الى مديرية التربية والتعليم لتسوية حالتى طبقا للمؤهل الجديد حيث حصلت عليه اثناء الخدمه فقال لى احد المسئولين بالمديريه انا السيد المستشار الخاص بماده اللغة الانجليزية اصدر تعليمات بان ليسانس اداب انجليزى تعليم مفتوح لا يصلح لتدريس اللغة الانجليزية وحاليا اعمل مدرس لغة انجليزية ندبا من الادارة التابع لها واريد تسوية حالتى فهل راى السيد المستشار قانونيا وماذا افعل حتى احصل على حقى والسنوات التى اضاعت فى الدراسة افيدونى سريعا يا اخوتى شكرا
سبق الرد على موضوعك بالمشاركة رقم 2494

وغلى كل حال

عليك بالقضاء الادارى إذا رفضت المديرية تسوية حالتك فالكثير من الزملاء ساروا على هذا النهج وسوف تجدين الانصاف ان شاء الله
قديم 28-08-2010, 03:11 PM
CAMELA CAMELA غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

CAMELA is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam مشاهدة المشاركة
سوف يتم تنفيذه ان شاء الله
لو سمحت يعنى ايه المشاركة دى ؟؟؟
سوف يتم تنفيذ إيه ؟؟؟
وقف الدرجات؟؟

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)