اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > التنمية البشرية

التنمية البشرية يختص ببناء الانسان و توسيع قدراته التعليمية للارتقاء بنفسه و مجتمه

قديم 29-03-2011, 08:19 PM
الصورة الرمزية moonmaster
moonmaster moonmaster غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثانى الثانوى (علمى)

moonmaster is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابناء مصر مشاهدة المشاركة
انا من الشخصيات الى بتخاف من الامتحانات ومن التوتر اللى بيحصل اثناء اللجنة ومن صراخ الطلبة وممكن اكون مذاكرة كويس جدا واغلط فى حاجة كنت عرف احلها بسبب الصراخ والبكاء الموجود فى اللجنه
الخوف..من الامتحان

كلنا ينتابنا القلق والخوف عند الامتحان ولكن علينا أن نميز بين القلق المحمود والقلق المرفوض. الأول هو قلق الرغبة في النجاح والحصول على أعلى الدرجات وهو قلق محفز ومطلوب. أما القلق والخوف المرفوض فهو الذي يؤثر على الثقة بالنفس ويثبط الهمة ويقلل من درجاتك بالرغم من سهرك ومجهودك.

كلنا ينتابنا القلق والخوف عند الامتحان ولكن علينا أن نميز بين القلق المحمود والقلق المرفوض. الأول هو قلق الرغبة في النجاح

إن القلق سلوك عرضي مألوف ما دام في درجاته المقبولة ويعد دافعا إيجابيا وهو مطلوب لتحقيق الدافعية نحو الإنجاز المثمر. وذلك انطلاقا من القانون السيكولوجي المسمى قانون بركس- دادسون والذي ينص على أنه: كلما زاد القلق (القلق الطبيعي) زاد مستوى التركيز والأداء وهو ضروري لكل طالب فوجود قدر معين منه يمكن أن يحفز الطلاب على المذاكرة والجد والاجتهاد.

أما إذا كان هناك كثير من الخوف والقلق والتوتر لدرجة يمكن أن تؤدي إلى إعاقة تفكيرك وأدائك في الامتحان فهذا قلق سلبي مبالغ فيه وعليك معالجته والتخلص منه. وكلما بدأ العلاج مبكراً كانت النتائج أفضل و اختفت أعراض المشكلة على نحو أسرع، فالتدخل السريع و استشارة الاختصاصين في بعض الحالات الشديدة سلوك حكيم يساعد في حل مشكلتك والتخفيف من أثارها السلبية.

ولقلق الامتحان السلبي مجموعة من الأعراض تتمثل بصعوبة التركيز وعدم القدرة على تذكر المادة كما قد يصاحبه أحلاما مزعجة، كما تظهر أعراض تجنبية يحاول الطلاب من خلالها الابتعاد عن مصادر التوتر مثل الغياب عن المدرسة وتأجيل الامتحانات المتكررة وعدم المذاكرة وقد تظهر أيضا أعراض أخرى تتمثل في أوجاع الرأس والمعدة والتعرق والرجفة واحمرار الوجه والإسهال والتقيء.

ما هي أسباب الخوف من الامتحانات؟

1- إهمال الطالب للمادة وعدم المذاكرة يوما بيوم الذي يترتب عليه تراكم المادة الدراسية وصعوبة تصنيفها وحفظها.

2- عدم الاستعداد أو التهيؤ الكافي للامتحان.

3- قلة الثقة بالنفس والتفكير السلبي بالذات فحتى الطالب الجيد يركز على سلبياته ونقاط ضعفه مما يولد لديه إحساسا بالعجز عن أداء المهمات التي ب إ مكانه أن يقوم بها بسهولة لأنه يملك القدرات وال إ مكانات المطلوبة.

4- للآباء دور في ظهور قلق الامتحان عند أبنائهم من خلال توقعاتهم غير المنطقية التي لا يراعون فيها قدرات أبنائهم الحقيقية محددين نتائج لا يمكن لأبنائهم أن يحققوها.

5- الطلاب أنفسهم يشكلون سببا آخر لقلق الامتحان من خلال طموحاتهم المبالغة فيها.

6- التنافس مع أحد الزملاء والرغبة القوية في التفوق عليه.

7- اعتقادك أنك نسيت ما درسته وتعلمته خلال العام الدراسي.

كيف تتخلص من الخوف؟

1- إذا كنت تخاف نسيان بعض ما درسته وتعلمته فلا تقلق فهذا وهمٌ، أو حالة نسيان مؤقتة، لأن كل ما تعلمته سُجل في الذاكرة وخاصة إذا كنت قد استخدمت عادات الدراسة الحسنة.. وعند استدعاء أية معلومة درستها مسبقاً للإجابة عن سؤال تظن أنك لا تعرف الإجابة عنه فلا تقلق أيضاً لأن الذاكرة تقوم بإصدار التعليمات لليد بكتابة الإجابة الصحيحة.

2- أما إذا كان القلق من صعوبة الأسئلة أو نوعيتها فضع في ذهنك بأن الأسئلة مدروسة وموضوعة من قبل لجان مختصة مراعيةً وبشكل دائم لدى وضعها مستوى الطالب المتوسط.

3- لا بد وأنك قد واظبت على الدوام والحضور منذ بداية العام الدراسي وناقشت المعلم أو المدرس في غرفة الصف ودرست كل دروسك بانتظام و قمت بكل ما يتوجب عليك من وظائف و واجبات.. إذاً أنت مستعد ولديك الجاهزية للامتحان على مدار العام الدراسي كله و ليس فقط في الفترة القصيرة التي تسبق الامتحانات مباشرة.

4- يجب أن تأخذ بعين الاعتبار بأن قلة الثقة بالنفس شعور أنت مسئول عنه، كما يجب أن تعرف بأنك طالب لك القدرات العقلية نفسها التي يملكها أو يتمتع بها الآخرون. فالاسترسال وراء انفعالات الخوف والتشنج ولتوتر وفقدان الثقة بالذات يؤثر سلباً على مستوى أدائك في الامتحان وبالتالي على تحصيلك العلمي.

5 - عليك أن تعرف أيضاً أن الوقت المخصص للامتحان كاف لقراءة الأسئلة أكثر من مرة والإجابة عنها جميعها.

6- يجب أن تعلم وربما تعلم أن هناك فروقاً فردية بينك وبين أقرانك الطلبة فإذا كان زميلك يتفوق في قدرة عقلية فأنت ربما تتفوق عليه أو تتميز في قدرات أو نواح أخرى.

7- على الطالب أن يركز على إيجابياته قبل الدخول إلى الامتحان ويؤكد قدرته على النجاح في الامتحان مع ذاته.

وطبعا انتي اللي بتتحكمي ف عقلك اللا واعي..
يعني اذا قلتيله (لن أفهم ولا أركز الا بغرفة عازلة للصوت).. فهو هيستجيب ليكي وهينفذ...

أما لو قلتي( أنا أستطيع أن أفهم وأركز حتي أثناء عرض فرقة حصب الله ) .. هيستجيب بردو وينفذ

والنقطة الأخيرة دي أهم نقطة

وأسفة عالتأخير ومتابعة معاكي يا جميل

اللي يفتكرني يدعيلي

قديم 30-03-2011, 12:35 PM
ابناء مصر ابناء مصر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابناء مصر is on a distinguished road

ماذا افعل لكى اتجنب ما يحدث فى الامتحان من بكاء البعض او الصراخ الذى يجعلنى لا اعرف كيف اجيب
قديم 30-03-2011, 01:14 PM
الصورة الرمزية HAGOOORA
HAGOOORA HAGOOORA غير متواجد حالياً
طالبــة جامعيــة

HAGOOORA is on a distinguished road
Icon111

انابصراحه أديلي يمكن اسبوع مبذاكرش خالص حاسه بملل وخنقه كده وحاسه اني نسيت كل اللي ذاكرته و لما مش بنروح المدرسه ومباخدش دروس فيعتبر اليوم كله في البيت و بعدين ببقى خايفه وانا مش عارفه ليه و كمان معنديش أنتيمه او أي حد اقعد أكلمه ويكلمني نفسي اسدت خلاص عن المذاكره وعن كل حاجه وده كمان عشان انا السنه اللي فاتت كنت بذاكر وعملت اللي أقدر عليه وفي الآخر إتظلمت وجبت مجموع مكنتش اتخيل ان انا اجيبه ابدا فبصراحه بستخسر إن انا اذاكر لحسن اجيب مجموع زيه وانا لو جبت مجموع زيه ممكن يحصلي حاجه و نفسي حد يقولي أعمل إيه
قديم 31-03-2011, 01:50 PM
عضوة قديمة عضوة قديمة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عضوة قديمة is on a distinguished road

اقتباس:
فبصراحه بستخسر إن انا اذاكر
كل واحد بيعمل اللي عليه .. وربنا لا يضيع ار من أحسن عملا

اقتباس:
وفي الآخر إتظلمت
وما ربك بظلام للعبيد.. راجعي نفسك يمكن تكوني قصرت ف حق الله.. وكان بيعاقبك بس!

اقتباس:
وجبت مجموع مكنتش اتخيل ان انا اجيبه ابدا

لازم تبدأي من هنا... انك تحطي توقع لكل حاجة.. ومتحطيش نفسك رهن الظروف ابدا
وتعملي جدول... وتشوفي.. لو خدت أد كذا النهاره .. يبقا هخلص أد كذا علي نهاية الأسبوع.. يبقا علي نهاية الشهر اخلص الماده الفلانية

يعني لازم تحسبي كل حاجة بالورقة والقلم!

ولا تنسي تكوني قريبة من ربنا دايما

ربنا يوفقك
قديم 31-03-2011, 05:54 PM
ابناء مصر ابناء مصر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ابناء مصر is on a distinguished road

اين الرد لوسمحت
قديم 01-04-2011, 10:11 PM
عضوة قديمة عضوة قديمة غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عضوة قديمة is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابناء مصر مشاهدة المشاركة
اين الرد لوسمحت

عزيزتي الرد عليكي بالمشاركة رقم 61
موجوده فوق!
قديم 10-04-2011, 10:53 AM
NO&NAME NO&NAME غير متواجد حالياً
عضو جديد

NO&NAME is on a distinguished road

moonmaster ممكن تكملي معايا عالخاص علشان مش بيبعت عندي
هتعبك معايا........
قديم 14-04-2011, 02:49 AM
الصورة الرمزية moonmaster
moonmaster moonmaster غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثانى الثانوى (علمى)

moonmaster is on a distinguished road

اعذرونى ياجماعة أنا عندى شوية ظروف أول ما الأمور تسمحلي أدخل مش هتأخر ابدا عنكم
حاضر ياعسل هبعتلك

أحبكم ف الله

اللي يفتكرني يدعيلي

قديم 22-04-2011, 05:05 PM
maqrishan maqrishan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

maqrishan is on a distinguished road

طيب لو واحد انقطع من شهر يناير 2010 بس امتحن الكادر ونجح قبل مينقطع واسمه موجود فى الكشوف وخد الدبلومة التربويه وخد ال icdl وجتله رسالة التهنئة ,,,,,,,,,,,,,,,, موقفه اى ياريت تردو ارجوكم
قديم 23-04-2011, 03:14 PM
maqrishan maqrishan غير متواجد حالياً
عضو نشيط

maqrishan is on a distinguished road

طيب لو واحد انقطع من شهر يناير 2010 بس امتحن الكادر ونجح قبل مينقطع واسمه موجود فى الكشوف وخد الدبلومة التربويه وخد ال icdl وجتله رسالة التهنئة بس اتفسخ عقدة,,,,,,,,,,,,,,,, موقفه اى ياريت تردو ارجوكم
قديم 24-05-2011, 10:34 AM
حرية مصر حرية مصر غير متواجد حالياً
عضو جديد

حرية مصر is on a distinguished road

ضروووري ياجماعة ، أنا طالب بذاكر من أول السنة و حاسس إني خلاص جمعت المنهج و أنا طول عمري من الأوائل بس المشكلة الكبيــــــــــــــــــــــــــــــــــــرة أوي إني كدة من بداية شهر 5 ماليش أي مزاج للمذاكرة .....

عايز رد ضروووووري
قديم 10-06-2011, 05:56 PM
نونه احمد نونه احمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

نونه احمد is on a distinguished road

عندى مشكلة وهى التخوف الدائم من المرض
قديم 08-07-2011, 06:51 AM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about
Impp

فى شعرة بين الرياء وبين مفهوم الدال على اخير كفاعله اعرفها ازاى ثانيا انافى ثانية ثانوى ومستنية النتيجة ومشكلتى انى انا كنت شاطرة جدا لحدتقريبا سادسة ابتدائى ولكن بعد وفاة مامى الى كانت كل حاجة فى الدنيا وحصلت بعد كدة مشاكل بينى وبين بابا لان مكناش قريبين منبعض حسيت مستوايةاتغير180 درجة لاتتخيل ازاى كل سنة وانا انظر لتكريم اوائل المدرسة الى بتبكنت منهم فى يوم من الايام حولت كتير اوازن نفسى واستعين بكل الوسائل ولكن برضومقدرتش حتى لمل بابا بقا كويس معايا وانا مستنية النتيجة ومرعوبة هو صحيح انا تعبت الاسنةدى بس حاسة ان انا كنت اقدر اتعب اكتر ولكن ايمانى بالله انه حيوقف جنبى السنةدى حتى علشان تعب بابا واختى معايا ارجوك ساعدنى
قديم 08-07-2011, 06:59 AM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

فى شعرة بين الرياء وبين مفهوم الدال على اخير كفاعله ثانيا انافى ثانية ثانوى ومستنية النتيجة ومشكلتى انى انا كنت شاطرة جدا لحدتقريبا سادسة ابتدائى ولكن بعد وفاة مامى الى كانت كل حاجة فى الدنيا وحصلت بعد كدة مشاكل بينى وبين بتبى لان مكناش قريبين منبعض حسيت مستوايةاتغير180 درجة لاتتخيل ازاى كل سنة وانا انظر لتكريم اوائل المدرسة الى كنت منهم فى يوم من الايام حولت كتير اوازن نفسى واستعين بكل الوسائل ولكن برضومقدرتش حتى لمل بابا بقا كويس معايا وانا مستنية النتيجة ومرعوبة هو صحيح انا تعبت الاسنادى بس حاسة ان انا كنت اقدر اتعب اكتر ولكن ايمانى بالله انه حيوقف جنبى السنادى حتى علشان تعب بابا واختى معايا ارجوك ساعدنى
قديم 08-07-2011, 02:07 PM
ريم الصحراء ريم الصحراء غير متواجد حالياً
عضو جديد

ريم الصحراء is on a distinguished road

الحقيقة دي مشكلة صديقتي الحميمة
هي مدرسة برضه زيي، وانا مفروسة منها لانها بتتعلق بأي حد بسرعة ، يعني مدرس وسيم ولما تتنقل من المدرسة تبكي عليه
وتروح مدرسة تانية تلاقي طالب معين بيتعامل معاها كأنها واحده صاحبته تتنقل من المدرسة وتبكي على فراقه وهكذا ، وهي طيبة جدا . يا ترى ايه الحل

العلامات المرجعية