اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 29-09-2011, 12:38 AM
منة25 منة25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

منة25 is on a distinguished road
Impp كميا وكميا حيوي

انا اولي علوم المنصورة ومحتارة بين الاقسام اووي وياريت حد يوضحلي الفرق بين الكميا والكمياء الحيوية من حيث الافضل ومجال العمل المتوفر علشان عايزة استقر علي قسم في الفترة اللي جاية وعرفت ان فيها تحويل في اول فترة في الدراسه
وممكن اعرف الاقسام المزدوجة في الكليه وازاي هتفيدني وقسم كميا وكميا حيوي موجود في اي جامعة

قديم 29-09-2011, 01:04 AM
الصورة الرمزية عاشق الفيزيـاء
عاشق الفيزيـاء عاشق الفيزيـاء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عاشق الفيزيـاء is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منة25 مشاهدة المشاركة
انا اولي علوم المنصورة ومحتارة بين الاقسام اووي وياريت حد يوضحلي الفرق بين الكميا والكمياء الحيوية من حيث الافضل ومجال العمل المتوفر علشان عايزة استقر علي قسم في الفترة اللي جاية وعرفت ان فيها تحويل في اول فترة في الدراسه
وممكن اعرف الاقسام المزدوجة في الكليه وازاي هتفيدني وقسم كميا وكميا حيوي موجود في اي جامعة
بسم الله الرحمن الرحيم
الفرق بين الكيميا السبيشيل والكيمياء الحيوي من حيث المضمون هوا ان الكيميا السبيشيل فيها كل صغيرة وكبيرة عن الكيمياء ان شاء الله اما الكيمياء الحيوي فهي عبارة عن الكيمياء المتعلقة بالتفاعلات التي تحدث في جسم الانسان
والفرق بينهم من حيث مجال العمل فمجال عمل الكيميا غالبا بيبقى متوفر اكتر من اي قسم تاني
اما عن الفرق بينهم من حيث الافضل فدي فيها خلاف لأن السؤال ده لو اتطرح على جميع الطلبة هنلاقي مختلف الاجابات لان كل طالب او كل واحد بيجاوب حسب وجهة نظره الشخصية

على سبيل المثال وجهة نظي الشخصية هيا ان الكيمياء افضل من الكيميا الحيوي الكلام ده من وجهة نظري الشخصية ومن وجهة نظر اغلب الطلبة
لكن رايي الخاص واللي على اساسه اخترت القسم اللي انا عايزه هوا ان افضل قسم هوا اللي الواحد بيميل ليه يعني انا مثلا بميل لعلوم طبيعية اكتر من بيولوجي تبقا هيا افضل منها حتى لو الناس كلها شايفة ان بيولوجي افضل او حتى لو الناس كلها شايفة ان ممكن تكون علوم طبيعية افضل لكن بيولوجي تبقى افضل بالنسبالي عشان انا علمي علوم لكن مهمنيش كلام الناس لاني شفت ان اللي بميل ليه هوا افضل لي
وعلى هذا الاساس يبقا لو انتي بتميلي لكيميا اكتر تبقا افضل ولو لكيميا حيوي اكتر تبقى افضل
اما ميزة الاقسام المزدوجة فهي ان الواحد يقدر يشتغل في اي منهما يعني مثلا كيميا وكيميا حيوي يشتغل في ده او ده وهكذا
عندنا في ع شمس فيه كذا قسم مزدوج زي كيميا نبات - كيميا حيوان - كيميا حشرات - كيميا ميكروبيولوجي - كيميا كيميا حيوي - حشرات كيميا حيوي - حشرات ميكروبيولوجي - جيولوجيا جيوفيزيا - جيولوجيا كيميا - فيزيا كيميا - فيزيا حاسب - بحتة حاسب - احصا حاسب اما عن باقي الجامعات فمعرفش ايه الاقسام اللي فيها
وبالتوفيق ان شاء الله
قديم 29-09-2011, 06:18 AM
منة25 منة25 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

منة25 is on a distinguished road
افتراضي متشكرة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق الفيزيـاء مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
الفرق بين الكيميا السبيشيل والكيمياء الحيوي من حيث المضمون هوا ان الكيميا السبيشيل فيها كل صغيرة وكبيرة عن الكيمياء ان شاء الله اما الكيمياء الحيوي فهي عبارة عن الكيمياء المتعلقة بالتفاعلات التي تحدث في جسم الانسان
والفرق بينهم من حيث مجال العمل فمجال عمل الكيميا غالبا بيبقى متوفر اكتر من اي قسم تاني
اما عن الفرق بينهم من حيث الافضل فدي فيها خلاف لأن السؤال ده لو اتطرح على جميع الطلبة هنلاقي مختلف الاجابات لان كل طالب او كل واحد بيجاوب حسب وجهة نظره الشخصية

على سبيل المثال وجهة نظي الشخصية هيا ان الكيمياء افضل من الكيميا الحيوي الكلام ده من وجهة نظري الشخصية ومن وجهة نظر اغلب الطلبة
لكن رايي الخاص واللي على اساسه اخترت القسم اللي انا عايزه هوا ان افضل قسم هوا اللي الواحد بيميل ليه يعني انا مثلا بميل لعلوم طبيعية اكتر من بيولوجي تبقا هيا افضل منها حتى لو الناس كلها شايفة ان بيولوجي افضل او حتى لو الناس كلها شايفة ان ممكن تكون علوم طبيعية افضل لكن بيولوجي تبقى افضل بالنسبالي عشان انا علمي علوم لكن مهمنيش كلام الناس لاني شفت ان اللي بميل ليه هوا افضل لي
وعلى هذا الاساس يبقا لو انتي بتميلي لكيميا اكتر تبقا افضل ولو لكيميا حيوي اكتر تبقى افضل
اما ميزة الاقسام المزدوجة فهي ان الواحد يقدر يشتغل في اي منهما يعني مثلا كيميا وكيميا حيوي يشتغل في ده او ده وهكذا
عندنا في ع شمس فيه كذا قسم مزدوج زي كيميا نبات - كيميا حيوان - كيميا حشرات - كيميا ميكروبيولوجي - كيميا كيميا حيوي - حشرات كيميا حيوي - حشرات ميكروبيولوجي - جيولوجيا جيوفيزيا - جيولوجيا كيميا - فيزيا كيميا - فيزيا حاسب - بحتة حاسب - احصا حاسب اما عن باقي الجامعات فمعرفش ايه الاقسام اللي فيها
وبالتوفيق ان شاء الله
شكرا جدااا ليك بس اللي فهمته من كلامك ان في عين شمس تخصص مزدوج كميا وكميا حيوي ممكن احوله من سنة كام؟
ومن حيث ميولي فانا بحب الاتنين يعني مش هيسببولي مشاكل في الدراسه ان اشاء الله وده سبب حيرتي وصعب احدد الكل لغايه بالوقتي بيحمسني لكميا حيوية ومستقبلها احسن والكمياء اكيد هتفيدني علي حسب كلامك الحل اني لو مش عارفة استقر اشوف قسم مزدوج ان اشاء الله
قديم 29-09-2011, 03:57 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منة25 مشاهدة المشاركة
شكرا جدااا ليك بس اللي فهمته من كلامك ان في عين شمس تخصص مزدوج كميا وكميا حيوي ممكن احوله من سنة كام؟
ومن حيث ميولي فانا بحب الاتنين يعني مش هيسببولي مشاكل في الدراسه ان اشاء الله وده سبب حيرتي وصعب احدد الكل لغايه بالوقتي بيحمسني لكميا حيوية ومستقبلها احسن والكمياء اكيد هتفيدني علي حسب كلامك الحل اني لو مش عارفة استقر اشوف قسم مزدوج ان اشاء الله
على فكرة القسم المزدوج مش زي القسم السبيشيل على سبيل المثال كيميا بتبقى فيها كل حاجة عن الكيميا وكيميا حيوي فيها كل حاجة عن الكيميا الحيوي اما كيميا وكيميا حيوي فيها شوبة من هنا على شوية من هنا ففي الاخر لا هتبقي في الكيميا زي بتوع كيميا ولا في الكيميا الحيوي زي بتوع كيميا حيوي الكلام ده طبعا من حيث الدراسة ومن حيث الشغل كمعيدة ومن حيث الشغل في الابحاث العلمية لكن مبتفرقش اوي في اي حاجة تانية
اما اذا انتي حبيتي تاخدي قسم واحد منهم وهما الاتنين بالنسبالك زي بعض احب افكرك بحاجة كونك عايزة كيميا حيوي ده معناه انك علمي علوم لان علمي رياضة مش من حقه ياخد كيميا حيوي وكونك علمي علوم ده معناه انك مخدتيش رياضة 2 وعشان تدخلي قسم كيميا سبيشيل بتاخدي في سنة اولى مجموعة علوم طبيعية وفي سنة تانية تتخصصي في الكيميا والعلوم الطبيعية دي فيزيا وكيميا ورياضة والفيزيا والرياضة اللي فيها معتمدين على رياضة 2 اللي انتي مدرستيهاش فعشان كده الموضوع ممكن يبقى صعب عليكي شوية
الكلام ده عندنا في ع شمس لكن فيه جامعات تانية ممكن تاخدي فيها كيميا من اول سنة معرفش جامعتك على اني نظام
نظام الكيميا والكيميا الحيوي عندنا في ع شمس هوا انك تاخدي بيولوجي اول سنتين وتتخصصي كيميا وكيميا حيوي في تالتة ورابعة
قديم 29-09-2011, 04:30 PM
red rose11 red rose11 غير متواجد حالياً
عضو جديد

red rose11 is on a distinguished road

أنا ان شاء الله ناوية أدخل قسم مزدوج (كميا وكميا حيويى) بس يارب يكون متاح فى كليتى .
وربنا يوفق الجميع .
قديم 30-09-2011, 01:58 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة red rose11 مشاهدة المشاركة
أنا ان شاء الله ناوية أدخل قسم مزدوج (كميا وكميا حيويى) بس يارب يكون متاح فى كليتى .
وربنا يوفق الجميع .
اللهم آمين
قديم 02-10-2011, 09:39 PM
الصورة الرمزية asraay
asraay asraay غير متواجد حالياً
عضو جديد

asraay is on a distinguished road

طب يا جماعة انه افضل ميكروبيولوجي ولا كيميا وميكروبيولوجي
قديم 02-10-2011, 09:44 PM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road