اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كلية التجارة > شعبة اللغة الإنجليزية

قديم 12-08-2012, 03:29 PM
T2rek..Teko T2rek..Teko غير متواجد حالياً
عضو جديد

T2rek..Teko is on a distinguished road

بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير

قديم 12-08-2012, 08:03 PM
الصورة الرمزية Monier
Monier Monier غير متواجد حالياً
مصرفي بالبنك الاهلى المصري

Monier is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة t2rek..teko مشاهدة المشاركة
بص يا منير انا روحت الكلية وقالولى بعد العيد التقديم وكل ما اسئل حد يقولى يابنى علشان تخشها لازم تبقى متخرج من مدرسة لغات وهتتنفخوا فيها من الانجليزى مش متعرفوا تعملوا اى حاجة
الانجليزى بيتكلم زى الاميركان بالظبط الجملة دى واحد قالهالى انهارده ههههههههههههه اه والله
وكمان نظام الكتب ازاى انتا اشتريت الكتب كلها ولا فى كتب لقيت لها ملازم وكبرت ان تشتريها
ومعندكش صورة لشرح الدكتور او كتاب مثلا
وبلخص ازاى والمذاكر يعنى مثلا خت المحاضرة اهوه اذاكرها ازاى فى البيت
--------------------
معلش بتعبك معايا بس بجد مش عارف اشكر على اجاباتك دى وهديك منى اميل ياهو نمبر واتى تى كمان
دول حاجة بسيطة كده
--------------
ينفع مثلا اقدم تجارة انجلش وائجل دفع المصاريف واقعد اول اسبوع فى الكلية لو مرتحتش هروح محول عربى من غير ما المصاريف بتاعتها تروح عليا ولا ايه ؟
--------------
والدكتور بيشرح ازاى يعنى بيدخل يشرح من دماغك ولا نفتح معاك كتب او حاجة فهمنى
معلش بتعبك مرة تانية يا منير
بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك
وانا اللى مش عـســكر

قديم 12-08-2012, 08:58 PM
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monier مشاهدة المشاركة
بص يا طارق اولا سيبك من العالم المتخلفة دى كلها
انا كنت ادبى ثانوى عام بكره حاجة اسمها انجليزى وداخل تجارةة انجليزى بالاجبار بعد صراع مع الحج فى البيت
المهم المعروف دايما ان اولى وتالتة اصعب ثانتين
اولى لانك لسه داخل ومش عارف حاجة والدكاتره بيراعوا دا وتالتة المواد رخم شوية بس كله بيعدى
ثانيا انا فى الكلية عندى الدكتور اللى بيطلب اننا نشترى كتاب الكلية بنشتريه وفى دكاتره بتنزل كتب برا الكلية وبرضو بنشتريها شوف النظام عندك ايه واشترى الكتب اللى الدكاترة قالتلك عليها
وحاليا انا معنديش صورة لكتاب بس الكتب بتاعة تجارة انجلش بتبقى مراجع مثل مرجع محاسبة امريكى وسعره مثلا من 100 ل200 ج وفى كتب ب 400 وكدا انت والدكتور اللى هيدرسلك
بالنسبة للمذاكرة انت مثلا خت محاضرة مش هتلحق تكتبها كلها هتشوف واحد صحابك واحدة زميلتك هتصور منها المحاضرة وهتجمعهم كلهم فى كشكول واحد وبعد كدا لو معاك الكتاب هتطلع الكتاب وتبدا تفهم اللى انت كاتبه وبعد ماتفهمه تحول اللى انت كاتبه لنظام سؤال واجابه او تحفظه شوف الاسهل
وهكذا فى كل مادة
انت عندك ست مواد فى الترم الاول وست مواد فى الترم التانى

بالنسبة للدكتور فى دكاترة بطلع كتاب وبتقرا منه
فى دكتور تانى يبقى معاه ورق ملخص (ومتفكرش تطلبه منه لان فى دكاتره رخمه )
فى دكتور يخش يشرح من دماغة
بالنسبالك انت عاوز تطلع الكتاب عادى بس مش هيفيدك غير لو الدكتور بيقرا من كتاب او من ورق انما لو من دماغة ممكن متعرفش تتابع معاه فالاحسن انك تتابع معاه بورق وقلم وبعد كدا روح ابدا طلع من الكتاب
موضوع المصاريف حقيقى انا مش عارف لانها بتختلف من كليه لكية بس كدا كدا هما بيحددولك مده بتدفع فيها ولو مدفعتش بيحولوك عربى لوحدهم بس صدقنى انت علشان تقدر تقيم صح محتاج على الاقل 3 شهور لانك اول ما هتخش مش هتفهم حاجة خالص وعادى جدا
وربنا معاك
والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟
قديم 13-08-2012, 12:32 AM
الصورة الرمزية Monier

اقتباس:
والله ريحتنى الله يريحك ويطمنك وتبقى احسن منى ومن غير فى حياتك يارب ايه رايك فى الدعوة دى بقى ههههههههه
والله بجدد كلامك طمنى بجد وانتا مخدش كورسات انجلش ولا اى حاجة
طيب والكلام صعب وكدع ولا عادى
وبخصوص الكتب يعنى انا مثلا بدل اول يوم الدكتور بيدخل بيقول يا شباب عاوز كتاب كذا وكذا هتوهم من المكتبة بتاعت الكلية مثلا
كل دكتور ومادتة وكتابة مادتة هو بيقول عليه واذا ليه بره الكلية هو الى بيقول روحوا كذا هتوه من هناك تمام كده صح ؟
-----------------------
وحاجة كمان بخصوص المذاكرة انتا بتذاكر كام ساعة فى اليوم كده بالميت
انا كده كده باذن الله ان ربنا كتبهالى هتبات فى الكلية مش باذن الله هفوت ولا محاضرة يوميا
هههههههه

يعنى مقلقش من اللغة واتوكل على الله يا منير هى مش صعبة وكده طيب ونظام الامتحانات
انتا كنت امتحنت ازاى كده اول سنة ؟
انا بدات اخد كورس من سنة تقريبا علشان يبقى معايا شهادة وبرضو علشان احسن لغتى
الكلام لازم يكون صعب فى الاول لحد ماتتعود عليه وبعد كدا هتلاقيه سهل جدا وهتبقى فاهم كل كلمة وكل حاجة باذن الله
بخصوص الكتب فى اول محاضرة المفروض الدكتور بيقولك فى كتاب كذا دا عاوزكوا تجيبوه ولو مقالش اساله انت عادى قوله يا دكتور فى كتا لحضرتك وهو هيرد عادى ولو الكتاب فى الكلية هتلاقيه عادى ولو بره هو هيقولك على المكتبة
بخصوص المذاكرة مفيش حاجة اسمها بتذاكر اد ايه ومتحددش لنفسك لانك ممكن مثلا ترجع بيتك مثلا الساعة 4 او 5 بليل على ماتشطف وتاكل وتنام بقيت الساعة 10 بليل هتقوم تكتب المحاضرات دا و لحقت اصلا ومقعدتش على الفيس هتخش تنام لان ممكن تكون عندك محاضرات تانى
ممكن طبعا لما يبقى تانى يوم اجازة تعرف تجمعها بس المذاكرة دى بتختلف من واحد لواحد ومدا استوعابه للمواد
اما بخصوص الامتحانات انت عندك بعد شهر او شهر ونص امتحان اسمه الميدترم وهتلاقيه طب عليك فجاءة وهتحس انك ملحقتش تدرس حاجة ولا تذاكر حاجة وعادى جدا المهم تهدى كدا وسيبها على الله ومتخافش كل الكلام دا هتلاقى ناس فى الكلية هتقولهولك وبزيادة لان طبعا بيبقا فى اختلاف من جامعة لجامعة المهم متسمعش لحد خالص غير لما تقبل فى تجارة انجلش
وانا اللى مش عـســكر

قديم 13-08-2012, 01:42 AM
mohamed arafa mohamed arafa غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed arafa is on a distinguished road

يا جماعه انا من الفيوم وجاتلى تجاره بنى سويف وقدمت انجليزى .. ان شاء الله بعد ما اقبل فى قسم الانجليزى ينفع احول لتجاره انجليزى القاهره انا عندى سكن هناك ( شقه بأسمى ) وانا معنديش سكن فى بنىسويف يعنى سفر وقرف وكده ... ومش عايز احول عربى القاهره خايف ملحقش انجليزى هناك ؟؟
قديم 13-08-2012, 03:11 AM
الصورة الرمزية Monier

بص يا محمد
موضوع التحويل دا بيبقا مشكلة لان مفيش جامعة هتستغنى عن المبلغ اللى انت بتدفعة بس فى الاول وفى الاخر دا نصيب خش تجارة انجليزى عادى وبعد كدا اطلب بيان اثبات حالة هيقولوك ليه قولهم علشان التدريب هتاخدة وتطلع على جامعة القاهرة وورهولهوم وشوفهم هيقولوك ايه بس دا طبعا بعد سنة او لو باب التحويل فتح حاول برضو وربنا معاك
وانا اللى مش عـســكر

قديم 13-08-2012, 08:24 AM
شلال العطر شلال العطر غير متواجد حالياً
عضو جديد

شلال العطر is on a distinguished road

السلام عليكم
انا جاتلي تجارة طنطا الحمد لله

كنت عاوز بس اعرف لما اروح اعمل حسابي على ايه

واول يوم دراسة هبقى اكيد شبه المتخلفين فهمني بقا امشي طريقي ازاي !

وكنت كمان عاوز اعرف ايه حوار امتحانات الي في تجارة انجلش بيتقال عليه كويز مفاجئ دي

وكنت عاوز اعرف يا موني ايه نظام الدراسة وهل الشرح بالانجلش هيبقى صعب ولا هيمشي سهل اووي

وشغل المتابعة بتاع الدكاترة ايه الفرق فيه بينه وبين دكاترة العربي

وربنا يطمنك
قديم 13-08-2012, 09:01 AM
الصورة الرمزية Monier

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شلال العطر مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انا جاتلي تجارة طنطا الحمد لله

كنت عاوز بس اعرف لما اروح اعمل حسابي على ايه

واول يوم دراسة هبقى اكيد شبه المتخلفين فهمني بقا امشي طريقي ازاي !

وكنت كمان عاوز اعرف ايه حوار امتحانات الي في تجارة انجلش بيتقال عليه كويز مفاجئ دي

وكنت عاوز اعرف يا موني ايه نظام الدراسة وهل الشرح بالانجلش هيبقى صعب ولا هيمشي سهل اووي

وشغل المتابعة بتاع الدكاترة ايه الفرق فيه بينه وبين دكاترة العربي

وربنا يطمنك
اولا مبروك يا باشا
ثانيا انت هتروح تقدم تقريبا بعد العيد هتروح اليومين دول تعرف ايه اللى هتجيبه والورق المطلوب وكل حاجة عادى وهما هيقولولك تجيب ايه وتقدم عادة
الحمد انت قبلت فى تجارة انجلش
اول يوم فى الكلية هيبقى زى اى يوم فى اى مرحلة دراية هتروح هتشوف ناس معاك هتعرف فى قاعتك اللى هتدرس فيها هتتصاحب على ناس هتتعامل مع دكاترة عادى جدا مع الاخذ بالنصائح اللى فى اول الموضوع خالص

كويز دا يعنى مثلا ممكن تلاقى الدكتور اول ما دخل المحاضرة او فى نهاية المحاضرة ويقولكوا انا هعمل كويز (امتحان مفاجئ) بس دا قليل ما بيعملهاش غير الدكاترة المحترفين الى هما بيبقوا بيهتموا فعلا ان الطالب يكون فهم
وعندك بعد شهر هتلاقى امتحان ميد ترم دا عادى برضو

الدراسة فى الاول هتكون صعب لانك داخل على نظام جديد وحياة جديدة الدراسة كلها بالانجلش فالعادى انها تكون صعبة شوية فى الاول والمفروض ان الدكاترة بيراعوا دا ومع الوقت الحياة بتبقى كويسة وتلاقى المواد سهلة بس محتاجة متابعة مع الدكاترة اول باول
مفيش فرق بين دكتور عربى و انجلش دكتور انجلش لازم يكون واخد الدكتوراه من برا مصر
وهتلاقى دكاترة انجلش ساعات بيدرسوا لعربى عادى
الفرق برضو ان دكتور انجلش ساعات بيلتزم بالمرجع بتاع الكلية او ساعات بينزل كتاب انما كاترة عربى الدكتور بينزل كتاب والطالب بيشتريه
فى انجليزى كل مادة ليها دكتور
فى عربى كل مادة ممكن تلاقى فيها اكتر من دكتور
وربنا معاك يا باشا
وانا اللى مش عـســكر

قديم 13-08-2012, 02:03 PM
عضو جديد

اقتباس:
انا بدات اخد كورس من سنة تقريبا علشان يبقى معايا شهادة وبرضو علشان احسن لغتى
الكلام لازم يكون صعب فى الاول لحد ماتتعود عليه وبعد كدا هتلاقيه سهل جدا وهتبقى فاهم كل كلمة وكل حاجة باذن الله
بخصوص الكتب فى اول محاضرة المفروض الدكتور بيقولك فى كتاب كذا دا عاوزكوا تجيبوه ولو مقالش اساله انت عادى قوله يا دكتور فى كتا لحضرتك وهو هيرد عادى ولو الكتاب فى الكلية هتلاقيه عادى ولو بره هو هيقولك على المكتبة
بخصوص المذاكرة مفيش حاجة اسمها بتذاكر اد ايه ومتحددش لنفسك لانك ممكن مثلا ترجع بيتك مثلا الساعة 4 او 5 بليل على ماتشطف وتاكل وتنام بقيت الساعة 10 بليل هتقوم تكتب المحاضرات دا و لحقت اصلا ومقعدتش على الفيس هتخش تنام لان ممكن تكون عندك محاضرات تانى
ممكن طبعا لما يبقى تانى يوم اجازة تعرف تجمعها بس المذاكرة دى بتختلف من واحد لواحد ومدا استوعابه للمواد
اما بخصوص الامتحانات انت عندك بعد شهر او شهر ونص امتحان اسمه الميدترم وهتلاقيه طب عليك فجاءة وهتحس انك ملحقتش تدرس حاجة ولا تذاكر حاجة وعادى جدا المهم تهدى كدا وسيبها على الله ومتخافش كل الكلام دا هتلاقى ناس فى الكلية هتقولهولك وبزيادة لان طبعا بيبقا فى اختلاف من جامعة لجامعة المهم متسمعش لحد خالص غير لما تقبل فى تجارة انجلش
والكورس دا خته ازاى ولا نظامة ايه ومصاريفه ازاى وكده يعنى
وبخصوص الامتحان دا بعد شهر ونصف قصيرة المدة اوى اوى الحق اعمل ايه ولا ايه
ونظام الامتحان بيكون ازاى يعنى اسئلة وارس اجابة ولا اختيارى ولا ايه بالظبط
كل الى انا خايف منه انى ادخلها ومعملش فيها اى حاجة واضيع تعب ابويا والفلوسالى هتصرف عليا فى الفاضى ولا انتا ايه رايك
انتا كلامك بيطمنى والله
قديم 14-08-2012, 02:25 AM
الصورة الرمزية Monier

اقتباس:
والكورس دا خته ازاى ولا نظامة ايه ومصاريفه ازاى وكده يعنى
وبخصوص الامتحان دا بعد شهر ونصف قصيرة المدة اوى اوى الحق اعمل ايه ولا ايه
ونظام الامتحان بيكون ازاى يعنى اسئلة وارس اجابة ولا اختيارى ولا ايه بالظبط
كل الى انا خايف منه انى ادخلها ومعملش فيها اى حاجة واضيع تعب ابويا والفلوسالى هتصرف عليا فى الفاضى ولا انتا ايه رايك
انتا كلامك بيطمنى والله
بص يا صاحبى
الكورس دا بيختلف من مكان لمكان وانا باخد كورس عادى يعنى نطق وجرامير واساسيات
بكام دا برضو بيختلف من مكان لمكان
امتحان الميد ترم دا هيبقى سهل لان انت بتمتحن على حاجات قليلة وعادى فى الاول بتبقى صعبة
والاسئلة بتبقى مختلفة على حسب الدكتور فى مواد الدكاترة يجيبولك اسئلة وانت ترس الاجابة
واسئلة اختار من بين الاقواس وهكذا
انا كنت خايف زيك كدا وقولت انا لو جبت اقل من جيد جدا فى اولى هحول عربى وبعد كدا بقت لو جبت جيد وبعد كدا لو جبت مقبول وبعد اكد المهم انجح حتى لو طالع بمواد
انت اعمل اللى عليك وسيبها على الله
وانا اللى مش عـســكر

قديم 14-08-2012, 04:34 PM
عضو جديد

اقتباس:
بص يا صاحبى
الكورس دا بيختلف من مكان لمكان وانا باخد كورس عادى يعنى نطق وجرامير واساسيات
بكام دا برضو بيختلف من مكان لمكان
امتحان الميد ترم دا هيبقى سهل لان انت بتمتحن على حاجات قليلة وعادى فى الاول بتبقى صعبة
والاسئلة بتبقى مختلفة على حسب الدكتور فى مواد الدكاترة يجيبولك اسئلة وانت ترس الاجابة
واسئلة اختار من بين الاقواس وهكذا
انا كنت خايف زيك كدا وقولت انا لو جبت اقل من جيد جدا فى اولى هحول عربى وبعد كدا بقت لو جبت جيد وبعد كدا لو جبت مقبول وبعد اكد المهم انجح حتى لو طالع بمواد
انت اعمل اللى عليك وسيبها على الله
اها يعنى انا لو ربنا كرمنى اروح اخد كورس العام الى هو نطق وكل حاجة دا طيب
عندكم خته بكام كده
وبخصوص الامتحان ربنا يسهل باذن الله ونشوف مزاج الدكتور
وبخصوص التقديرات لازم اجيب تقدير فيها علشات التعين ولا الانجليزى مش لازم التقرير حتى لو جبت مقبول انما العربى لازم تجيب من جيد فما فوق علشان تساعدك فى الشهادة صح ولا ايه
قديم 14-08-2012, 04:55 PM
الصورة الرمزية Monier

لا تجارة انجليزى عاوزة تقدير برضو علشان تتعين يعنى علشان تدرب فى الاجازة فى اى بنك لازم تكون جايب على الاقل جيد
الكورس فى القوات المسلحة اللفل ب 350 ج
وانا اللى مش عـســكر

قديم 14-08-2012, 05:14 PM
عضو جديد

اقتباس:
لا تجارة انجليزى عاوزة تقدير برضو علشان تتعين يعنى علشان تدرب فى الاجازة فى اى بنك لازم تكون جايب على الاقل جيد
الكورس فى القوات المسلحة اللفل ب 350 ج
وانتا خت كام ليفل لحد دلوقتى وهما بيبداوا معاك من الصفر ولا حقى بيعملوا ليك اختبار قدرات الاول ويشوفوا انتا فى كام ليفل ؟يعنى لو جبت جيد فى الاربع سنين ولا النظام ازاى
بخرج اشتغل فى بنك على طول بتعين فيه وعربى برضوة كده ولا انجلش بس؟
انا بامانة مرعوب منها بسبب الغة دى وخايف معرفش اذاكر ولا مجبش تقدير ولا ولا
والى فى تجارة عربى يقعد يقولى لو خت قرص مش عارف ايه ب3 الاف ومش عارف يبقى تبقى احسن من انجلش مليون مرة انا محتار شكلى انتحر واريح نفسى من التعب دا هههههههه
طيب هل يتساوى الى داخل تجاره انجلش من غير كورسات مع الى داخل تجارة عربى معاه التويفل ليفل بتاع كورس انجلش مين احسن ؟
قديم 14-08-2012, 09:55 PM
الصورة الرمزية vampire1188
vampire1188 vampire1188 غير متواجد حالياً
مشرف قسم كلية التجارة والجامعات والمعاهد الخاصة
خريج - كلية تجارة جامعة القاهرة

vampire1188 is on a distinguished road

اقتباس:
وكدا متخافش هتلاقى طلاب 2 و3 و4 لاجئين عندكو اولا علشان يعلقوا بنات ثانيا يحسوا بقيمتهم انهم كبار
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه والله بتضحكني بكومنتاتك دي ياجدع
قديم 15-08-2012, 12:30 AM
الصورة الرمزية Monier

اقتباس:
وانتا خت كام ليفل لحد دلوقتى وهما بيبداوا معاك من الصفر ولا حقى بيعملوا ليك اختبار قدرات الاول ويشوفوا انتا فى كام ليفل ؟يعنى لو جبت جيد فى الاربع سنين ولا النظام ازاى
بخرج اشتغل فى بنك على طول بتعين فيه وعربى برضوة كده ولا انجلش بس؟
انا بامانة مرعوب منها بسبب الغة دى وخايف معرفش اذاكر ولا مجبش تقدير ولا ولا
والى فى تجارة عربى يقعد يقولى لو خت قرص مش عارف ايه ب3 الاف ومش عارف يبقى تبقى احسن من انجلش مليون مرة انا محتار شكلى انتحر واريح نفسى من التعب دا هههههههه
طيب هل يتساوى الى داخل تجاره انجلش من غير كورسات مع الى داخل تجارة عربى معاه التويفل ليفل بتاع كورس انجلش مين احسن ؟
طبعا بيعملوا اختبار قدرات بس انا بدات من لفل 3 وانا فى لفل 7 ناو
بصراحة الشغل دا معرفوش لسه
انا كنت زيك كدا فى اولى وخلاص عدت على خير الحمد لله
وطبعا انت مش هتقارن طالب دارس كل التعاملات والجداول والقوائم باللغة الانجليزية بطالب درسهم بالعربى ولسه هيترجم طبعا مع احترامى لكل طلاب عربى وهما كمان عارفين ان كلامى صح
وانا اللى مش عـســكر

العلامات المرجعية