اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

قديم 03-09-2009, 09:13 AM
mahmoud ahmed2 mahmoud ahmed2 غير متواجد حالياً
عضو فعال

mahmoud ahmed2 is on a distinguished road
Neww1qw1 بتحلم بايه كطالب التحقت بكليه صيدله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه

طبعا الحمد لله بعد ما التحقنا بكليه صيدله وربنا حقق حلمنا اكيد فينا اللى شايف ان ده نهايه الطريق وفى الاول والاخر هو يطلق عليه دكتور بمجرد التحاقه بهذه الكليه واكيد ده غلط طبعا وانا كلامى مش للناس دى

انا بقى بخص العالم الطموحه اللى ممكن تتحدى الدنيا وتواجه اى عقبات عشان تحقق طموحاتهم واللى بيعتبروا ان الكليه مش نهايه الطريق وبدايه الراحه لكن العكس اللى شايفين انهم كده على اول السلم لا اما يواصلوا فى الصعود والتقدم لا اما يفضلوا مكانهم او يقعوا لقدر الله

فتعالوا بينا نساعد بعض ازاى نحقق احلامنا وكل واحد فينا يعرض طموحاته كصيدلى سواء فى الكليه او خارجها يعنى طريقه لعرض الافكار حتى على الاقل نساعد بعض ونشجع بعض

وكله فى الاول والاخر بتوفيق من عند ربنا وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد واتمنى اشوف مشاركتكم فى هذا الموضوع ان شاء الله وجزاكم الله كل خير بس اتمنى من اى حد يدخل يسم الله ويدعى لكل واحد فينا ان ربنا يحققله اماله

آخر تعديل بواسطة mahmoud ahmed2 ، 03-09-2009 الساعة 09:16 AM
قديم 03-09-2009, 09:30 AM
عضو فعال

سؤال كده يا جماعه فى الاول اكيد كل واحد فينا هيسال نفسه ازاى الظروف هتاثر على تحقيق طموحى سواء بالسلب او الايجاب وايه هيا مثلا الاشياء اللى ممكن تاثر عليا
يعنى مثلا كتير فينا ممكن اختار الجامعه لبعض مميزات فيها وفى من اللى اختارها عشان شكلها وخلافه
ودى كلها دوافع نفسيه بتاثر على تحقيق طموحى وممكن اعرض راى فى هذه النقطه
قديم 03-09-2009, 09:32 AM
عضو فعال

المناخ الجامعي وعلاقته بدافع الإنجازومستوى الطموح عند طلبة الجامعات

تعد الجامعة من أهم بيئات التفاعل الاجتماعيه للطلبة ، حيث تلعب دورا أساسيا في تشكيل شخصياتهم وتحديد مستقبلهم . والجامعة هي إحدى المؤسسات الاجتماعية الفعالة لتعزيز الأنماط السلوكية المقبولة، وتشجيع القيم والاتجاهات النفسية الإيجابية التي يحرص عليها المجتمع الحديث ، وتنمية الأفكاروالمبادئ والحقائق العلمية التي لا تتعارض مع العقائد الدينية والقيم الخلقية، وهي بذلك تعتبر الأمين على أهداف المجتمع، والمصدر الذي يزود المجتمع بما يحتاجه من طاقات وخبرات ومهارات .

والجامعة مؤسسة تحتضن شريحة مهمة وكبيرة من شرائح المجتمع ، هي شريحة الشباب، والشباب أهم قوة بشرية لأي مجتمع من المجتمعات ، فهم مصدر الطاقة والتجديد والإنتاج، ولهذا تعمل الدول على توفير المؤسسات التربوية والاجتماعية من أجل إعدادهم الإعداد المناسب الذي يؤهلهم لاستلام زمام المسؤولية ،والمشاركة في عملية تحقيق حاجات الأمة وتطويرها نحو الأفضل

آخر تعديل بواسطة mahmoud ahmed2 ، 03-09-2009 الساعة 09:35 AM
قديم 03-09-2009, 09:37 AM
عضو فعال

ومتهيالى الراى ده بيثبت ان الجامعه بدايه حياه جديده وفى الاغلب هيا المناخ التربوى اللى هنبدأ من الانجاز وتحقيق الطموح
قديم 03-09-2009, 09:40 AM
عضو فعال

وباقى الموضوع المتعلق بتاثر الطموح بالمناخ العام للجامعه

إن البيئة الجامعية ليست مكانا يتم فيه تعلم المهاراتالأكاديمية فحسب ،وإنما هي مجتمع مصغر يتفاعل فيه الأعضاء ،يؤثر بعضهم في بعض،فالعلاقات الاجتماعية بين الطلاب والمعلمين ،والطلبة بعضهم بعضا تؤثر تأثيرا كبيرافي الجو الاجتماعي الجامعي ،وهذا يؤثر بدوره في نواتج التعليم .ولذلك يجب توفيرالوسائل والإمكانيات اللازمة لتهيئة المناخ النفسي المناسب للطلاب ،فالمناخ الجامعيالذي يقابل احتياجات الطلاب ويحقق توقعاتهم سوف يؤدي إلى تحقيق توافقه الدراسي،بينما المناخ الجامعي الذي يكرهه الطالب لعدم احتوائه على خبرات محببة إلى نفسه،ويفشل في مقابلة احتياجاته ومتطلباته سوف يؤدي إلى سوء توافقه الجامعي والشخصيوالاجتماعي .

وتختلف البيئات الجامعية عن بعضها في كثير من النواحي .فبصرفالنظر عن مبانيها وما يظهر فيها من مميزات مثل: التجهيزات، والتسهيلات والإمكانياتالمادية فإن المناخ الجامعي يختلف من جامعة إلى أخرى، ويميز الطلبة من خلال إحساسهمبالإنتماء والدفء لهذه الجامعة أو تلك. وبالتالي فإن لكل جامعة مناخها الخاص والذييجعل منها مؤسسة لها طابعها الفريد عن غيرها.

وتمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانبالمهمة في منظومة الدوافع الإنسانية ، والتي أهتم الباحثون بدراستها ،ويرجعالاهتمام إلى أهميتها في المجال النفسي وفي الميادين التطبيقية والعلمية ، كالمجالالإداري، والمجال التربوي ،والمجال الاقتصادي،والمجال الأكاديمي، كما يعتبر الدافعللإنجاز، وواقع الطموح مكونان أساسيان في سعي الفرد تجاه تحقيق ذاته ، وتوكيدها،حيث يشعر الفرد بتحقيق ذاته من خلال ما ينجزه ، وفيما يحققه من أهداف ، وفيما يسعىإليه من أسلوب حياة أفضل ، ومستويات أعظم لوجوده الإنساني .

وتتوقف تنميةالدافع للإنجاز وواقع الطموح لدى الطلبة ، على المناخ النفسي والاجتماعي السائد فيالجامعات وفي غرف المحاضرات على وجه الخصوص ، ومن هنا يبرز دور المعلم في مقدرتهعلى خلق وتوفير المناخ الصفي الملائم وذلك من أجل تحسين واقع الدافعية و مستوىالطموح عند الطلبة .

ومن هنا تبرز العوامل الرئيسة المكونة للمناخ الجامعي،كإلادارة الجامعية وما يتعلق بها من قرارات وتعليمات، وهيئات التدريس وطرق التدريس،والمرافق الجامعية، والتي تتمثل في الساحات والملاعب والأبنية وغيرها ،والأنشطةالطلابية ،والعلاقات الإنسانية بين الطلبة أنفسهم ، وبين الطلبة ومدرسيهم.

.

آخر تعديل بواسطة mahmoud ahmed2 ، 03-09-2009 الساعة 09:46 AM
قديم 03-09-2009, 09:53 AM
عضو فعال

بما انا الطموح هو انجاز انا لقيت ان الموضوع ده هيفيدنا جدا ويهالنا نفسيا للاننا مبقاش صيادله بالمعنى التقليدى يمكن الكلام تقيل وغريب شويه بس له علاقه كبيره باكبر مشكله وهيا اننا بتجمعنا جامعات مختلفه فى كل شىء عن بعضها فى المتقمه جدا والمتوسطه الامكانيات وهكذا

ان شاء الله اللى هيحب شارك معايا فى الموضوع ده احنا بعون الله نقسمه اتنين

اولا الطموح الخاص بمجال عملى كطالب الاول فى الكليه وكمهنه ان شاء الله بعد التخرج

التانى الطموح الخاص بمواهبى واللى اقدر احققها من خلال مشاركتى فى انشطها الطلاب فى الكليه بالاضافه للحفاظ على مهنتنى كصيدلى

نبدا بان كل واحد فينا يعرض طموحه من خلال النوع الاول الخاص بدراستى ومهنتى فيما بعد

وانا اسف لو كنت طولت عليكم فى عرض موضوعى وهدفى منه واتمنى يعجبكم
قديم 03-09-2009, 09:54 AM
عضو فعال

مستنى مشركتكم اللى هتشرف بيها وهتفيدنى وهتفيدكم ان شاء الله
قديم 03-09-2009, 10:55 AM
الصورة الرمزية Drsara
Drsara Drsara غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة طنطا )

Drsara is on a distinguished road

والله العظيم اسفة لكل من زعلتهم خلاص دة انا عملت شكلى مصايبوطلعت حاجات كتير بس دى كان فايدة جميلة اكتر من انها زعل حد فاهم حاجة

آخر تعديل بواسطة Drsara ، 03-09-2009 الساعة 10:58 AM
قديم 03-09-2009, 02:10 PM
الصورة الرمزية Drsara
Drsara Drsara غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( صيدلة طنطا )

Drsara is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud ahmed2 مشاهدة المشاركة
مستنى مشركتكم اللى هتشرف بيها وهتفيدنى وهتفيدكم ان شاء الله
اقتباس:
بما انا الطموح هو انجاز انا لقيت ان الموضوع ده هيفيدنا جدا ويهالنا نفسيا للاننا مبقاش صيادله بالمعنى التقليدى يمكن الكلام تقيل وغريب شويه بس له علاقه كبيره باكبر مشكله وهيا اننا بتجمعنا جامعات مختلفه فى كل شىء عن بعضها فى المتقمه جدا والمتوسطه الامكانيات وهكذا

ان شاء الله اللى هيحب شارك معايا فى الموضوع ده احنا بعون الله نقسمه اتنين

اولا الطموح الخاص بمجال عملى كطالب الاول فى الكليه وكمهنه ان شاء الله بعد التخرج

التانى الطموح الخاص بمواهبى واللى اقدر احققها من خلال مشاركتى فى انشطها الطلاب فى الكليه بالاضافه للحفاظ على مهنتنى كصيدلى

نبدا بان كل واحد فينا يعرض طموحه من خلال النوع الاول الخاص بدراستى ومهنتى فيما بعد

وانا اسف لو كنت طولت عليكم فى عرض موضوعى وهدفى منه واتمنى يعجبكم
اقتباس:
وباقى الموضوع المتعلق بتاثر الطموح بالمناخ العام للجامعه

إن البيئة الجامعية ليست مكانا يتم فيه تعلم المهاراتالأكاديمية فحسب ،وإنما هي مجتمع مصغر يتفاعل فيه الأعضاء ،يؤثر بعضهم في بعض،فالعلاقات الاجتماعية بين الطلاب والمعلمين ،والطلبة بعضهم بعضا تؤثر تأثيرا كبيرافي الجو الاجتماعي الجامعي ،وهذا يؤثر بدوره في نواتج التعليم .ولذلك يجب توفيرالوسائل والإمكانيات اللازمة لتهيئة المناخ النفسي المناسب للطلاب ،فالمناخ الجامعيالذي يقابل احتياجات الطلاب ويحقق توقعاتهم سوف يؤدي إلى تحقيق توافقه الدراسي،بينما المناخ الجامعي الذي يكرهه الطالب لعدم احتوائه على خبرات محببة إلى نفسه،ويفشل في مقابلة احتياجاته ومتطلباته سوف يؤدي إلى سوء توافقه الجامعي والشخصيوالاجتماعي .

وتختلف البيئات الجامعية عن بعضها في كثير من النواحي .فبصرفالنظر عن مبانيها وما يظهر فيها من مميزات مثل: التجهيزات، والتسهيلات والإمكانياتالمادية فإن المناخ الجامعي يختلف من جامعة إلى أخرى، ويميز الطلبة من خلال إحساسهمبالإنتماء والدفء لهذه الجامعة أو تلك. وبالتالي فإن لكل جامعة مناخها الخاص والذييجعل منها مؤسسة لها طابعها الفريد عن غيرها.

وتمثل دافعية الإنجاز أحد الجوانبالمهمة في منظومة الدوافع الإنسانية ، والتي أهتم الباحثون بدراستها ،ويرجعالاهتمام إلى أهميتها في المجال النفسي وفي الميادين التطبيقية والعلمية ، كالمجالالإداري، والمجال التربوي ،والمجال الاقتصادي،والمجال الأكاديمي، كما يعتبر الدافعللإنجاز، وواقع الطموح مكونان أساسيان في سعي الفرد تجاه تحقيق ذاته ، وتوكيدها،حيث يشعر الفرد بتحقيق ذاته من خلال ما ينجزه ، وفيما يحققه من أهداف ، وفيما يسعىإليه من أسلوب حياة أفضل ، ومستويات أعظم لوجوده الإنساني .

وتتوقف تنميةالدافع للإنجاز وواقع الطموح لدى الطلبة ، على المناخ النفسي والاجتماعي السائد فيالجامعات وفي غرف المحاضرات على وجه الخصوص ، ومن هنا يبرز دور المعلم في مقدرتهعلى خلق وتوفير المناخ الصفي الملائم وذلك من أجل تحسين واقع الدافعية و مستوىالطموح عند الطلبة .

ومن هنا تبرز العوامل الرئيسة المكونة للمناخ الجامعي،كإلادارة الجامعية وما يتعلق بها من قرارات وتعليمات، وهيئات التدريس وطرق التدريس،والمرافق الجامعية، والتي تتمثل في الساحات والملاعب والأبنية وغيرها ،والأنشطةالطلابية ،والعلاقات الإنسانية بين الطلبة أنفسهم ، وبين الطلبة ومدرسيهم.

.
اقتباس:
ومتهيالى الراى ده بيثبت ان الجامعه بدايه حياه جديده وفى الاغلب هيا المناخ التربوى اللى هنبدأ من الانجاز وتحقيق الطموح
اقتباس:
سؤال كده يا جماعه فى الاول اكيد كل واحد فينا هيسال نفسه ازاى الظروف هتاثر على تحقيق طموحى سواء بالسلب او الايجاب وايه هيا مثلا الاشياء اللى ممكن تاثر عليا
يعنى مثلا كتير فينا ممكن اختار الجامعه لبعض مميزات فيها وفى من اللى اختارها عشان شكلها وخلافه
ودى كلها دوافع نفسيه بتاثر على تحقيق طموحى وممكن اعرض راى فى هذه النقطه
اقتباس:
المناخ الجامعي وعلاقته بدافع الإنجازومستوى الطموح عند طلبة الجامعات

تعد الجامعة من أهم بيئات التفاعل الاجتماعيه للطلبة ، حيث تلعب دورا أساسيا في تشكيل شخصياتهم وتحديد مستقبلهم . والجامعة هي إحدى المؤسسات الاجتماعية الفعالة لتعزيز الأنماط السلوكية المقبولة، وتشجيع القيم والاتجاهات النفسية الإيجابية التي يحرص عليها المجتمع الحديث ، وتنمية الأفكاروالمبادئ والحقائق العلمية التي لا تتعارض مع العقائد الدينية والقيم الخلقية، وهي بذلك تعتبر الأمين على أهداف المجتمع، والمصدر الذي يزود المجتمع بما يحتاجه من طاقات وخبرات ومهارات .

والجامعة مؤسسة تحتضن شريحة مهمة وكبيرة من شرائح المجتمع ، هي شريحة الشباب، والشباب أهم قوة بشرية لأي مجتمع من المجتمعات ، فهم مصدر الطاقة والتجديد والإنتاج، ولهذا تعمل الدول على توفير المؤسسات التربوية والاجتماعية من أجل إعدادهم الإعداد المناسب الذي يؤهلهم لاستلام زمام المسؤولية ،والمشاركة في عملية تحقيق حاجات الأمة وتطويرها نحو الأفضل
[quote=mahmoud ahmed2;1558650]السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد التحيه

طبعا الحمد لله بعد ما التحقنا بكليه صيدله وربنا حقق حلمنا اكيد فينا اللى شايف ان ده نهايه الطريق وفى الاول والاخر هو يطلق عليه دكتور بمجرد التحاقه بهذه الكليه واكيد ده غلط طبعا وانا كلامى مش للناس دى

انا بقى بخص العالم الطموحه اللى ممكن تتحدى الدنيا وتواجه اى عقبات عشان تحقق طموحاتهم واللى بيعتبروا ان الكليه مش نهايه الطريق وبدايه الراحه لكن العكس اللى شايفين انهم كده على اول السلم لا اما يواصلوا فى الصعود والتقدم لا اما يفضلوا مكانهم او يقعوا لقدر الله

فتعالوا بينا نساعد بعض ازاى نحقق احلامنا وكل واحد فينا يعرض طموحاته كصيدلى سواء فى الكليه او خارجها يعنى طريقه لعرض الافكار حتى على الاقل نساعد بعض ونشجع بعض

وكله فى الاول والاخر بتوفيق من عند ربنا وانت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد واتمنى اشوف مشاركتكم فى هذا الموضوع ان شاء الله وجزاكم الله كل خير بس اتمنى من اى حد يدخل يسم الله ويدعى لكل واحد فينا ان ربنا يحققله اماله[/quoteبسم الله توكلت والية انبت اللهم وفق الجميع فى البداية لكن رسايل تحمل مضمون يحمل معانى انجاز طموح مشاركة نية سليمة وضمير احترم وغلاف من التدين وهدف الصمود والصعود لاعلى نقطة فهو هدف تعمل من اجلة ونتركة لله لانة لانة ليس من السهل ان نحققة لكمنة فى دفتر احوال الممكن والهدف الاخر المهنة فهناك طريقان لكن الدوافع المذكورة اهم الاشياء
وبالتوقيق للجميع من اخوتنا وااخوتنا الاعزاء ودمتم فى رعاية الله
قديم 03-09-2009, 02:57 PM
الصورة الرمزية salsapeel
salsapeel salsapeel غير متواجد حالياً
عضو جديد

salsapeel is on a distinguished road

هو فعلا الطريق لسه فى اوله بس اهم حاجة ان الواحد ما يبقاش زى اى حد دخل الكلية واتخرج منها اهم حاجة يبقى ليه تاثير فى الكلية وده طبعا من الاشتراك فى الانشطة الطلابية وربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله
قديم 03-09-2009, 02:59 PM
الصورة الرمزية salsapeel
salsapeel salsapeel غير متواجد حالياً
عضو جديد

salsapeel is on a distinguished road

انا نفسى ان شاء الله ادخل اكلينيكال وابقى معيدة فى قسم اكلينيكال واعمل ماجيستير ودكتوراه وربنا يوفقنا
قديم 03-09-2009, 04:29 PM
الصورة الرمزية Dr.KaJoo
Dr.KaJoo Dr.KaJoo غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

Dr.KaJoo is on a distinguished road

انا نفسى اشتغل فى تحضير الادويه بس ده مش ممكن

و يارب يوفقنا يا رب و نحقق للى بنتمناه
قديم 03-09-2009, 07:58 PM
عضو فعال

فعلا يا دكتور ساره نا عارف ان كل ده ان كل دى حاجات احنا هنسعى فيها والتوفيق بيبقى من عند ربنا بس ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا وبالنسبه للناس اللى يكتبوا حلمهم وبعدين يقولوا عمر ده ما هيحصل ليه يا جماعه هو مستحيل مفيش شىء مستحيل احنا عدينا من الثانويه العامه باعلى مجاميع الحمد لله وخد فى بالكم الثانويه العامه بيسموها بعبع التعليم فى مصر
يعنى مافى مستحيل بالنسبه ينا غير الفشل انما النجاح صعب بس طعمه بيبقى حلو حتى الواحد فينا ميحسش انه حد تقليدى
لان انا ضايقنى جدا جدا جدا مشاركه لواحد شفتها على ملتقى طلبه المنصوره وبيقول انه هندسه وداخل يسال الصيادله وبيقولهم مبروك يا دكاتره وبعدين يسالهم ليه بتزعلوا لما نقول عليكم بايعين
انا عاوز رايكم فى النظره الغير متحضره اللى الناس بتعاملنا بيها
ويمكن ده اللى شجعنى انى اعمل الموضوع ده
قديم 03-09-2009, 08:00 PM
عضو فعال

بالنسبه يا جماعه للناس اللى كتبوا هما نفسهم يبقوا ايه فى خلال العمل المهنى كصيدله يبدا بليز يقولنا هو ايه اول خطوه هيعملها عشان يبدا فى تحقيق الحلم ده صح لاننا هنا عشان نفيد بعض ونشجع بعض
قديم 03-09-2009, 08:02 PM
عضو فعال

مستنى الردود بتاعكم وربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه وانا نازل اصلى
سلاااااااااااااام

العلامات المرجعية