اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم العلمى و الصحى

موضوع مغلق

قديم 18-03-2011, 02:31 PM
محمد عبدالحق محمد عبدالحق غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد عبدالحق is on a distinguished road

لو سمحتم انا عندى طنين جامد بالاذنين
ما هوالسبب؟ وهل تحتاج الذهاب للطبيب؟
قديم 21-03-2011, 04:37 PM
ايمن جادو ايمن جادو غير متواجد حالياً
عضو جديد

ايمن جادو is on a distinguished road

بنتى عندها حساسية منذ ما كان عمرها 4 سنوات وهى الان عندها 9 سنوات عرضتها على اطباء كثيرين اطفال وامراض صدرية ولكن العلاج كله كان موسعات للشعب ومضادات للحساسية ورغم ذلك عندها ضيق فى النفس وكثيرا ما يأتى لها هذا الدور وخاصة عندما يكون عندها برد فما الحل يا دكتور أذن بارك الله فيك وهل تستمر معها الحساسية طول عمرها
قديم 08-04-2011, 04:04 PM
نورالحبيب نورالحبيب غير متواجد حالياً
عضو نشيط

نورالحبيب is on a distinguished road

السلام عليكم
اولا جزاك الله كل خير
انا سؤالى ان شاء الرحمن بعد مااحكى لك المشكله نقلا عن صحبتها كما كتبتها ((باخد حبوب منع حمل ياسمين من فتره ولكنى غير منتظمه بنسى كتير واوقات كان بينفضل فى الشريط من 5الى 8 حبات بنساهم ومخدهومش وبعدين وقفته خالص مخدتش اى وسيله شهر ورجعت خدته تانى شهر ورجعت بطلته شهر وخدته تانى شهر ولما بخده بردو بنسى منه حبات لدرجه انى كونت الشهر ده 27 حبه من المرات اللى فاتت ومشترتش بس انتظمت فيه الشهر ده المشكله انى احسست بالام كتير ومختلفه الشهر ده قبل مااخده وكلمت الدكتور بتاعى وقاللى اكمله وبردو مرضيش يغيرهولى قاللى هو افضل وسيله مع العلم ان النشره بتاعته مليانه بلاوى تخض
انا شعرت بكثير من الالام والدكتور قاللى كل ده بسبب تغير الهرمونات فى الجسم
منها- الام فى الاذن مع صداع كنت اشعر بدوخه وخمول وهبوط والم فى بطنى وفقدان شهيه واحيانا قىء والام الطمث مستمره مع الم برجلى وظهرى والشهر اللى قبل اللى فات تاخرت الطمث 10 ايام عن معادها الطبيعى والشهر اللى بعده جت بدرى 9ايام ......وهى الان منتظمه في الحبوب لكن تعانى الام رهيبه فى الذراعين من اول الاصبع الابهام وحتى الكتف والدكتور قالها ممكن يكون نقص كالسيوم ياريت تفيدنا وجزاك الله خيرا
قديم 13-04-2011, 07:00 PM
نورالحبيب نورالحبيب غير متواجد حالياً
عضو نشيط

نورالحبيب is on a distinguished road

ايه ياجماعه انا اول مره اقصدكم فى استفسار طبى وانا طمنت صديقتى ان ان شاء الله حد هيطمنا ويرد علينا كسفتونى عموما جزى الله خيرا كل من سعى لافادتها
قديم 15-06-2011, 04:00 PM
btool btool غير متواجد حالياً
عضو جديد

btool is on a distinguished road

اسفه يادكتور تامر على الازعاج بس دى اول مره استفسر فيها عن موضوعى هو بسيط فى الكلام عنه لكن كبير فى مضمونه ببساطه انا سنى 32سنه وعندى جلوكوما عملت عمليه بالجراحه من حوالى 10 سنين وعلى فكره هى مش وراثيه اكتشفناها من 11 سنه تقريباالمهم عينى الشمال انتهت تقريبا والحمد لله ان عينى اليمين موجوده يس خوفى عليها ملوش حدود انا بتابع مع الدكتوره بتاعتى بس للاسف دايما مفيش جديد نفسى بس اعرف فيه جديد عن الموضوع ده والمفروض اعمل ايه وكمان حضرتك الدكتوره منعتنى من الحمل لا ن القطره فيها كورتيزون ولو استعنت بنوع تانى اقل فاعليه زى ما حصل فى الحمل الوحيد عينى اليمين هتتاثر وده كان راى دكتور النساء كمان ارجوك مش محتاجه اكتر من انى اتاكد ان كل اللى بيقولوه صح
وانى لما حرمت ابنى من انه يكون له اخ كان بسبب مقنع ارجوك تهتم بالرد ولو امكن يكون بسرعه حضرتك متعرفش انا ممكن اكون ازاى بسبب الموضوع ده

آخر تعديل بواسطة btool ، 16-06-2011 الساعة 02:22 AM سبب آخر: ازيد سؤال عن نفس الاستفسار
قديم 16-06-2011, 08:25 PM
كاشف الفساد كاشف الفساد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

كاشف الفساد is on a distinguished road

جزاكم الله كل خير وجعله الله فى ميزان حسناتكم
قديم 22-06-2011, 02:20 PM
امير بحر امير بحر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

امير بحر is on a distinguished road

اخى د تامر
اعرض عليك مشكله طبيه عويصه جدا بصراحه دخت موش عارف اروح لمين
المشكله بمنتهى البساطه عند تعرضى للشمس لمده 2 او 3 او 4 بالكتير خمس دقائق اصاب بضربه شمس الاعراض غباره عن صداع صعب جدا ارتفاع بسيط بدرجه الحراره بالجسم كله لم استطيع الرؤيه بطريقه مناسبه من يرع عينى يقول انها مكسوره تعب فى الجسم بطريقه صعبه حاولت مع كل المسكنات لا فائده ذهبت الى اطباء باطنه وجلديه وكبد وانف الجميع قال بمنتهى الوضوح لا اعرف سالتهم اذهب لمين الجميع قال لا اعرف
حاولت شرب سوائل كثيره اتعرض لهواء بارد لا فائده .......لاتتعجب من الكلام القادم لا اجد حل لهذه المشكله سوى ان يقوم شخص بما يعرف بلم الشمس وهو ان يضع يده بقوه على رئسى ثم يدلك الرائس للامام وفى النهايه يعض جزء من الشعر حت يفرقع الشعر .....لا تتخيل ماذا يحدث لى يبدا الصداع فى الزوال تبدا الحراره فى الانخفاض اشعر باننى ارى جيدا ولكن عمليه شد الشعر صعبه جدا جدا وانا اقوم بشد الشعر تقريبا شبه يوميا .....ارجوا ان تنصحنى بالمكان الذى اذهب اليه للعلاج لاننى لا اعرف واعتقد ان عمليه شد الشعر خطا علميا ولكن ليس لدى غيرها عملت حجامه فى الراس ولكنها نجحت لبعض الاسابيع ثم بدات المشكله من جديد اعرفك اننى حاصل على تعليم جامعى عالى تخصص لغه انجليزيه يعن فاهم باكتب ايه كل هذا اكلام حقيقى جدا اشكرك على حسن استماعك لمشكلتىI am looking forward to hearing from you وارجو ان تترك رقم الحمول للاتصال بحضرتك
قديم 22-06-2011, 07:18 PM
نزيه الصعيدى نزيه الصعيدى غير متواجد حالياً
معلم بالمرحلة الابتدائية

نزيه الصعيدى will become famous soon enough

بعد اذن حضرتك يادكتور
عاوز اعرف كل شيء عن فيرس سى
وهل اخذ عينة من الكبد بالمنظار غلط على الكبد
قديم 23-06-2011, 09:05 AM
btool btool غير متواجد حالياً
عضو جديد

btool is on a distinguished road

ايه هو حضرتك يا دكتور تامر رجعت فى كلامك ولا ايه متعرفش انتظار كلمه واحده عن موضوعى ممكن تعمل فيا ايه
قديم 26-06-2011, 08:06 PM
مصطفى طلب مصطفى طلب غير متواجد حالياً
عضو جديد

مصطفى طلب is on a distinguished road

السلام عليكم يا دكتور
أنا مش قادر اتنفس بسهوله
عشان النفس يطلع من صدرى (شهيق) بتنفس من الفم وبالعافية
الرجااااااااااااء الرد السريع
وشكرا
قديم 26-06-2011, 08:30 PM
امير بحر امير بحر غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

امير بحر is on a distinguished road
Impp ضاقت بى السبل فهل اجد الحل لديكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشكله ببساطه عند تعرضى للشمس او درجه حراره عاليه من الشمش مده قليله مثلا 2 او 3 او 4 اواى فتره زمنيه اصاب بما يشبه ضربه الشمس الاعراض ارتفاع بسيط فى درجه الحراره صداع صعب جدا صعوبه فى الرؤيا هبوط فى القدره الجسميه من يرانى يقول لى اناعينى مكسوره وهذا حقيقى بالاضافه الى تحول لون البول الى اللون الابيض
ذهبت الى اطباء كثيرون مثلا باطنه وقلب كبد جلديه انف واذن الجميع يقول حاله نادره ولا نعرف عنها شى

لا تستغرب مما سوف اقوله
جربت كل المسكنات ليس هناك فائده لا تفعل شى ابدا
جربت الحجامه ليس هناك فائده لم تفعل شى ابد
جربت كل شى ليس هناك حل
الحل الوحيد ان يقوم شخص بفرك الشعر لمده مثلا 2 دقيقه ثم يقوم بشد الشعر بقوه لكر يفرقع الشعر اكثر من مره وهنا ابدا اشعر براحه كبيره جدا تفتح عينى يبدا الصداع فى الزوال تنخفض الحراره ابدا اشعر فى الارتياح واذا لم افعل ذلك اجد نفسى متعبالمده يومين او ثلاثه ثم يتطور الموضوع الى تعب اكثر ولكن هذا العمل - شد الشعر - عمليه صعبه ومتعبه جدا واعتقد انا لها مخاطر على الاعصاب
كل ما اطلبه اذهب الى تخصص ايه يعالج هذه الحاله النادره كما ذكر الاطباء بانها حاله نادره ولكم الشكر
وما هى هذه المرض
قديم 26-06-2011, 09:25 PM
احمد العلى احمد العلى غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ

احمد العلى is on a distinguished road

ما هو علاج قرحة الفم واللسان وماهى اسباب الاصابة التكررة بهذة القرح
قديم 28-06-2011, 01:07 PM
ahmed2525 ahmed2525 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ahmed2525 is on a distinguished road

سلام الله عليكم يا دكتور تامر
انا كنت بلعب كورة امبارح وحصل التحام مع لاعب اخر او قمت بركل الكرة بمشط رجلى
حسيت بالم رهيب فى مشط الرجل اليمنى
وحصل ورم فى الاصبع الوسط فى القدم واصبح لونه من باطن القدم ازرق
فارجو تشخيص حضرتك ضرورى ياريت من فضلك
قديم 10-07-2011, 06:16 PM
الصورة الرمزية بنت من المستقبل
بنت من المستقبل بنت من المستقبل غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

بنت من المستقبل is on a distinguished road

انا مشكلتى تقريبا فى رجلى اولا انا بلعب رياضة كتير بلعب سباحة وكارتيه انا كنت سريعه فى السباحة بس رجلى كتير بيجلها شد عضلى وانا باعوم بطريقة غير طبيعيه

ثانيا فى الكارتيه انا بعد التمرين جسدى بيبقى منهك جدا ولما بنام بعد كل تمرين بصحى على الم جامد بحس ان رجلى وقفت اكيد ده مش شد ده حاجة تانية

ثالثا انا لا احب اكل الخضروات يمكن السلطه شويه يا ترى فى حاجه تعوضنى

رابعا انا مدمنه للبيبسى وماما بتقول ان الى بيجلى ده علشان البيبسى لكن انا بحس براحة لما بشربه

خامسا انا كذا مره وانا واقفه بحس انى رجليه مش شيلانى وباقع باكون مشيه والف فجاة فبفع رحت لدكتور وقالى انتى لما بتلفى بسرعه ركبتك بتنفص عن الساق لان رجلك ضعيفة وعظامك محتاجه كالسيوم

انا عارفة انى تقلت عليكم يا دكاتره بس ياريت تحلولى مشاكلى وهاكون شاكره وداعية لكم الى الابد

الحمد لله الذي عافاني مما ابتلى به كثيرا ً من عباده و فضلنا على كثير ٍ ممن خلق تفضيلا
قديم 15-07-2011, 01:25 PM
bakribrahim bakribrahim غير متواجد حالياً
عضو جديد

bakribrahim is on a distinguished road
Icon11

الحبوب الي بتجيلك دي في الاجزاء المكشوفة من الجسم قرص كالناموس او النمل وننصح باخد مضاد للهستامين اقراص=وكريم كورتيزون مع كلامينا محلول

آخر تعديل بواسطة bakribrahim ، 15-07-2011 الساعة 01:27 PM سبب آخر: نقص كلمة
موضوع مغلق

العلامات المرجعية