اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإدارى > أرشيف المنتدي

أرشيف المنتدي هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-03-2010, 11:40 PM
الصورة الرمزية mahmmoud_sakr
mahmmoud_sakr mahmmoud_sakr غير متواجد حالياً
مشرف الرياضيات للمرحلة الاعدادية

mahmmoud_sakr is on a distinguished road

ومازلنا فى مسلسل التربيه والتعليم اللذى لا نعلم متى تكون الحلقه الاخيره
ممكن عند 60 سنه يتم تكريم المعلم وأعطائه حقه
ولا علشان ياخد المعاش يعملوا امتحان كادر
امتى يسترد المعلم كرامته المهانه من الداخل لا اعتلرض على الوضع الحالى من تطور لاكن اعترض على الاسلوب اللذى يهان به المعلم لو الامتحان علشان الترقيه نقول ماشى لاكن علشان اجر زياده اطلب منك شروط ومفيش نظام فى الترتيب والى اشتغل بالحصه سنتين بدون تعاقد وناس كتير اتعاقدت وهوه الاولى بالتعاقد وصبر لغاية لما اتعاقد بس بعد ايه لما الناس الى قبله بقت اقدم منه وياريت اقدم منه حتى فى سنة التخرج وامتحنوا كمان كادر اقول ايه ربنا يهديهم
معرفش انا بكتب رد لقيت نفسى سرحت فى الكتابه وكتبت كل ده

قديم 03-03-2010, 07:54 PM
محمودعيد محمودعيد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

محمودعيد is an unknown quantity at this point

ومالك ياساره فرحانة وانتى جايبة ارقام احمد درويش
دا افشل وزير خلقه ربنا وهو سبب البلاوى اللى احنا فيها الله يخرب بيته اللهم امين
قديم 03-03-2010, 08:02 PM
عضو نشيط

يا حبيبى احنا فى معركة مع اسرائيل واللى احنا فيه دا اسرار حربية واحنا العدو خاييفين نعرف اى معلومة عن وضعنا الحالى هنتثبت ولا هنتنيل احسن نحتلهم ون*** كام تلميذ وناخد كام تلميذ رهائن
ذالذمة دى حكومة ولا دى بلد الواحد يشعر بالانتماء ليها ولا يتمنى ان اولاده يعيشوا فيها ويتعذبوا زينا كده منهم لله اللى سرقوها وكرهونا فيها
قديم 03-03-2010, 08:03 PM
عضو نشيط

انا كمان سألت فى الاكادمية وانا باقدم افادة icdl ولا اى حد عارف اى حاجة لما احمد درويش باشا يتكرم ويقول لهم هيعملوا ايه
قديم 04-03-2010, 08:58 PM
جلاكسي نت جلاكسي نت غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

جلاكسي نت is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا داخل اتساءل احنا هنتثبت ولا لاء دلوقتي انا بكالوريوس تربية يعني مليش تربوي وامتحانت ونجحت ومعايا الicdl من سنة واكتر ومقدم كل الاصول ايه الي ناقص بقى
وكل يوم نسمع تصريح جديد وحاجة جديدة وفي الاخر محدش عارف حاجة يعني سمعت ان في محافظات سكنت الناس على الوظائف الجديدة انا من السويس
وانهاردة سمعت انهم هيجددو لسة سنة كمان طب بناء على ايه العقد بيقول انه يجوز التجديد في حالة اني مخدتش التربوي او الترخيص يببقى ليه يجدد وانا مخلص كل ده
رجاء يا جماعة الي عندوه معلومات يقولها ولو فعلا في محافظات سكنت يدخلو ويقوله والي ظروفه زي ظروفي يعني نجح ومخلص كل حاجة هيوافق انه يجدد تاني لسة امال بقى ازاي نبقى معلم واحنا هنعمل عقد تاني على معلم مساعد احنا تايهين ونفسنا نعرف اي حاجة
معلش طولت عليكم بس نفسي الاقي رد
وجزاكم الله خيراً
قديم 07-03-2010, 10:00 PM
هشام صبرى هشام صبرى غير متواجد حالياً
عضو فعال

هشام صبرى is on a distinguished road

نظراً لما تبين للأكاديمية من وجود بعض الصعوبات أمام بعض المعلمين المساعدين لتقديم أصول مستنداتهم التي دخلوا بها امتحانات نوفمبر 2009 ، فقد تقرر إعطاء فرصة أخيرة تنتهي في يوم الأحد الموافق 15 / 3 / 20010 الساعة الثالثة مساءً.
فعلى المعلمين المساعدين الذين تنبطق عليهم الشروط السابقة سرعة تسليم المستندات المطلوبة لفرع الأكاديمية التابع لها حتى يتسنى الكشف عن النتائج، ومن الأهمية التأكيد على أن من لا يقم بتسليم المستندات في الفترة المذكورة سيتم إلغاء نتيجته بالكامل.
قديم 08-03-2010, 11:21 AM
miro2009 miro2009 غير متواجد حالياً
عضو جديد

miro2009 is on a distinguished road

لقد ضاعت هيبة المدرس بسبب المدرسين المتعاقدين بالحصة او بالعقد وكذلك الظروف الاقتصادية التي يعيشها الشباب اليوم . انا خريج جامعة المنيا عام 1997 بتقدير عام جيد كلية الاداب لغة عربية وعملت مدرس بالحصة عام 97 -98 في مدرسة ابتدائي والله كنا بندفع من جيوبنا مصاريف التنقل الي المدرسة من غير ان نقبض بالثلاث او بالاربع شهور في حين كان المدرسين خريجي تربية تعليم اساسي دفعة 97 متعينين اساسي علي العلم ان تنسيق كلية الاداب اعلي من تنسيق تعليم اساسي المهم حدثت مسابقة وقدمت فيها وكتبت رغباتي بورسعيد او الاقصر مع العلم انني من محافظة المنيا علي امل ان تكون تلك المحافظات في احتياج لمدرسين وبعض زملائي والاقل مني تقديرا كتبوا المنيا وني سويف هم جائهم التعيين لمحافظة بني سويف وانا لا طبعا الله اعلم انا لأ ليه مش عارف مع العلم انني لا انتمي الي اي تيار ديني غير انني محافظ جدا علي الصلوات الحمد لله بعد ذلك سافرت للعمل في السعودية واتعلمت الكمبيوتر وصيانة الشبكات واخذت قرصات مكثفة في الشبكات والحمد لله رب العالمين اشتريت قطعة ارض 350 م في بلدي وبنيت منزلي علي مساحة 175 م وتزوجت وتكاليف الزواج ممكن يكون اكثر من 75 او ما يقارب 100 الف جنيه والحمد لله عايش انا وزوجتي واولادي في جده السعودية وزوجتي خريجة كلية التربية 2005 جامعة المنيا رياضيات بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف وايضا لم تجد فرصة مدرس الشاهد في الكلام هذا كله ان من اضاع هيبة المدرس هم الشباب المدرسين الذين يعملون بالحصة او بالعقد الآن وانا ادعوهم من هنا ان يتركوا العمل بوظيفة مدرس بالعقد لمده شهر واحد شوف الوزارة ها تعمل ايه طبعا انا ابشركم ان التعيينات ان شاء الله ها تبدأ في او عام 2011 طبعا عام انتخابات الرئاسة القادمة واللي ها يعين الشباب هو السيد جمال مبارك لانه ها يكون متقدم للرئاسة حتي يكسب ود الشعب يعني شوف السياسة الخاطئة للحكومة المصرية وقف التعينات وضياع العملية التعليمية وانا اناشد جميع خريجي التربية والتعليم بان لا يتقدموا الي العمل بهذه الطريقة المهينة
قديم 13-03-2010, 12:35 AM
semosemo semosemo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

semosemo is on a distinguished road

يا جماعة الموضوع فيه مماطلة وشكلها كدة مفيش تعيين ولا اى حاجة عاوزين نشوف هنعمل ايه
يا ريت يا جماعة نتحرك بسرعة؟
قديم 13-03-2010, 12:54 AM
الصورة الرمزية modym2020
modym2020 modym2020 غير متواجد حالياً
عضو متألق

modym2020 will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miro2009 مشاهدة المشاركة
وانا ادعوهم من هنا ان يتركوا العمل بوظيفة مدرس بالعقد لمده شهر واحد شوف الوزارة ها تعمل ايه طبعا انا ابشركم ان التعيينات ان شاء الله ها تبدأ في او عام 2011 طبعا عام انتخابات الرئاسة القادمة واللي ها يعين الشباب هو السيد جمال مبارك لانه ها يكون متقدم للرئاسة حتي يكسب ود الشعب يعني شوف السياسة الخاطئة للحكومة المصرية وقف التعينات وضياع العملية التعليمية وانا اناشد جميع خريجي التربية والتعليم بان لا يتقدموا الي العمل بهذه الطريقة المهينة
وجهة نظر

اللهم احفظ مصر من كل سوء
قديم 13-03-2010, 03:22 AM
الصورة الرمزية أزهرية وأفتخر
أزهرية وأفتخر أزهرية وأفتخر غير متواجد حالياً
عضو خبير

أزهرية وأفتخر will become famous soon enough
Icon111

يا جماعه لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالازم نتحرك ارجوووووووووووووووووكم
ومن جميع المحاااااااااااااااااااافظات
احنا كلنا ومعظمنا اوائل دفع ومتفوقين ليه بننذل كده
لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالازم نتحررررررررررررررررررررررررررررك
واغفر الذنب انك غافر الذنب العظيم
قديم 13-03-2010, 07:30 PM
الصورة الرمزية (هند)
(هند) (هند) غير متواجد حالياً
معلمة اللغة العربية

(هند) is on a distinguished road

السلام عليكم
يعنى حضرتك بتتكلم عن مين الى لازم نتحرك ؟؟
المتعاقدين الى امتحنوا ولا الى لسه ولا الى مش اشتغلوا اصلا
قديم 13-03-2010, 11:51 PM
الصورة الرمزية modym2020
modym2020 modym2020 غير متواجد حالياً
عضو متألق

modym2020 will become famous soon enough

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miro2009 مشاهدة المشاركة
وانا ادعوهم من هنا ان يتركوا العمل بوظيفة مدرس بالعقد لمده شهر واحد شوف الوزارة ها تعمل ايه طبعا انا ابشركم ان التعيينات ان شاء الله ها تبدأ في او عام 2011 طبعا عام انتخابات الرئاسة القادمة واللي ها يعين الشباب هو السيد جمال مبارك لانه ها يكون متقدم للرئاسة حتي يكسب ود الشعب يعني شوف السياسة الخاطئة للحكومة المصرية وقف التعينات وضياع العملية التعليمية وانا اناشد جميع خريجي التربية والتعليم بان لا يتقدموا الي العمل بهذه الطريقة المهينة

كلام منطقى >>>>>وجهة نظر

اللهم احفظ مصر من كل سوء
قديم 18-03-2010, 07:00 AM
لمياء حمدي لمياء حمدي غير متواجد حالياً
عضو جديد

لمياء حمدي is on a distinguished road

و بعدين و بعد الكلام الجميل دا كله حد بصلنا
حد اهتم بينا
طيب لو رضينا بلعقد ايه رايكم في بنود العقد ؟
قديم 19-03-2010, 06:52 PM
semosemo semosemo غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

semosemo is on a distinguished road

يا جماعة مش عاوزين نعمل زى النعامة اللى تدفن راسها فى الرمال ظنا منها ان احدا لن يراها
ايوة احنا بنعمل كدة
يا جماعة مفيش تثبيت انا مش باحبطكم بس نفكر شوية اغلبنا بقالة اكتر من 3 سنين بالتعاقد وكل سنة يقولوا فى شهر 7 والغريب انه يزود شروط والغريب اننا كمان نجتازها زى ما يكون المسئولين مش عارفين يعملو امعانا ايه غير انهم يقرفونا
مع ان الحل بسيط لازم وقفة جادة
يا جماعة احنا مش قليلى العدد واعتقد اننا اللى شايلين الوزارة ومن غيرنا الوزارة هتفضى على الناس الكبيرة اللى مش بتدخل حصص اصلا بداعى انها كبيرة
يا جماعة يا ريت نهتم شوية ونفكر دا مستقبلنا وحياتنا
كل اللى احنا عاوزينه حقنا حقنا اننا نعيش بدون خوف حقنا لما المدير يطلب منك طلب على الاقل تحس انك انسان مش عبد عندة لازم تنفذ تعليماته حقنا انك لما تدخل اى مكان تقدر تقول انا معلم
قديم 24-03-2010, 05:36 PM
هانى كامل3 هانى كامل3 غير متواجد حالياً
نجم العطاء

هانى كامل3 is on a distinguished road

مستعد للاجابة عن تساؤلاتكم

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
تثبيت ، المتعاقدين ، حملة