اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > المنتدى التخصصى للمعلمين > المنتدى االأكاديمى للمعلمين

المنتدى االأكاديمى للمعلمين ملتقى مهنى أكاديمى متخصص

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما السبب في عدم تقدم مادة الحاسب الآلي كباقي المواد وعدم الاهتمام بها
استهتار المدرسين وضعفهم في المادة العلمية 132 52.17%
قلة عدد الدرجات وعدد الحصص اسبوعياً 169 66.80%
سهولة الامتحانات اكثر من اللازم 115 45.45%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 253. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 30-05-2010, 08:50 PM
الصورة الرمزية محمد عبد الحكم
محمد عبد الحكم محمد عبد الحكم غير متواجد حالياً
عضو لامع

محمد عبد الحكم is on a distinguished road

180
...............

قديم 01-06-2010, 03:01 PM
الصورة الرمزية MR : ABO BATTA
MR : ABO BATTA MR : ABO BATTA غير متواجد حالياً
معلم الحاسب الآلى

MR : ABO BATTA will become famous soon enough

ازاي 180 مستر محمد
ممكن توضح بعد إذنك
كان الخلاف بين 140 و 160
قديم 02-06-2010, 04:30 AM
maxval maxval غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

maxval is on a distinguished road

نفسى المادة تكون متصله اكثر من وضعها الحالى بحيث تدرس فى 3 اعدادى و1 ثانوى كاكورس كامل للمبتدئيين
قديم 02-06-2010, 05:38 PM
معلم الحاسب الآلى

Icon114

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maxval مشاهدة المشاركة
نفسى المادة تكون متصله اكثر من وضعها الحالى بحيث تدرس فى 3 اعدادى و1 ثانوى كاكورس كامل للمبتدئيين

حلم جميل يا ريته يتحقق
اشكرك اخي الكريم على هذا الاقتراح ويارب يتحقق
قديم 07-07-2010, 10:59 PM
kittty75 kittty75 غير متواجد حالياً
عضو جديد

kittty75 is on a distinguished road

والله العظيم ما حد مضيع المادة الا لجان ومراقبين الشهادة الاعدادية منهم لله وحسبى الله ونعم الوكيل فيهم دنيا واخرة - بيخلوا اللجان زى سوق التلات والغش الجماعى علنى وعلى عينك ياتاجر -مش بس فى مادة الكمبيوتر والله العظيم فى كل المواد - دى توصل الى حد اذا الطالب معرفش يحل بالغش بيجيبولوا الاجابة - حسبى الله ونعم الوكيل فيهم - بيضيعوا مجهود الطالب المجتهد والمدرس المجتهد - اتحدى اى طالب جايب درجات عالية يكون بمجهودة فقط - والله العظيم اتحدى - كله بالغش .
قديم 08-07-2010, 09:53 AM
Sci_MaHmoUd Sci_MaHmoUd غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Sci_MaHmoUd is on a distinguished road

مع احترامى لحضراتكم السبب الأكبر هيا الأدارة المبجله للكمبيوتر التعليمى عايز ايه اكتر ان طالب مبيحضرش امتحان وينجح فى اى اكتر من كده فى وجة نظركم ؟ انا اول ماستلمت فى مدرسة كانوا الطلبه ميعرفوش ان دى مادة اساسيه وكانوا فاكرينها نشاط شكل الأبتدائى ؟ ياتى بعد ذلك الطلبه والمدرسين اكيد فى مدرسين مستهترين وطلبه مستهترين راى انا لو الأدارة قويه سيكون الموجهين اقويا وستوهل مدرسين اقوياء وبالتالى ينعكس على الطلبه ولكن لابد من التعديل فى النظام بعض الشى تقبل تحياتى
قديم 08-07-2010, 09:56 AM
Sci_MaHmoUd Sci_MaHmoUd غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Sci_MaHmoUd is on a distinguished road

راى عن ضعف المدرسين ده عمره مكان سبب اولا انا اعرف مدرسين كتير جدا خريجين هندسه وعلوم والماده العلميه عندهم قويه جدا ولو هنفترض ان مدرسين مستواهم ضعيف لايتعدوا 2% بكل حال من الأحوال لكن اسئل نفسك سؤال مكتبة مدرستك فيها كتاب عنى الكمبيوتر يتقرا ؟
قديم 08-07-2010, 03:25 PM
الصورة الرمزية زياد_عاطف
زياد_عاطف زياد_عاطف غير متواجد حالياً
معلم كمبيوتر و تكنولوجيا المعلومات

زياد_عاطف is on a distinguished road

يا استاذنا العزيز رايك ده عايز اجتماعات و مناقشات مع المسئولين لأن ال 3 نقاط[ لا سيما النقطة الأولى الخاصة بالمدرس ] دول هم صلب لبمشكلة لإفادة الطلبة بهذه المادة التى تتفوق على جميع المواد بمردودها فى سوق العمل و الثقافة العامة - لازم مناقشات مع اولى المر لصالح الطلبة و البلد
و جزاك الله خيراً - عاطف حسان / ميت موسى / شبين الكوم
قديم 09-07-2010, 05:30 PM
آدم البرنس آدم البرنس غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

آدم البرنس is on a distinguished road
افتراضي رسالة لأخونا أبو بطة

ياريت كان من الافضل من الاستطلاع ده .... لان الثلاث اسباب متوفرين بنسب مختلفة من محافظة لأخرى فهناك محافظة السبب فيها أهما المدرس ومحافظة أخرى السبب فيها سهولة الامتحان وقلة الدرجات .

المهم
بلاش الضعف اللى احنا فيه والذل اللى احنا عايشينه لازم نعمل واقفة مسموعة ونطالب المسئولين عن الكمبيوتر التعليمى أنهم يطالبوا بزيادة درجات الكمبيوتر الى 40 درجة . وإذا هما متحركوش نتحرك احنا ونتعاون مع بعض من خلال هذا المنتدى ونكلم المسئولين مباشرة .
حرام جدا منهج زى الصف الثالث اللى هو أصعب من العربى والدراسات وحتى نسبة التفكير والابداع فيه أعلى من كل المواد يكون على الهامش وزيه زى الرسم ........ ياريت نتحرك بسرعة قبل فوات الاوان خصوصا أن العام القادم فى تقويم شامل يعنى نص الدرجات طايرة ومش هيتبقى ( على النظام الحالى )غير 5 درجات ووقتها الطالب حتى مش هيعبرنا .

انا مستنى ردك .......... وعايزك تبدأهذه الحملة وربنا معانا
قديم 10-07-2010, 03:07 PM
معلم الحاسب الآلى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kittty75 مشاهدة المشاركة
والله العظيم ما حد مضيع المادة الا لجان ومراقبين الشهادة الاعدادية منهم لله وحسبى الله ونعم الوكيل فيهم دنيا واخرة - بيخلوا اللجان زى سوق التلات والغش الجماعى علنى وعلى عينك ياتاجر -مش بس فى مادة الكمبيوتر والله العظيم فى كل المواد - دى توصل الى حد اذا الطالب معرفش يحل بالغش بيجيبولوا الاجابة - حسبى الله ونعم الوكيل فيهم - بيضيعوا مجهود الطالب المجتهد والمدرس المجتهد - اتحدى اى طالب جايب درجات عالية يكون بمجهودة فقط - والله العظيم اتحدى - كله بالغش .
شكرا لمرورك الكريم
وفعلا التساهل في الغش من السادة الملاحظين انا اعغتبرته ضمن السبب الثاني الخاص بسهولة الامتحات واستهتار الملاحظين
جزاك الله خيرا
قديم 10-07-2010, 03:12 PM
معلم الحاسب الآلى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sci_mahmoud مشاهدة المشاركة
مع احترامى لحضراتكم السبب الأكبر هيا الأدارة المبجله للكمبيوتر التعليمى عايز ايه اكتر ان طالب مبيحضرش امتحان وينجح فى اى اكتر من كده فى وجة نظركم ؟ انا اول ماستلمت فى مدرسة كانوا الطلبه ميعرفوش ان دى مادة اساسيه وكانوا فاكرينها نشاط شكل الأبتدائى ؟ ياتى بعد ذلك الطلبه والمدرسين اكيد فى مدرسين مستهترين وطلبه مستهترين راى انا لو الأدارة قويه سيكون الموجهين اقويا وستوهل مدرسين اقوياء وبالتالى ينعكس على الطلبه ولكن لابد من التعديل فى النظام بعض الشى تقبل تحياتى
شكرا لمرورك الكريم
بص يا مستر محمود منقدرش نوجه الاتهام لشخص واحد فقط ولكن الكل مسئول في هذه المشكلة حسب مكانته ووضعه فأهم مكانة في العملة التعليمة فهي للمدرس انا شخصياً التوجيه وجوده زي عدمه بالنسبة لي ومع ذلك لم اركن وقول اكبر دماغي انا كمان ولك قرأت واجتهدت حتى اكون كفء لتدريس هذه المادة وغيري طبعا كبر دماغه
فاقصد من كلامي ان العامل الأساسي هو المعلم
جزاك الله خيرا
قديم 10-07-2010, 03:15 PM
معلم الحاسب الآلى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زياد_عاطف مشاهدة المشاركة
يا استاذنا العزيز رايك ده عايز اجتماعات و مناقشات مع المسئولين لأن ال 3 نقاط[ لا سيما النقطة الأولى الخاصة بالمدرس ] دول هم صلب لبمشكلة لإفادة الطلبة بهذه المادة التى تتفوق على جميع المواد بمردودها فى سوق العمل و الثقافة العامة - لازم مناقشات مع اولى المر لصالح الطلبة و البلد

و جزاك الله خيراً - عاطف حسان / ميت موسى / شبين الكوم
شكرا لمرورك الكريم

جزاك الله خيرا
قديم 10-07-2010, 03:21 PM
معلم الحاسب الآلى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة آدم البرنس مشاهدة المشاركة
ياريت كان من الافضل من الاستطلاع ده .... لان الثلاث اسباب متوفرين بنسب مختلفة من محافظة لأخرى فهناك محافظة السبب فيها أهما المدرس ومحافظة أخرى السبب فيها سهولة الامتحان وقلة الدرجات .

المهم
بلاش الضعف اللى احنا فيه والذل اللى احنا عايشينه لازم نعمل واقفة مسموعة ونطالب المسئولين عن الكمبيوتر التعليمى أنهم يطالبوا بزيادة درجات الكمبيوتر الى 40 درجة . وإذا هما متحركوش نتحرك احنا ونتعاون مع بعض من خلال هذا المنتدى ونكلم المسئولين مباشرة .
حرام جدا منهج زى الصف الثالث اللى هو أصعب من العربى والدراسات وحتى نسبة التفكير والابداع فيه أعلى من كل المواد يكون على الهامش وزيه زى الرسم ........ ياريت نتحرك بسرعة قبل فوات الاوان خصوصا أن العام القادم فى تقويم شامل يعنى نص الدرجات طايرة ومش هيتبقى ( على النظام الحالى )غير 5 درجات ووقتها الطالب حتى مش هيعبرنا .

انا مستنى ردك .......... وعايزك تبدأهذه الحملة وربنا معانا
شكرا لمرورك أخي الكريم
وفعلا تحدثنا في هذا الموضوع انا والزملاء الأساتذة الأفاضل في هذا المنتدى وتناقشنا فيه وطالبنا السادة المسئولين بذلك ومش عارفين ايه اللي هيتم .. وربنا يستر
جزاك الله خيرا
قديم 11-07-2010, 04:16 AM
basmet el rabi3 basmet el rabi3 غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة

basmet el rabi3 is on a distinguished road

انا حاتكلم عن مدرسة الحاسب الآلى فى مدرستنا ( ابتدائى و اعدادى و ثانوى ) ... و هى مدرسة الحاسب الوحيدة فى المدرسة لجميع الصفوف اللى مقرر عليها الحاسب الآلى !!!
للعلم كل طلبة و طالبات المدرسة بيحبوها مووووت ... بس يا رب تسامحنى على رأيى فى اللى كانت بتعمله .
انا مش من حقى أقيمها و أقول مستواها قوى أو ضعيف ... لكنها كانت بتشرح ... اللى يفهم يفهم ... و اللى ما يفهمش عارف انها حتدينا ( كلنا ) ملزمة فيها 95% من اسئلة الامتحان نحلها و هى بتصححها معانا !! يعنى كأنها بتدينا الإجابة كمان !
من فضل الله علينا انا و اختى أن لنا قريب مهندس كمبيوتر كان يشرح لنا المادة شرح وافى و كنا نعتمد على الله و على شرحه و على ما يتوفر فى بوابة الثانوية العزيزة من مذكرات السادة المدرسين , و الحمد لله نجحنا بمجهودنا مش بالغش .
قديم 18-07-2010, 11:39 AM
معلم الحاسب الآلى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basmet el rabi3 مشاهدة المشاركة
انا حاتكلم عن مدرسة الحاسب الآلى فى مدرستنا ( ابتدائى و اعدادى و ثانوى ) ... و هى مدرسة الحاسب الوحيدة فى المدرسة لجميع الصفوف اللى مقرر عليها الحاسب الآلى !!!
للعلم كل طلبة و طالبات المدرسة بيحبوها مووووت ... بس يا رب تسامحنى على رأيى فى اللى كانت بتعمله .
انا مش من حقى أقيمها و أقول مستواها قوى أو ضعيف ... لكنها كانت بتشرح ... اللى يفهم يفهم ... و اللى ما يفهمش عارف انها حتدينا ( كلنا ) ملزمة فيها 95% من اسئلة الامتحان نحلها و هى بتصححها معانا !! يعنى كأنها بتدينا الإجابة كمان !
من فضل الله علينا انا و اختى أن لنا قريب مهندس كمبيوتر كان يشرح لنا المادة شرح وافى و كنا نعتمد على الله و على شرحه و على ما يتوفر فى بوابة الثانوية العزيزة من مذكرات السادة المدرسين , و الحمد لله نجحنا بمجهودنا مش بالغش .
مبروك النجاح يا بسمة الربيع
وفعلاً احسنت التصرف
جزاك الله خيرا ونورت الموضوع بمرورك الكريم

العلامات المرجعية