اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

قديم 20-07-2013, 03:13 AM
g_boy19942000 g_boy19942000 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

g_boy19942000 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_alex1 مشاهدة المشاركة
طيب لو محتار بين طب بشري وطب اسنان ؟
يعني طب بشري : مشكلتها 7 سنين وعاوز بعدهم 5 ماجستير وجيش يكون سنك 30 مثلا .. لكن فى المقابل مهنة قيمتها عالية وبتعمل حاجة عظيمة ، وتخصصات كتير اوي ومجالات واسعة، وكمان بعد فترة البهدلة دي لو سافرت بتاخد مرتب اعلى من الاسنان والصيدلة ولو فتحت عيادة وربنا كرمك بتبقى حاجة جامدة

طب اسنان : مشكلتها تخصص واحد محدود وحتفضل طول واقف علي رجلك والام ظهر ومهنة مرهقة لكن مميزاتها اسرع واخف كدراسة ومش محتاجة سنين كتير وماديا حلوة

انا بصراحة ميال لطب بشري أكتر بس قلقان من طول المدة وخايف لا اندم بعد كدة لأن محدش جرب اى كلية
انا عاوز اسألك
* هو وظيفة طب الاسنان مملة ؟ يعني حاسس انها يا حشو وخلع و تركيبات وانتهينا على كدة وحتعيش طول عمرك تعمل نفس الشغل وخلاص ، مش حاسس ان فيه مجال انك تكبر ،فأيه النظام؟
* انا بشوف اطباء اسنان مكتوب على عيادتهم ماجستير كذا ، طيب مدام فى طب بشري و فى طب اسنان حتعمل دراسات عليا يبقى اختار الكلية اللى فيها مجالات اكتر منا كدة كدة حذاكر!! ولا فرقت فأيه ولا ايه رأيك؟
* انا اسف فى السؤال ده واتمني ما تفهمنيش غلط بس عشان اكون سألت فى كل اللى نفسى فيه انا بحس انك فى تخصصات طب بشري بتعمل حاجة أكبر قيمة من طب اسنان (يعني تعالج واحد مكسور مش بيتحرك وتخليه يتحرك طبيعي ولا تعمل حشو عصب لضرس واحد؟) فهل ده احساس صح ولا ايه وارجوك بدون تحيز؟
الفكرة انى ميال لطب بشري اكتر بس خايف لا ازهق او اتعب من المدة واقول يارتني دخلت اسنان
وخايف ادخل اسنان لا اقول انا كدة ضيعت تخصصات كتير وكان ممكن ابقي حاجة احسن
وكدة كدة فى الكليتين حتتعب وتجتهد عشان توصل لحاجة حلوة فشغلك
معلش انصحني زي أخوك
خش طب احسنلك مادام ميال ليها و هى احسنلك بس لازم تكون حاببها عشان تبقى ناجح فيها و نفسك يبقى طويل لان فية ناس مبتقاش حابها و مش حبة جو الجثث و كدة مثلى
و ممكن انت تكون شايف عيوب هى عند غيرك مميزات

انا اشترك معاك فى كلامك طب اسنان مملة فى شغلها نفس الشغل بتعمله كل يوم و حتى لو حبيت تعمل دراسات عليا هيبقى زراعة اسنان و تقويم اسنان مخرجتش برة الاسنان
و اكرر ان فية عيوب لناس تعتبر عند الناس الاخرى مميزات

قديم 20-07-2013, 05:35 AM
medoash medoash غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

medoash is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Alex1 مشاهدة المشاركة
طيب لو محتار بين طب بشري وطب اسنان ؟
يعني طب بشري : مشكلتها 7 سنين وعاوز بعدهم 5 ماجستير وجيش يكون سنك 30 مثلا .. لكن فى المقابل مهنة قيمتها عالية وبتعمل حاجة عظيمة ، وتخصصات كتير اوي ومجالات واسعة، وكمان بعد فترة البهدلة دي لو سافرت بتاخد مرتب اعلى من الاسنان والصيدلة ولو فتحت عيادة وربنا كرمك بتبقى حاجة جامدة

طب اسنان : مشكلتها تخصص واحد محدود وحتفضل طول واقف علي رجلك والام ظهر ومهنة مرهقة لكن مميزاتها اسرع واخف كدراسة ومش محتاجة سنين كتير وماديا حلوة

انا بصراحة ميال لطب بشري أكتر بس قلقان من طول المدة وخايف لا اندم بعد كدة لأن محدش جرب اى كلية
انا عاوز اسألك
* هو وظيفة طب الاسنان مملة ؟ يعني حاسس انها يا حشو وخلع و تركيبات وانتهينا على كدة وحتعيش طول عمرك تعمل نفس الشغل وخلاص ، مش حاسس ان فيه مجال انك تكبر ،فأيه النظام؟
* انا بشوف اطباء اسنان مكتوب على عيادتهم ماجستير كذا ، طيب مدام فى طب بشري و فى طب اسنان حتعمل دراسات عليا يبقى اختار الكلية اللى فيها مجالات اكتر منا كدة كدة حذاكر!! ولا فرقت فأيه ولا ايه رأيك؟
* انا اسف فى السؤال ده واتمني ما تفهمنيش غلط بس عشان اكون سألت فى كل اللى نفسى فيه انا بحس انك فى تخصصات طب بشري بتعمل حاجة أكبر قيمة من طب اسنان (يعني تعالج واحد مكسور مش بيتحرك وتخليه يتحرك طبيعي ولا تعمل حشو عصب لضرس واحد؟) فهل ده احساس صح ولا ايه وارجوك بدون تحيز؟
الفكرة انى ميال لطب بشري اكتر بس خايف لا ازهق او اتعب من المدة واقول يارتني دخلت اسنان
وخايف ادخل اسنان لا اقول انا كدة ضيعت تخصصات كتير وكان ممكن ابقي حاجة احسن
وكدة كدة فى الكليتين حتتعب وتجتهد عشان توصل لحاجة حلوة فشغلك
معلش انصحني زي أخوك

تمام بص مبدئيا انا مش هدافع عن كلية معينة عشان انا فيها .. انا كاتب الموضوع وكاتب مميزات وعيوب كل كلية من وجهه نظرى وانا قلت ان الكليات التلاتة متقاربة والفروق بينهم بسيطة والفروق البسيطة دى هى اللى بتسبب حيرة لكتير من الناس فى اختيار الكلية اللى عاوزها .

بص فى شوية معلومات عاوز اصلحهالك .
اولا ماجستير فى كلية طب مش هياخد خمس سنين ولا حاجة يعنى بياخد حدود 3 سنين
ثانيا انت لو معملتش ماجستير فى طب هتبقى ممارس عام يعنى دكتور اى كلام يشتغل فى اى عيادة فى منطقة فقيرة لكن عشان تبقى دكتور محترم على الاقل لازم تعمل ماجستير فى تخصص معين عشان تشتغل فيه والناس تثق فيك اما فى اسنان الماجستير مش مطلوب عشان تبقى دكتور محترم يعنى انت دارس كويس معظم التخصصات عشان تشتغل فيها علاطول دا باستثناء ماجستير التقويم اللى انا شايفه ضرورى عشان تبقى دكتور تقويم كويس

ثالثا عشان تشتغل برا مش هتعرف تشتغل غير فى دول الخليج وهناك تخصص طب الاسنان الاكثر ربحا ماديا والاكثر طلبا لان هناك دكاترة الاسنان قليلين ومعندهمش كفاءة ويا سلام لو معاك ماجستير تقويم هتعدى هناك اما بقية دول العالم الكبرى زى امريكا والمانيا واستراليا وغيرها مش هتعرف تشتغل هناك سواء كنت خريج طب او خريج اسنان غير اما تعمل معادله والمعادلة دى بتستغرق على الاقل تلات سنين

رابعا تخصصات الطب كلها بتهدف الى علاج الانسان وتخفيف الامه هتلاقى تفاوت بين التخصصات يعنى من اول دكتور التجميل اللى بيحسن من العيوب الخلقية ودكتور الكسور اللى بيصلح الكسور عشان يتحرك وفى اللى بيصلح الابصار عشان يشوف كويس وفى اللى بيعالج الاسنان عشان يقدر ياكل ويبقى منظرة كويس لغاية اللى بيعمل عمليات فى القلب عشان يحيي باذن الله انسان على شفا الموت ... انت ممكن تشوف تفاوت كبير بين التخصصات بس فى الاخر الانسان مش هيقدر يعيش بغياب اى تخصص منهم والا مكانش هيعملوا كلية او قسم للتخصص دا.

خامسا اللى عاوز هيبقى حاجة جامده هيبقى سواء فى اسنان او طب واللى عاوز يبقى دكتور تعبان بيعمل حاجات تقليدية هيبقى سواء كان اسنان وطب .. يعنى ممكن تدخل طب وتتخرج وتفتح عياده وتشتغل عادى واحد يجيلك عنده مغص تديله علاج واحد ابه تعبان تديله علاج على الماشى يعنى دكتور على ما تفرج وممكن تبقى دكتور كبير وتعمل ماجستير ودكتوراه وتبقى الناس عارفاك وممكن تبقى جراح مشهور وهكذا
كذلك اسنان ممكن تطلع دكتور تقليدى يحشى حشوات عادية يخلع او تركيبات عادية وممكن تاخد كورس زراعه اسنان ويبقى عندك كلينيك محترمة ومشهورة لزراعه الاسنان فقط وممكن تعمل ماجستير ودكتوراه وتبقى جراح تجميل وجه وفكين وهكذا

الفكرة المهمة بقى اللى عاوز اوصلهالك انك فى طب كدا كدا هتشتغل فى تخصص واحد بس يعد اما تتخرج اما اسنان هتشتغل فى تخصص واحد برده بس بتحدده من اول دراستك يعنى فى النهاية الاتنين تخصص واحد فى الاخر هتشتغله مع اختلاف التوقيت

وعلى ذلك المبدأ اللى انا مؤمن بيه واللى انا على اساسه دخلت اسنان قلت ما دام انا كطالب مش فارقة معايا اشتغل دكتور جلدية من باطنة من عيون من اسنان طب منا ادخل اسنان وخلاص ابسطلى ولو انا مجتهد هطلع دكتور كبير سواء فى طب او اسنان

اما بقى لو انا كنت مثلا معجب تخصص معين وليكن تخصص الباطنة ومش شايف نفسى الا فيه يبقى انا ادخل طب علاطول واتوكل على الله واسعى انى اقدر اتخصص فى التخصص دا ...

بس دى كل الفكرة وانا معاك لو محتاج استفسارات تانى

قديم 21-07-2013, 11:34 AM
الصورة الرمزية *moon*
*moon* *moon* غير متواجد حالياً
FaCuLtY Of DeNtIsTrY

*moon* is on a distinguished road

بداية كده احب اشكر حضرتك ع الموضوع
تانى حاجة بشكر حضرتك على المساعدة السنة اللى فاتت
اسنان لغاية دلوقتى هيا الافضل بالنسبالى ويارب تفضل حلوة كده على طول
تالت حاجة هوا استفسار
انا سمعت ان امتياز اسنان مش بيبقى سنة كاملة زى بشرى
بيبقى ست شهور
الكلام ده مظبوط؟
سؤال كمان معلش هوا لو فرضا ان ايدى هتبقى تقيلة ف الشغل
ده هيشكلى عائق ولا بالتعود الموضوع هيبقى سهل؟
وشكراا لحضرتك يادكتور

اللهم اني أستودعك ♥ قلبي ♥ فلا تجعل فيه أحدا غيرك
وأستودعك ♥ لااله الاالله ♥ فلقني اياها عند الموت
وأستودعك نفسي فلا تجعلني أخطو خطوة الا في مرضاتك
وأستودعك كل شيء رزقتني وأعطيتني فأحفظه لي من شرخلقك أجمعين
وأغفرلي ولوالدي ولجميع المسلمين يامن لاتضيع عنده الودائع

قديم 21-07-2013, 06:42 PM
Ahmed_Alex1 Ahmed_Alex1 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Ahmed_Alex1 is on a distinguished road

طيب هو حضرتك قلت انك فى طب بتشتغل فى تخصص واحد بس فى الأخر وده صحيح
بس فيه حاجة .. انت فى طب بتدرس كل التخصصات وبتشتغل كل التخصصات سواء اثناء سنة الدراسة او سنة الامتياز ، يعني بتبقى دارس وشايف التخصص قبل ما تتخصص فيه بقية عمرك .. عكس طب اسنان بختارها وانا ولا درستها ولا شفتها ولا مارستها من اول ثانوية عامة ، افرض معجبتنيش؟؟يبقى خلاص فضلت معايا طول عمري
عكس طب لو معجبنيش تخصص حيعجبني التانى من باطنات لجراحات لخلافه

والسؤال التاني طيب ماهو انا مجربتش ولا درست اى تخصص من تخصصات الطب البشري او طب الاسنان ،اقدر احدد على اساس ايه؟
الواحد لسة محتار برضه شوية
معلش لو طولت عليك
قديم 21-07-2013, 07:01 PM
The different The different غير متواجد حالياً
عضو جديد

The different is on a distinguished road

دكتور معلش انا الحمد لله خلاص قررت وكتب اسنان بس خايفة من موضوع البيشنت هو سهل انى اجيب بيشنت يعنى ولا ديه حاجة صعبة وكمان انا امتى بحتاج اجيب بيشنت سنة رابعة بس يعنى ولا رابعة وتالتة وهل طو السنة هفضل اجيب بيشنت ولا مرتين تلاتة كده وببس ؟ كمان عاوزة اسالك يعنى ازاى اسنان مكلفة يعنى مكلفة فسنين معينة ولا كل السنين ؟
انا اسفة بجد لو طولت على حضرتك شكرا جدا
قديم 22-07-2013, 12:23 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* مشاهدة المشاركة
بداية كده احب اشكر حضرتك ع الموضوع
تانى حاجة بشكر حضرتك على المساعدة السنة اللى فاتت
اسنان لغاية دلوقتى هيا الافضل بالنسبالى ويارب تفضل حلوة كده على طول
تالت حاجة هوا استفسار
انا سمعت ان امتياز اسنان مش بيبقى سنة كاملة زى بشرى
بيبقى ست شهور
الكلام ده مظبوط؟
سؤال كمان معلش هوا لو فرضا ان ايدى هتبقى تقيلة ف الشغل
ده هيشكلى عائق ولا بالتعود الموضوع هيبقى سهل؟
وشكراا لحضرتك يادكتور

اولا مبروك لحضرتك ولو انها جت متأخرة
لو حضرتك فى اسنان اسكندرية يعنى فى اعدادى فدى ارخم سنة فى اسنان وان شاء الله اللى جاى احلى بكتيير

بالنسبة للامتياز فهو سنة كاملة بتتقضى تلات شهور فى مستشفى الكلية بعد كدا الباقى بيبقى فى اى مستشفى حكومى

بالنسبة لتقل الايد فى الشغل فكلنا كنا فى الاول مش حلوين فى الشغل وقعدنا ترم كامل فى التدريب على المودل فى سنة تانية نبوظ فى سنان ونرميها ونجيب سنان ونبوظها تانى لغاية اما بقينا الحمد لله ايدينا كويسة ومؤهلين اننا ندخل العيادات

انا مع حضرتك فى اى مساعده وخصوصا لو اسنان الاسكندرية
قديم 22-07-2013, 01:06 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Alex1 مشاهدة المشاركة
طيب هو حضرتك قلت انك فى طب بتشتغل فى تخصص واحد بس فى الأخر وده صحيح
بس فيه حاجة .. انت فى طب بتدرس كل التخصصات وبتشتغل كل التخصصات سواء اثناء سنة الدراسة او سنة الامتياز ، يعني بتبقى دارس وشايف التخصص قبل ما تتخصص فيه بقية عمرك .. عكس طب اسنان بختارها وانا ولا درستها ولا شفتها ولا مارستها من اول ثانوية عامة ، افرض معجبتنيش؟؟يبقى خلاص فضلت معايا طول عمري
عكس طب لو معجبنيش تخصص حيعجبني التانى من باطنات لجراحات لخلافه

والسؤال التاني طيب انا مجربتش ولا درست اى تخصص من تخصصات الطب البشري او طب الاسنان ،اقدر احدد على اساس ايه؟
الواحد لسة محتار برضه شوية
معلش لو طولت عليك

اه تمام منا قلت لحضرتك الفرق انك فى اسنان بتحدد فى الاول تخصصك بس فى طب الاخر ودا اختلاف جذرى

انتا ممكن تمشى فى طب بشرى وتوصل للاخر ويعجبك مثلا تخصص عيون ورمد وتلاقى نفسك مش عارف تحضر فيه عشان تقديرك وغصب عنك تحضر جلدية مثلا مع انك مش حاببها وممكن تدخل طب اصلا وتلاقى نفسك مخنوق من دراستها كلها على بعضها وممكن تدخل اسنان كذلك وتتخنق من الدراسة فيها ... يعنى كل حاجة واردة فى الكليات ويامة ناس بتسقط فى طب وطب اسنان وصيدلة عشان دخلت ولقت ان الكلية مش ماشية معاها خااااالص ... انا مش بخوفك الحالات دى قليلة بس كل حاجة واردة

انا ايام التنسيق كنت عاوز اخفف فى الدراسة فكنت كاتب صيدلة رغبة اولى بعدين قلت لا انا طول عمرى نفسى اطلع دكتور وعندى عيادة فقمت مغير الرغبة زكاتب طب رغبه اولى "كل دا اسنان مش فى دماغى تماما " بعدين رحت لدكتور بشرى جلدية كنت بكشف قبل قفل التنسيق بيومين فقالى انا كان نفسى اكتب اسنان بس دخلت طب وقالى اكتب اسنان عشان هتتعب اوى عبال اما تبقى دكتور بشرى وكذلك قريبتى فى طب قالتلى اكتب اسنان ففورا غيرت رغبتى وكتبت اسنان رغبة اولى .

انا حكتلك الحكاية دى عشان اوضحلك انى لفيت لفيت وفى الاخر كتبت الحاجة اللى متناسبة مع طموحى وتفكيرى يعنى انا عاوز ابقى دكتور كويس وفى نفس الوقت كنت عاوز دراسة مش تقيلة ووقت قصير عشان ابدأ حياتى المهنية بدرى واحقق طموحى وكدا كدا مش فارقه معايا اسنان من عيون من اى حاجة وعلى اساس كدا اخترت طب اسنان .

انتا بقى نفس الفكرة الاختيار صعب ومش هيحدده زى ما قلتلك غير طموحك هل انت زييى فى فكرى اللى قلته فوق مثلا فتكتب اسنان او انت شايف طموحك فى تخصص معين او على الاقل شايف نفسك مش ميال لتخصص طب الاسنان او ان مثلا والدك طبيب بشرى وعاوز تكمل شغله او لاى اعتبار اخر فتكتب طب

ونصيحتى ليك كأخ كبير .. ودى لحالتك انت .. انا شايفك محتار وما دام محتار يبقى مش فارقة معاك وطالما مش فارقة ادخل طب اسنان لانك لو دخلت طب وتعبت من طول الدراسة وصعوبتها والبهدلة هتقعد تأنب فى نفسك وتقول منا كنت دخلت اسنان وخلاص وانا اللى جبته نفسى وممكن تتعب

ولو انى بميل الى ان محدش يدخل اسنان عشان نعرف نشتغل ومحدش يقطع علينا
قديم 22-07-2013, 01:27 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The different مشاهدة المشاركة
دكتور معلش انا الحمد لله خلاص قررت وكتب اسنان بس خايفة من موضوع البيشنت هو سهل انى اجيب بيشنت يعنى ولا ديه حاجة صعبة وكمان انا امتى بحتاج اجيب بيشنت سنة رابعة بس يعنى ولا رابعة وتالتة وهل طو السنة هفضل اجيب بيشنت ولا مرتين تلاتة كده وببس ؟ كمان عاوزة اسالك يعنى ازاى اسنان مكلفة يعنى مكلفة فسنين معينة ولا كل السنين ؟
انا اسفة بجد لو طولت على حضرتك شكرا جدا

لا البيشنت بيتجابوا فى تالتة ورابعه
فى حالات الحشو بتحتاجى بيشنت كل اسبوع وفى علاجات العصب ممكن فى حدود بيشنت كل تلات اسابيع وفى التراكيب فى حدود حالة كل شهر وفى الاطقم ممكن حالتين فى الترم او اكتر حسب الظروف وفى الاطفال مش عارف عشان دى هدرسها السنادى اللى هيا اخر سنة

بس عموما موضوع البيشنت دا متقلقيش منه خالص وهما اصلا بييجو الكلية وبيسجلوا اساميهم ولو رحتى قبل السكشن بنص ساعه او ساعه هتلاقى بيشنت

هوا الموضوع اللى كان صعب فعلا بيشنت الاطقم لان كنا بنحتاج واحد معندوش سنان خالص ومكناش لاقيين بس سبحان الله اما عدينا الترم الاول بقى البيشنت كتير ومش ملاحق عليهم وبمشىاى حد يجيلى .. ودا سببه اننا بقينا خبره يعنى لو لقيت واحد ماشى فى الكلية بعرف القط بسهولة انه معندوش سنان اقوم رايح قايله عاوز طقم يقلى اه نقوم طالعين على العيادة علاطول

بالنسبة للتكلفة فدى بتبقى فى تانية وتالتة ورابعه .. هيا التكلفة دى بتفرق اوى لو حد يعنى مستواه المعيشى قليل لكن لو مستوى المعيشى متوسط بتعدى

يعنى مثلا فى تانية اسنان بتشتروا فى اول السنة هاندبيس بيبقى سعره لو ماركة من 1000 ل 2000 ولو صينى من اول100 جنيه
وكمان بتشتروا شوية ادوات ب 600 جنيه وطول السنة بقى فى مصاريف فى السكاشن بس مصاريف عادية

اما المصاريف كلها بتبقى فى تالتة ورابعه وطبعا عيادات وبتجيبوا كل الادوات والحشوات وبتدفعوا حق التركيبات والاطقم للفنى من فلوسكم لانكم بتعملوا الحاجات دى للبيشنت ببلاش

هوا الموضوع احنا بنبه عليه عشان لو فى حد مستواه المعيشى قليل جدا يبقى عارف هوا داخل على ايه وميتفجأش لكن لو فى المستوى العادى زى كل الناس الموضوع بيعدى
قديم 22-07-2013, 11:05 PM
The different The different غير متواجد حالياً
عضو جديد

The different is on a distinguished road

اها شكرا جدا لحضرتك انا كنت قلقانة اوى من موضوع البيشنت ده وكمان كل ما اكلم حد يقولى الكلية مصاريفها كتير بس مش بيوضح انا كده فهمت شكرا جدا بجد وانا فرحت جدا ان حضرتك فاسنان اسكندرية دا انا هستغل حضرتك اكبر استغلال بس يا رب حضرتك متزهقش منى عشان انا بحب اسال كتير
قديم 22-07-2013, 11:13 PM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

مشكله البيشنت دى يبدو انها مش في علوم بس :]

ربنا معاكو
قديم 23-07-2013, 02:05 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The different مشاهدة المشاركة
اها شكرا جدا لحضرتك انا كنت قلقانة اوى من موضوع البيشنت ده وكمان كل ما اكلم حد يقولى الكلية مصاريفها كتير بس مش بيوضح انا كده فهمت شكرا جدا بجد وانا فرحت جدا ان حضرتك فاسنان اسكندرية دا انا هستغل حضرتك اكبر استغلال بس يا رب حضرتك متزهقش منى عشان انا بحب اسال كتير

طب كويس اى حاجة من صغيرة لكبيرة انا تحت امر حضرتك فى اى وقت وانا مبزهقش والله من الاسئلة دنا بحب الاسئلة جدا وبقالى تلات سنين بدخل على المنتدى بجاوب على الاسئلة ايام التنسيق وبعدها احساسا منى بالمسئولية اللى المفروض كلنا كطلبة جامعه نعملها تجاه طلبة الثانوية الغلبانيين اللى انا كنت واحد منهم وبيبقوا محتارين يدخلوا ايه ويتصرفوا ازاى .
قديم 23-07-2013, 12:10 PM
الصورة الرمزية *moon*
FaCuLtY Of DeNtIsTrY

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة

اولا مبروك لحضرتك ولو انها جت متأخرة
لو حضرتك فى اسنان اسكندرية يعنى فى اعدادى فدى ارخم سنة فى اسنان وان شاء الله اللى جاى احلى بكتيير

بالنسبة للامتياز فهو سنة كاملة بتتقضى تلات شهور فى مستشفى الكلية بعد كدا الباقى بيبقى فى اى مستشفى حكومى

بالنسبة لتقل الايد فى الشغل فكلنا كنا فى الاول مش حلوين فى الشغل وقعدنا ترم كامل فى التدريب على المودل فى سنة تانية نبوظ فى سنان ونرميها ونجيب سنان ونبوظها تانى لغاية اما بقينا الحمد لله ايدينا كويسة ومؤهلين اننا ندخل العيادات

انا مع حضرتك فى اى مساعده وخصوصا لو اسنان الاسكندرية
الله يبارك ف حضرتك
انا مش ف اسكندرية ..معندناش اعدادى الحمد لله
يعنى امتياز سنة كاملة ربنا يسهل بقى
طيب لو فيها رخامة بقى ممكن حضرتك تقولى ايه المواد اللى هدرسها بعد اولى
وتقولى نبذة بسيطة عن كل مادة بتتكلم عن ايه ومدى صعوبتها وكده يعنى
لو الموضوع هيبقى متعب لحضرتك بأمانة يبقى بلاش
وربنا يجزيك خير يادكتور

قديم 24-07-2013, 09:37 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *moon* مشاهدة المشاركة
الله يبارك ف حضرتك
انا مش ف اسكندرية ..معندناش اعدادى الحمد لله
يعنى امتياز سنة كاملة ربنا يسهل بقى
طيب لو فيها رخامة بقى ممكن حضرتك تقولى ايه المواد اللى هدرسها بعد اولى
وتقولى نبذة بسيطة عن كل مادة بتتكلم عن ايه ومدى صعوبتها وكده يعنى
لو الموضوع هيبقى متعب لحضرتك بأمانة يبقى بلاش
وربنا يجزيك خير يادكتور

لا انا تحت امر حضرتك طبعا ... انا باذن الله هعملكم موضوع عن كل مواد اسنان وتفاصيلها فى القسم الخاص بطب اسنان
قديم 25-07-2013, 12:25 AM
الصورة الرمزية EyadOsa
EyadOsa EyadOsa غير متواجد حالياً
عضو نشيط

EyadOsa is on a distinguished road

موضوع أكثر من رائع يا دكتور وأجاب على العديد من تساؤلاتي وجزاك الله خير
قديم 25-07-2013, 11:30 AM
الصورة الرمزية *moon*
FaCuLtY Of DeNtIsTrY

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoash مشاهدة المشاركة

لا انا تحت امر حضرتك طبعا ... انا باذن الله هعملكم موضوع عن كل مواد اسنان وتفاصيلها فى القسم الخاص بطب اسنان
الف شكر يا دكتور
تعبينك معانا

العلامات المرجعية