اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > القسم العلمى و الصحى

قديم 07-07-2008, 02:59 PM
د محمد السيد صالح د محمد السيد صالح غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

د محمد السيد صالح is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د محمد السيد صالح مشاهدة المشاركة
طبعا سنه لبنيه ديه وانتى عندك 14 سنه لازم تتخلع وعيطلع سنه تحتيها ما تخافيش من النقطه دى لان في سنه موجوده تحتيها دائمه فهى طالعه طالعه لو ما شلتيش السنه عتطلع مش فى مكانهاوممكن تعمل لكى
مشاكل بعدين وتحرك الاسنان اللى حوليها من مكانها او تطلع وراها او قدامها انصح بالذهاب للدكتور للتاكدمن انها لبنيه وللا لا وهو عيتصرف لان اسنه الدئمه موجوده ما فيهاش كلام دى
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ZAHIMR مشاهدة المشاركة
انا عندى سنة لبنية يادكتور

وغير كدة اناعندى 14 سنة

خايفة لو شلتوا مايطلعليش تانى

وبعدين انا مش بش البن

ياااريت تقولى اعمل اية؟؟؟

وشكرا جدا لموضوعك الجميل

تكملة الرد

كل واحد مولود بيبقى معاه حاجتين سنه لبينيه وسنه داثمه دى ما فيها مشاكل

اللبنيه بتطلع الاول تمام

وبعدين تتخلع وتطلع الدائمه

ازاى اللبنيه بتتخلع ان السنه اللبنيه وهيه بتطلع بتدفعها

وكده هى بتقع

لو السنه اللى عندك ديه جامده يبقى الداثمه لسه ماطلعتش ومممكن ما تطلعش ده لو السنه جامده وماسكه نفسها كويس

اما لو عكس كده يبقى خلاص عتقع وعتطله التانيه بس مش فى مكانها

ازاى نعرف العمليه دى باشاعه صغيره على السنه وتعرض على دكتور اسنان وهو يقولك بالظبط اما دى ممكن تعمل مشاكل بعدين
قديم 07-07-2008, 03:47 PM
الصورة الرمزية الاسطورة
الاسطورة الاسطورة غير متواجد حالياً
مشرف إدارى سايق

الاسطورة is an unknown quantity at this point

شكرآ يا دكتور جزاك الله كل خير
قديم 23-07-2008, 07:49 PM
امل الحياه امل الحياه غير متواجد حالياً
عضو جديد

امل الحياه is on a distinguished road

السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور عندى سؤال
انا عندى مشكله كبيره اوى فى سنانى هى متلخبطه على الاخر ومنظر سنانى وحش جدا وده بيسببلى مشاكل نفسيه كتيره
كتير اوى بروح لدكاتره علشان اعمل تقويم لسنانى كتير يقولى لا لسه مش دلوقتى تعمليه لما تكبرى شويه وبردوا ناس تقولى لا لازم تعمليه وانتى صغيره احسن مع العلم انى عندى 17 سنه
وبجد مش عارفه اعمل ايه وياريت الاقى الحل عند حضرتك
وحتى لو عملت تقويم هتكون سنانى كويسه ولا ممكن تتظبط شويه وبس وياريت حضرتك تنصحنى لاى دكتور او مستشفى تكون فى المنصوره اروح اعمل فيها التقويم يعنى يكون فيها اهتمام ورعايه اكتر
وشكرا لحضرتك جدا
قديم 26-07-2008, 02:58 PM
عضو مجتهد

افتراضي رد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل الحياه مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور عندى سؤال
انا عندى مشكله كبيره اوى فى سنانى هى متلخبطه على الاخر ومنظر سنانى وحش جدا وده بيسببلى مشاكل نفسيه كتيره
كتير اوى بروح لدكاتره علشان اعمل تقويم لسنانى كتير يقولى لا لسه مش دلوقتى تعمليه لما تكبرى شويه وبردوا ناس تقولى لا لازم تعمليه وانتى صغيره احسن مع العلم انى عندى 17 سنه
وبجد مش عارفه اعمل ايه وياريت الاقى الحل عند حضرتك
وحتى لو عملت تقويم هتكون سنانى كويسه ولا ممكن تتظبط شويه وبس وياريت حضرتك تنصحنى لاى دكتور او مستشفى تكون فى المنصوره اروح اعمل فيها التقويم يعنى يكون فيها اهتمام ورعايه اكتر
وشكرا لحضرتك جدا

بالنسبه للتقويم هو ان شاء الله عيخلى اسنانك كويسه وما فيش مشكله انك تعملى التقويم فى السن ده وبالذات لو انتى سنانك متلخبطه وهو ممكن يتعمل فى اى سن بس 17 سنه سن كويس

اما بالنسبه للمكان انا شخصيا افضل عمله فى الجامعه فى كليه طب الاسنان لانه مكلف شويه والجامعه كويسه وشغلها نظيف وغير كده مش اى حد بيشتغله دول معيدين او اساتذه هم اللى بشتغلوه وان شاء الله يا امل لا مشكله كبيره اوى ولا حاجه
قديم 03-08-2008, 04:41 AM
محمد محيسن محمد محيسن غير متواجد حالياً
عضو جديد

محمد محيسن is on a distinguished road

hانا عندي سناني كلها مش متناسقة ومش عارف اكل غير على درس واحد بس
مبمعني السنان اللي في الفك اللي فوق مش ملامسة للسنان اللي ع الفك اللي تحت وانا مش عارف اكل كويس
فهل يلزمني تقويم ضروري ولا اية
ارجو الرد سريعا
قديم 03-08-2008, 06:29 AM
beauty2 beauty2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

beauty2 is on a distinguished road

انا عندي 16 سنة و عندي سنة بس طلعت وراها سنة تانية وانا مش عارفة اعمل ايه ؟ ينفع يعني اني اخلع السنة اللي طلعت جديد و اخلي السنة القديمة ولا اعمل ايه؟
قديم 05-08-2008, 01:27 AM
الصورة الرمزية فتاة الإسلام
فتاة الإسلام فتاة الإسلام غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

فتاة الإسلام is on a distinguished road

hالسلام عليكم جزاك اللهخيرا على هذا الموضوع كان عندي شوية استفسارات
أول حاجة أنا سناني صفرة شوية وبصراحة أنا مش مداومة قوي على غسيلها وبفوت أيام كتير بس أحيانا بداوم قوي وبعمل حاجات طبيعية للتبييض زي خلط العسل مع المعجون ونقطة لمونة (الكلام ده صح؟؟؟)المهم بتوصل لدرجة معينة من البياض وبتقف ايه الحل؟؟
واستفساري التاني أنا كنت خلعت ضرس وعايزة أركب بداله وسمعت انه في نوعين من التركيب فيه ثابت وفيه متحرك يعني كل شويه يتشال ويتنظف (شغلانة يعني )أنه أحسن
قديم 05-08-2008, 01:29 AM
عضو مجتهد

السلام عليكم جزاك الله خيرا على هذا الموضوع كان عندي شوية استفسارات
أول حاجة أنا سناني صفرة شوية وبصراحة أنا مش مداومة قوي على غسيلها وبفوت أيام كتير بس أحيانا بداوم قوي وبعمل حاجات طبيعية للتبييض زي خلط العسل مع المعجون ونقطة لمونة (الكلام ده صح؟؟؟)المهم بتوصل لدرجة معينة من البياض وبتقف ايه الحل؟؟
واستفساري التاني أنا كنت خلعت ضرس وعايزة أركب بداله وسمعت انه في نوعين من التركيب فيه ثابت وفيه متحرك يعني كل شويه يتشال ويتنظف (شغلانة يعني )أنه أحسن
قديم 05-08-2008, 01:30 AM
عضو مجتهد

واستفساري التاني أنا كنت خلعت ضرس وعايزة أركب بداله وسمعت انه في نوعين من التركيب فيه ثابت وفيه متحرك يعني كل شويه يتشال ويتنظف (شغلانة يعني )أنه أحسن ؟؟؟؟
قديم 07-08-2008, 09:16 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محيسن مشاهدة المشاركة
hانا عندي سناني كلها مش متناسقة ومش عارف اكل غير على درس واحد بس
مبمعني السنان اللي في الفك اللي فوق مش ملامسة للسنان اللي ع الفك اللي تحت وانا مش عارف اكل كويس
فهل يلزمني تقويم ضروري ولا اية
ارجو الرد سريعا
هو لو مش مريحك لازم تقويم وبعدين هل اللاسنان ما بتلمسش بعضها خالص لازم تروحى لدكتور ضرورى لانها لازم تنشاف ازاى ما بتلمسش بعضها لازم دكتور يشوفك لو مش لامساها لانها قصيره ممكن تتعلى ام لو قدام ووراء لازم تقويم
قديم 07-08-2008, 09:22 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة beauty2 مشاهدة المشاركة
انا عندي 16 سنة و عندي سنة بس طلعت وراها سنة تانية وانا مش عارفة اعمل ايه ؟ ينفع يعني اني اخلع السنة اللي طلعت جديد و اخلي السنة القديمة ولا اعمل ايه؟

اولا فى نوعين من الاسنان دائمه ولبنيه احنا دلوقتى مش عارفين ايه نوع السنه اللى عندك من زمان دى وطبعا صعب شويه ان سنه لبنيه تطلع عند 16 سنه فاكيد اللى طالعه دائمه علشان كده لازم تزورى دكتور اسنان يشوف نوع السنه وهو عيتصرف معاها وممكن تكون هى لسه طالعه وده برده ممكن يحصل فى حالات نادره
قديم 07-08-2008, 09:28 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فتاة الإسلام مشاهدة المشاركة
بص لو ادرجه اللى وصلها البياض مش عجباك ممكن تستعمل سواك وتواظب عليه او فرشه ومعجون شرط اللمواظبه عليهم لو مافيش نتيجه وان شاء اله يكون فى نتيجه يبقى ما فيش غير حل واحد فقط وهو دكتور الاسنان هو عنده ادوات معينه عتنظفها لك كوبيس خالص وتعجبك ان شاء الله

انت قلت شغلانه يعنى يعنى انت جاوبت على نفسك ههههههههههه
طبعا الثابت احسن
قديم 09-08-2008, 09:46 PM
الصورة الرمزية زهرة الياسمين
زهرة الياسمين زهرة الياسمين غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه (كلية أصول الدين جامعة الأزهر)

زهرة الياسمين is on a distinguished road

السلام عليكم جزاك الله خير يا دكتور على هذه الفكره
كنت عاوزه اعرض عليك حالة والدى هوه عنده سنه فى الامام اتخلعت وهوه عنده 45 سنه بس بعد ثلاث سنوات طلعت سنه تانيه تقريبا حجمها ثلث الاولى بس للاسف مش مظبوطه يعنى طالعه معوجه هل الافضل انه يخلعها ويركب سنه صناعيه خاصه انها فى الامام وشكلها مش حلو خالص او ايه الحل ؟؟ وهل من الطبيعى انه السنان تطلع تانى فى السن ده ؟؟ وجزاك الله خير
قديم 10-08-2008, 02:20 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهرة الياسمين مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جزاك الله خير يا دكتور على هذه الفكره
كنت عاوزه اعرض عليك حالة والدى هوه عنده سنه فى الامام اتخلعت وهوه عنده 45 سنه بس بعد ثلاث سنوات طلعت سنه تانيه تقريبا حجمها ثلث الاولى بس للاسف مش مظبوطه يعنى طالعه معوجه هل الافضل انه يخلعها ويركب سنه صناعيه خاصه انها فى الامام وشكلها مش حلو خالص او ايه الحل ؟؟ وهل من الطبيعى انه السنان تطلع تانى فى السن ده ؟؟ وجزاك الله خير

ارد عليكى يازهره فى السؤالين وهم مهمين جدا

الاول الحل ايه فى حاله والدك لو السنه اللى طلعت دهى ممكن يتعمل عليها تلبيسه يكون افضل لان اخر حاجه يفكر فيها الكتور هى خلع السنه لان سنه ربنا عز وجل ماتتعوضش مهما ما كانت حالتها ممكن يتعمل عليها تليبسه ودى سهل هى بتتعمل بالاداه اللى عند دكتور اللى الناس بتقول عليها شنيور هههههههه
بسهوله وعليا تلبيسه وبيكون طبيعى خالص لو كانت قصيره ممكن تتعالج ب تلبيسه او لو داخله جوه شويه ممكن يتعمل حاجه احنا بنسموها veneer ودى طريقه كويسه خالص ارجو المحافطه على الاسنان الطبيعيه لان مهما حصل صعب الحصول على سنه صناعيه تماثل طبعا سنه الله عزوجل.

اما بالنسبه للسنه اللى طلعت عند 45 او 48 سنه

او ممكن تطلع فى اى وقت بعد ذلك عند 60

المهم ازاى ناس يامه تقول ان الناس الكبار بتسنن تانى هل هذا صحيح لا طبعا مستحيل
امال ايه السنان الىى بتطلع دى عند سن كبير

الانسان فى نوعين من الاسنان
1 . داثمه 2. لبنيه

اللبنيه الى 6 سنين وبعدين يبدا الخلع ويصبح فى الفم اسنان مختطلته يعنى داثمه ولبنيه معا الى 12 سنه

بعد 12 سنه الاسنان اللبنيه بتكون اتخلعت وتطلع الداثمه لو ان سبت الاسنان البنيه برده عتتخلع لان الداثمه بالعادى بتاكل فى الاسنان اللبنيه الى ان تقع

الى 18 سنه الاسنان اللبنيه بتكون طلعت كلها الا درس العقل عند 25 سنه يكون طلع ده العادى الطبيعى يعنى بس اخرنا 25 سنه تمام ممكن قبل كده بشويه وممكن بعد كده برده بشويه فاذا اتخلعت اى سنه داثمه مستحيل ان تطلع سنه اخرى

امل ايه اللى بيحصل ده

1. فى حاجه هى المسثوله عن السنه اللبنيه ان هى تطلعه وبرده فى حاجه مسثوله عن السنه الداثمه وهى اللى بتطلعها

2. ممكن الحاجه دى تنقسم يعنى نصفها يطلع سنه ونصفها التانى لسه موجود زى ما هوه
الكلام ده فى السنه اللبنيه او الداثمه

3.يجى الواحد يخلع الداثمه تطلع سنه وهو يكون حاطط فى باله ان كده خلاص ويقول انه سنن تانى لا طبعا دى نصف الحاجه طلع سنه والتانى طلع التانيه دلوقتى بعد فتره بس التانيه تقريبا ما بتكون مظبوطه

ودى عمرها ما تصدف فى الفم كله دى فى سنه 2او 3 بس مش فى الفم كله

ارجو الا اكون اطلت عليكم
شكرا
قديم 11-08-2008, 03:52 AM
The Unending Boy The Unending Boy غير متواجد حالياً
عضو جديد

The Unending Boy is on a distinguished road

gلو سمحت يا دكتور تامر .. لو فى ثقوب فى الاسنان دة ممكن يكون من ابه..؟
ددة بالاضافة لصفار هذة الاسنان..
وشكرا..

العلامات المرجعية