اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

مشاهدة نتائج الإستطلاع: لماذا كلية الطب ؟ Why Faculty of Medicine
علشان يبقى اسمي الدكتور فلان 32 9.04%
اكسب فلوس من المرضى (في العيادة) 12 3.39%
خسارة اجيب مجموع طب واسيبها 44 12.43%
عندي ميول طبية وكنت بحب الاحياء في ثانوي 161 45.48%
علشان بتعين اول ما تخرج ( التكليف هيتلغى كمان كام سنة) 11 3.11%
أخر .................. 94 26.55%
المصوتون: 354. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 31-07-2009, 01:32 AM
الصورة الرمزية 7med@
7med@ 7med@ غير متواجد حالياً
طالب جامعي (طب المنصورة)

7med@ is on a distinguished road
Icon5 سؤال لطلبة الطب البشري (شامل لطلبة اولى وما بعدها)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي سؤال محيرني ومش عارف اجابة عنه وممكن تكونوا انتم يا طلبة الطب نفسكم مش عارفين الاجابة

السؤال هو ليه عايز كلية الطب او ليه دخلت كلية الطب ؟

الاجابات في التصويت

طبعا مش هحط الاجابة المعتادة علشان اعالج المرضى لأن ده مش االسبب الاساسي للاغلبية واغلبنا بيخفى السبب

الاساسي ورا السبب ده

ياريت اللي يصوت يقول اجابته ليه

قديم 31-07-2009, 05:21 AM
dr\newton dr\newton غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr\newton is on a distinguished road

بسم اللخ والصلاة والسلام على رسول الله وبعد

اولا انا اخوكم فى الله احمد نهائى طب القاهره وكنت اول المنطقه فى الثانويه
انا هكلمكم بصراحه رغم اعتراض الكثيرين لانى انا نفسى عشت هذه التجربه

اكثر من 90 فى الميه من طلبة كلية الطب داخلين استخسار مجموع او علشان يتقال عليه دكتور وده راجع لاسباب اهمها عقده لدى الشعب المصرى انه هناك كليات قمه وكليات قاع وكل راجل وست فى مصر نفسهم ابنهم يطالع دكتور علشان يمنظر ويقول انا ابو الدكتور مايهموش بقى ابنه ده ممكن تكون ميوله وابداعاته مخالفه تماما لكارير الطب مش مهم المهم المنظره والفشخره وعلشان كده بنتخلف اكثر واكثر لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه واكرر بيحبه هتشوفوا مصر دى هتكون عامله ازاى لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه هيبدع فيه ولو قابلته صعوبات هيصبر ويتحمل ويكفيه انه بيحب المجال وانا خير مثال انا كنت كويس جدا فى الاحياء وكنت كويس جدا فى الرياضه ولكن اختيارى السيىء الذى مازلت ادفع فى ثمنه حتى الان دخلنى الطب ووجدت عدم تاقلم غير طبيعى وكانى والكليه قضيبى قطار متلازمين ولكن مع استحاله تقاربهما فنصيحه لكل واحد حفظله كلمتين وفاكر ان الثانويه العامه مقياس وحفظه للاحياء مقياس والله الذى لا اله غيره الموضوع فى الكليه غير ما انتم متصورين الكليه قصة تانيه وحشو وصم غير طبيعى لدرجه والله يا اخوه انا كانت بتيجى عليا ايام كنت علشان دماغى ماتصديش اجيب كتب ومراجع فى الرياضه (المجال الذى احبه) علشان احل كام مساله افك بيهم العبط والصم والخبل اللى فى الكتب صدقونى وساعتها لا قدر الله لو فشلت المصيبه هتبقى مصيبتين اول مصيبه انك فشلت تانى مصيبه انك بتكره المجال او مش متلائم معاه وبالتالى خسرت الجلد والسئط يعنى لو فى مجال بتحبه وسئطت ممكن حبك للمجال يعوضك الفشل انما تخيل فشل مع كره حاله كرب صدقونى

وعموما نصيحه اللى بينفع فى كليه الطب عموما خريجى الاى جى لان عندهم قدره ماشاء على الفهم والتحليل ماشاء الله مش الحفظ والصم بتاع المدارس الحكومى ولو كان والدك دكتور او دكتوره صصدقونى مافيش احسن ليهم من كليه الطب اللى الطالب الغلبان هياخده فى شهر ابن الدكتور هيشربوا بمعلقه دهب فى اسبوع وبتبقى ولاد الدكاتره فى سنه تانيه او تالته وبيعملوا عمليات المصران وغيرها اخيرا نصيحه لوجه الله خشوا اللى انتم كويسين وهتبدعوا اوعى تسمعوا كلام اهليكم كونوا الشخص المناسب فى المكان المناسب ولا تكونوا انمعه ان قامت قمتم وان قعدت قعدتم والسلام عليكم
قديم 31-07-2009, 05:46 AM
الصورة الرمزية 7med@
طالب جامعي (طب المنصورة)

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr\newton مشاهدة المشاركة
بسم اللخ والصلاة والسلام على رسول الله وبعد

اكثر من 90 فى الميه من طلبة كلية الطب داخلين استخسار مجموع او علشان يتقال عليه دكتور وده راجع لاسباب اهمها عقده لدى الشعب المصرى انه هناك كليات قمه وكليات قاع وكل راجل وست فى مصر نفسهم ابنهم يطالع دكتور علشان يمنظر ويقول انا ابو الدكتور مايهموش بقى ابنه ده ممكن تكون ميوله وابداعاته مخالفه تماما لكارير الطب مش مهم المهم المنظره والفشخره وعلشان كده بنتخلف اكثر واكثر لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه واكرر بيحبه هتشوفوا مصر دى هتكون عامله ازاى لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه هيبدع فيه ولو قابلته صعوبات هيصبر ويتحمل ويكفيه انه بيحب المجال وانا خير مثال انا كنت كويس جدا فى الاحياء وكنت كويس جدا فى الرياضه ولكن اختيارى السيىء الذى مازلت ادفع فى ثمنه حتى الان دخلنى الطب ووجدت عدم تاقلم غير طبيعى وكانى والكليه قضيبى قطار متلازمين ولكن مع استحاله تقاربهما فنصيحه لكل واحد حفظله كلمتين وفاكر ان الثانويه العامه مقياس وحفظه للاحياء مقياس والله الذى لا اله غيره الموضوع فى الكليه غير ما انتم متصورين الكليه قصة تانيه وحشو وصم غير طبيعى لدرجه والله يا اخوه انا كانت بتيجى عليا ايام كنت علشان دماغى ماتصديش اجيب كتب ومراجع فى الرياضه (المجال الذى احبه) علشان احل كام مساله افك بيهم العبط والصم والخبل اللى فى الكتب صدقونى وساعتها لا قدر الله لو فشلت المصيبه هتبقى مصيبتين اول مصيبه انك فشلت تانى مصيبه انك بتكره المجال او مش متلائم معاه وبالتالى خسرت الجلد والسئط يعنى لو فى مجال بتحبه وسئطت ممكن حبك للمجال يعوضك الفشل انما تخيل فشل مع كره حاله كرب صدقونى

وعموما نصيحه اللى بينفع فى كليه الطب عموما خريجى الاى جى لان عندهم قدره ماشاء على الفهم والتحليل ماشاء الله مش الحفظ والصم بتاع المدارس الحكومى ولو كان والدك دكتور او دكتوره صصدقونى مافيش احسن ليهم من كليه الطب اللى الطالب الغلبان هياخده فى شهر ابن الدكتور هيشربوا بمعلقه دهب فى اسبوع وبتبقى ولاد الدكاتره فى سنه تانيه او تالته وبيعملوا عمليات المصران وغيرها اخيرا نصيحه لوجه الله خشوا اللى انتم كويسين وهتبدعوا اوعى تسمعوا كلام اهليكم كونوا الشخص المناسب فى المكان المناسب ولا تكونوا انمعه ان قامت قمتم وان قعدت قعدتم والسلام عليكم
طيب ايه رأيك في واحد بيموت في الرياضيات ووالده دكتور ؟؟؟
قديم 31-07-2009, 05:30 PM
الصورة الرمزية 7med@
طالب جامعي (طب المنصورة)

يا جماعة لوسمحتم اختاروا بصراحة لأن انا متوقعش ان 72% من طلبة الطب عندهم ميول طبية او حتى نسبة

قريبة منها لأن لو كانت النسبة دي صح تبقى مصر بلد الاطباء

واللي مش لاقي اجابته يختار اخر ويقول ايه اجابته

واللي اختار اجابة ياريت يكتب وجهة نظره ونناقشه فيها
قديم 31-07-2009, 06:29 PM
الصورة الرمزية mohamed marey mabrouk
mohamed marey mabrouk mohamed marey mabrouk غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

mohamed marey mabrouk is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم
معك محمد مرعي ثانية طب ان هناك اسباب كثيرة
1-انت لو رحت وشفت حد من المقربين لك مكان اللي مرضان علي السرير اىة هيكون شعورك!!!!!!!!!!!
2-لو لك اخ او قريب يشكو من مرض عجز عنة الطب اية شعورك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3-لو انت كثير الذنوب ومن منا ليس كثير الذنوب وخرج من عندك عيان بيدعيلك من قلبة اية شعورك!!!!!!!!!!
انا لو قعدت اقول لك لماذا لمل خلصنا حتي الصباح
ولكن خذها نصيحة اتق الله واجعل نيتك خيرة
************************************************** ************************************************** *
هناك من دخل الطب ليقال طبيب ولكن اراهنك انة بيفشل في النهاية واذا نظرت تقديراتة لا يعدى جيد او جيد جدا
************************************************** ************************************************** *
اما مندخل من اجل المال انا هحكيلك الحال:
1-دكتور الباطنة عندنا بيعطي الدرس بحوالي 8000جنية في السنة لو قانا ان نصف الدفعة بىاخذ معاة شوف يطلعلة كام في السنة
اللهم لا حسد ولكن اذا كنت طبيبا حقا ستعلم عندها لماذا دخلت طب
قديم 31-07-2009, 10:52 PM
الصورة الرمزية ولاء حسنى
ولاء حسنى ولاء حسنى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ولاء حسنى is on a distinguished road

السلام عليكم انا إن شاء الله داخلة أولى وانا متفقة مع محمد مرعى وبجد فى ناس كتير بتفكر كده بس احنا مش بنقابلبهم وكمان احنا ليه عاملين كل الهوجة دى يعنى عمرنا ما قلنا لحد ليه دخلت تجارة ولا هندسة يا جماعة الكلية دى زيها زى غيرها والكل ممكن ينجح فيهامش مقتصرة على اولاد الدكاترة لان معظم الدكاترة الكويسين مكنش ابوهم دكتور وبخصوص الستطلاع عادى جدا اما افكر فى الماديات لانها طبيعية اه يعنى لما احلم بعيادة او اكون مشهور ما المهندس بيحلم بالشغل والمهية الكبيرة ولا الطبيب محروم طالما بيؤدى دوره المهنى وبيراعى ربنا اصل مينفعش يبقى دكتور ومش لاقى ياكل اما حكاية التكليف هيتلغى وممكن متلاقيش شغل فالارزاق بايد ربنا ما التجارة بيخرج منها الوفات وممكن ميلاقوش شغل ومع ذلك بيدخلها كتير وفى ناس بتلاقى شغل وبالنسبة ليا انا مكنش عندى ميول طبية نهائى ومن صغرى بحب الرياضة لحد تانية ثانوى مع انى كنت بذاكرها كتير الا انى لقتنى مش ماشية فيها ودخلت احياء وبردوا مكنتش بحبها وخصوصا النبات بس كنت ماشية فيها عادىوحكاية انى افتح العيادة واكسب فلوش والناس تقولى يا دكتورة فاكيد بحلم زى اى حد بس دا لسه بدرى ربنا يدينا العمر ونكمل وبعد كده ابقى افكر فيها بس انا نفسى ادخل الكلية علشان اخش قسم اورام او امراض الكبد لالن الناس بتعانى بجد منها ولما بتلاقى حد عيان بجد بيبقى شعور فظيع وعلى حكاية السنين فانا مش ورايا حاجة وكفاية ان انا كل سنة دراسة ومخلصة النية لله باخد ثواب
قديم 01-08-2009, 08:06 PM
الصورة الرمزية %medo%
%medo% %medo% غير متواجد حالياً
عضو خبير

%medo% is on a distinguished road
Icon114

بسم الله الرحمن الرحيم
اولا : انا فى تانية طب القاهرة
ردى هيكون باللون الازرق

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي سؤال محيرني ومش عارف اجابة عنه وممكن تكونوا انتم يا طلبة الطب نفسكم مش عارفين الاجابة

السؤال هو ليه عايز كلية الطب او ليه دخلت كلية الطب ؟

اظن ان عدد كبير من الطلبة عارفين ليه دخلوا الكلية على الاقل عن نفسى
واظن ان اجابة د/ محمد مرعى كافية وممكن يكون فية اكتر من سبب وكل واحد لية سببه وهدفه

الاجابات في التصويت

طبعا مش هحط الاجابة المعتادة علشان اعالج المرضى لأن ده مش االسبب الاساسي للاغلبية واغلبنا بيخفى السبب

الاساسي ورا السبب ده
صدقنى كفاية الثواب ورا العمل دا هو فى حاجة اكبر من دعا المرض ليك!!!!!!!

ياريت اللي يصوت يقول اجابته ليه

اقتباس:

اكثر من 90 فى الميه من طلبة كلية الطب داخلين استخسار مجموع او علشان يتقال عليه دكتور
معلش يا دكتور انا معظم اللى اتعملت معاهم مش كدا خالص كل واحد ليه هدفة وبيشتغل ليه

وده راجع لاسباب اهمها عقده لدى الشعب المصرى انه هناك كليات قمه وكليات قاع وكل راجل وست فى مصر نفسهم ابنهم يطالع دكتور علشان يمنظر ويقول انا ابو الدكتور مايهموش بقى ابنه ده ممكن تكون ميوله وابداعاته مخالفه تماما لكارير الطب مش مهم المهم المنظره والفشخره وعلشان كده بنتخلف اكثر واكثر لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه واكرر بيحبه هتشوفوا مصر دى هتكون عامله ازاى لو كل واحد فينا دخل المجال اللى بيحبه هيبدع فيه ولو قابلته صعوبات هيصبر ويتحمل ويكفيه انه بيحب المجال وانا خير مثال انا كنت كويس جدا فى الاحياء وكنت كويس جدا فى الرياضه ولكن اختيارى السيىء الذى مازلت ادفع فى ثمنه حتى الان دخلنى الطب ووجدت عدم تاقلم غير طبيعى وكانى والكليه قضيبى قطار متلازمين ولكن مع استحاله تقاربهما فنصيحه لكل واحد حفظله كلمتين وفاكر ان الثانويه العامه مقياس وحفظه للاحياء مقياس والله الذى لا اله غيره الموضوع فى الكليه غير ما انتم متصورين الكليه قصة تانيه وحشو وصم غير طبيعى لدرجه والله يا اخوه انا كانت بتيجى عليا ايام كنت علشان دماغى ماتصديش اجيب كتب ومراجع فى الرياضه (المجال الذى احبه) علشان احل كام مساله افك بيهم العبط والصم والخبل اللى فى الكتب صدقونى وساعتها لا قدر الله لو فشلت المصيبه هتبقى مصيبتين اول مصيبه انك فشلت تانى مصيبه انك بتكره المجال او مش متلائم معاه وبالتالى خسرت الجلد والسئط يعنى لو فى مجال بتحبه وسئطت ممكن حبك للمجال يعوضك الفشل انما تخيل فشل مع كره حاله كرب صدقونى
مفيش شك ان فى نسبة من الطلبة اللى عندنا كدا بس صدقنى مش كتير ومش بدرجة حضرتك , ويا دكتور احمد انا مش فاهم انت ليه محولتش علطول من الكليه , الكلام اللى حضرتك بتقولة دا غريب اوى عمر ما كان الطب عندنا بيجيب صدا فى المخ والكتب اللى عندنا لو اتفهمت كويس هتبقى ممتعة جدا وهتبقى امتع لو لحضرتك هدف وغاية
تصر على تحقيقها وتتوكل على الله ,

وعموما نصيحه اللى بينفع فى كليه الطب عموما خريجى الاى جى لان عندهم قدره ماشاء على الفهم والتحليل
لا طبعا انا مش معاك فى الكلام دا طبعا ودليلى شوف اول 100 فى كل دفعة وورينى

ماشاء الله مش الحفظ والصم بتاع المدارس الحكومى
متفق معاك
ولو كان والدك دكتور او دكتوره صصدقونى مافيش احسن ليهم من كليه الطب اللى الطالب الغلبان هياخده فى شهر ابن الدكتور هيشربوا بمعلقه دهب فى اسبوع وبتبقى ولاد الدكاتره فى سنه تانيه او تالته وبيعملوا عمليات المصران وغيرها
مش قوى يعنى كدا ومش للدرجة دى معايا زميلى اولاد دكاترة ومش زى مانت قايل

اخيرا نصيحه لوجه الله خشوا اللى انتم كويسين وهتبدعوا اوعى تسمعوا كلام اهليكم كونوا الشخص المناسب فى المكان المناسب ولا تكونوا انمعه ان قامت قمتم وان قعدت قعدتم والسلام عليكم
متفق معاك 100%

على العموم لكل انسان ميول وتصورات واهداف تختلف من شخص لاخر
نصيحتى لكل من يريد الدخول لكلية الطب ان يكون عنده هدف لانه مش هيعرف يذاكر و يكمل الدراسة بسهولة
من غيره ويتوكل على الله كدا ويخش المعركة بقوة واالله المستعان

اقتباس:
يا جماعة لوسمحتم اختاروا بصراحة لأن انا متوقعش ان 72% من طلبة الطب عندهم ميول طبية او حتى نسبة

قريبة منها لأن لو كانت النسبة دي صح تبقى مصر بلد الاطباء
رديت على الكلام ده

واللي مش لاقي اجابته يختار اخر ويقول ايه اجابته

واللي اختار اجابة ياريت يكتب وجهة نظره ونناقشه فيها

اقتباس:
بسم الله الرحمن الرحيم
معك محمد مرعي ثانية طب ان هناك اسباب كثيرة
1-انت لو رحت وشفت حد من المقربين لك مكان اللي مرضان علي السرير اىة هيكون شعورك!!!!!!!!!!!
2-لو لك اخ او قريب يشكو من مرض عجز عنة الطب اية شعورك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3-لو انت كثير الذنوب ومن منا ليس كثير الذنوب وخرج من عندك عيان بيدعيلك من قلبة اية شعورك!!!!!!!!!!
انا لو قعدت اقول لك لماذا لمل خلصنا حتي الصباح
ولكن خذها نصيحة اتق الله واجعل نيتك خيرة

بجد يا محمد كلامك مقنع وانا متفق معاك
هناك من دخل الطب ليقال طبيب ولكن اراهنك انة بيفشل في النهاية واذا نظرت تقديراتة لا يعدى جيد او جيد جدا
صحيح
اما مندخل من اجل المال انا هحكيلك الحال:
1-دكتور الباطنة عندنا بيعطي الدرس بحوالي 8000جنية في السنة لو قانا ان نصف الدفعة بىاخذ معاة شوف يطلعلة كام في السنة
اللهم لا حسد ولكن اذا كنت طبيبا حقا ستعلم عندها لماذا دخلت طب
100%
اقتباس:
السلام عليكم انا إن شاء الله داخلة أولى وانا متفقة مع محمد مرعى وبجد فى ناس كتير بتفكر كده بس احنا مش بنقابلبهم
على فكرة محمد مرعى من الناس اللى بقابلهم
وكمان احنا ليه عاملين كل الهوجة دى يعنى عمرنا ما قلنا لحد ليه دخلت تجارة ولا هندسة يا جماعة الكلية دى زيها زى غيرها والكل ممكن ينجح فيهامش مقتصرة على اولاد الدكاترة لان معظم الدكاترة الكويسين مكنش ابوهم دكتور وبخصوص الستطلاع عادى جدا اما افكر فى الماديات لانها طبيعية اه يعنى لما احلم بعيادة او اكون مشهور ما المهندس بيحلم بالشغل والمهية الكبيرة ولا الطبيب محروم طالما بيؤدى دوره المهنى وبيراعى ربنا اصل مينفعش يبقى دكتور ومش لاقى ياكل اما حكاية التكليف هيتلغى وممكن متلاقيش شغل فالارزاق بايد ربنا ما التجارة بيخرج منها الوفات وممكن ميلاقوش شغل ومع ذلك بيدخلها كتير وفى ناس بتلاقى شغل وبالنسبة ليا انا مكنش عندى ميول طبية نهائى ومن صغرى بحب الرياضة لحد تانية ثانوى مع انى كنت بذاكرها كتير الا انى لقتنى مش ماشية فيها ودخلت احياء وبردوا مكنتش بحبها وخصوصا النبات بس كنت ماشية فيها عادىوحكاية انى افتح العيادة واكسب فلوش والناس تقولى يا دكتورة فاكيد بحلم زى اى حد بس دا لسه بدرى ربنا يدينا العمر ونكمل وبعد كده ابقى افكر فيها بس انا نفسى ادخل الكلية علشان اخش قسم اورام او امراض الكبد لالن الناس بتعانى بجد منها ولما بتلاقى حد عيان بجد بيبقى شعور فظيع وعلى حكاية السنين فانا مش ورايا حاجة وكفاية ان انا كل سنة دراسة ومخلصة النية لله باخد ثواب
والله كفاية الثواب وان شاء الله ربنا هيدخلنا الجنة على التعب اللى بنتعبه عشان الناس
اما على حكاية الرزق دى فهى على ربنا ذى ما د ولاء ما قالت
وما زلت اصر على مسالة الهدف زى د ولاء ما قالت عن هدفها الكبد والاورام

واى استفسار انا موجود
والسلام عليكم

آخر تعديل بواسطة %medo% ، 01-08-2009 الساعة 08:18 PM
قديم 03-08-2009, 03:50 AM
الصورة الرمزية 7med@
طالب جامعي (طب المنصورة)

في ايه يا دكاترة هو انا غلطت فيكم ولا ايه

كل واحد داخل يا ميردش ، يا يرد وكأنه هيضربني وبالذات الدكتور ميدو والدكتورة ولاء (مستقبلا ان شاء الله)

براحة شوية يا جماعة ده نقاش مش اكتر يعني

بس مش ملاحظ يا دكتور ميدو انك عديت المشاركة رقم 3 من غير ما ترد عليها

ياريت اي حد يقوللي رأيه لأني مش عارف اعمل ايه

قديم 11-08-2009, 08:39 PM
الصورة الرمزية %medo%
عضو خبير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اقتباس:
في ايه يا دكاترة هو انا غلطت فيكم ولا ايه

كل واحد داخل يا ميردش ، يا يرد وكأنه هيضربني وبالذات الدكتور ميدو والدكتورة ولاء (مستقبلا ان شاء الله)

براحة شوية يا جماعة ده نقاش مش اكتر يعني

لا خالص كل اللى قلته دا كله كان مجرد نقاش
بس معلش اللى حضرتك كتبة عن كلية الطب كلام صعب قوى ما يتسكتش عليه
ع العموم الخلاف فى الراى لا يفسد فى الود قضية

بس مش ملاحظ يا دكتور ميدو انك عديت المشاركة رقم 3 من غير ما ترد عليها
بجد انا مختش بالى
هقولك هى اكيد بتتوقف على حالة الاب
اذا كان الاب متفهم ويقبل الحوار
فاكيد هيبقى سهل اقناعة
اما اذا كان غير كدا فالنتائج ممكن تقنعة ههههه
اكييييييييييييييد ربنا معاه وقدر محتوم

ياريت اي حد يقوللي رأيه لأني مش عارف اعمل ايه
الحوار والاقناع وبعدين الواحد فى السن دا بيبقى راجل ويتحمل مسئولية اختياراته
قديم 13-08-2009, 06:26 PM
mohammedmohsen mohammedmohsen غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

mohammedmohsen is on a distinguished road

الي بيموت في الرياضيات ويدخل طب علشان والده كدة
يبقى ضيع على نفسه الابداع في مجال كان ممكن يبدع فيه
والله اعلم والده ممكن يعمله ايه
قديم 14-08-2009, 12:16 AM
الصورة الرمزية %medo%
عضو خبير

اقتباس:
الي بيموت في الرياضيات ويدخل طب علشان والده كدة
يبقى ضيع على نفسه الابداع في مجال كان ممكن يبدع فيه
والله اعلم والده ممكن يعمله ايه
اتفق معاك 100%
قديم 19-08-2009, 12:55 AM
الصورة الرمزية 7med@
طالب جامعي (طب المنصورة)

بجد انا مختش بالى
هقولك هى اكيد بتتوقف على حالة الاب
اذا كان الاب متفهم ويقبل الحوار
فاكيد هيبقى سهل اقناعة
اما اذا كان غير كدا فالنتائج ممكن تقنعة ههههه
اكييييييييييييييد ربنا معاه وقدر محتوم

لأ مش لدرجة السقوط يعني
تعرف ان انا اللي نفسي ادخل الطب ووالدي الدكتور اللي مش عايز وبيقولي ادخل حاجة تانية
ويقولي الطب مشواره طويل ومتعب والكلام اللي انت اكيد عارفه ده
انا بحب الرياضةو برده بحب اوي العلوم كلها الاحياء والفيزيا والكيميا وكده يعني والطب فيها كل ده
انت متخيل اني كاره الطب .؟؟؟؟ بالعكس انا طول عمري نفسي في الطب بس اليومين دول محتار بس علشان بختار الرغبات وكده وكنت طالع الاول على المملكة في اولمبياد الرياضيات والحمد لله
وكده يعني

الحوار والاقناع وبعدين الواحد فى السن دا بيبقى راجل ويتحمل مسئولية اختياراته

عندك حق انا في الآخر اللي هاتحمل مسئولية اختياري وانا الحمد لله اخترت طب المنصورة ومستني النتيجة
قديم 20-08-2009, 05:56 PM
الصورة الرمزية Moky
Moky Moky غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Moky is on a distinguished road

مع احترامي لكل اللي ردوا
الاول انا داخلة اعدادي صيدلة ان شاء الله ودخلاها بمزاجي الحمد لله
مش عشان المجموع
اكيد في طلبة داخلين طب حبا في مهنة الطب
بس الاغلبية داخلين لاسباب تانية
لان واحنا في ثانوية عامة كان معظم زميلي بيقولوا انهم مش عايزين كلية معينة وان لما يبقى ييجي المجموع يبقى يحددوا هما حيدخلوا ايه وكانوا شايفين ان ده عين العقل عشان ميتعلقوش بكلية وبعدين ما يلحقوهاش فيزعلوا
ومعظم اصحابي اللي داخلين طب لاما داخلينها مستخسرين المجموع
لاما داخلينها منظرة انهم دخلوا اعلى كلية في التنسيق
حتى كنت لما اقول لحد منهم اني دخلت صيدلة يقعودوا يقولولي مدخلتيش طب ليه ؟ طب مثلا شايفة طب طويل فكري في طب اسنان طب هما مامتك وباباكي موافقين الزاي انك تدخلي صيدلة؟(ماما طبيبة وبابا استاذ في كلية طب)
الكل بيعملني اني عملت جريمة لما دخلت صيدلة
ليه واحدة صحبتي كانت قاعدة تقول انها عايزة طب اسنان طول السنة بتقول كده وقعدت تقول انها حتدخل طب اسنان وحتبقي تدرب في العيادة عند با باها ولما جابت مجموع طب دخلت طب
وليه واحدة تانية كانت عايزة صيدلة لكن لما جابت مجموع طب دخلت طب برضه استخسار المجموع يعني
وفي واحد قريبنا كان نفسه يدخل اعلام بس دخل طب عشان يثبت ان مجموعه يدخلوه اعلى كلية
وفي ناس داخلين طب عشان يبقوا مع اصحابهم في الكلية
وفي كتيييييييير غيرهم بيفكروا نفس التفكير
انا مش بقول ان كل اللي داخلين طب داخلين للاسباب دي بس بقول ان في ناس كتير داخلين عشان كده
اما بقى علي حتة الفهم اللي في طب فاللي اعرفهم في طب بيقولولي هوه محتاج فهم بس اغلبيته محتاجة حفظ وصم جامد ان مدخلتش طب فالله اعلم اذا كان كلامهم صح وله غلط

والكلام ده مش بس على طب ده في كل الكليات يعني في ناس داخلين صيدلة معايا برغم انهم مابيحبوش الكيمياء علشان ما لحقوش غيرها وبيقولوا اهم يبقوا لحقوا كلية طبية وخلاص
قديم 23-08-2009, 05:03 PM
الصورة الرمزية هايتي
هايتي هايتي غير متواجد حالياً
عضو جديد

هايتي is on a distinguished road

السلام عليكم
.
.
.
حلو السؤال وكتير الصراحة بتسأله
بس بقول اي اجابة عشان الواحد يقدر يعدي الموقف
.
.
احكيلك يا سيدي شابتر من حياتي
.... تيرارا
.
وانا داخلة ثانوية عامة
كنت حاطة قدامي هدف واحد بس
وهوه هندسة ولا غناء عنها
.
.
وحاولت اقنع اهلى مرارا وتكرارا وفرارا
ولكن النتيجة ما دائما تنتهي بالفششششل
.
لحد ما في مرة عملنا استخارة واقتنعوا بالفكرة
والاستخارة قفلت الطريق الي هندسة ...
..
كملت يا سيدي علمى علوم وانا بحاول احط اي هدف بديل
.
.
لحد ما لقيت نفسي في حاجة واحدة بس
هيه الطب بالرغم من اني مابقبلش الاحياء
.
.
بس فكرت في حاجة اننا داخلة طب
عشان اساعد ناس معينة يمكن انا عشت ظروفهم
وهما المرضي النفسيين
.
.
حسيت بان الطب مش بس واحد جايب مجموع عالي ومستخسر
.
ولا هوه صم صم عشان تعدي
.
لا اتضحلي انه مهنة سامية
سيبك من الكلام الكبير ده
المهم انه حاجة هتعيشك مشاكل الناس
يمكن تقدر تعمللهم حاجة ..
...
لان كتير الواحد بيتحط في مواقف
ويبقى محتاج يسمع لو حرف يريحه
.
.
عشان كده الاستفتاء اللي حضرتك عامله معلش ظالم
لان فيه ناس صدقني ليهم هدف بجد انهم يخشوها

رد سعد زغلول وقال : مفيش فايدة
رديت انا : وربنا مفيش فايدة:abdoog8:
قديم 26-08-2009, 12:27 PM
مارينا عوض زاهر مارينا عوض زاهر غير متواجد حالياً
عضو جديد

مارينا عوض زاهر is on a distinguished road

انا داخلة اولى طب دخلت الكلية عشان بحب اعرف يعنى نفسى افهم ايه اللى بيحصل بالظبط ف جسم الانسان ولكن اللى بجد بيقلقنى لما اسمع منكم ان الكلية صم لانى كان عندى امل اخلص من جو الحفظ اللى عيشناه في ث ع وكمان كان نفسى اقابل دكاترة ممتازين يساعدونى ابقى دكتورة تماام مش اى كلااااام انا داخلة بنية انى اعمل حاجة بجد مختلفة مش تقليدية بس اكيد محتاج مساعدة من كل من يعشق الطب وانا مستعدة لافناء حياتى فى سبيل الطبولكم منى جزيل الشكر

العلامات المرجعية