اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 29-08-2010, 09:59 AM
Magic Sword Magic Sword غير متواجد حالياً
عضو نشيط

Magic Sword is on a distinguished road
افتراضي ملتقى طلبه اولي طب 2011/2010

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه لهذا المنتدي الرائع وجميع القائمين عليه وفقهم الله لما يحبه ويرضاه وبعد
انا محمود اولي طب المنيا ان شاء الله هذا العام 2010/2011
وقد قرات الكثير والكثير عن هذة الكليه الجميله وقد ذاد شوقي اليها بعد ما كانت بالنسبه لي اضغاث احلام لكن الحمد لله الذي رزقني اياها
ولكن بعد ما سعدت بنعمه الله تحولت هذه السعادة الي قلق وتوتر وربما خوف لا تتعجبوا لماذا ؟؟؟ ساخبركم
بعد قيل لي ان هذة الكليه صعبه وربما من اصعب الكليات وتحتاج الي جد وكد لا متناهي ((خاصه ونحن ما صدقنا اننا خلصنا ثانوي عام بعنائه وتعبه))قلقت كثيرا خاصه وبعدما قيل لي انها لا تعتمد علي الفهم مطلقا وانها حفظ في حفظ وعلي لسان احدهم ((تحفظهم صم وتدخل تكبهم في الامتحان)) وانا لا استطيع الحفظ الا بعدما افهم ورغم اني مرتفع الذكاء والفهم الا اني سئ الحفظ)) فقد قررت في انشاء هذا الموضوع لاخذ خبرات سابقة من حضراتكم اعزكم الله كما انها فرصه للتعرف علي طلبه اولي طب 2010/2011 لا طب المنيا فقط بل من جميع كليات الطب ((خاصه وانهم الطلبه وانا معهم الذين تعرضنا لهجوم شديد من الكل باننا الدفعه ((للاسف المتخلفه)) وكيف نثبت للكل اننا ليسوا كذلك وربما يخرج الله من بيننا علماء لنتشاطر الافكار التي تدور ببالهم ولنتحدث عن استعداد كل منهم للكليه ومخاوفه ونتناقش حولها ويطرح كل منا اسألته واستفساراته وان شاء الله ربنا يرزقنا باحد الزملاء الاكبر ممن لديهم الخبره ليجيبوا عنها ونعرف طموحات كل منا واي تخصص يطمح اليه ولماذا ما هو سبب اختيارة وسأبدا بنفسي انا حقيقه لا اعرف اي تخصص اريده لكني متحير بين بعض التخصصات وهي الباطنه والاطفال والمخ والاعصاب والقلب والجراحه (بس شوفتوا انا قنوع ازاي) خصوصا وان هناك تخصصات انا بميل اليها جدا مثل المخ والاعصاب الا ان بعض الاطباء حذروني من ندرا مجال العمل فيها
بصراحه محتار جدا (( والغريبه رغم ان هذا التخصص بعد عمر طويل اووووووووووي 7 سنين الا اني شغوف جدا باختيارة من الان))
وعن استفساراتي التي اتمني ان احد الاخوة الطيبين ان يجيبوني عليها هيا
العلماء الاجانب ممن يدرسون الامراض الحديثه مثلا كانفلونزا الخنازير ويكتشفوا لها علاج وامصال وادوية ولاي امراض اخري هل ايضا يتخرجوا من كليه الطب وما هو الطريق لنصبح مثلهم ان شاء الله ؟؟
واما عن استعداداتي للكليه لاول مرة في حياتي كالعادة اشتريت لبس جديد كتير اووووي وموبايل جديد ولاب توب ((ما هو طب يا اخونا ))
وجهاز الضغط الالماني وسماعة امريكي مش فاكر اسمها فيه حروف التي والان كدا تيتان
او حاجه زي كدا(( بالرغم من ان بائع شركه الادوات الطبيه قال لي -ما هي الاجهزة بتبقي اصليه لكن الدكتور بيبقي صيني-))؟؟!! ولم اعرف ارد عليه وجهاز السكر علشان تكتمل العده كدا ما ناقص غير حاجه واحده المريض فين ؟؟؟
ده انا كمان اتعلمت اشتغل ع الاجهزة دي ومسافر اشتغل في السعوديه ((ببطاقه الترشيح)) حد عاوز يجي معايا اللي عاوز يجيب بطاقه الترشيح فقط
شكرا وجزاكم الله خيرا ونتمني مشاركتكم وتواصلكم
شكرا وجزاكم الله خيرا

قديم 29-08-2010, 09:59 PM
stoof stoof غير متواجد حالياً
عضو قدير

stoof is an unknown quantity at this point

أهلا وسهلا ً أخويا دكتور محمود أنا داخل سنة اولى ان شاء الله طب عين شمس

طبعا كلنا تعبنا في ثانوية عامة و عانينا عناء كبير جدا عشان نوصل لكلية الطلب ....
اعذرني ... كذب من قال إن الطب كله حفظ ... بكل بساطة العقل البشري لا يستطيع أن يحفظ شيء وهو غريب عليه و غير مفهوم ..لذلك من قال لك ان دراسة الطب كلها حفظ فهو مخطئ ...... وعشان تطلع دكتور ناجح يبقى لازم تكون جايب تقدير حلو ولو انت عايز تجيب تقدير حلو يبقى لازم تذاكر صح .. والي قالك إنك هتحفظ وتكب في الامتحان ده غلطاان جدا حرااام .. ده انت دكتور .. يعني مفيش حاجة اسمها ثانوية عامة لما اخلص الامتحان يبقى خلاص انسي كل حاجة متعلقة بالمادة الي امتحنتها .. لالا ده معلومات هتستمر معانا طوال ايام حياتنا ...... ^^

الطب لعبة جميلة جدا وممتعة والله لو احنا شوفنها كدة هيا هتبقى كدة وطبعا ساعات هنتعب ونتوتر و تسود الدنيا في وشنا ونلاقي نفسنا مش فاهمين لكن بالهدوء و اخد راي الأكبر منا كل حاجة هتبقى تمام خالص ان شاء الله .....

... كل الطلبة اولى الدراسة هيلاقوا نفسهم ضايعين وده شعور عادي وطبيعي كل الطلبة اتعرضوا ليه واحنا كمان هنتعرض له يعني مفيش قلق خالص .. والشعور ده ممكن يستمر لمدة شهر أو أكتر لكن بعد كدة هنلاقي نفسنا أحسن إن شاء الله ...

بالنسبة لأننا الدفعة الفاضية و المتخلفة كما قيل عنا ... فاكبر دليل .. على اننا عكس ذلك هو ان هناك طلبة كثيرون دخلوا كليات قمة ... والحمد لله يعني الامر ده مفروغ منه وان شاء الله المتميز منا هيثبت نفسه للناس ...........

بالنسبة للمواد الي هندرسها سنة اولى ان شاء الله :

anatomy انتومي يعني تشريح
histoligy هيستولوجي وده علم الانسجه
physiology فيسيولوجي علم وظائف الأعضاء
biochemistry بيو كميستري وده الكيمياء الحيوية و فيها كل التفاعلات الكيمياية الي بتحصل في الجسم و التركيب الكيميائي لمواد الجسم وكدة

... طبعا انت هتقولي انا جبت المعلومات ده منين ^^ أنا أخويا في سنة رابعة طب وهو قالي الكلام ده ..... ^^

نصيحة لوجه الله .. لا تستمع لقول أي شخص يقلقك او ما شابه ذلك توكل على الله ووان شاء الله ربنا يوفقنا ............

أنا نفسي بجد كل طلبة سنة اولى الي معانا يدخلوا هنا وكله يقول هو قلقان من ايه و كلنا نساعد بعض ^ __^ ويكون ده ملتقى لينا هنا والموضوع ده يتثبت عشان يكون امام عيون الكل .....

قديم 29-08-2010, 10:35 PM
dr\villa dr\villa غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

dr\villa is on a distinguished road

كان نفسي افيدكوا بس للاسف انا بدرس american system
احنا معندناش حفظ خالص بنشتغل problem solving
مش عارف بقي انتوا ايه نظامكوا ؟؟!!
قديم 30-08-2010, 04:45 AM
do it do it غير متواجد حالياً
عضو جديد

do it is on a distinguished road

اولا كل سنة وانتم طيبين
احب اعرفكم بنفسى انا زميل ليكم من كلية طب القصر العينى اول سنة
وكان عندى سوال ياريت الاقى الجواب عند حضراتكم
ما هو الامريكان سيستم ؟
قديم 30-08-2010, 07:21 AM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة do it مشاهدة المشاركة
اولا كل سنة وانتم طيبين
ما هو الامريكان سيستم ؟

حضرتك انا في تانيه بشري اسماعيليه وبدرس بالنظام ده واقدر افيدك

اولااا النظام ده بيطبق في العالم كله ...بالنسبه لمصر بيطبق في اسماعيليه بطريقه رائعه زي اي كليه بره مصر

السنه دي بدأوا يطبقوه في اليكس ..مش عارف نجحو يطبقوه ولا لأ

المهم ده نظام بيعتمد علي problem solving بمعني ان احنا معندناش كتب بنذاكر فيها ....الدكاتره عندنا مش بينزلوا كتب

فيه حاجه اسمها classes
كل كلاس 8 طلاب

يوم الاربع كنا بناخد بروبلم ...ونتناقش فيها ونحاول نحلها ومعانا معيد ..دوره ان يدير الجلسه بس ومش بيدينا اي معلومات الا لو لقانا بنبعد.. المهم في الاخر بنحدد اهداف معينه نشتغل عليها عشان نحل المشكله

طول الاسبوع بنحاول نجمع في الاهداف دي ..والكليه بتبقي منظمه الاسبوع حسب المشكله يعني هتلاقي محاضرات بتساعد في حل المشكله (بمعني انك لو غطيت الهدف اللي الدكتور هيتكلم عنه في المحاضره مش لازم تحضر )
وفي خلال الاسبوع بيبقي عندنا يوم في الوحدات الصحيه ..بنتوزع ..كل وحده 8 طلاب ..والدكاتره بتوع الوحده بيبقوا عارفين المشكله ..بيحاولوا يساعدوك ..يعني يوروك حالات ليها علاقه بالمشكله..ده غير معامل الكليه اللي بيبقي ليها علاقه بالمشكله بردو

من الاخر تغطي اهدافك من اي مكان انت ترتاح ليه ..في ناس بتذاكر من كتب اجنبي (تيكست بوك) بس حد الله بيني وبينها يا جدع ساعات بشتري كتب مصري ..بفتحها احيانا

وبعد كده بأسبوع بنروح الكلاس ونحل المشكله وكده يبقي تمام ..والمعيد يقيم شغل كل واحد في الاسبوع

كل بلوك بيبقي خمس مشاكل ...مثلا زي بلوك الاطفال ..بيبقي 5 اسابيع وبلوك المراهقه وكده يعني

والمشكله بيبقي فيها كل المواد ..يعني بندرس حاجه واحده من وجهه نظر جميع المواد ..يعني كل المواد ماشيه مع بعضها مش كل حاجه لوحدها

وفيه كل اسبوعين حاجه في الكليه اسمها معمل مهارات ..بتتعلم كل مره مهاره جديده ...زي قياس الضغط والحقن وhearing test و cpr

والامتحان بيبقي علي هيئه مشاكل

يعني بنمتحن كل المواد في ورقه واحده ...بمعني ان لكل بلوك امتحان
وعلي فكره معندناش كورسات لأن صعب اوي عشان النظام بتاعنا

غير عندكو اللي هو نظام عادي ..كتب ومواد وكده وامتحانات لوحدها لكل ماده
قديم 30-08-2010, 10:56 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stoof مشاهدة المشاركة
أهلا وسهلا ً أخويا دكتور محمود أنا داخل سنة اولى ان شاء الله طب عين شمس

طبعا كلنا تعبنا في ثانوية عامة و عانينا عناء كبير جدا عشان نوصل لكلية الطلب ....
اعذرني ... كذب من قال إن الطب كله حفظ ... بكل بساطة العقل البشري لا يستطيع أن يحفظ شيء وهو غريب عليه و غير مفهوم ..لذلك من قال لك ان دراسة الطب كلها حفظ فهو مخطئ ...... وعشان تطلع دكتور ناجح يبقى لازم تكون جايب تقدير حلو ولو انت عايز تجيب تقدير حلو يبقى لازم تذاكر صح .. والي قالك إنك هتحفظ وتكب في الامتحان ده غلطاان جدا حرااام .. ده انت دكتور .. يعني مفيش حاجة اسمها ثانوية عامة لما اخلص الامتحان يبقى خلاص انسي كل حاجة متعلقة بالمادة الي امتحنتها .. لالا ده معلومات هتستمر معانا طوال ايام حياتنا ...... ^^

الطب لعبة جميلة جدا وممتعة والله لو احنا شوفنها كدة هيا هتبقى كدة وطبعا ساعات هنتعب ونتوتر و تسود الدنيا في وشنا ونلاقي نفسنا مش فاهمين لكن بالهدوء و اخد راي الأكبر منا كل حاجة هتبقى تمام خالص ان شاء الله .....

... كل الطلبة اولى الدراسة هيلاقوا نفسهم ضايعين وده شعور عادي وطبيعي كل الطلبة اتعرضوا ليه واحنا كمان هنتعرض له يعني مفيش قلق خالص .. والشعور ده ممكن يستمر لمدة شهر أو أكتر لكن بعد كدة هنلاقي نفسنا أحسن إن شاء الله ...

بالنسبة لأننا الدفعة الفاضية و المتخلفة كما قيل عنا ... فاكبر دليل .. على اننا عكس ذلك هو ان هناك طلبة كثيرون دخلوا كليات قمة ... والحمد لله يعني الامر ده مفروغ منه وان شاء الله المتميز منا هيثبت نفسه للناس ...........

بالنسبة للمواد الي هندرسها سنة اولى ان شاء الله :

anatomy انتومي يعني تشريح
histoligy هيستولوجي وده علم الانسجه
physiology فيسيولوجي علم وظائف الأعضاء
biochemistry بيو كميستري وده الكيمياء الحيوية و فيها كل التفاعلات الكيمياية الي بتحصل في الجسم و التركيب الكيميائي لمواد الجسم وكدة

... طبعا انت هتقولي انا جبت المعلومات ده منين ^^ أنا أخويا في سنة رابعة طب وهو قالي الكلام ده ..... ^^

نصيحة لوجه الله .. لا تستمع لقول أي شخص يقلقك او ما شابه ذلك توكل على الله ووان شاء الله ربنا يوفقنا ............

أنا نفسي بجد كل طلبة سنة اولى الي معانا يدخلوا هنا وكله يقول هو قلقان من ايه و كلنا نساعد بعض ^ __^ ويكون ده ملتقى لينا هنا والموضوع ده يتثبت عشان يكون امام عيون الكل .....
اولا شكرا لحضرتك علي مشاركتك الجميله دي واهلا بيك دايما
ثانيا والله اللي قالي ان الطب حفظ جامد دول كذا واحد وفيهم دكاتره متخرجين وفيهم في 5 طب ما علينا
ع فكره كمان مش كل حاجه المزاكره والتقديرات لان صدقني والله والله انا بن عمتي متخرج من طب من سنتين تقريبا وكان جايب تقدير عام جيد جدا وما كان بيعرف يركب محلول ومش هتصدق اتعلمه منين من ممرض كبير في السن الدكتور بيتعلم من الممرض
كمان خالي والله قالي ان فيه دكتور مشهور اوي عندنا في المنيا وعيادته ماشاء الله مليانه ع الاخر وشاطر جدا وقال انه كان معاه في الدفعه وعلي لسانه ((كان ابلد الدفعه)) الطب برده العملي فيه مهم جدا مش كل حاجه نظري وحفظ ده ما يمنع برده ان المزاكره مهمه
نصيحه كمان انا زمايلي الاكبر مني في طب قالولي لازم تجيب عظم لان كل حاجه بتشوفها قي المشرحه كتير لحد ما تزهق منها الا العظم بتشوفه مرة واحده وبيجي في الامتحان العملي في الاناتومي غالبا العظم علشان كدا ممكن تشتريه او تاجره من الكليه او لو عندك اخوك او اي حد كبير في طب ممكن تاخده منه المهم تجيب عظم ضروري وطبعا لازم تجيب فورسبس وعده تشريح انت اول ما تدخل الكليه هيقولولك كدا وممكن لو عاوز تجيب مش لازم جهاز ضغط وسماعه ان اجبتهم (فرحان بقي) (ههههههه) وطبعا ما ننسي علامه الطب الرئيسيه ( البالطو الابيض)
ربنا يارب يوفقنا جميعا ويعدي اول سنه علي خير
شكرا علي مشاركتك ونتمني المزيد والمزيد من الكل
قديم 30-08-2010, 11:09 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة do it مشاهدة المشاركة
اولا كل سنة وانتم طيبين
ما هو الامريكان سيستم ؟
U Are Welcome Doctor
مبروك علينا جميعا
شكرا علي مرورك
ونتمني مشاركتك دائما
قديم 30-08-2010, 11:10 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr\villa مشاهدة المشاركة
كان نفسي افيدكوا بس للاسف انا بدرس american system
احنا معندناش حفظ خالص بنشتغل problem solving
مش عارف بقي انتوا ايه نظامكوا ؟؟!!
اهلا بحضرتك يا دكتور
فعلا انتوا نظامك جميل جدا وهوا علي ما اعتقد مطبق في جامعه قناه السويس والمنصوره
شكرا علي مرورك الكريم وكل عام وانت بخير
قديم 30-08-2010, 05:16 PM
الصورة الرمزية فرعونة مصر
فرعونة مصر فرعونة مصر غير متواجد حالياً
عضو نشيط

فرعونة مصر is on a distinguished road

السلام عليكمم ورحمة الله وبركاتة

يا دكاترة
لو سمحت حد يقولى الجامعات هتبدأ امتة

طب اية اللى انت جاى تقول عليية..!!
انت عارف قبله معنى الطب اية..!!

قديم 30-08-2010, 06:39 PM
سمبل سمايل^_^ سمبل سمايل^_^ غير متواجد حالياً
طالبة جامعية ( هندسة المنصورة )

سمبل سمايل^_^ is on a distinguished road

السلام عليكم
اهلا بكم يا دكترة اليوم وعلماء المستقبل
ان نتيجة تنسيقي لسا مظهرتش لاني من المغتربي...ادعولي اني ادخل طب وانضم ليكم
وبهنيكم على دخولكم كلية الطب وعقبالي ياااارب
انا كنت عايزا اسال عن حكاية الامركان سيستم ده ...صراحه انا اول مره اسمع عنه بس شكله جميل ..زلاني برده مش بحب الحفظ خالص
عيزا اعرف هوا موجوده في كلية قناة السويس بس ولا ايه؟؟؟ وده ادخله ازاي؟؟ لازم شروط معينه ولا عادي...؟؟
ربنا يوفقكم يارب
قديم 30-08-2010, 07:23 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magic sword مشاهدة المشاركة
اهلا بحضرتك يا دكتور
فعلا انتوا نظامك جميل جدا وهوا علي ما اعتقد مطبق في جامعه قناه السويس والمنصوره
شكرا علي مرورك الكريم وكل عام وانت بخير
هو بيطبق في قناه السويس من سنه 1978 يعني من وقت انشاء الكليه ...وحاولوا يطبقوه في اسكندريه السنه اللي فاتت علي دفعه سنه اولي (مش عارف نجحوا في التطبيق ولا لأ )

وطب المنصوره نظام عادي زي اي كليه في مصر ...هما بس عندهم حاجه اسمها طب مانشستر وده قسم خاص يعني بيدفعوا مصاريف فيه وبيبقي اختياري مش اجباري

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمبل سمايل^_^ مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اهلا بكم يا دكترة اليوم وعلماء المستقبل
ان نتيجة تنسيقي لسا مظهرتش لاني من المغتربي...ادعولي اني ادخل طب وانضم ليكم
وبهنيكم على دخولكم كلية الطب وعقبالي ياااارب
انا كنت عايزا اسال عن حكاية الامركان سيستم ده ...صراحه انا اول مره اسمع عنه بس شكله جميل ..زلاني برده مش بحب الحفظ خالص
عيزا اعرف هوا موجوده في كلية قناة السويس بس ولا ايه؟؟؟ وده ادخله ازاي؟؟ لازم شروط معينه ولا عادي...؟؟
ربنا يوفقكم يارب
اقرا مشاركاتي السابقه فيها كل حاجه عن الامريكان وموجود فين
قديم 30-08-2010, 07:26 PM
عضو ممتاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرعونة مصر مشاهدة المشاركة

يا دكاترة
17\9
.............................
قديم 30-08-2010, 10:15 PM
stoof stoof غير متواجد حالياً
عضو قدير

stoof is an unknown quantity at this point

احنا الدراسة هتبدا عندنا 18 - 9 .. واول اسبوع هيكون تمهيدي .. يعني هيعرفونا على كل حاجة وايه هو النظام وكدة يعني ده طبعا في طب عين شمس وجدولنا نزل وانا نزلته في مشاركة هنا ..... ....

_________________________________-

أخويا : magic sword طبعا العملي ده أهم حاجة ولازم طالب الطب انه مش يلتزم بمنهج أو كتاب .. ع فكرة انا الحمد لله بقيت ادي حقن واتعلمت ازاي بيركبوا الكانيولا .... و لازم الواحد منا يعمل الحاجة بإيده عشان النظري ده لا يسوى شيء بدون العملي ^^
الحمد لله انا عندي السكيليتون كامل .. ( طبعا بتاع اخويا ) وعندي جهاز الضغط والبالطو ^__^ ..... وكل الي ناقص اني ادخل الكلية بقا ^^

أهلا بيكم كلكم في الموضوع ده وعايزين ناس أكتر تدخل هنا وتتفاعل .... وليا رجاء نفسي بجد المنتدي بتاع طب بشري إنه يكون فعال ومش ميت لان هنا الواحد بيعمل مشاركة وممكن يدخل بعد اسبوعين ومش يلاقي ولا حتى مشاهدة واحدة للموضوع ^^

قديم 31-08-2010, 06:17 AM
د/اسراء د/اسراء غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

د/اسراء is on a distinguished road

الف الف مبرووووووووووووووووووووووووك
ربنا يكمل فرحتكوا وتتبسطوا كمان فى الكليه اكتر واكتر
والله انا حاسه بفرحتكم دى كانت فرحه حلوه اوى
انا داخله تانيه طب بنى سويف الحمد لله
نصيحتى ليكم يا جماعه ذاكروا كل محاضره فى يومها ومتأجلوش حاجه ابدا ابدا
والله بجد عن تجربه دى اهم حاجه
انتو ان شاء الله عندكم الاناتومى ده جميل ومش صعب خالص كله حفظ اهم حاجه انك تذاكره كتيييير وتعيد وتزيد فيه علشان مش تنساه بس من ناحية الصعوبه هو مش صعب خالص مشكلتنا فى الكليه دى الحفظ كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير جدا انما والله مفيش حاجه صعب تتفهم
وكمان البيو ده اوله صعب انا فى اول السنه كنت تعبانه اوى منه لانه اول فصلين دول صعبين شويه انما بعد كده كنت بقول عليه اسهل المواد اللى عندنا وفعلا هو اسهل المواد اللى عندنا والعملى بتاعه جمييييييييييل جدا وسهل اوى اوى
والفسيولوجى هو الماده اللى ينفع يكون فيها فهم شويه وهيبقى جمييييل بس لو حبيتوا من اول السنه وما أجلتش اى محاضره
بس انا بئه مش كنت بحب العملى بتاعه خالص
والهستولوجى حفظ كتييييييييييييييييييييييير اوى
بس والله كل حاجه ان شاء الله هتبقى سهله مع الوقت
انت هتفضل حاسس انك تايه طول الترم الاول ده ومش عارف تذاكر ازاى
يا جماعه نظام الكليه غير نظام ثانوى خالص
انا السنه اللى فاتت كنت بذاكر كتييييييير بس كنت بذاكر بطريقه غلط ومش كنت بسأل حد اكبر منى فعلشان كده ما حققتش نتيجه كويسه
اهم حاجه انك تذاكر بطريقه صح لو ليك اخ كبير هيفهمك واسأل اصحابك ومتكسلش لأن المذاكره بطريقه صحيحه اهم من الدح لساعات طويله وخلاص
ربنا يوفقكم
ونسيت اقولكم كل سنه وانتم طيبين
قديم 31-08-2010, 10:57 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرعونة مصر مشاهدة المشاركة

يا دكاترة

الدراسه في جميع الجامعات والمدارس السبت 18/9 ان شاء الله