اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 22-09-2012, 06:39 PM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road
افتراضي يــــــــــلا جـــــــــــامعـــــــــــه :)

السلام عليكم

التوبيك ده يا جماعه أنا عملته لكل طلاب الجامعه شباب وبنات
للى عنده أى مواقف داخل الجامعه _ سواء كانت المواقف دى كوميديه ، حزينه ، أيام إمتحانات ، مع الدكاتره ، تهييس مع صحابك _ وحابب يحكلنا عنها أو يفضفض لينا عنها إن شاء الله يدخل التوبيك ده وياخد راحته فى الكلام

أهوو منها يحكى إللى عايز يقوله وأهوو يكون مصدر تسليه لينا كلنا إننا نقرأ مواقف بعضنا البعض ونضحك لو كانت مضحكه وهكذا ...

ملحوظه / التوبيك ده لطلاب الجامعه فقط
لكن المشاهده والكومنتات لجميع الأعضاء

آخر تعديل بواسطة To Be Is To Do ، 24-09-2012 الساعة 06:45 AM
قديم 22-09-2012, 06:44 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about

موضووووووووووووووووووووووووووع رااااااااائع
وبماءنى فى اولى جامعة احب اقو لان التوبيك حيكون ورعة بجد وكلنا ان شاء الله حنشارك فى
بتوفيق باذن الله
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=471761
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=510594
[/
NTER]
قديم 22-09-2012, 06:44 PM
lolo cat lolo cat غير متواجد حالياً
عضو قدير

lolo cat is on a distinguished road

موضو ع جميييييييييييييييييييييييييل اووووى

Do u know which is the best part of life?
its simple: when ur family understand u as ur friend and ur friends support u as a family
قديم 22-09-2012, 06:55 PM
عضو متألق

["]اول يووووووووووووووم[/:r olleyes:
احب اعطيكم فكرة بسيطة كدة عن ظروف دخولى كلية الهنا دى انا جبت 92 فى المية وطبعا ملحقتتتتتتتتتتتتش علوم فكنت حدخل تجارة ولكن لاخر لحظة شاء القدير العليم ان تطلع فى دماغى احول تربية فى نفس القسم الى كانت ف ىاختى الى اكبر منى علطول بعد اخذ اراااااء جديدة واستخارة حيرة قلت الى نعرفه احسن من الى منعرفهوش برغم رفضى للفكرة تربية بتاتا فى اول الامر بس اه ولحقت اخر لحظة التحويل الورقى والحمد لله
طبعا انا بيتى بيعد شوية عن جامعةاسكندرية مشوار تقريبااساسا ا فى احساس غريب امتلكنى من اول مكنت بجهز لبسى وعاملة زى الى كانى يجلى عريس بس مش بالمعنى يعنى بس كل شوية لاختى ونبى دى مظبوطة لا الطرحة لازم اطولها لا الجزمةى عايزة لمعة كمان ياربى لا لحسن الطرحة تتفك وطبعا دة كله تلاكيك بيخفى وراها احساساس غرررررررريب برهبة جواية من اول مخطيت برجلى عتبة هذه الجامعة صحيح انا دخلتها كتير قبل كدة بس الاحاس سمختلف
ناااااااااس كتيييير
شباب وبنات ودة يكلم دة ودىى عمالة تضحك مع دة بصراحة عارفين اكتر شئ قبضنى ايه احساس بغربة فظيعة وناس اغلبها لا طريقة كلامها ولا شكلها بيبشر بخير ابدا من اختلاط لتبرج الى الى الى
وهو برضه اوكى فى من اول الملتحى للمنتقبة للى لابسة مش عارف ايه ..........
بس الموضوع مش بس موضوع شكل حاجات كتييييييير واصلا انا عندى زى متقولو فوبيا بسيطة من الاماكن المزدحمة لدرجة انى دوخت ولن انسى ابدا قول صديقة اختى وةحببيتى لما قلتلى
يااااااااااااااااااااا ختى بطة انتى لسة شفتى حاجة
واخذت تؤكد لى ان هذا شئ طبيعى ساتعودعليه مع الوقت
المهم
طبعا بعد متاكد ان التحويل بتاعى اتقبل واتقديت فى الكلية وعند سؤالى لها عل ىالمصاريف جوبتنى ابلة هنية المتهنية دة اسم الشهرة طبعا ولكن الاسم الحققية استاذة فاطمة بقولها (ياختى مستعجلة على ايه لسة بدرى بوجه يتملكه التهجم كانى سالتها انتو هنا بتبيعو ايه مثلا؟؟؟؟؟
وطبعا كان عندنا محاضرتين وحدة اتلغت لان الاستاذة غالبا لا تعطى اول اسبوع برغم اننا داخلين متاخرين
والاخر لانه ياتى من البحيرة فلم يجئ

طبعا انا طول منا ماشية عمالة ابص فى خلق ربنا زى الهبلة بس والله مش بحقله بس زى كانى بحاول اتعرف على الوجوه او اوخد نفسى على الجو ولقيت وحدة امورة قدمها لافتة بتاعت الجنة الثقافية والى عنده وهبة شعر او رسم او تمثيل او الكلام دة وطبعا انتو عارفينى متوصاش ورحت سجلت بعد تاكدى التاااام ان دة شئ مش حياثر على محاضرتى واكتدلى ان المووضع بوفقه انا حسب وقتى فراغى
ولقيت اسرة ااسمها اسرة (بناء)ي واسرة فى المعنى الجامعى يعنى زى مجموعة من الناس والطلاب بيبقو سؤلين عن نشاطات فى الجامعة و وبعدين انتظرت اختى حيث كانت ترى بعد الاوراق خاصة بها لتقديم على المجستير
وهنا
واخذت افكر بطريقه عميقة فرودنتى ذكريات واشياء كثيرة فتذكرت الحظة التى دخلت فيها اول مرة مدرستى وامى رحمها الله كان تتهداء من روعى حيث كنت اشعر بنفس تللك الرهبة الغريبة بداخلى وايضا عند دخولى المرحلة الثانوية وحلم الدكتورة لما يفارقنى ولكن حمداا لله واخذت افكر عن طموحتى التى تلح على بشدة فى هذه الجامعة
هل ساخحقهها
واصدقائى كيف انتقيهم فى هذا الكم الهائل الذى يدل اغلب مظاهره يصيب اى شخص بذهوول
والى تللك الحظة وجدت عينى تدمع فى خفاء ثم بعد ذللك جلست اتسغفر ربى وادعوه انى يلهمنى القوة ان استطيع ان امر تللك الفترة التى هى من اهم فترات حياتى بسلام وان احقق فيها وجميع الملسمين يارب العالمين كل ما هو خير لهم من طوحا وامال
طبعا حتقولولى ايه النكد دة حقولكم بجد الموقف كان غريب عليا قوى ما علينا
والى هنا قد انتهى يومى بالجامعة حيث ذهبت بعد ذللك مع اختى وصديقتها الذان ظلو طوال الوقت يفهمانى وطيمئنانى انهم بجانبى بعطائهم سيل من النصائح الغالية التى احمد الله عليها انهم بجانبى
وهذا وقد غطت الشمس اول يوما من حياتى الجامعية
وفى لقاء اخر
مع مذكرات طالبة جامعية
[/
NTER]
قديم 22-09-2012, 07:05 PM
الصورة الرمزية sameh mostafa
sameh mostafa sameh mostafa غير متواجد حالياً
طالب فى جامعة الاسكندرية

sameh mostafa is an unknown quantity at this point

موووووووووووووضوع جامد اللى ينور عليك يا خالد
قديم 22-09-2012, 07:11 PM
طالب فى جامعة الاسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى2 مشاهدة المشاركة
["]اول يووووووووووووووم[/:r olleyes:
احب اعطيكم فكرة بسيطة كدة عن ظروف دخولى كلية الهنا دى انا جبت 92 فى المية وطبعا ملحقتتتتتتتتتتتتش علوم فكنت حدخل تجارة ولكن لاخر لحظة شاء القدير العليم ان تطلع فى دماغى احول تربية فى نفس القسم الى كانت ف ىاختى الى اكبر منى علطول بعد اخذ اراااااء جديدة واستخارة حيرة قلت الى نعرفه احسن من الى منعرفهوش برغم رفضى للفكرة تربية بتاتا فى اول الامر بس اه ولحقت اخر لحظة التحويل الورقى والحمد لله
طبعا انا بيتى بيعد شوية عن جامعةاسكندرية مشوار تقريبااساسا ا فى احساس غريب امتلكنى من اول مكنت بجهز لبسى وعاملة زى الى كانى يجلى عريس بس مش بالمعنى يعنى بس كل شوية لاختى ونبى دى مظبوطة لا الطرحة لازم اطولها لا الجزمةى عايزة لمعة كمان ياربى لا لحسن الطرحة تتفك وطبعا دة كله تلاكيك بيخفى وراها احساساس غرررررررريب برهبة جواية من اول مخطيت برجلى عتبة هذه الجامعة صحيح انا دخلتها كتير قبل كدة بس الاحاس سمختلف
ناااااااااس كتيييير
شباب وبنات ودة يكلم دة ودىى عمالة تضحك مع دة بصراحة عارفين اكتر شئ قبضنى ايه احساس بغربة فظيعة وناس اغلبها لا طريقة كلامها ولا شكلها بيبشر بخير ابدا من اختلاط لتبرج الى الى الى
وهو برضه اوكى فى من اول الملتحى للمنتقبة للى لابسة مش عارف ايه ..........
بس الموضوع مش بس موضوع شكل حاجات كتييييييير واصلا انا عندى زى متقولو فوبيا بسيطة من الاماكن المزدحمة لدرجة انى دوخت ولن انسى ابدا قول صديقة اختى وةحببيتى لما قلتلى
يااااااااااااااااااااا ختى بطة انتى لسة شفتى حاجة
واخذت تؤكد لى ان هذا شئ طبيعى ساتعودعليه مع الوقت
المهم
طبعا بعد متاكد ان التحويل بتاعى اتقبل واتقديت فى الكلية وعند سؤالى لها عل ىالمصاريف جوبتنى ابلة هنية المتهنية دة اسم الشهرة طبعا ولكن الاسم الحققية استاذة فاطمة بقولها (ياختى مستعجلة على ايه لسة بدرى بوجه يتملكه التهجم كانى سالتها انتو هنا بتبيعو ايه مثلا؟؟؟؟؟
وطبعا كان عندنا محاضرتين وحدة اتلغت لان الاستاذة غالبا لا تعطى اول اسبوع برغم اننا داخلين متاخرين
والاخر لانه ياتى من البحيرة فلم يجئ

طبعا انا طول منا ماشية عمالة ابص فى خلق ربنا زى الهبلة بس والله مش بحقله بس زى كانى بحاول اتعرف على الوجوه او اوخد نفسى على الجو ولقيت وحدة امورة قدمها لافتة بتاعت الجنة الثقافية والى عنده وهبة شعر او رسم او تمثيل او الكلام دة وطبعا انتو عارفينى متوصاش ورحت سجلت بعد تاكدى التاااام ان دة شئ مش حياثر على محاضرتى واكتدلى ان المووضع بوفقه انا حسب وقتى فراغى
ولقيت اسرة ااسمها اسرة (بناء)ي واسرة فى المعنى الجامعى يعنى زى مجموعة من الناس والطلاب بيبقو سؤلين عن نشاطات فى الجامعة و وبعدين انتظرت اختى حيث كانت ترى بعد الاوراق خاصة بها لتقديم على المجستير
وهنا
واخذت افكر بطريقه عميقة فرودنتى ذكريات واشياء كثيرة فتذكرت الحظة التى دخلت فيها اول مرة مدرستى وامى رحمها الله كان تتهداء من روعى حيث كنت اشعر بنفس تللك الرهبة الغريبة بداخلى وايضا عند دخولى المرحلة الثانوية وحلم الدكتورة لما يفارقنى ولكن حمداا لله واخذت افكر عن طموحتى التى تلح على بشدة فى هذه الجامعة
هل ساخحقهها
واصدقائى كيف انتقيهم فى هذا الكم الهائل الذى يدل اغلب مظاهره يصيب اى شخص بذهوول
والى تللك الحظة وجدت عينى تدمع فى خفاء ثم بعد ذللك جلست اتسغفر ربى وادعوه انى يلهمنى القوة ان استطيع ان امر تللك الفترة التى هى من اهم فترات حياتى بسلام وان احقق فيها وجميع الملسمين يارب العالمين كل ما هو خير لهم من طوحا وامال
طبعا حتقولولى ايه النكد دة حقولكم بجد الموقف كان غريب عليا قوى ما علينا
والى هنا قد انتهى يومى بالجامعة حيث ذهبت بعد ذللك مع اختى وصديقتها الذان ظلو طوال الوقت يفهمانى وطيمئنانى انهم بجانبى بعطائهم سيل من النصائح الغالية التى احمد الله عليها انهم بجانبى
وهذا وقد غطت الشمس اول يوما من حياتى الجامعية
وفى لقاء اخر
مع مذكرات طالبة جامعية
المجمع ده اسطوووووورة بيتحكى عنه فى كل جامعات مصر معروف يعنى ربنا يرزقك بالصحاب الكويسين ويبعد عنك شر البرية
قديم 22-09-2012, 07:14 PM
كريم388 كريم388 غير متواجد حالياً
طالب بكلية هندسة المنصورة

كريم388 is an unknown quantity at this point

ياسلام عليك ياخالد مبدع مبدع مبدع لاقصى درجة
قديم 23-09-2012, 11:54 AM
الصورة الرمزية bright stars
bright stars bright stars غير متواجد حالياً
عضو قدوة

bright stars is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng _ khaled zakareya مشاهدة المشاركة
ملحوظه / التوبيك ده لطلاب الجامعه فقط
دي تفرقه عنصريه.....
يعني ايه التوبيك لطلاب الجامعه بس
هو احنا عيال مثلا؟...؟؟؟؟؟
ماشي يابشمهندس مردوده

قديم 23-09-2012, 03:13 PM
الصورة الرمزية To Be Is To Do
To Be Is To Do To Be Is To Do غير متواجد حالياً
طالب بـ تانيه ميكانيكا هَندســــ الإسكندريه ـــــــه دُفعــــ 2017 ــــــة

To Be Is To Do is on a distinguished road

تانى يوم هندسه

داخل الكليه انا وزمايلى مش عارف حاجه عن اماكن المحاضرات خالص وكنا متاخرين على المحاضره وناقص عليها 5 دقايق وتبدأ هى المحاضره ف مدرج اسمه ك 3
المهم فانا بقول لصحابى " هااااا يا شباب فين مدرج 3 ده المحاضره حتبدأ خلاص "
لقين بنتين ماشيين قدامنا واحده بتقول للتانيه " يا بنتى منا عارفه ك 3 ده انا حضرت فيه امبارح " رحت قلت لزمايلى " طب يا شباب انا حروح اسال البشمهندسه اللى قدامنا ع مكانه " فرحت وقلتلها " بعد اذنك يا بشمهندسه لو سمحتى هو فين ك 3 ده ؟" إيه دهخ هو انت ف اعدادى " " اه يا بشمهندسه لو سمحتى فين ك 3 " " هو انت اسمك ايه ؟" " اسمى خالد هو بعيد عن هنا المدرج ؟" " وانت مجموعه كام يا خلللود ؟" " خلللود !!! مجموعه 2 ممكن بليز حضرتك تقولى عشان حيبدأ المحاضره " " طب وانت سيكشن كام ؟" " سيكشن 24 لو سمحتى كده حتأخر ع المحاضره " " هههههههههههه لا محنا زينا زيك مش عارفين مكان المحاضره " بصتلها من فوق لتحت وقلتلها ايه الاستظراف ده ع العموم شكرا يا بشمهندسه " " وده ماله العبيط ده ع الصبح " رحت رجعت وقلتلها " العبيط ده ممكن يقولك كلمتين فارغين بس عشان هو محترم حيكتفى بانه يقولك قدام زميلاتك انك مش محترمه " وسيبتها ومشيت وبعدين صحابى اللى جم بعديا قالولى ان زميلاتها اتخانقوا معاها بسبب اسلوبها وسابوها ومشوا

###### حدث بالفعل

هندسه والعيشه مره
قديم 23-09-2012, 03:27 PM
الصورة الرمزية Yes We Can
Yes We Can Yes We Can غير متواجد حالياً
مشرف قسم اجتماعيات طالب
طالب جامعى

Yes We Can is a jewel in the rough

موضوع جامد يا خالووووووووود
و الواحد يضحك شويه ع المواقف دى
ههههههههههههه
ربنا يستر و ندخل كليه كويسه
يلا استمر يا بشمهندس
قديم 23-09-2012, 04:13 PM
كريم388 كريم388 غير متواجد حالياً
طالب بكلية هندسة المنصورة

كريم388 is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng _ khaled zakareya مشاهدة المشاركة
تانى يوم هندسه

داخل الكليه انا وزمايلى مش عارف حاجه عن اماكن المحاضرات خالص وكنا متاخرين على المحاضره وناقص عليها 5 دقايق وتبدأ هى المحاضره ف مدرج اسمه ك 3
المهم فانا بقول لصحابى " هااااا يا شباب فين مدرج 3 ده المحاضره حتبدأ خلاص "
لقين بنتين ماشيين قدامنا واحده بتقول للتانيه " يا بنتى منا عارفه ك 3 ده انا حضرت فيه امبارح " رحت قلت لزمايلى " طب يا شباب انا حروح اسال البشمهندسه اللى قدامنا ع مكانه " فرحت وقلتلها " بعد اذنك يا بشمهندسه لو سمحتى هو فين ك 3 ده ؟" إيه دهخ هو انت ف اعدادى " " اه يا بشمهندسه لو سمحتى فين ك 3 " " هو انت اسمك ايه ؟" " اسمى خالد هو بعيد عن هنا المدرج ؟" " وانت مجموعه كام يا خلللود ؟" " خلللود !!! مجموعه 2 ممكن بليز حضرتك تقولى عشان حيبدأ المحاضره " " طب وانت سيكشن كام ؟" " سيكشن 24 لو سمحتى كده حتأخر ع المحاضره " " هههههههههههه لا محنا زينا زيك مش عارفين مكان المحاضره " بصتلها من فوق لتحت وقلتلها ايه الاستظراف ده ع العموم شكرا يا بشمهندسه " " وده ماله العبيط ده ع الصبح " رحت رجعت وقلتلها " العبيط ده ممكن يقولك كلمتين فارغين بس عشان هو محترم حيكتفى بانه يقولك قدام زميلاتك انك مش محترمه " وسيبتها ومشيت وبعدين صحابى اللى جم بعديا قالولى ان زميلاتها اتخانقوا معاها بسبب اسلوبها وسابوها ومشوا

###### حدث بالفعل

هندسه والعيشه مره
ليه كدة بس ياخلووود متخليك بييييييييييييس
قديم 23-09-2012, 04:52 PM
الصورة الرمزية المتفائله...
المتفائله... المتفائله... غير متواجد حالياً
عضو قدوة

المتفائله... is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم388 مشاهدة المشاركة
ليه كدة بس ياخلووود متخليك بييييييييييييس
ممكن اسألك سؤال
يعنى ايه بيس؟؟؟؟؟؟

قديم 23-09-2012, 05:25 PM
الصورة الرمزية المتفائله...
المتفائله... المتفائله... غير متواجد حالياً
عضو قدوة

المتفائله... is on a distinguished road

انا رحت صبح امس جامعة اسيوط علشان اشوف ايه النظام وحاجات تانية
لمهم علشان اوصل جامعة اسيوط طلعت من بيتنا الساعة 4.5 ص علشان القطر هيتحرك الساعة 6 وصلت محطة اسيوط 8ص ووصلت الجامعة بالسلامة8.5 ص وطبعا قبليها منمتش اول يوم جامعة البنت اللى امبارح كانت فى ثانوى كبرت ورايحة الكلية طبعا سعادة ما بعدها سعادة
ورحت وشوفت مناظر..... طبعا حضراتكم شوفتوها كلكم وشفت ناس محترمة جدا بس دول قلة وشوفت الشاب ماسك ايد الفتاة وماشى جنبها وهى تحل له وهى عبيطة ياعينى فاكرة انه بيفكر فيها وهى متعرفش انه لما يتزوج مش هيفكر برتبط بيها اصلا هيقول كيف استئمنها على بيتى وعيالى وذى ما مشيت معايا مشيت اكيد مع غيرى وشوفت تعليقات ..........
على الرغم من انى لابسة خمار ولبس واسع ومحطاش حاجة فى وشى
ورحت استراحة السيدات فى المحطة وقعدت اعيط على التعليقات والبنات المغفلة اللى شوفتها ماشية مع شباب واللى قعدين يتكلموا زى مايكونوا قعدين على الشاطئ
حاجات تخلى الواحد يتخنق
والبنوتة قريبتى اللى كانت معايا تقولى هو انتى لسة شوفتى حاجة
ههههههههههههههههههههههههه عالم غريب حقا
وركبت قطر الساعة 1 وصلت بيتنا على 4
ومش هروح غير كل شهر مرة علشان سفر
ربنا يوفقنا كلنا

قديم 23-09-2012, 05:47 PM
طالب فى جامعة الاسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتفائلة... مشاهدة المشاركة
انا رحت صبح امس جامعة اسيوط علشان اشوف ايه النظام وحاجات تانية
لمهم علشان اوصل جامعة اسيوط طلعت من بيتنا الساعة 4.5 ص علشان القطر هيتحرك الساعة 6 وصلت محطة اسيوط 8ص ووصلت الجامعة بالسلامة8.5 ص وطبعا قبليها منمتش اول يوم جامعة البنت اللى امبارح كانت فى ثانوى كبرت ورايحة الكلية طبعا سعادة ما بعدها سعادة
ورحت وشوفت مناظر..... طبعا حضراتكم شوفتوها كلكم وشفت ناس محترمة جدا بس دول قلة وشوفت الشاب ماسك ايد الفتاة وماشى جنبها وهى تحل له وهى عبيطة ياعينى فاكرة انه بيفكر فيها وهى متعرفش انه لما يتزوج مش هيفكر برتبط بيها اصلا هيقول كيف استئمنها على بيتى وعيالى وذى ما مشيت معايا مشيت اكيد مع غيرى وشوفت تعليقات ..........
على الرغم من انى لابسة خمار ولبس واسع ومحطاش حاجة فى وشى
ورحت استراحة السيدات فى المحطة وقعدت اعيط على التعليقات والبنات المغفلة اللى شوفتها ماشية مع شباب واللى قعدين يتكلموا زى مايكونوا قعدين على الشاطئ
حاجات تخلى الواحد يتخنق
والبنوتة قريبتى اللى كانت معايا تقولى هو انتى لسة شوفتى حاجة
ههههههههههههههههههههههههه عالم غريب حقا
وركبت قطر الساعة 1 وصلت بيتنا على 4
ومش هروح غير كل شهر مرة علشان سفر
ربنا يوفقنا كلنا

الف مبروووووووووك على اول يوم ويارب تكون سنة سعيدة وتحققى اللى انتى عايزاااه
قديم 23-09-2012, 06:21 PM
عضو متألق

افتراضي يوم ا2وله دمعة واخره ابتسامة يوم(غريب الاطوار

اليوم انهاردة بجد كااااااان غريب الاطوار هذاالاسم الذى يلخص يومى
بجد كان حتة يوم فظييييييييييييييييييع

اولا ابتدته زى متقوله مش خناقة بس عبارة عن حرقة دم مع شوية نار بتولع نتيجة لحالة البرود التام التى اجدها فى قسم شئون الطلبة كالعادة طبعا ودون تفصيل كثيرة خرجت من هذها الموقف
بان
1لازم لازم لازم ان الكلية دى حتعلمنى الادب قصدى الصبر والنفس الطووووووووووووووووووووووويل على الروتين وخلافه
ولاسف قد تعملنى ان اعلى صوتى كثيرا ا ناكرر اماريده الاف المرات
لان سيتك ممكن تهابر ساعة وفى الاخر بكل ما تمتلكه الست ست هنية المتهني من هدووووووووووء اعصاب مش عايزة اقول يصل لدرجوة ىالبرود تقوللك ايه طب متقول كدة من الاول وانت اصلا بترغى باقللك ساعة لما يعنى حتطلع من هدومك
لالالا اصبر قال اقلع قال دة بيعنهم انهم يعصبونى حتى لو نجحوا اليوم مسير الحى يتلاقى ههههه
المهم الجزء الثانى اليومى بعد دخولى المحاضرة الاولى الى بجد فرحت قوى لان معيدة غير الى كنت متوقعة انه اتدخلنا بصفت ان اختى كانت فى نفس القسم من قبلى بس الحمد لله طلعت كويسة موت
المهم بعد المحاضرة
قال ايه فكرت فكرة مجرد فكرة انى قال ايه اقعد فى الجنينة بس لاسف فؤجئت انها مش جنينة تنوووو اموبوسيبل دى طلعت المتزة وفى العيد كمان لا وايه شباب على بنات وكل الى قلبك يحبو على تعلقيات سخيفة حتى على الى لبسة نقاب يعنى الفتنة فى اشد صورها وحاجة تقرف فقلت لما اروح اصلى فى الجامع واقعد فى احسن
وبجد
بجد
من اجمل لحظات حياتى لانعرفت بعديها انهم بيدو دروس يعنى واحدة من الاخوا توكدة وقعدت اسمع الدرس امال تيجى المحاضرة التانية وكان بجد درس واسلوبها مشاء الل هعليها ونويت ان ادوم علطول ان شاء الله

واخيرا وتاتى المحاضرة الثانية مسك الختام وبجد هى ابتسامة اليوم
دخلنا استاذ بجد مشاء ال هعليه هما طبعا الى دخلونا كلهم لحد دلوقتى 2 كلهم مدرس مساعد يعنى السن بينا وبينه ممش كبير غير الدكاترة 60 و50 وكدا
وقاعدة يكلم معانا ويحلنا عن ظروف الكلية وحنمشى ازاى وفى الاخر سمعلنا حاجة من الكبيوتر على شاشاة العرض عن حاجت تربوية وكدة وبعد قال لم اسمعه حاجة حلوة كدة تخيلو سمعنا
ايه

اغنية جديدة لحمزة نمرة (اسمها يا هنا الى اتعلم عندنا وبتكلم بقا كلمتها عن النظام الفل الى وصل التعيلم فى مصر لا وايه وعلى الاخر واحنا خلاص بجد كنا حنموت على نفسنا والدفعة كلها نازلة ضحك
لا وال ىضحكنا اكتر لقينا ولدين دخلو صحيح احنا دفعتنا كلها بنات المهم الولدين دخلو بصو افتكرو فى حفلة وبيدققو فى الاستاذ مش مصدقين ان دة معيد معانا افتكرو بتاع دى جى ولا حاجة بس بجد
كان يوم غريب الاطوار
وانتظرونى فى يوم اخر
مع مذكرات طالبة جامعية
[/
NTER]

العلامات المرجعية