اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هي افضل كلية علمية من حيث الشغل ؟؟؟؟؟
كلية الطب البشري 84 21.43%
كلية الصيدلة 121 30.87%
كلية طب الاسنان 82 20.92%
كلية الطب البيطري 50 12.76%
كلية العلاج الطبيعي 55 14.03%
المصوتون: 392. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 21-01-2012, 01:54 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

لو على الشغل اعتقد يكون طب اسنان

قديم 28-06-2012, 09:09 PM
الصورة الرمزية دكتور كريم الزعيقي
دكتور كريم الزعيقي دكتور كريم الزعيقي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

دكتور كريم الزعيقي is an unknown quantity at this point

كان الله فى عون البياطرة
قديم 08-07-2012, 05:06 AM
himo2011 himo2011 غير متواجد حالياً
عضو جديد

himo2011 is on a distinguished road

بصوا يا جماعة انا علوم بس عايز اقول ان كانت رغبتى صيدلة عشان بحب الادوية ولما دخلت علوم اكتشفت انى ممكن اشتغل بردة فى الادوية وزيادة عليها التحاليل كمان والمصانع فى الجودة
يعنى صيدلة كدة بالسلامة بس هيا احسن كلية للبنات عشان ميتعبوش وعلوم بردة بالسلامة عشان ملهاش مستقبل فى مصر وعمر ما شعبنا دة يقدر يفهم يعنى اية علوم
يتبقى الطب البشرى اقولة بالسلامة انتة كمان عشان انتة بتقعد تبهدل فى نفسك طول السنين دى كلها دراسة وفى الاخر تروح تشتغل فى مستشفى او تفتح عيادة هتقعدلى فيها 10سنين كمان على اما تبقى مشهور لية حرام عليك وممكن كمان متبقاش مشور لان الرزق على الله
نيجى للطب البيطرى هيا مهمة جدا الشغل بتاع البيطرى بس عايز اقولة حاجة بردة انتة فى مجتمع جاهل من الاخر بيقولوا دكتور بهايم من جهلهم ومش هتقدر تغير الثقافة دة شعبك اللى انتة اتربيت فية حللنى وكمان فى ناس كتير بتسيب الشغل فى البيطرى وتشتغل شغل تانى من ياسهم والله الناس دى كانت قدامى كتير
نيجى بقة للعلاج الطبيعى والاسنان فدول بقة هما اللى انا شايفهم احسن اتنين عشان فلوس كويسة ودراسة قليلة وشغل عالى ومكانة اجتماعية هايلة ومن نظرى انهم الافضل حالييييييييييياااااااااا

بس اعرف ان انتة فى مجالك احسن من اى حد وميهمكش حد انا بيولو جست وانشاء هنمى نفسى بس مش فى مصر فى بلد تقدر قيمة العلم وانتة المفروض تقتنع بكليتك وغلط انك تعاير حد تظن انة اقل منك ممكن يكون هوا احسن منك بس النصيب اللى ربنا بيدية لعبادة
قديم 08-07-2012, 03:59 PM
الصورة الرمزية the matrex
the matrex the matrex غير متواجد حالياً
عضو نشيط

the matrex is on a distinguished road

دبلومه التحاليل بيطري بس اللي يعملها يعني أسنان لا ؟
ثانيا , في طلبه كتير تعتقد أن صيدله هي الأكثر ربح بس أحب اقولهم ان عشان تفتح صيدليه محترمه أنت محتاج مش أقل من مليون , مليون ونص
قديم 08-07-2012, 07:40 PM
الصورة الرمزية *تائبة فى رحاب الله*
*تائبة فى رحاب الله* *تائبة فى رحاب الله* غير متواجد حالياً
عضو مثالى 2011
طالبة بطب المنصورة

*تائبة فى رحاب الله* is a jewel in the rough

طب بشرى
او كلية غير دى علووووووم
قديم 09-07-2012, 12:35 AM
الصورة الرمزية dr/sherief
dr/sherief dr/sherief غير متواجد حالياً
عضو نشيط

dr/sherief is on a distinguished road
Star ال ربنا يجيبه كويس

كل ميسر لما خلقه الله له

قديم 02-08-2012, 03:09 AM
القصاصين القصاصين غير متواجد حالياً
عضو جديد

القصاصين is on a distinguished road

بصراحة ياجماعة انا نفسي ادخل اي كلية طب نفسي اخد اللقب الا البطري لاني عندي عقدة منه لاني بخاف من الحيوانات بس برجع واقول لنفسي اه طب برضه مش كده:
قديم 13-08-2012, 01:20 AM
la docteur. la docteur. غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

la docteur. is on a distinguished road

طب بيطــــــــــــــــــــــــــــــــــري له مجالات كتيييييييييييييييييييير جدا في الشغل
قديم 17-08-2012, 06:10 AM
dr. ahmed khalil dr. ahmed khalil غير متواجد حالياً
عضو جديد

dr. ahmed khalil is on a distinguished road

السلام عليكم ,,,,,,اولا انا صيدلة و بقول اوي حد يخشها يا جدعان بقانا عاملين زي خريج التجارة و اقصد في العدد مش بقلل من التجارة لحسن حد يفهمني غلط و معلش محدش يزعل اصل انا مش لسا داخلها فهشكر فيها لا انا شوفت شغلها عامل ازاي ,,,مندوب مبيعات في شركة ادوية ,,,لو عايز الصيدلة يبقي ليها مستقبل يبقي تفتح صيدلية و تكبر بقي ,,,بس هات مليون جنيه و افتحها انت ,,,عشان انا عارف كل الطلبة بقي اللي لسة داخلاها بيشكر فيها و يقولك و افتح صيدلية و اكبر و بتاع ,,,طب افتح الصيدلية بقي و وحيات ابوك لاتجبني اشتغل معاك بس بلاش ال900 في شهر اللي بنسمعها من كل الناس دي داحنا بنتعذب و في الاخر يقولك 900 و انا شايف ((((((علاج طبيعييييييييي))))) و ((((((اسنانننن)))) هما دول احسن كليتين في المجال الطبي .,,,وبذات للعلاج الطبيعي لانوا مش معروف و كمان عددوا قلييل جدا فا بيشتغلوااا بسرعة جداا,, يالا بيسافروا بسهولة لانهم مطلوبيييين. thank's
قديم 19-08-2012, 02:45 AM
babagamil babagamil غير متواجد حالياً
عضو خبير

babagamil is on a distinguished road

انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط
قديم 19-08-2012, 03:10 AM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babagamil مشاهدة المشاركة
انا هقول الحقيقه
1-طب بشرى عدد الدكاتره فى مصر كتييير جدا جدا ومن الاخر الناس بتروح لدكتور كبير ومعروف وليه بصمه وعلى ماتوصل زيه قدامك من 15 - 20 سنه واسال اى دكتور اضافه الى الارهاق فى الدراسه وقلة الدخل الا اذا اصبحت طبيب مشهور
2-طب بيطرى مجالاته حلوه لكن نظره المجتمع انه دكتور حمير مش اكتر كمان الدكاتره البيطريين بيشتغلوا متطفلين فى شركات الادويه هما وبتوع علوم
3-نيجى علوم اعتبرها ليست كليه قمه الا للمبدع فقط زى زويل مثلا غير كده نصهم قاعد على القهاوى والنص التانى بيشتغل عند دكتور صيدلى
4-نيجى صيدلة طبعااا انا قريت كلام انك محتاج تفتح صيدلية بمليون ومش عارف كلام غريب جدا وده كله هجص فى هجص ممكن تاجر صيدليه وتجيب الادويه قسط والحكايه كلها يوم ماتزيد بتجيب 50 الف واعرف دكاتره عاملين كده والموضوع بيتعب بس سنه او سنتين وفى الاخر ربنا بيرزقك بالاضافه لشغلك فى شكره وشغل مندوب مبيعات بيكسب جامد جدا جدا بس طبعا معظم الدكاتره مش بيحيوها علشان البرستيج..الدكتور الصيدلى ممكن يفتح مصنع كحوليات وده تكلفة المشروع 50 الف بس ومكسبه اكتر من 100%
بالاضافه انت عارف ان دور الصيدلى الاساسى انه يكتب العلاج للمريض يعنى الطبيب معلهوش الا انه يشخص الحاله فقط هتقولى الكلام ده مش هنا هقلك الوزير الجديد قال خلال سنتين بالظبط هيكون مستشفيات مصر كلها شغاله بالنظام ده وبالفعل ده ابتدى بدليل فى اكتر من 10 مستشفيات اشتغلت كده

انا مش بمدح فى صيدله بس بقول وجهة نظرى المتواضعه فقط
لي تعليق بس عليك خريج علوم مش متطفل ع شركات الادويه لان ده شغله وممكن خريج علوم يتخصص في مجال الدواء وتصنيع وابحاث الادويه
تاني نقطه علوم ليها مجالات كتيره ومن ضمنها الادويه ومجال تصنيع الدواء مفتوح لخريجي علوم وصيدله وبيتم تفضيل خريجي علوم واسال بنفسك شركات الادويه هتتاكد من الكلام ده
تالت نقطه الصيدلي ليس من حقه يكتب دواء نهائيا ولكن بيصرف الدواء للي الطبيب كاتبه ومن حقه يصرف بردو ادويه الاو تي سي

آخر تعديل بواسطة كيميائي طبي2011 ، 19-08-2012 الساعة 03:12 AM
قديم 19-08-2012, 08:32 AM
babagamil babagamil غير متواجد حالياً
عضو خبير

babagamil is on a distinguished road

لا طبعا يادكتور احمد الضيدلى هو اللى من حقه يكتب الدواء بناء على تشخيص الدكتور للمريض وده يسمى صيدلى اكلينيكى وده مطبق فى مستشفيات كتير فى مصر وحضرتك ده دور الصيدلى الاساسى
قديم 21-08-2012, 02:43 AM
كيميائي طبي2011 كيميائي طبي2011 غير متواجد حالياً
عضو متألق

كيميائي طبي2011 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة babagamil مشاهدة المشاركة
لا طبعا يادكتور احمد الضيدلى هو اللى من حقه يكتب الدواء بناء على تشخيص الدكتور للمريض وده يسمى صيدلى اكلينيكى وده مطبق فى مستشفيات كتير فى مصر وحضرتك ده دور الصيدلى الاساسى
الصيدلي الاكلنيكي فقط للي يقدر يعمل كده اما الصيدلي العادي فده للي اقصده
قديم 27-08-2012, 01:37 AM
eslam mohsen ali eslam mohsen ali غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

eslam mohsen ali is on a distinguished road

السلام عليكم
والله يجدعنا انا ان شاء الله داخل تجارة برغم ان مجموعى يجيب اعلى الكليات ولكن انا حابب مجال التجارة فقط وليس اى مجال تانى
قديم 06-09-2012, 04:11 AM
دكتورة/نورهان دكتورة/نورهان غير متواجد حالياً
موقوف

دكتورة/نورهان is on a distinguished road

انا بقى شايفة العلاج الطبيعى طبعا دكتورة وبريستيج زى البشرى بلظبط بتشتغلى من سنة تانية شهادتك معادلة للشهادة الامريكية التالت على العالم الدى بى تى هتطبق الى هى الدكتوراة الاكلينيكية وترجمتها doctor of physical thearby ودى هتتديك الحق فى كتاابة الادوية يعنى مش متحدد بقايمة زى دلوقتى تطلب اشعات وتحاليل عادى هو بيحصل بس دة قانونى الحالة كمان تجيلك مباشرة بدون تحويل ودة بيحصل بس كدة قانونى اكتر بتخلص ةعقود السفر بدور عليك مش انت من الاخر طب المستقبل

العلامات المرجعية