اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الصف الثالث الثانوى > امتحانات الثانوية العامة > امتحانات الثانوية العامة

قديم 14-06-2015, 09:02 PM
M.Gabriel M.Gabriel غير متواجد حالياً
عضو جديد

M.Gabriel is on a distinguished road
افتراضي أسئلة لأساتذتنا الأفاضل في إمتحان الفيزياء 2015 ليطمئن قلبي

السلام عليكم و رحمة الله

بإذن الله حبدأ الموضوع على طول, طبعا إمتحان النهاردة كان ممتع و فيه تفكير كويس, بس بجد انا حاسس إني ظالم نفسي جدًا لعدة أسباب واتمنى الاجبة من أستاذ فاضل و بدون مجاملات

1- سؤال 1 الجزئية C مسألة المحول, بدل ما اعوض ب240 V في القانون عوضت ب 200 V, مع العلم اني كنت كاتب في اول المسألة VP=240v, الجزئية التانية كدة اول واحدة فيها كتبت فيها القانون صح و عوضت غلط و كان الناتج 400v, ثم الجزئية الثانية كتبت القانون صح و مع التعويض فيها جبتها 1.8A, اما الجزئية الثالثة فكتبت القانون صح وضربت الرقمين السابقين في بعض و طلعلي الناتج الاخير صح 720 Watts, ياريت اعرف تقدير المصحح للي انا عملته كده و انقص كام درجة عليه

2- سؤال 2 الجزئية C, طلعت شدة التيار صحيحة ثم رسمت دائرة و عملت سهم للتيار عليه و كان مع عقارب الساعة, ولكن وانا بكتب كتبت عكس اتجاه التيارين المارين في السلكين, هل احاسب على الرسمة انها كانت مع عقارب الساعة صحيحة ام أحاسب على المكتوب؟

3- سؤال 4 الجزئية C, نفس غلطة الارقام, طلعت اول اجابة في السؤال صحيحة و هي المقاومة الكلية و كانت 100 اوم, ثم قسمت 200/100 و بقلة تركيز و عدم توفيق من الله كتبتها 10A, مع اني شرحت ان طالما المقاومة R1 متتالية مع الدائرة يبقى التيار يمر فيها تيار الدائرة, ثم فعلت القسمة و كتبت الناتج 10A ولا اعلم كيف, ثم في الجزئية الثالثة من نفس السؤال, كتبت القانون صح وهو بما انهم متوازيين, يبقى I5R5=I7R7 "لاني افترضت ان المجموعة اللي ب100اوم كلها اسمها R7" ومع الخطوات الصحيحة و كل شيء ولكن التعويض كان على ال10A لذلك كانت الاجابة 8A وهي النسبة الصحيحة لو كنت أعمل على التيار 2A كما هو صحيح

ياريت أساتذتنا الأفاضل يقدروا ما حدث هذا, وحتكون الدرجات قد ايه لان بجد واكيد انتوا عارفيين الغلطات دي تقهر الواحد غير لو كانت غلطات بسبب عدم معرفة معلومة او شيء, وأسف جدًا على الأطالة

العلامات المرجعية