اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 17-08-2012, 11:34 AM
khaledelsaed khaledelsaed غير متواجد حالياً
عضو فعال

khaledelsaed is on a distinguished road
افتراضي مرتب المدرس المتعاقد في عمان + مميزاتها + عيوبها

السلام عليكم ورحمة الله
اولا الف مبروك للاخوة اللي ربنا وفقهم ونجحوا في مقابله سلطنه عمان
ثانيا :
ياريت يكون موضوعنا هنا بيتكلم عن راتب الدرسين المتعاقدين في سلطنه عمان
وهل هو كافي لحياه كريمه فعلا ؟؟؟
وخصوصا لو فيه اسره
لاني قرات كثيرا على النت عن ارتفاع مستوى المعيشه بشكل كبير جدا هناك
لدرجه واحد كان جايله وظيفه ب 500 ريال عماني . لكن الاخوة قالوله ده قلييل جدا ومش مناسب مع ارتفاع مستوى المصاريف والمعيشه عموما
كان احد الاخوة هنا وضع معلومات عن المرتبات هناك
استسمحه اني هنقلها هنا عشان تكون المعلومات كامله امام الجميع
ونفكر كلنا سوا مع بعض
لسلام عليكم اخوانى الكرام
كل عام وانتم بخير
طبعا الاعلان فيه اخوان نزلوه مشكورين من امس وانا حبيت انزل صوره اعلان الجريده مع توضيح بعض النقاط لعل وعسى تكون فيها اجابه لبعض الناس وهي
1- راتب المعلم هناك ينقسم حسب الدرجه التى سيعين عليها وان كان معظم المسافرين بنسبة 90% يتم تعينهم على الدرجه السادسة
- راتب الدرجة السادسة 345 اساسي + 60 بدل غلاء معيشه + 20 بدل مياة وكهرباء = 425 ريال
- راتب الدرجة السابعة 305 اساسي + 60 بدل غلاء معيشه + 20 بدل مياة وكهرباء = 385 ريال
- طبعا ممكن المشرفين ومديره المدارس تكون درجتهم الدرجة الخامسة بس صراحه ما متأكد من راتبهم
2- تقوم الوزارة بتوفير تذاكر طيران ذهاب وعوده للمدرسين او اعطائم بدل بنسبة 75 % ولك حرية الاختيار بين البدل او التذكره
3- تقوم الوزاره بتوفير سكن اعزب مؤثث وغالبا ما يكون السكن غير لائق ولكن مع اعتراضك وتمسكك بحقك يتم توفير السكن اللائق بك ولا توفر سكن للعائله وانما بعد مرور غالبا اكثر من عامين من الممكن ان يوافقوا لك على استقدام العائله على حساب الوزاره وفى هذه الحاله يتم اعطائك بدل سكن حسب المنطقه ويتراوح بين 50 : 100 ريال مع توفير تذاكر طيران للزوجة و3 من الاولاد وصرف بدل تأثيث يقدر ب 750 ريال وفى حاله استقدامك للعائله دون الموافقه لك يتم استقدامهم على حسابك الخاص الى ان يأتى دورك وتصرف ما سبق ذكره
4- بعض الاماكن التى يتم التوزيع عليها تكون قاسيه ولا تناسب الكثير من الناس فمن الناس من يتحمل المعيشه ومنهم من يضجر وسريعا ما يقدم استقالته وده حصل العام الماضى بكثره
5- مسأله الدروس دى نصيب ورزق وعلى حسب المكان بس متحطش امل فيها كبير الا اذا كنت فى مناطق حيويه مثل مسقط - بعض مناطق الباطنة - صلاله وفيه معلمين من اول سنه بيشتغلوا دروس كويس وفيه غيرهم بيغيبوا سنين ولا بيحصلوا 5 ريال من الدروس
6- اهل عمان وطلابها من اكثر الشعوب العربيه احتراما وطيبه وتقديرا للضيوف وبالهم طويل اوى بس ده ميمنعشى ان المعلم يفرض شخصيته على الطلاب والا ممكن القله من الطلاب يسيئوا الى هيبته اذا كان ضعيف الشخصيه
7- متوسط معيشه الفرد الاعزب اكله وشربه واتصالاته فى الشهر ممكن لا تتعدى 60 او 70 ريال ده لو الاخ من المسرفين وومكن لو وسطى فى حدود 40 وطبعا ده لو بياكل لوحده لكن لو مشترك مع بعض الزملاء وهذا ما لا انصح به طبعا التكلفه بتقل
8- متوسط معيشه الاسره طبعا بتعتمد على عدد افراد الاسره بس ممكن متقلش عن 110 ريال
9- الايجارات لمن سيستقدم اسرته على حسابه من اول عام فيه اماكن ب 60 او 70 و 80 وفيه اماكن نائيه ب 40 و 45 وفيه فى مسقط توصل 250

شوفو مثلا الرابط ده وكلام الناس هناك بيقولوا ايه عن المعيشه هناك
http://www.egyptiantalks.org/invb/in...owtopic=137371

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حياكم الله اخوانى الافاضل
كنت عايز اسال عن المعيشة فى سلطنة عمان حيث عرض على عقد عمل فى السلطنة كمدير معهد تدريب كمبيوتر ولغات
وتفاصيل العقد كالتالى
راتب اساسى 400 ريال عمانى + توفير سكن عائلى + سيارة + تأمين طبى شامل للعائلة
وكنت حابب اعرف الراتب دا كويس ولا لأ مع وجود الاسرة وهقدر احوش منه ولا لأ
وجزاكم الله خيرا
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الرد :
على حسب المكان اللي انت جاي عليه
يعني لو مسقط حيبقى صعب قوى قوى تشيل حاجه
لو منطقه تانيه زي صلالة ممكن تحوش من 50 ريال ل100 بالكتير قوي
لإنك حتدفع ميه وكهربا وإتصالات دول حيدخولو في 50 ريال شهريا
وانت واسرتك -لو عندك طفلين- مصاريف اكل وشرب وخروجه على الاقل مره في الاسبوع حيعملوا حوالي 250 ريال شهريا
وبنزين السياره حوالي 20 ريال شهريا
يعني حتشيل 80 ريال شهريا
كل الكلام ده لو انت بره مسقط
لو في مسقط انسى
كده العرض ضعيف حاول ترفعها ل500 ربال على الاقل

رد اخر :
قليل جدا جدا
حتى لو فى صلاله او غيرها بالذات ان معاك اسرتك
يعنى ايه تيافر و تتغرب علشان تحوش 80 ريا ل يعنى حوالى 1200 جنيه
انا كنت فى صلاله سنه 2009 و كان مرتبى 550 و انا اعزب و 3 سنين خبرة و كانو كويسين مش حاجة رهيبه
اعتقد ان العرض قليل بالذات انك بتقول ان فى اسرة معاك
لو مقرر خلاص سافر لوحدك الاول خوض التجربه و قرر انت هل ينفع تجيب اسرتك و لا الافضل تخليك مع نفسك
بس انا شايف ان فى اجماع ان 400 و معاك اسرتك حرام

قديم 17-08-2012, 02:43 PM
عضو فعال

فين ارائكم يا اخوانا ؟؟؟
محدش عنده اي معلومات يفيدنا بيها ؟؟؟؟
قديم 18-08-2012, 09:49 AM
عضو فعال

للرفع upppppp
قديم 18-08-2012, 05:59 PM
عضو فعال

فينكم اخواني؟؟
قديم 21-08-2012, 12:16 AM
freelife freelife غير متواجد حالياً
عضو فعال

freelife is on a distinguished road

بارك الله فيك
قديم 23-08-2012, 07:02 PM
Tony Osman Tony Osman غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Tony Osman is on a distinguished road

الريال ب 15.83 جنيه مصرى
قديم 24-06-2013, 11:44 PM
مراد جرافيك مراد جرافيك غير متواجد حالياً
عضو جديد

مراد جرافيك is on a distinguished road

ما هى نوعية المقابللات امتحانات عامة أم شخصية
قديم 25-06-2013, 12:20 AM
شيخ البلد2010 شيخ البلد2010 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

شيخ البلد2010 is on a distinguished road

هو الاعىن خلص ولا ليه فى تقديم
قديم 25-06-2013, 02:49 PM
الشافعي الصغير الشافعي الصغير غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الشافعي الصغير is on a distinguished road
Impp دا الكلام النهائى عن مسابقة عمان

الناس اللى بتتكلم عن عمان العرض غير لائق ولابد من رفع كرامة المدرس المصرى أنا واحد ممن سافروا ولم يتحمل أكثر من 15 يوم وهربت ورجعت مصر لانى حسب نظام مصاريفى المتواضعة مكنتش هوفر حاجة لوحدى من 420ريال شهريا مع العلم ان السكن كان زمان فردى كل شخص غرفة ودلوقت لو يطولوا يقعدوا المصرييين كل 10فى غرفة هيعملوا كدا دا غير انى عملت فى غير تخصصى ولما اشتكيت قالوا المصرى بيقبل باى حاجة
(اخيرا ونصيحة اخوية المدرس اللى يوفر 2000جنية فى مصر من الدروس اوغيرة ميسفرش عمان ) مع العلم انهم بيقولولك هنا انك ليك سكن خاص ومحصلش ولو حصل وفيه سكن خاص يبقى لاى ***ية غير المصرى وهى دى كرامتنا ؟ ولا حول ولا قوة الابالله
(فيه ناس هتتضحك عليك وتقلك فىه مصريين كتيير هناك الكلام ده صحيح بس دول مكنش ربنا كرمهم هنا او سافر قى بداية التعاقدات قبل ما تتزحم واخد مميزاتها وعف يدى دروس هناك فى العاصمة فقط وأى محافظة تانية دروسهم معدومة.
(ملحوظة اخيرة الاختبارات شفوى وتحريرى صورية لا قيمة لها هما ليهم عدد بيخدوة بدليل وانا كنت بقدم السنة اللى فاتت كانوا اتنصلوا علىه وفيه ناس فرضت نفسهم من غير اتصالات ولا اختبارات )
قديم 14-09-2013, 05:01 PM
جمالسعيد جمالسعيد غير متواجد حالياً
عضو جديد

جمالسعيد is on a distinguished road

وبالنسبة للمدارس الخاصة رواتبها ايه
قديم 23-08-2014, 08:48 PM
ahmedgalal81 ahmedgalal81 غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmedgalal81 is on a distinguished road

هل يحق العمل لزوج المدرسة الحكومية فى سلطنة عمان بمعنى بياخذ تصريح عمل
قديم 23-08-2014, 10:19 PM
احمد رمضان عبد الباقي احمد رمضان عبد الباقي غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

احمد رمضان عبد الباقي is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشافعي الصغير مشاهدة المشاركة
الناس اللى بتتكلم عن عمان العرض غير لائق ولابد من رفع كرامة المدرس المصرى أنا واحد ممن سافروا ولم يتحمل أكثر من 15 يوم وهربت ورجعت مصر لانى حسب نظام مصاريفى المتواضعة مكنتش هوفر حاجة لوحدى من 420ريال شهريا مع العلم ان السكن كان زمان فردى كل شخص غرفة ودلوقت لو يطولوا يقعدوا المصرييين كل 10فى غرفة هيعملوا كدا دا غير انى عملت فى غير تخصصى ولما اشتكيت قالوا المصرى بيقبل باى حاجة
(اخيرا ونصيحة اخوية المدرس اللى يوفر 2000جنية فى مصر من الدروس اوغيرة ميسفرش عمان ) مع العلم انهم بيقولولك هنا انك ليك سكن خاص ومحصلش ولو حصل وفيه سكن خاص يبقى لاى ***ية غير المصرى وهى دى كرامتنا ؟ ولا حول ولا قوة الابالله
(فيه ناس هتتضحك عليك وتقلك فىه مصريين كتيير هناك الكلام ده صحيح بس دول مكنش ربنا كرمهم هنا او سافر قى بداية التعاقدات قبل ما تتزحم واخد مميزاتها وعف يدى دروس هناك فى العاصمة فقط وأى محافظة تانية دروسهم معدومة.
(ملحوظة اخيرة الاختبارات شفوى وتحريرى صورية لا قيمة لها هما ليهم عدد بيخدوة بدليل وانا كنت بقدم السنة اللى فاتت كانوا اتنصلوا علىه وفيه ناس فرضت نفسهم من غير اتصالات ولا اختبارات )
والله كرامه المصري مرفوعه غصب عن اي حد انت يمكن اتنازلت عن حقوقك ودي مشكلتك انما متتكلمش وتعمم احنا اولا سكنا فردي ولينا احترامنا ف المدرسه او خارجها والحمد لله بالنسبالي انا بتكرم كل عام وعمان دي ناسها طيبين جدا ومحترمين عن اي بلد خليجي تاني
قديم 23-08-2014, 10:40 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

=الشافعي الصغير;5356744]الناس اللى بتتكلم عن عمان العرض غير لائق ولابد من رفع كرامة المدرس المصرى أنا واحد ممن سافروا ولم يتحمل أكثر من 15 يوم وهربت ورجعت مصر لانى حسب نظام مصاريفى المتواضعة مكنتش هوفر حاجة لوحدى من 420ريال شهريا مع العلم ان السكن كان زمان فردى كل شخص غرفة ودلوقت لو يطولوا يقعدوا المصرييين كل 10فى غرفة هيعملوا كدا دا غير انى عملت فى غير تخصصى ولما اشتكيت قالوا المصرى بيقبل باى حاجة
(ملحوظة اخيرة الاختبارات شفوى وتحريرى صورية لا قيمة لها هما ليهم عدد بيخدوة بدليل وانا كنت بقدم السنة اللى فاتت كانوا اتنصلوا علىه وفيه ناس فرضت نفسهم من غير اتصالات ولا اختبارات )[/QUOTE]

:bosy ht9::blush : ربنا يطمنك
قديم 08-09-2014, 05:35 PM
ahmedsayed2007 ahmedsayed2007 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ahmedsayed2007 is on a distinguished road
افتراضي السفر لسلطنة عمان للعمل فى مدرسه خاصه

انا مدرس مواد تجاريه اتصل بى احد المكاتب للعمل مدرس مقابل 250ريال وحياخد المكتب عموله 2000 جنيه هل هذا الراتب مناسب
قديم 18-01-2016, 07:05 PM
دعاء دودوي دعاء دودوي غير متواجد حالياً
عضو جديد

دعاء دودوي is on a distinguished road

هو حضرتك لسه في عمان
عايزة اسالك ايه الوضع هناك في وقتنا ده
هل السفر مجدي ولا لا

العلامات المرجعية