اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 06-06-2015, 04:52 PM
محمد رويشد محمد محمد رويشد محمد غير متواجد حالياً
مدرس اللغة العربية

محمد رويشد محمد is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لدي سؤالان :
الأول : ما الجزاء الواقع على من انتدب لأعمال الملاحظة في امتحانات الثانوية العامة ولم يتقدم بعذر ولم يبلغ بأنه مريض
الثاني : هل من حقه في هذه الحالة التوقيع في دفتر الحضور والانصراف الخاص بمدرسته الأصلية
جزاكم الله خيرا

قديم 06-06-2015, 07:04 PM
osamaabdsalam osamaabdsalam غير متواجد حالياً
مسئول أقسام المعلمين و الجامعات

osamaabdsalam is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد رويشد محمد مشاهدة المشاركة
لدي سؤالان :
الأول : ما الجزاء الواقع على من انتدب لأعمال الملاحظة في امتحانات الثانوية العامة ولم يتقدم بعذر ولم يبلغ بأنه مريض
الثاني : هل من حقه في هذه الحالة التوقيع في دفتر الحضور والانصراف الخاص بمدرسته الأصلية
جزاكم الله خيرا
انتدب ..... ولم يتقدم ولم يبلغ ... طبعا ولم يحضر
أولا : الجزاء يحال للشئون القانونية ويمنح الجزاء المناسب لتخلفه بالاضافة لخصم جميع الايام التى تغيبها
ثانيا : يمنع من التوقيع بدفتر الحضور والانصراف
قديم 07-06-2015, 12:56 PM
مخلصة مخلصة غير متواجد حالياً
العضو المميز لعام 2013
العضو المميز لقسم فلاسفة تحت التمرين لعام 2014

مخلصة is on a distinguished road

نحن مجموعة من المدرسين قمنا بعمل تجديد لكارنيه النقابة ووصلت جميع الكارنيهات المجددة الا 6 مدرسات قد قاموا باخد اجازة خاصة لمدة معينة وارفقوا مع الاوراق المطلوبة صورة من اقرار القيام بالاجازة ولكن فرع النقابة الرئيسي بالقاهرة قام برفض هذه الاوراق وطلب صورة من وصل السداد لاشتراكات النقابة
مع ان كل الزملاء ارفقوا هذا الاقرار وتم عمل الكارنيه لهم

وعندما ذهبنا الي قسم الملفات بالادارة قالو بان هذه الوصلات قد فقدت لان بعضهم كان من 16 عام وطلب مننا نحن ال6 مدرسات ان نحضر ورقة جديدة لكارنيه النقابة والانذهب لقسم الاجازات ونعمل ورقة باننا لم ناخذ اجازة من الاساس وسيقومون هم بختمها

وسؤالي هو لمن نذهب وفي اي جهة نقدم شكوانا؟

جزاك الله خيرا
قديم 07-06-2015, 09:36 PM
د.هيباتيا د.هيباتيا غير متواجد حالياً
عضو جديد

د.هيباتيا is on a distinguished road

عد اذنكم انا ليا طلبين
اولا: انا محتاجة نص القانون اللى بيقول ان مسمى " اخصائى تدريس" ده مش معناه مدرس وان معناه درجة وظيفية لحملة الماجستير والدكتوراه و اوائل الخريجيين لأنى محتاجاه ضرورى فى المكان اللى اتعيين فيه لانهم فى الادارة التعليمية مش عارفين يحطونى فين فى منهم فاكرنى مدرس و فيه منهم قالى احنا مش فاهمين مسماكى الوظيفى.
ثانيا: انا جالى تعيينى فى التربية والتعليم بمسمى وظيفى اخصائى تدريس تالت و انا ماجستير اداب علم نفس و استوفيت جميع اوراق التعيين و لاقيت ان فى زميلة ليا فى نفس قرار التعيين بتاعى حاصلة على ماجستير تربية صحة نفسية و مسماها الوظيفى اخصائى نفسى تالت فلاقيت ان المسميين مختلفين فروحت المديرية استفسر عن شغلى هايبقى ايه لان المسمى بتاعى يعتبر مش مكتوب و غير محدد قالولى هاتبقى اخصائى نفسى و روحت الادارة التابعة ليا و قالولى نفس الكلام انى مش هابقى مدرس علم نفس و هابقى اخصائى نفسى لكن جينا وقت الجد و وقت كتابة جواب التوجيه ماعرفوش يوجهونى لمين لان المسمى بتاعى غير واضح و ادركوا اخيرا المشكلة اللى انا كنت بتكلم فيها ، مديرة شئون العاملين فى الادارة التعليمية قالتلى هاتبعت استعلام للتعيينات فى المديرية تعرف منهم المسمى الوظيفى بتاعى و هاتبقى تدينى رقم صادر للمديرية بعد بكرة علشان اتابع انا، يعنى من الاخر الادارة شالت ايدها من الموضوع و سابونى مع المديرية فانا دلوقتى اقدم شكوى لمين او اروح لمين يحللى مشكلتى دى انا عايزة حل سريع فمين اقدر الجئله و يرد عليا و ياخد موضوعى جد ، لو فعلا التنظيم والادارة زى ما اتقالى من مديرة شئون العاملين ابقى عرفت حتى ان فيه جهة هاتحللى مشكلة واروحلها
مع العلم ان جواب التعيين الصادر من التنظيم والادارة الخاصة بكل دفعتى من حملة الماجستير والدكتوراه المعينين فى وزارة التربية والتعليم مكتوب فيه المجموعة النوعية وظائف تعليم و المسمى الوظيفى مكتوب فيه وفقا لسد العجز فى المجموعة النوعية سالفة الذكر فقط مش مكتوب لا مدرس ولا اخصائى والمسميات دى جت من المديرية و انا عايزة ابقى اخصائى نفسى مش مدرس علم نفس
قديم 08-06-2015, 01:58 AM
علي بطيخ سالم علي بطيخ سالم غير متواجد حالياً
عضو جديد

علي بطيخ سالم is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته (هل يمكنني الانتداب من وزارة التربية والتعليم إلى وزارة أخرى) وجزاكم الله خيرا
قديم 08-06-2015, 12:01 PM
mmam.2020 mmam.2020 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mmam.2020 is on a distinguished road

هو الواحد ينفع يعيد الثانوية العامة كاملة لو امتحن امتحان امتحان واحد بس
يعني انا امتحنت العربي امبارح
وعايز اعيد السنة كلها
يعني لو ما دخلتش اي امتحاني تاني
هعيد السنة كلها ولا ال ما امتحنتوش بس
ارجو الرد سريعا
قديم 10-06-2015, 03:59 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مخلصة مشاهدة المشاركة
نحن مجموعة من المدرسين قمنا بعمل تجديد لكارنيه النقابة ووصلت جميع الكارنيهات المجددة الا 6 مدرسات قد قاموا باخد اجازة خاصة لمدة معينة وارفقوا مع الاوراق المطلوبة صورة من اقرار القيام بالاجازة ولكن فرع النقابة الرئيسي بالقاهرة قام برفض هذه الاوراق وطلب صورة من وصل السداد لاشتراكات النقابة
مع ان كل الزملاء ارفقوا هذا الاقرار وتم عمل الكارنيه لهم

وعندما ذهبنا الي قسم الملفات بالادارة قالو بان هذه الوصلات قد فقدت لان بعضهم كان من 16 عام وطلب مننا نحن ال6 مدرسات ان نحضر ورقة جديدة لكارنيه النقابة والانذهب لقسم الاجازات ونعمل ورقة باننا لم ناخذ اجازة من الاساس وسيقومون هم بختمها

وسؤالي هو لمن نذهب وفي اي جهة نقدم شكوانا؟

جزاك الله خيرا
لابد من دليل لسداد اشتراكات النقابة
قديم 10-06-2015, 04:03 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هيباتيا مشاهدة المشاركة
عد اذنكم انا ليا طلبين
اولا: انا محتاجة نص القانون اللى بيقول ان مسمى " اخصائى تدريس" ده مش معناه مدرس وان معناه درجة وظيفية لحملة الماجستير والدكتوراه و اوائل الخريجيين لأنى محتاجاه ضرورى فى المكان اللى اتعيين فيه لانهم فى الادارة التعليمية مش عارفين يحطونى فين فى منهم فاكرنى مدرس و فيه منهم قالى احنا مش فاهمين مسماكى الوظيفى.
ثانيا: انا جالى تعيينى فى التربية والتعليم بمسمى وظيفى اخصائى تدريس تالت و انا ماجستير اداب علم نفس و استوفيت جميع اوراق التعيين و لاقيت ان فى زميلة ليا فى نفس قرار التعيين بتاعى حاصلة على ماجستير تربية صحة نفسية و مسماها الوظيفى اخصائى نفسى تالت فلاقيت ان المسميين مختلفين فروحت المديرية استفسر عن شغلى هايبقى ايه لان المسمى بتاعى يعتبر مش مكتوب و غير محدد قالولى هاتبقى اخصائى نفسى و روحت الادارة التابعة ليا و قالولى نفس الكلام انى مش هابقى مدرس علم نفس و هابقى اخصائى نفسى لكن جينا وقت الجد و وقت كتابة جواب التوجيه ماعرفوش يوجهونى لمين لان المسمى بتاعى غير واضح و ادركوا اخيرا المشكلة اللى انا كنت بتكلم فيها ، مديرة شئون العاملين فى الادارة التعليمية قالتلى هاتبعت استعلام للتعيينات فى المديرية تعرف منهم المسمى الوظيفى بتاعى و هاتبقى تدينى رقم صادر للمديرية بعد بكرة علشان اتابع انا، يعنى من الاخر الادارة شالت ايدها من الموضوع و سابونى مع المديرية فانا دلوقتى اقدم شكوى لمين او اروح لمين يحللى مشكلتى دى انا عايزة حل سريع فمين اقدر الجئله و يرد عليا و ياخد موضوعى جد ، لو فعلا التنظيم والادارة زى ما اتقالى من مديرة شئون العاملين ابقى عرفت حتى ان فيه جهة هاتحللى مشكلة واروحلها
مع العلم ان جواب التعيين الصادر من التنظيم والادارة الخاصة بكل دفعتى من حملة الماجستير والدكتوراه المعينين فى وزارة التربية والتعليم مكتوب فيه المجموعة النوعية وظائف تعليم و المسمى الوظيفى مكتوب فيه وفقا لسد العجز فى المجموعة النوعية سالفة الذكر فقط مش مكتوب لا مدرس ولا اخصائى والمسميات دى جت من المديرية و انا عايزة ابقى اخصائى نفسى مش مدرس علم نفس
العبرة بخطاب التعيين
قديم 10-06-2015, 04:05 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علي بطيخ سالم مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته (هل يمكنني الانتداب من وزارة التربية والتعليم إلى وزارة أخرى) وجزاكم الله خيرا
يجوز ذلك
بعد موافقة جهة العمل والجهة الاخرى وفقا للعجز والزيادة ولمصلحة العمل
قديم 10-06-2015, 04:07 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmam.2020 مشاهدة المشاركة
هو الواحد ينفع يعيد الثانوية العامة كاملة لو امتحن امتحان امتحان واحد بس
يعني انا امتحنت العربي امبارح
وعايز اعيد السنة كلها
يعني لو ما دخلتش اي امتحاني تاني
هعيد السنة كلها ولا ال ما امتحنتوش بس
ارجو الرد سريعا
يجب مراجعة شئون الطلبة فلديهم الجديد فى هذا الشان
قديم 10-06-2015, 08:56 PM
هومان هومان غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

هومان is on a distinguished road

هو اللي بيكسب قضية ال 200 % بيزيد ال 200 كاملة ولا ليها حسبة تانية وهل قانوني انهم يخصموا من مكافاة الامتحانات
قديم 12-06-2015, 06:14 PM
الصورة الرمزية ميرا11
ميرا11 ميرا11 غير متواجد حالياً
عضو مشارك

ميرا11 is on a distinguished road

سوالى بخصوص تسليم دفتر الحضور و الانصراف ( المدرسة فترة مسائية )
انتدب وكيل شئون العاملين لامتحانات الدبلوم و قد قام بتكليف احد الموجودين بالمدرسة بلاستلام الدفتر ( بورقةبينه و بين الطرف الاخر هل عند عودته يلغى التكليف مباشرا ...............
وهذ ا الوكيل سوف يخلى طرفه من المدرسة ماهى الاجراءات القانوية لتسليم دفتر الحضور و الانصراف و من هو الشخص المناسب لاستلامه ( مديرة المدرسة لدينا مكلفة بادارة المدرسة ( لانها مديرة فترة صباحية ابتدائى و المدرسة مرحلة ثانوى )و لايوجد لها امضاء بالدفتر )

قديم 12-06-2015, 08:31 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هومان مشاهدة المشاركة
هو اللي بيكسب قضية ال 200 % بيزيد ال 200 كاملة ولا ليها حسبة تانية وهل قانوني انهم يخصموا من مكافاة الامتحانات
هناك جديد قى هذا الشان
راجع قسم الحسابات بشئون العاملين
قديم 12-06-2015, 08:35 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرا11 مشاهدة المشاركة
سوالى بخصوص تسليم دفتر الحضور و الانصراف ( المدرسة فترة مسائية )
انتدب وكيل شئون العاملين لامتحانات الدبلوم و قد قام بتكليف احد الموجودين بالمدرسة بلاستلام الدفتر ( بورقةبينه و بين الطرف الاخر هل عند عودته يلغى التكليف مباشرا ...............
وهذ ا الوكيل سوف يخلى طرفه من المدرسة ماهى الاجراءات القانوية لتسليم دفتر الحضور و الانصراف و من هو الشخص المناسب لاستلامه ( مديرة المدرسة لدينا مكلفة بادارة المدرسة ( لانها مديرة فترة صباحية ابتدائى و المدرسة مرحلة ثانوى )و لايوجد لها امضاء بالدفتر )
أولا : إذا حضر الأصلى بطل المكلف مباشرة
ثانيا: تقوم مديرة المدرسة بتكليف من تراه مناسبا مع مراعاة الأقدمية
قديم 12-06-2015, 11:54 PM
ابراهيم على مصطفى ابراهيم على مصطفى غير متواجد حالياً
عضو جديد

ابراهيم على مصطفى is on a distinguished road
Impp عودة الى العمل

اعمل معلما بالتربية والتعليم وكنت في اجازة خارجية وبعد عودتي وجدت مدير المرحلة الابتدائية يرفض عودتي الى مدرستي الاصلية ويوجهني الى مدرسة اخرى بحجة ان هناك عجز في هذه المدرسة فرفضت استلام العمل فهل من حقه ذلك قانونيا خاصة وانني اعمل بالتربية والتعليم منذ عام 1991

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
لايوجد