اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

موضوع مغلق

قديم 13-03-2012, 09:24 AM
amralaraby amralaraby غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

amralaraby is on a distinguished road

Mohammed Mamdooh Zaki
حصاد اليوم الاثنين 12 مارس (الذي كان من المقرر ان يكون بداية لاعتصام غير المعينيين الحاصلين علي الماجستير والدكتوراة للمطالبة بالتعيين الفوري في وظائف ادارية ) :

2- الزميلات والزملاء الذين تواجدوا اليوم وطالبوا بحقهم علي ارض الواقع وليس علي صفحات الفيس بوك.

وفيما يلي التفاصيل:
تواجد اليوم عدد من الزميلات والزملاء غير المعينيين في مقر الجهاز المركزي للتنظيم والادارة للمطالبة باقل حقوقهم وهي المطالبة بالوظائف الادارية ،، واثناء ذلك التواجد كان يقوم المهندس ابراهيم السعيد نصار (رئيس الحزب الجمهوري) بدور فعال في مجلس الشعب لاعلام المسئولين بقضيتنا ومطالبنا وذلك في حضور زميلنا الدكتور محمد حرب ،، وقام بالتواصل مع الدكتور صفوت النحاس ( رئيس الجهـاز المركزي للتنظيم والادارة ) الذي كان متواجد في مجلس الشعب خلال فترة الصباح .

وعند رجع الدكتور صفوت النحاس الي مكتبه في الجهاز المركزي للتنظيم والادارة تاكد من ان الاعتصام جاد ،، ولذلك قام بالاتصال بالمهندس ابراهيم السعيد نصار وطلب منه الوساطة لتهدئة المعتصمين .

و بالرغم من جدول اعمال المهندس ابراهيم السعيد نصار المزدحم قام بالاسراع للتواجد معنا ودعمنا ،، وقام بالتنسيق مع الدكتور صفوت النحاس لمقابلة ممثلين عن الاعضاء المعتصمين لمناقشة المقترحات والحلول لمشكلتنا .

وبعد انتهاء المقابلة تم انعقاد اجتماع بين المهندس ابراهيم السعيد نصار وجميع الاعضاء المعتصمين ،، تعهد فيها بالقيام بخطوات فعالة خلال(((( اسبوع ))))وذلك عن طريق التنسيق مع لجنة التعليم ورئاسة الوزراء وبالتعاون مع الدكتور صفوت النحاس.

وبعدها تم مناقشة تكملة الاعتصام او فض الاعتصام ((( مؤقتا ))) علي اساس ما تعهد المهندس ابراهيم السعيد نصار ،، وقد اختارت الاغلبية الانتظار تلك المدة وفض الاعتصام ((( مؤقتا ))) لثقتها الكاملة في ما يقوم به المهندس ابراهيم السعيد نصار من جهود لحل قضيتنا.

وفي حالة عدم تعاون البرلمان والحكومة مع مبادرة المهندس ابراهيم السعيد نصار ،، سوف تقوم هذه المجموعة بالدخول في(((((((((( اعتصام مفتوح)))))))))))) وسيتم تنسيقه فيما بينها والاعلان عنها لمن يريد الانضمام .

وفي النهاية نعلن عن فض الاعتصام (((( مؤقتا ))) علي ضوء ما سبق من تفاصيل ولمعرفة اهم التطورات زيارة هذا الرابط:
http://www.facebook.com/groups/260111687401227/

قديم 15-03-2012, 01:42 PM
أبوخيرى أبوخيرى غير متواجد حالياً
عضو فعال

أبوخيرى is on a distinguished road
Mnn

بسم الله الرحمن الرحيم

الكليات التي في المراجعه وجاري الانتهاء منها باذن الله
1. شريعة طنطا 2. اصول المنصوره 3. زراعة القاهره 4. دراسات دسوق 5. لغه عربيه زقازيق

الكليات التي ستدخل مراجعه الاسبوع القادم
1. دراسات قنا 2. زراعة اسيوط 3. اصول القاهره 4. لغه عربيه منصوره 5. شريعه تفهنا 6. تربيه تفهنا 7. لغه عربيه ايتاي 8. لغه عربيه اسيوط

الكليات التي تمت مراجعهتا وجاري امضاء قرارها التنفيذي

1. لغه عربيه جرجا 2. لغه عربيه منوفيه 3. دراسات بنات طيبه 4. دراسات بنات كفر الشيخ 5. دراسات بنات يور سعيد 6. من المحتمل دراسات بنات القاهره

هذا البيان للعلم وعدم استعجال الامور

منقوووووووووووووووووووووووووووووول
قديم 21-03-2012, 07:22 PM
mena25 mena25 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mena25 is on a distinguished road

السلام عليكم
ممكن اسأل ايه اخر اخبار مدرس مادة لانهم عندنا حولونا لاعمال ادارية حتى تقوم جامعة المنصورة بتحديد مهام اخرى لهذة الوظيفة كما انة يتم التهديد بفترة الاختبار وانة يمكن الاستغناء عنا فى اى وقت
قديم 22-03-2012, 06:19 PM
METO4050 METO4050 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

METO4050 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
مرتب التربيةو التعليم حاليا 610 + 1600 مكافأة نهاية العام ..
والتربوي شرط دخول الكادر والترقي ..

يا دكتور عبد الرحمن المرتب ليس 610
المرتب الصافى 516
وده اكيد انا شفته بنفسى مع السكرتير المسئول عن القبض
قديم 22-03-2012, 06:26 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي مشاهدة المشاركة
بصوا بقى مفيش حاجة اسمها الكلام الفاضي ده ..

انت بتتعيني وبتقبضي حسب الجهة اللي انت هتروحيها ...

موظفو الجامعة لهم حوافزهم والتربية والتعليم لهم حوافزهم ..

يعني مفيش نظام مخصوص هيتعمل للأوائل في المرتبات غير باقي الموظفين ..

ومعلومة بقى إن المعلم المساعد اللي فس التربيةوالتعليم مرتبه الصافي 600 جنيه لا يقل شيئا واللي يقولك غير كده بيشتغلك..

وموضوع اـ834 جنيه المرتب هو قصده المرتب الشامل المخصص للدرجة الثالثة ولكن بتختلف حسب كل جهة باختلاف الحوافز .. وماتصدقش اللي يقولك باقبض 450 جنيه .. ياأوائل اللي يروح يسأل يقول هو قبض الدرجة الثالثة التخصصية أول تعيين كام ويسأل موظف الماليات لأن معاك موظفين درجة رابعة وناس بدبلومات دول بيبقوا أقل منك .. أنا باقول تاني محدش درجة ثالثة تخصصية بيقبض أقل من 550 جنيه في كل المديريات المختلفة وذلك منذ يوليو الماضي بعد تطبيق حافز الـ200% على الكل ..
طيب نعمل ايه اذا كان الموظف المالى نفسه قالى ان المرتب هيكون 516
وبيقولى اصل انتوا تعيينكوا على بند ادارى
ولسة مفيش معانا كادر
الحل ايه فى الوقت ده
قديم 26-03-2012, 06:00 PM
اسماء احمد عبدالسلام محمد اسماء احمد عبدالسلام محمد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

اسماء احمد عبدالسلام محمد is on a distinguished road

بصوا ياجماعة انا قبضت النهاردة والمرتب الى انا اخدته 560جنيه ولسة الحوافز وزميلتى شغالة فى مدرسة تانية قالتلى انهم هياخدوا 760جنيه والمرتب مع الحوافز لسة هيبان لما نقبض الحوافز بس ربنا يبارك فيه ويكفينا شر الدكاترة اصل انا من قبلها باسبوع وانا صرفته للدكتور هههههههههههها لظاهر مش مسامحين فيه
قديم 26-03-2012, 10:33 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسماء احمد عبدالسلام محمد مشاهدة المشاركة
بصوا ياجماعة انا قبضت النهاردة والمرتب الى انا اخدته 560جنيه ولسة الحوافز وزميلتى شغالة فى مدرسة تانية قالتلى انهم هياخدوا 760جنيه والمرتب مع الحوافز لسة هيبان لما نقبض الحوافز بس ربنا يبارك فيه ويكفينا شر الدكاترة اصل انا من قبلها باسبوع وانا صرفته للدكتور هههههههههههها لظاهر مش مسامحين فيه
لو سمحتى يا اسماء هو انت فى ادارة ايه
لان انا فى ادارة ميت ابو غالب بمحافظة دمياط
وقبضت 516
وما اعرفش بالحوافز ولا من غيرها
يعنى افهم من كلامك ان الملاتب ده من غير الحوافز
انت مدرسة صح
علشان ابقى عارف ان احنا مش مختلفين
فى التعيين
موضوع مغلق

العلامات المرجعية