اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 07-10-2013, 04:32 PM
معلمه من المنقطعين معلمه من المنقطعين غير متواجد حالياً
عضو نشيط

معلمه من المنقطعين is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته د عبد الرحمن المنياوى
لقد اخذت اجازة مرافقة زوج واناتعاقد ولم اكن معلم مساعد لان محافظ كفر الشيخ السابق اصدر قرار بمنحنا هذه الاجازه فاخدتها ثم لغى هذا القرار قبل 3 يوليو فعندى بضعة اسئله ارجو ان يتسع وقتك للاجابه عليها
اولا هل لنا حق التجديد ام لا
ثانيا تم كتابة عقود جديده فى 1-7-2013 وطبعا انا لم يتم تحرير عقد جديد لى لانى فى اجازه قانونى (مرافقة الزوج) والان يقومون بعمل صحيفة احوال الكترونيه بها تاريخ العقد الجديد ارجو من حضرتك ايضاح نقطه هامه جدا عندما اذهب لتحرير العقد سيكتب تارخ زملائى 1-7-2013 ام سيكتبون تاريخ عودتى بعد الاجازه وبذلك هل سيتم تعيينى مع زملائى من المنقطعين ام ساتاخر عنهم بسبب الاجازه
ثالثا كيف سيتم حساب التامينات والمعاشات لان الاساسى من اول شهر 7 تغير واسفه جدا للاطاله ولكنى امل ان اجد الجواب الشافى عند حضرتك
وجزاك الله كل خير وجعله الله فى ميزان حسناتك

قديم 07-10-2013, 09:21 PM
ايمن صلاح توني ايمن صلاح توني غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ايمن صلاح توني is on a distinguished road

السلام عليكم
انا مدرس بمحافظة المنيا قرار التعيين 53 وحصلت علي الدبلوم الخاص في التربية اثناء الخدمة
هل لي الحق في التسوية
وشكرا
قديم 31-12-2013, 04:02 PM
ameraamera ameraamera غير متواجد حالياً
عضو جديد

ameraamera is on a distinguished road

السلام عليكم يا دكتور
انا ببحث على النت عن مشكلتى شفت موضوع حضرتك وارجوك تساعدنى لانى فى مشكله وانا معرفش زنبى ايه علشان اتحط فيها وحالتى النفسيه تعبانه جدا وارجو من حضرتك انك تقرا مشكلتى كامله
انا طلعت الاولى على كليتى ولظروف الواسطه والكوسه متخدش معيده والحمد لله
اشتغلت بالعقد المميز عام 2007 وامتحنت الكادر 2009 وعملت الاى سى دى ال وعملت 10 محو اميه وتعبت جدا والحمد لله اتثبت 2011 بقرار 53
جات اوائل الخريجيين سنه 2012 وقدمت وعملت ملف زى ما طلبو مننا وزى ما اقنعونا ان مرتبتنا هاتزيد ونتميز وكل الكلام ده
المهم وانا بقدم الملف الموظفه قالتلى قدمى استقاله من الاولى رفضت طبعا وقولتلها لو على الاستقاله انا مش عايزه اوائل الخريجيين انا اتثبت خلاص
المهم قالتلى سيبى الملف وهنشوف وهنبعتلكم المدارس علشان تعملو الاستقاله
بس كنت عملت اقرار قيا بالعمل جديد لكن فى نفس مدرستى القديمه ولا اخليت ولا استقلت ولا قطعت ولا يوم
المهم مرتبى فضل زى ما هو وكل ما يطلبو حاجه من قرار 53 بقدمها ونسيت موضوع اوائل الخريجيين وهما عاملونى على انى قرار 53 فى كل النواحى الماديه وكل شئ
واستمر الوضع لمده سنه و8 شهور بعد تعيين الاوائل على انى قرار 53
ونسيت موضوع اوائل الخريجيين تماما
حتى لما كنت بصور اى حاجه من الملف كنت بصور 53
لان ملفى فيه اقرارين قيام بالعمل بس اا بتعامل على القديم
فوجئت من اسبوع جاى امتحان الكادر
رحت الاداره قولت امتحان ادر ازاى ما انا امتحنت وباخد الكادر
قالولى ازاى تاخدى الكادر انتى كده هيتخصم منى كل الكادر اللى خدته لمدره سنه و8 شهور ومرتبى هيقل على اساس انى اوائل خريجيين
طيب ازاى وغلطه مين معرفش
هيتخصم منى 7 الاف جنيه باثر رجعى ومرتبى هيقل ليه برده معرفش
لا عرفت السبب انى اتفوقت وبقيت من الاوائل
يعنى زملائى اللى كانو بمقبول وفضلو زى ما هما افضل منى
بس انا كمان قولت للموظفه لو على الاستقاله مش عايزه تعيين الاوائل وهيا ما اخطرتنيش ولا انا قدمت استقاله
يا جماعه حد يفهمنى زنبى ايه
لما سالت زملائى قالولى ان الموظف قلهم ان مرتبكم هيقل فراحو سحبو تعيين الاوائل بس الكلام ده فى 7 سنه 2012
انا محدش قالى حاجه
اعمل ايه
المديريه مفيش حد سامعنى
ارفع قضيه ولا اعمل ايه
ارجوك حللى مشكلتى دى
على العلم انى بشتغل 20 حصه اسبوعيا وكل اللى فى المدرسه عارفين شغلى كويس يعنى عمرى ما قصرت
وشكرا يا دكتور
قديم 01-01-2014, 02:11 AM
abo_goda250 abo_goda250 غير متواجد حالياً
عضو جديد

abo_goda250 is on a distinguished road

انا معلم مساعد مثبت بتاريخ 30-3-2011ودخلت تدريب التسكين على الكادر ولم يتم حتى الان صدور قرارالتعيين فمتى يصدر ان شاء الله مع العلم انى مضى على التثبيت سنتين وثلاثة اشهر
قديم 01-01-2014, 02:36 PM
توثيق توثيق غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

توثيق is on a distinguished road
افتراضي وزير التعليم لم يتحدث من قريب او من بعيد عن مصير المعلمين بالعقود المؤقتة

تثبيت المعلمين بالعقود المؤقتة لم يتحدث عنه وزيرى التربية والتعليم والمالية فى اى تصريحات اخيرة ولم يتطرك اى مسئول حكومة الى زيادة مالية او تطبيق الحد الادنى بالنسبة لهؤلاء المعلمين فهل لديكم اى معلومات حول تثبيت المعلمين وتطبيق الحد الادنى عليهم ؟
قديم 04-07-2014, 10:21 PM
emanibrahim emanibrahim غير متواجد حالياً
عضو جديد

emanibrahim is on a distinguished road

السلام عليكم .. كل كل عام وانتم بخير ارجو افادتي جزاكم الله خير انا تعاقد ابريل 2014 (معلم مساعد) اريداجازة رعايةطفل لضرووووورة لان اولادي اتبهدله معايه ... اية اللي ممكن اعملة للحصول علي الاجازه ؟؟؟؟

العلامات المرجعية