اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 03-09-2014, 01:07 AM
ابانوب ايليا ابانوب ايليا غير متواجد حالياً
عضو قدير

ابانوب ايليا is on a distinguished road
افتراضي برجاااااااااااااااء المساعدة

اهلا بكم جميعا

دلوقتى انا وبعد ان تم الحكم عليا بالاعدام لدخولى كلية الطب عاوز اسأل اسألة بسيطة

هل طالب الطب بيكون من الكلية للكتاب ومن الكتاب للكلية؟ مفيش ترفيه؟

انا لو ذاكرت بنفس طريقة الثانوية العامة ....هجيب تقديرات قد ايه؟

السؤال التانى والمهم بقى؟ انا مش قوى فى الأنجلش وللأسف المناهج فى طب فى الانجلش

انا ناقص فيه درجتين السنة دى

احل مشكلة اللغة ازاى؟

هل هتأقلم مع الوضع فى الكلية ولاانا لازم احسن لغتى اكتر؟

حين تنظر الى احد الاشخاص وترى ان الكبرياء قد سيطر عليه حينها تندهش وتسأل نفسك هل هذا الشخص مريض ام جاهل كونه لايعلم الحقيقة الاكثر شيوعا ألا وهى انه انسان كبقية البشر خلق مثلهم وله نصيب من حساب الله كأخوته
قديم 03-09-2014, 09:56 PM
الصورة الرمزية الصقر الاحمر
الصقر الاحمر الصقر الاحمر غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

الصقر الاحمر is on a distinguished road

شوف انا كان عندي نفس الاسئلة دي وسألت ناس أكبر منى فى طب

بالنسبة للمذاكرة انت الوحيد اللى تعرف تنظم وقتك وانت عارف قدرتك فى المذاكرة لان كل شخص بيختلف عن التانى فمتسمعش كلام حد انت اللى تحدد

بالنسبة للغة لو عاوز تاخد كورس براحتك بس ده لتحسين اللغة عندك عشان الممارسة مش عشان الكلية
كل الطلبه هيكون عندهم مشكلة اللغة مهما كان شاطر فى الانجليزي وانت شطارتك هتتعود فى قد ايه شهر اتنين تيرم
هتلاقي قاموس طبي عندك فى الكلية ده هيفيدك وتقدر تسأل حد اكبر منك عن معني الكلمة اللى منتاش عارفها
قديم 04-09-2014, 03:33 AM
الصورة الرمزية NeVeR CoMe BacK
NeVeR CoMe BacK NeVeR CoMe BacK غير متواجد حالياً
عضو متألق

NeVeR CoMe BacK is on a distinguished road

اللغة مش قواعد وكده مرة فى مرة هتتعود ع المزاكرة بالانجلش المهم اشتريلك قاموس طبي كويس انا معايا القاموس الوجيز للدكتور فوزى جاب الله ده كويس جدا اشتريه
بالسبة للمصطلحات زى اجزاء الجزء والمواد اللى فى الدم وكده دى مترجمهاش خالص هتستفاد ايه يعنى لا تترجمها احفظها بالانجلش
بالنسبة للمزاكرة فاه طبعا انت فى طب لازم تزاكر أول بأول ومتراكمش عليك حاجة عشان الموضوع ميبقاش تقيل عليك
اول شهر فى الكلية بيبقا اصعب وارخم شهر هتشوفو طول السبع سنين وده لأن الكلية بتبقا شئ جديد عليك والكميات كبيرة واللغة طبعا والريتم كلو مختلف فهتحس برخامة
احسن حاجة عشان تعدى مرحلة التعرف ع الكلية دى انك تزاكر فى اول شهر ده جامد جدا عشان بعد كده تبقا اخدت ع الكلية خلاص
طريقة المزاكرة تبقا منظمة يعنى متقعدش تحفظ كل حاجة وخلاص الاول تفهم الكلام من الدكتور طبعا فى المحاضرة او ف الكورس او من التسجيل (فيه اكتر من مصدر للشرح ف الكلية ) ومتحاولش تقعد تفهم فى نفسك اللى انت مش فاهمة اسأل فيه الدكتور ومتتكسفش انما متقعدش تضيع وقت فى انك تفهم نفسك معلومة كده انت هتضيع وقت كبير جدا وهتلاقي نفسك مأنجزتش حاجة فى المزاكرة اى حاجة مش فاهمها اسأل فيها المعيد ف السكشن او الدكتور ف المحاضرة بعد ماتفهم احفظ بقا العناوين ال headlines الرئيسية فى الشابتر اهم اهم حااااااجة هى العناوين دى الشرح نفسه زاكره بس مش حفظ اوى المهم تحفظ اسكيمة الموضوع ككل عشان يبقا متبرمج فى الكتاب
يعنى مثلا مادة زى الفسيولوى اهم حاجة فيها العناوين امسك كل شابتر وحدد العناوين بتاعته واحفظها الاول وبعدين زاكر الكلام اللى تحتها
مادة زى البايو هتحتاج تعمل فيها تحشيشات تسهل الحفظ هى اصلا مادة حفظ بس لازم تحشش اللى هتحفظه ومعنى انك تحشش يعنى مثلا فى عنوان تحته حوالى 10 اسامى ومطلوب منك تكون حافظهم وفيه كتير بقا من كده فانت هتاخد مثلا اول حرف من كل كلمة وتعمل كلمة من دماغك تجمع الحروف دى بحيث تسهل عملية الاستذكار او انك تميز كل كلمة بكلمة مشابهة فكاهية مثلا زى مثلا فى الاناتومى عضم ال wrist jont in hand.
1-scaphoid
2-lunate
3-triquetral
4-pisiform
5-trapezium
6-trapezoid
7-capetate
8-hamate
دول مثلا 8 اسماء لعضم الريست هياخدو وقت طبعا فى انك تحفظهم خاصة انك لازم تحفظهم بالترتيب لأنها مترتبة فى صفين من ناحية ال lateral to medial
تحشيشة زى دى تسهل الحفظ (سعاد لازم تلعب بوكر تكسب تخسر كله هلس )
فالمناهج بالزات البايو والهستو والاناتومى افضل حاجة فيها انك تشغل مخك وتعمل تحشيشات كتير وتحفظها وكده
ممممممممممم
طبعا لما هتدخل الدراسة ان شاء الله الدكاترة هيعطوكو نصايح كتير يعنى وكل كلية بتختلف حسب نظامها ومناهجها
المهم انت تجتهد وتتعمل اللى عليك وخلاص ربنا يوفقك
لأيام فيها راحة البال عشان كنا ساعتها ~عيال~ ،،،
~~ ما أعظم أن تكون غائبا حاضرا علي أن تكون حاضرا غائب !! ...~~

قديم 04-09-2014, 11:17 PM
عضو قدير

الف شكر يادوك

طيب بالنسبة لأول سنة بقى ...ايه الطلبات اللى لازم اجيبها؟

يعنى لازم اشترى كتب ايه وادوات ايه؟ ومن فين؟
حين تنظر الى احد الاشخاص وترى ان الكبرياء قد سيطر عليه حينها تندهش وتسأل نفسك هل هذا الشخص مريض ام جاهل كونه لايعلم الحقيقة الاكثر شيوعا ألا وهى انه انسان كبقية البشر خلق مثلهم وله نصيب من حساب الله كأخوته
قديم 06-09-2014, 11:58 PM
مرام احمد مرام احمد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

مرام احمد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NeVeR CoMe BacK مشاهدة المشاركة
اللغة مش قواعد وكده مرة فى مرة هتتعود ع المزاكرة بالانجلش المهم اشتريلك قاموس طبي كويس انا معايا القاموس الوجيز للدكتور فوزى جاب الله ده كويس جدا اشتريه
بالسبة للمصطلحات زى اجزاء الجزء والمواد اللى فى الدم وكده دى مترجمهاش خالص هتستفاد ايه يعنى لا تترجمها احفظها بالانجلش
بالنسبة للمزاكرة فاه طبعا انت فى طب لازم تزاكر أول بأول ومتراكمش عليك حاجة عشان الموضوع ميبقاش تقيل عليك
اول شهر فى الكلية بيبقا اصعب وارخم شهر هتشوفو طول السبع سنين وده لأن الكلية بتبقا شئ جديد عليك والكميات كبيرة واللغة طبعا والريتم كلو مختلف فهتحس برخامة
احسن حاجة عشان تعدى مرحلة التعرف ع الكلية دى انك تزاكر فى اول شهر ده جامد جدا عشان بعد كده تبقا اخدت ع الكلية خلاص
طريقة المزاكرة تبقا منظمة يعنى متقعدش تحفظ كل حاجة وخلاص الاول تفهم الكلام من الدكتور طبعا فى المحاضرة او ف الكورس او من التسجيل (فيه اكتر من مصدر للشرح ف الكلية ) ومتحاولش تقعد تفهم فى نفسك اللى انت مش فاهمة اسأل فيه الدكتور ومتتكسفش انما متقعدش تضيع وقت فى انك تفهم نفسك معلومة كده انت هتضيع وقت كبير جدا وهتلاقي نفسك مأنجزتش حاجة فى المزاكرة اى حاجة مش فاهمها اسأل فيها المعيد ف السكشن او الدكتور ف المحاضرة بعد ماتفهم احفظ بقا العناوين ال headlines الرئيسية فى الشابتر اهم اهم حااااااجة هى العناوين دى الشرح نفسه زاكره بس مش حفظ اوى المهم تحفظ اسكيمة الموضوع ككل عشان يبقا متبرمج فى الكتاب
يعنى مثلا مادة زى الفسيولوى اهم حاجة فيها العناوين امسك كل شابتر وحدد العناوين بتاعته واحفظها الاول وبعدين زاكر الكلام اللى تحتها
مادة زى البايو هتحتاج تعمل فيها تحشيشات تسهل الحفظ هى اصلا مادة حفظ بس لازم تحشش اللى هتحفظه ومعنى انك تحشش يعنى مثلا فى عنوان تحته حوالى 10 اسامى ومطلوب منك تكون حافظهم وفيه كتير بقا من كده فانت هتاخد مثلا اول حرف من كل كلمة وتعمل كلمة من دماغك تجمع الحروف دى بحيث تسهل عملية الاستذكار او انك تميز كل كلمة بكلمة مشابهة فكاهية مثلا زى مثلا فى الاناتومى عضم ال wrist jont in hand.
1-scaphoid
2-lunate
3-triquetral
4-pisiform
5-trapezium
6-trapezoid
7-capetate
8-hamate
دول مثلا 8 اسماء لعضم الريست هياخدو وقت طبعا فى انك تحفظهم خاصة انك لازم تحفظهم بالترتيب لأنها مترتبة فى صفين من ناحية ال lateral to medial
تحشيشة زى دى تسهل الحفظ (سعاد لازم تلعب بوكر تكسب تخسر كله هلس )
فالمناهج بالزات البايو والهستو والاناتومى افضل حاجة فيها انك تشغل مخك وتعمل تحشيشات كتير وتحفظها وكده
ممممممممممم
طبعا لما هتدخل الدراسة ان شاء الله الدكاترة هيعطوكو نصايح كتير يعنى وكل كلية بتختلف حسب نظامها ومناهجها
المهم انت تجتهد وتتعمل اللى عليك وخلاص ربنا يوفقك
ماشاء الله عليكي كبرتي وبقيتي دكتورة انا فاكرة زي دلوقتي السنة اللي فاتت لما كنتي لسة داخلة الكلية ربنا يوفقك وتكملي مسيرة التفوق
قديم 07-09-2014, 12:04 AM
مرام احمد مرام احمد غير متواجد حالياً
عضو نشيط

مرام احمد is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
اهلا بكم جميعا

دلوقتى انا وبعد ان تم الحكم عليا بالاعدام لدخولى كلية الطب عاوز اسأل اسألة بسيطة

احل مشكلة اللغة ازاى؟

الاول مبروك ولا اعدام ولا حاجة الموضوع ابسط من كدة بس كل الفكرة علي قد ما هيكون مجهودك في الطريق الصح علي قد ما هبقي تقديرك مهم قوي انك تركز في كل حاجة خاصة في المحاضرات والسكاشن درب نفسك تتعلم تركز في كل كلمة الدكتور بيقولها خاصة لما يقول ده مهم ده ممكن تتسال فيه شفوي كدة يعني
من دلوقتي حدد انت عايز ايه بالظبط من الكلية عايز تنجح وخلاص ولا تجيب جيد ولا ترتب انت اللي هتحدد المجهود قد مجهود ثانوي او اكتر شوية يعني لو كنت بتذاكر كتير في ثانوي وهتذاكر بنفس القدر يبقي هتجيب تقدير ان شاء الله
في الاول طبعا هيبقي الموضوع صعب وهتدايق وتحس انك مش فاهم حاجة امسك القاموس وترجم الكلمات الانجليزي العادية علشان تفهم سياق الكلام بس الاسماء احفظها زي ماهي
اختلط بالطلبة اللي تحسهم فاهمين الدنيا ماشية ازاي واستفيد منهم ابعد عن اي حد يحبطك او يأثر عليك في شوية حاجات كدة هتشتريها وتسجيلات هتجيبها ماتشغلش بالك بيها دلوقتي لما تدخل الكلية ان شاء الله ابقي جيبها
قديم 08-09-2014, 01:20 AM
عضو قدير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرام احمد مشاهدة المشاركة
الاول مبروك ولا اعدام ولا حاجة الموضوع ابسط من كدة بس كل الفكرة علي قد ما هيكون مجهودك في الطريق الصح علي قد ما هبقي تقديرك مهم قوي انك تركز في كل حاجة خاصة في المحاضرات والسكاشن درب نفسك تتعلم تركز في كل كلمة الدكتور بيقولها خاصة لما يقول ده مهم ده ممكن تتسال فيه شفوي كدة يعني
من دلوقتي حدد انت عايز ايه بالظبط من الكلية عايز تنجح وخلاص ولا تجيب جيد ولا ترتب انت اللي هتحدد المجهود قد مجهود ثانوي او اكتر شوية يعني لو كنت بتذاكر كتير في ثانوي وهتذاكر بنفس القدر يبقي هتجيب تقدير ان شاء الله
في الاول طبعا هيبقي الموضوع صعب وهتدايق وتحس انك مش فاهم حاجة امسك القاموس وترجم الكلمات الانجليزي العادية علشان تفهم سياق الكلام بس الاسماء احفظها زي ماهي
اختلط بالطلبة اللي تحسهم فاهمين الدنيا ماشية ازاي واستفيد منهم ابعد عن اي حد يحبطك او يأثر عليك في شوية حاجات كدة هتشتريها وتسجيلات هتجيبها ماتشغلش بالك بيها دلوقتي لما تدخل الكلية ان شاء الله ابقي جيبها
الف شكر
قديم 08-09-2014, 03:25 AM
الصورة الرمزية هاوى إبداع
هاوى إبداع هاوى إبداع غير متواجد حالياً
طـــب الأزهــــــر
العضو المميز للقسم الطبى لعام 2014

هاوى إبداع has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابانوب ايليا مشاهدة المشاركة
اهلا بكم جميعا

الف مبروك الاعدام يا باشا

بالنسبه ليا مش م الكليه للكتاب وم الكتاب للكليه ولا حاجه
يعني انا كنت ساكن مع ناس ف صيدله
كل يومين تقريبا امتحان وكانوا مجبرين يزاكروا كتير
لكن احنا بنتزنق بس اخر السنه
بس زنقه معتبره صراحه
بس بصراحه معرفش هيعملوا فينا ايه ف 4 5 6

هتجيب امتياز
لا دا التالت

احل مشكلة اللغة ازاى؟
انت ازاي تنقص درجتين ف الانجليزي
ازاي قولي

درجتين ايه بس ياراجل انت كدا ميه ميه (Y)
هتتأقلم ياباشا وهتبقي زي الفل بس الصبر

اهم حاجه ف اولي الصبر
نصيحه ذهبيه ع رأي اللي بيقولوا
زاكر المحاضرات اول ب اول دا مفتاح الامتياز
تاني مره الف مبروك ع الاعدام

العلامات المرجعية