اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: أيهما أفضل في رأيك؟
صيدلة عين شمس 86 64.66%
صيدلة القاهرة 47 35.34%
المصوتون: 133. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 18-07-2009, 05:29 PM
msaid3 msaid3 غير متواجد حالياً
عضو جديد

msaid3 is on a distinguished road
افتراضي الحيرة!! صيدلة عين شمس و لا القاهرة!!!

يا جماعة كان عندي سؤال هوا مين أحسن صيدلة عين شمس و لا صيدلة القاهرة؟؟؟
بصراحة أنا سمعت مميزات و عيوب فيهم هما الاتنين و ادي اللي أعرفه و يا ريت عايز رأيكم:

صيدلة عين شمس :

المميزات : الاحسن سمعة , و خريجينها بياخدوا سمعة لأنهم مجرد خريجين من "عين شمس" , ده غير اللي بيشكر قي ستاف التدريس و الأمكانيات

العيوب : العيب الأوحد و الأكبر: أن فيها اعدادي!! يعني نظام قديم!!! و ده نظام ........................ (عذرا ) و اللي مش مقتنع يقوللي طب اشمعني التعليم المميز اللي في صيدلة عين شمس ( اللي ب 12 ألف جنيه في السنة) خلوه نظام جديد!!!! بالتأكيد أي خريج خد 5 سنين صيدلة غير واحد خد 4 سنين بس!!!!

صيدلة القاهرة :

المميزات : مناهج متطورة ياستمرار , أعلي ميزانية لكلية صيدلة في مصر يعني أعلي امكانيات بالإضافة لاتباعها النظام الجديد اللي شرحت الفرق بينه و بين القديم في عيوب عين شمس!!!

العيوب : خريج القاهرة ممكن يكون أقل سمعة أو صيت من عين شمس , يعني مثلا لو في وظيفة و واحد من عين شمس و واحد من القاهرة متقدمينلها ممكن تبقي نسبهم مثلا تبقي 60% الي 40 % علي الترتيب مثلا!!

يا ريت اللي عنده شئ يقدر يفيدنا بيه يبقي كتر خيره!!!(يا ريت اللي يشارك يكتب هوا خريج أو بيدرس في جمعة ايه!)

آخر تعديل بواسطة msaid3 ، 18-07-2009 الساعة 08:01 PM
قديم 18-07-2009, 05:43 PM
الصورة الرمزية * dr.sara*
* dr.sara* * dr.sara* غير متواجد حالياً
رابعة صيدلة عين شمس

* dr.sara* is an unknown quantity at this point

مين قال 4 سنين دى
فى الحالتين 5 سنين هوا بس اللى هيختلف ترتيب المواد مش اكتر
وزى ما قولت قبل كده لما تاخد الاساسيات الاول ده افضل كتييييييييييييييييييييييييير من انك تدخل على مواد صيدلة مرة واحدة
وفى الاخر تبقى مش فاهم حاجة
قديم 18-07-2009, 07:30 PM
Bent 3bdo Bent 3bdo غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية صيدلية عين شمس)

Bent 3bdo is on a distinguished road

ربنا يستر ويعمل اللى فيه الخير
انا عايزة أسأل هو التنسيق السنه دى ممكن يبقى زى بتاع سنه 2007
انا بصراحه مش باصه خالص ع تنسيق السنه اللى فاتت لان الامتحانات كانت وحشه والنتيجه كمان كانت وحشه
ربنا يستر بجد
لو ع تنسيق 2007
صيدله عين شمس كانت واخده404 يعنى هتفرق معايا ع نص درجه
قديم 18-07-2009, 07:47 PM
عضو جديد

يا دكتورة سارة أولا ليك الشكر علي الاهتمام نخش في الموضو علي طول

أولا أنا علي حد علمي دي بعض المواد اللي بتدرس في اعدادي حيوان , فيزياء , رياضيات ,
يعني ممكن أعرف المواد ده ممكن فيد الصيدلي ازاي بعد التخرج!!!!!!

ثانيا برده ماحدش برده قدر يفسر علامة الاستفهام الكبيرة اللي علي النظام الجديد اللي هوا التعليم المميز طب و اشمعني هوا اللي خلوه نظام جديد

و علي فكرة أحب اوضح برده ان كتير من جامعات مصر منها القاهرة و حلوان كانت تبع النظام القديم و حولوا , طب ده برده معناه ايه!!!!

ثالثا أحب اوضح أن السنة الأولي علي النظام الجديد أه بالتأكيد بتبقي أصعب من الأعدادي لكن ده في الأخر بيطاع صيدلي أقوي وعارف أكتر , و بالنسبة حتي لل ceutics فهو بصراحة ممكن يكون أضعف قسم في القاهرة , لكن الحال مش أحسن كتير في عين شمس ,

لو عايزين بقي نسرد مزايا النظام الجديد , فحدث و لا حرج!!! مثلا مادة pharmacology علم الأدوية عين شمس بيدرسوه سنة واحدة فقط!!! في حين النظام الجديد بيدرسه تلات سنين , و ال clinical pharmacy اللي هيه مستقبل الصيدلة , عين شمس بياخدو فيها عناوين بدليل انهم بيعملوا دبلومة للخريجين فيها و لو مش متأكدة الإعلان ده موجود في موقع الكلية ده غير الدكتور اللي اسمه اسامة بداري رئيس قسم الكلينيكال اللي عذرا مافيش طالب اللي لما بيشتم فيه!!!! النظام الجديد ادلها مساحة أكثر من الكافية .

الوقت اللي فيه طلبة النظام القدديم بيدرسوا علم حيوان و فيزياء بيكون فيه طلبة النظام الجديد بيدرسوا فيه مواد حتنفعهم بجد

فعلا انا أول واحد حاكون فرحان لو عين شمس حولت نظام جديد!! ( أنا حتي بالنسبالي عين شمس في المسافة أقربلي كتير جدا)

و كمان حاجة أحنا دلوقتي بنشوف ان هندسة القاهرة تفوقت علي هندسة عين شمس لييه؟؟؟ عشان القاهلرة برده في هندسة عاملة النظام الجدبد اللي فيه التخصص بعد سنة أولي , أما كلية هندسة عين شمس قالتخصص بعد سنة تالتة !! و أكيد كلنا خدنا بالنا ان السنة اللي فاتت هندسة القاهرة خدت مجموع أعلي من هندسة عين شمس .

و مش محتاج أتكلم عن طب القاهرة ( القصر العيني) اللي هوا أحسن بمراحل من طب عين شمس!!

بعد ده كله المشكلة في عين شمس أنها ابتدت أكتر من رائعة ( علي فكرة صيدلة عين شمس بدأت العمل سنة 1995 ) لكنها للأسف ماطورتش من نفسها , مناهج أقل تطور حتي من الجامعات الأخري!!

آخر تعديل بواسطة msaid3 ، 18-07-2009 الساعة 07:58 PM
قديم 18-07-2009, 08:05 PM
عضو جديد

مش عارف يا نغم لكن اعتقد ان صعب عين شمس تاخد زي تنسيق 2007 أعتقد حتقل!!!!
قديم 18-07-2009, 09:17 PM
الصورة الرمزية طبيب عالمى قادم
طبيب عالمى قادم طبيب عالمى قادم غير متواجد حالياً
طالب جامعى (طب عين شمس)

طبيب عالمى قادم is on a distinguished road

على الفكرة انا عاوز اعرفكم انى فى سنة من السنين كان تنسيق صيدلة عين شمس اعلى من تنسيق طب عين شمس

ويمكن متابعة الموضوع ده على الرابط التالىhttp://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=137412

قديم 18-07-2009, 09:20 PM
رابعة صيدلة عين شمس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msaid3 مشاهدة المشاركة
يا دكتورة سارة أولا ليك الشكر علي الاهتمام نخش في الموضو علي طول
الشكر لله يا دكتور

أولا أنا علي حد علمي دي بعض المواد اللي بتدرس في اعدادي حيوان , فيزياء , رياضيات ,
يعني ممكن أعرف المواد ده ممكن فيد الصيدلي ازاي بعد التخرج!!!!!!

المواد دى مواد اساسية وبيتبنى عليها السنوات المقبلة
واحنا اخدنا حاجات فى المواد دى ماخدتهاش صيدلة القاهرة
لدرجة انى مرة بقول لصاحبتى تعرفى تشريح respiratoty system
قالتلى انا معرفش معنى الكلمة اصلا طب بالله عليك ازاى تبقى صيدلة وتتدرس تاثير الادوية على الجسم وانت متعرفش حاجة اساسية زى كده مينفعش طبعااااااا ولا ايه راى حضرتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى مادة zoology عبارة عن قسمين physiology&histology بتاخد الاجهزة المختلفة فى الجسم عشان بعد كده لما الدكتور يقول تاثير دوا معين على جزء من الجسم تبقى فاهم
وبردو فى الرياضة بناخد تكامل احتاجنا فى الكيميا الفيزيائية فى حل المسائل وهنحتاجة السنين الجاية
الفيزيا احنا اخدنا فيزيا حيوية ودى مش موجودة فى كل كليات الصيدلة حاجة بتنفرد بيها كليتنا وبعض الكليات التانية
اخدنا action potential وتاثيره على الخلية العصبية ووصفه واخدنا طريقة عمل بعض الاجهزة الطبية ecg(جهاز رسم القلب) وغيرها
بصراحة انا من رايى المواد دى من غيرها ولا تبقى فاهم حاجة فى اللى جى
ولا ايه رايك يا دكتور؟

ثانيا برده ماحدش برده قدر يفسر علامة الاستفهام الكبيرة اللي علي النظام الجديد اللي هوا التعليم المميز طب و اشمعني هوا اللي خلوه نظام جديد

و علي فكرة أحب اوضح برده ان كتير من جامعات مصر منها القاهرة و حلوان كانت تبع النظام القديم و حولوا , طب ده برده معناه ايه!!!!
زى ما قولتلك مجرد تغيير فى ترتيت المواد على السنين لكن فى الاخر احنا الاتنين نفس المواد وانا وضحتلك انهى الافضل من وجهة نظرى والسبب

ثالثا أحب اوضح أن السنة الأولي علي النظام الجديد أه بالتأكيد بتبقي أصعب من الأعدادي لكن ده في الأخر بيطاع صيدلي أقوي وعارف أكتر , و بالنسبة حتي لل ceutics فهو بصراحة ممكن يكون أضعف قسم في القاهرة , لكن الحال مش أحسن كتير في عين شمس ,
انا مش عارفة بس انت مين قالك القسم ضعيف ومش صعيف يا ريت بس متقولش حاجة انت متعرفهاش
لعلمك قسم الceutics احسن قسم علميا عندنا والمادة مليانة وقيمة
وبتطلع صيدلى تمام وفاهم كويس

لو عايزين بقي نسرد مزايا النظام الجديد , فحدث و لا حرج!!! مثلا مادة pharmacology علم الأدوية عين شمس بيدرسوه سنة واحدة فقط!!! في حين النظام الجديد بيدرسه تلات سنين , و ال clinical pharmacy اللي هيه مستقبل الصيدلة , عين شمس بياخدو فيها عناوين بدليل انهم بيعملوا دبلومة للخريجين فيها و لو مش متأكدة الإعلان ده موجود في موقع الكلية ده غير الدكتور اللي اسمه اسامة بداري رئيس قسم الكلينيكال اللي عذرا مافيش طالب اللي لما بيشتم فيه!!!! النظام الجديد ادلها مساحة أكثر من الكافية .
انا مسمحش لحضرتك تشتم فى دكتور او تقول عليه كلام
انا ماخدتش المادة دى لسه بس انا سالت واحدة قالتلى انها كويسة ومسمعتش الكلام اللى بتقول عليه ده
ممكن تكون حضرتك بتسال ناس بتجيب تقديرات قليلة يعنى هى اصلا مش شاطرة فعشان كده مضايقين من الدكتور
الوقت اللي فيه طلبة النظام القدديم بيدرسوا علم حيوان و فيزياء بيكون فيه طلبة النظام الجديد بيدرسوا فيه مواد حتنفعهم بجد

فعلا انا أول واحد حاكون فرحان لو عين شمس حولت نظام جديد!! ( أنا حتي بالنسبالي عين شمس في المسافة أقربلي كتير جدا)
انا بصراحة شايفة ان النظام ده كويس جدااا وصيدلة عين شمس ميختلفش عليها اتنين فى مستوى الطلبة اللى بيتخرجوا منهم

و كمان حاجة أحنا دلوقتي بنشوف ان هندسة القاهرة تفوقت علي هندسة عين شمس لييه؟؟؟ عشان القاهلرة برده في هندسة عاملة النظام الجدبد اللي فيه التخصص بعد سنة أولي , أما كلية هندسة عين شمس قالتخصص بعد سنة تالتة !! و أكيد كلنا خدنا بالنا ان السنة اللي فاتت هندسة القاهرة خدت مجموع أعلي من هندسة عين شمس .

و مش محتاج أتكلم عن طب القاهرة ( القصر العيني) اللي هوا أحسن بمراحل من طب عين شمس!!

بعد ده كله المشكلة في عين شمس أنها ابتدت أكتر من رائعة ( علي فكرة صيدلة عين شمس بدأت العمل سنة 1995 ) لكنها للأسف ماطورتش من نفسها , مناهج أقل تطور حتي من الجامعات الأخري!!
مناهجها اقل تطورا !!!!!!!!!!!!!!!!!! امال ازاى الطلبة اللى بيتخرجوا منها بيكون مطلوبين جداااااااا وبيكون مستواهم العلمى عالى
متحكمش على المناهج غير لما تشوفها بنفسك
وعلى فكرة احنا عندنا نظام جديد مش موجود فى صيدلة القاهرة
نظام اسمه التصنيع الدوائى drug design
والنظام ده بياخده فيه صيدلانيات من اول سنة بردو ب 12 الف فى السنة
ممكن حضرتك تدخله بس انا عن نفسى مش بفضل النظام ده
قديم 18-07-2009, 09:31 PM
رابعة صيدلة عين شمس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نغم_18 مشاهدة المشاركة
انا عايزة أسأل هو التنسيق السنه دى ممكن يبقى زى بتاع سنه 2007
انا بصراحه مش باصه خالص ع تنسيق السنه اللى فاتت لان الامتحانات كانت وحشه والنتيجه كمان كانت وحشه
ربنا يستر بجد
لو ع تنسيق 2007
صيدله عين شمس كانت واخده404 يعنى هتفرق معايا ع نص درجه
لا ان شاء الله تلحقيها مستريحة كمان يا نغم
هتنورينا يا قمر وان شاء الله تعجبك الكلية وتبقى متفوقة فيها
قديم 18-07-2009, 09:40 PM
عضو جديد

أولا ماحبش أن كلامي يتاخد أن أنا باهاجم عين شمس ,انا أكدت علي الكلام ده أنا لسه مخلص ثانوية عامة ايع اللي حيخليني انحاز لأي جامعة عن جامعة أنا باعرض مشكلة في الأختيار

أنا أكيد ماشفتش مناهج عين شمس لأني لو كنت شفتها كنت زماني طالب هناك

و يالنسبة للنظام الجديد في عين شمس ايوه ده بيسموه التعليم المتميز و الخريج بتاعه بياخد شهاده غير الللي بياخدها الخريج العادي! و أعتقد ان المصاريف دي مش أي أسرة تقدر تتحملها! أنا نفسي ماقدرش أخشها .

بالنسبة للطلب علي الخريجين فأنا أكدت أن عين شمس واخدة سمعة عالية و صيت قوي , لكن لو كان الصيت ده مش ميني علي أساس حيتبخر , و خير دليل علي كلامي ده هو هندسة عين شمس و ده برده الرد علي أن صيدلة عين شمس أعلي في التنسيق من القاهرة و ده راجع لأسباب تانية كمان ده مش مجالها دلوقتي.

آخر تعديل بواسطة msaid3 ، 18-07-2009 الساعة 09:43 PM
قديم 18-07-2009, 10:40 PM
رابعة صيدلة عين شمس

مش مبنى على اساس !!!!!!!!!!!!
ازاى يعنى اصلا والله العظيم مناهجنا هى مناهج القاهرة بظبط واحنا بنغاخد حاجات هما مش بياخدوها كمان
كونها اسمها نظام قديم دى مجرد تسميبة بيقولها الناس عشان فيها اعدادى مش اكتر ومبتدلش على مناهجها ابدااااا
والدليل على كده انى ساعات بسال ناس فى القاهرة على حاجات بيكونوا اول مرة يسمعوها وده دليل ان المناهج متطورة
قديم 18-07-2009, 10:46 PM
Dr.genius2009 Dr.genius2009 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Dr.genius2009 is on a distinguished road

علزة اسالك يا Dr.sara
ايه هو القسم الخاص وايه مصاريفه
وايه شروطه
يعني ممكن ياخد مجموع اقل شوية؟؟
قديم 18-07-2009, 10:55 PM
رابعة صيدلة عين شمس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.genuis2009 مشاهدة المشاركة
علزة اسالك يا dr.sara
ايه هو القسم الخاص وايه مصاريفه
وايه شروطه
يعني ممكن ياخد مجموع اقل شوية؟؟
بص هوا اللى اعرفه انه اسمه التصنيع الدوائى و هتلاقى موضوع فى القسم كان دكتور ايمن عامله تقريبا
مصاريفه تقريبا 12 او 13 الف فى السنة
لاء مش بياخد مجموع اقل لازم تكون جايب مجموع الكلية
ده اللى اعرفه بس هوا اول سنة يتطبق السنة دى
قديم 19-07-2009, 12:25 PM
Bent 3bdo Bent 3bdo غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية صيدلية عين شمس)

Bent 3bdo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة * dr.sara* مشاهدة المشاركة
لا ان شاء الله تلحقيها مستريحة كمان يا نغم
هتنورينا يا قمر وان شاء الله تعجبك الكلية وتبقى متفوقة فيها
يارب
ربنا يعمل اللى فيه الخير
قديم 19-07-2009, 05:24 PM
عضو جديد

أنا يا جماهة النهاردة كنت رحت كلية الصيدلة جامعة و بصراحة المباني فعلا شكلها مبهج , مباني جديدة و مكان منظم مش حاكدب و بصراحة لما سألت هناك كتير قالولي كلام شبه كلام الدكتورة سارة و هما و ضحولي الأتي :
ممكن فعلا في اعدادي تكون فيه مواد مالهاش لزمة قوي بي -علي حسب كلام الطلبة اللي سألتهم - أن بعد كده فيه سنوات و خاصة سنة تالتة بتبقي أصعب فعشان كده ممكن بيبقي المناهج واحدة
و بالتأكيد هم أكدوا ان خريج عين شمس له صيت و بيبقي مطلوب . الحق يقال , و علي كل حال أنا ناوي ربنا يسهل أزور القاهرة بكرة و أدينا حنشوف و ربنا يوفق الجميع
قديم 19-07-2009, 06:02 PM
رابعة صيدلة عين شمس

تمام يا دكتور ربنا يوفقك ان شاء الله فى الكلية

العلامات المرجعية