اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 18-07-2012, 04:07 AM
Ahmed Asko Ahmed Asko غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ahmed Asko is on a distinguished road
افتراضي استفسار مهم جداً

اولا باركولى جبت 91 ونص وان شاء الله خيار الكلية قدامى لكن لسة محسمتش أمرى
دلواتى انا فى القدرات اخترت دراسات سياحية انجليش لما ينزل التنسيق اكتب الكلية وشعبة اللغة الانجليزية
ولا اكتب سياحة وفنادق حلوان عربة عادى

قديم 18-07-2012, 05:54 AM
ايمان هارون ايمان هارون غير متواجد حالياً
عضو قدوة

ايمان هارون is on a distinguished road

لا مدام انتة مجموع الانجليزى اكتر من 40 او 40 هتلاقى ف الاختيارات بتاعت الرغبات نازلك كلية سياحة وفنادق شعبة انجليزى اختارها اول رغبة وبعدين اختار عربى وكمل على ذلك الاساس بقيت الرغبات متسيبش ولة رغبة فاضية بس انا عاوزة اعرف المرحلة الاولى تنسيق من كام واقفة لحد كام لو تعرف قولى
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 18-07-2012, 01:38 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمان هارون مشاهدة المشاركة
لا مدام انتة مجموع الانجليزى اكتر من 40 او 40 هتلاقى ف الاختيارات بتاعت الرغبات نازلك كلية سياحة وفنادق شعبة انجليزى اختارها اول رغبة وبعدين اختار عربى وكمل على ذلك الاساس بقيت الرغبات متسيبش ولة رغبة فاضية بس انا عاوزة اعرف المرحلة الاولى تنسيق من كام واقفة لحد كام لو تعرف قولى
ما المشكلة ان الانجليزى نزلنى السنادى وجايب مجموع السنتين 38 كدة اكتب فى التنسيق عربى صح
التنسيق مرحلة اولى معرفش والله بس غالبا لغايت 92 او 91
سؤال بس اخير ايه الفرق بين شعبة اللغة الانجليزية والعربى عادى
قديم 19-07-2012, 03:34 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko مشاهدة المشاركة
ما المشكلة ان الانجليزى نزلنى السنادى وجايب مجموع السنتين 38 كدة اكتب فى التنسيق عربى صح
التنسيق مرحلة اولى معرفش والله بس غالبا لغايت 92 او 91
سؤال بس اخير ايه الفرق بين شعبة اللغة الانجليزية والعربى عادى
لا يبقا هتكتب سياحة وفنادق عربى وعلى فكرة الفرق مفيش فرق كلنا بندرس نفس المواد بس هما بياخدو اقل مننا ف محتوى المادة ذاتة لانهم بيدرسو انجليزى ولسة وبيبقا صعب يستوعبو زينا يعنى احنا افضل والفرق ان بيبقا مكتوب ف شهادة انجليزى وخلاص بس ف الشغل مش بيفرق الشغل عاوزة الى عارف اكتر وصدقنى ناس كتير حولت من اجليزى لانها لقت انو مفيش فرق بينا وبينهم لا دة كمان زيهم زينا وبياخدو كورسات انجليزى عشان يقوى اللغة عندهم يعنى المفروض هما تبقا اللغة عندهم اقوى لانهم بيدرسو انجليزى لا ولة فى فرق بس بالنسبة للى كانو كليات لغات الانجليزى افضل ليهم يعنى معانا واحد بيكتب عربى بصعوبة لو فكرت تملية جملة الافضل تكتبهالو احسن دة لانو كان لغات فبس لكن مدام انتة كنت ثانوى حكومى عادى والعربى عندك تمام يبقا كمل ولو فرق معاك عربى ولة انجليزى خوش ارشاد كلها بالانجليزى وبتدفع 3500 ومش بتهتم بال 40 ف الانجليزى بدخلك بال35
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 19-07-2012, 12:40 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
لا يبقا هتكتب سياحة وفنادق عربى وعلى فكرة الفرق مفيش فرق كلنا بندرس نفس المواد بس هما بياخدو اقل مننا ف محتوى المادة ذاتة لانهم بيدرسو انجليزى ولسة وبيبقا صعب يستوعبو زينا يعنى احنا افضل والفرق ان بيبقا مكتوب ف شهادة انجليزى وخلاص بس ف الشغل مش بيفرق الشغل عاوزة الى عارف اكتر وصدقنى ناس كتير حولت من اجليزى لانها لقت انو مفيش فرق بينا وبينهم لا دة كمان زيهم زينا وبياخدو كورسات انجليزى عشان يقوى اللغة عندهم يعنى المفروض هما تبقا اللغة عندهم اقوى لانهم بيدرسو انجليزى لا ولة فى فرق بس بالنسبة للى كانو كليات لغات الانجليزى افضل ليهم يعنى معانا واحد بيكتب عربى بصعوبة لو فكرت تملية جملة الافضل تكتبهالو احسن دة لانو كان لغات فبس لكن مدام انتة كنت ثانوى حكومى عادى والعربى عندك تمام يبقا كمل ولو فرق معاك عربى ولة انجليزى خوش ارشاد كلها بالانجليزى وبتدفع 3500 ومش بتهتم بال 40 ف الانجليزى بدخلك بال35
ايوة انا فهمت حضرتك بس المشكلة أنى فى اختبار القدرات اخترت دراسات سياحية انجليش فينفع اكتب سياحة وفنادق عربى عادى
قديم 20-07-2012, 01:19 AM
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed asko مشاهدة المشاركة
ايوة انا فهمت حضرتك بس المشكلة أنى فى اختبار القدرات اخترت دراسات سياحية انجليش فينفع اكتب سياحة وفنادق عربى عادى
لالالالالالالالالالالالا عادى جدا مدام ناجح ف القدرات ومعلش مش هعرف اجيبلك نتيجة يةوم الخمييس انا قولت لناس ونسيو يصوروها عموما انتة بيكتب ان ناجح قدرات ومش بيحدد قسم عشان كدة ام هتكتتب عربى هتجيلك الكلية متخفش عن تجربة
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 21-07-2012, 05:07 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
لالالالالالالالالالالالا عادى جدا مدام ناجح ف القدرات ومعلش مش هعرف اجيبلك نتيجة يةوم الخمييس انا قولت لناس ونسيو يصوروها عموما انتة بيكتب ان ناجح قدرات ومش بيحدد قسم عشان كدة ام هتكتتب عربى هتجيلك الكلية متخفش عن تجربة
طب لما بكتب الكلية فى التنسيق جالى كليتين واحدة تعليم تبادلى و واحدة اسمها عين حلوان
اختار اى واحدة وايه عين حلوان ده
قديم 22-07-2012, 09:38 PM
عضو قدوة

لالالالالالالالالالالالالالا تبادلى ايةو دى تبع منحة امريكانا ملكش فيه اكتب عين حلوان اكتبها وخلاص ملكش دعوة معناها اية معناها انو تبع الجامعه
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 23-07-2012, 05:19 AM
عضو مجتهد

اخترت عين حلوان وحطيت الكلية رغبة اولى رغم ان احتمال كبير تجيلى السن
يارب يكون اختيارى صح
وشكرا جداً على تعبك معايا فى الرد
قديم 23-07-2012, 12:20 PM
عضو قدوة

اقتباس:
اخترت عين حلوان وحطيت الكلية رغبة اولى رغم ان احتمال كبير تجيلى السن
يارب يكون اختيارى صح
وشكرا جداً على تعبك معايا فى الرد
العفو انا بحب الكلية اوى عشان كدة لو كان جالى السن مكنتش هخوشها لانى شايفاان كليتى بتدرس من تجارة والسن واثار مع بعض الى جانب مجال السياحة لكن انتة عشان متندمش ف يوم كنت كتبت السن وبعدين سياحة لو متردد بين الاتنين انما لو حابب السياحة اوى يبقا اشطة بس اهم حاجة تحبها عشان تجيب تقدير معانا ناس فرق معاهم السن على مفيش ودخلين الكلية تحصيل حاصل تقديراتهم ف الارض والى داخلينها عشان بيحبوها كلهم امتيازات مش صعبه كليتنا يلا ويارب اشوفك معانا بس خد رائ اهلك ف موضوع السن وسياحة دة بردة يمكن يكونو شايفين وجهه نظر غيرك
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى
قديم 23-07-2012, 02:58 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
العفو انا بحب الكلية اوى عشان كدة لو كان جالى السن مكنتش هخوشها لانى شايفاان كليتى بتدرس من تجارة والسن واثار مع بعض الى جانب مجال السياحة لكن انتة عشان متندمش ف يوم كنت كتبت السن وبعدين سياحة لو متردد بين الاتنين انما لو حابب السياحة اوى يبقا اشطة بس اهم حاجة تحبها عشان تجيب تقدير معانا ناس فرق معاهم السن على مفيش ودخلين الكلية تحصيل حاصل تقديراتهم ف الارض والى داخلينها عشان بيحبوها كلهم امتيازات مش صعبه كليتنا يلا ويارب اشوفك معانا بس خد رائ اهلك ف موضوع السن وسياحة دة بردة يمكن يكونو شايفين وجهه نظر غيرك
لو على رغبة اهلى فهما عاوزين يدخلونى شرطة او حربية بس انا بصراحة شايف السن لغة بس لكن سياحة وفنادق لغة ومجال وبيزنيس زى ما قولتى ان شاء الله مش هندم
قديم 23-07-2012, 03:33 PM
عضو قدوة

اقتباس:
لو على رغبة اهلى فهما عاوزين يدخلونى شرطة او حربية بس انا بصراحة شايف السن لغة بس لكن سياحة وفنادق لغة ومجال وبيزنيس زى ما قولتى ان شاء الله مش هندم
سيبك شرطة اية وحربية اية كان معانا واحد خلاص هيخوش شرطة وقضه معانا ف الكلية اسبوعين كان بيدعى ربنا انها متجيلوش وميخوشش شرطة وبعدين حمد ربنا انو مدخلهاش دى ب50 ف المية بلا بتاع خليك فرى كدة ومدام بتحبها يبقا باشا واهلك اكيد هيدعموك مدام هيلاقوك حاببها
اصل الكفن كان علم
وعن البطل بيحكى

العلامات المرجعية