اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الجامعات الخاصة والمعاهد

الجامعات الخاصة والمعاهد جميع الجامعات والمعاهد الخاصة

قديم 16-06-2011, 12:58 AM
mr.keroo mr.keroo غير متواجد حالياً
عضو جديد

mr.keroo is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ypkill مشاهدة المشاركة
*الشفق القرمذى..

لو إنتي جبتي أعلى من 95% بيدوكي20% خصم يعني بتبقى حوالي 30 ألف في السنة(15 ألف في الترم) .. وطبعا كل مامجموعك يزيد كل ما نسبة الخصم بتزيد .. من غير خصم بتبقى المصاريف حوالي 36 ألف في السنة لو إنتي معدية 90%.

ولو لاقدر الله نزلتي ف مادة بيبقى في امتحان تاني زي "ملحق" أو "دور تاني" وده بيبقى ببلاش أول 3 مرات بس بعد كده بيبقى بـ 1000 جنيه ..

بالتوفيق إن شاء الله
طيب في خصم للي اقل من 90 و لو مفيش يبقي كام ?????
قديم 02-08-2011, 01:43 AM
الصورة الرمزية prince of scientists
prince of scientists prince of scientists غير متواجد حالياً
( كلية الطب جامعة الزقازيق )

prince of scientists is on a distinguished road

اقتباس:
*الشفق القرمذى..

لو إنتي جبتي أعلى من 95% بيدوكي20% خصم يعني بتبقى حوالي 30 ألف في السنة(15 ألف في الترم) .. وطبعا كل مامجموعك يزيد كل ما نسبة الخصم بتزيد .. من غير خصم بتبقى المصاريف حوالي 36 ألف في السنة لو إنتي معدية 90%.

ولو لاقدر الله نزلتي ف مادة بيبقى في امتحان تاني زي "ملحق" أو "دور تاني" وده بيبقى ببلاش أول 3 مرات بس بعد كده بيبقى بـ 1000 جنيه ..

بالتوفيق إن شاء الله
انا جايب فى تانية 99% لو جبت نفس المجموع فى تالتة انشاء الله ياترى الخصم كام وكمان ايه الكليات المتاحة فى الجامعة الالمانية
قديم 16-06-2011, 01:10 AM
الشفق القرمذى الشفق القرمذى غير متواجد حالياً
عضو فعال

الشفق القرمذى is on a distinguished road

اولا بغد اذنك انا ولد مش بنت
ثانيا الف شكر على المعلومات المفيدة
تقبلو مرورى
قديم 18-06-2011, 04:34 PM
ypkill ypkill غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ypkill is on a distinguished road

* الشفق القرمذى ... لامؤاخذة يا كبير ,, ولا شكر على واجب

*mr.keroo....

لأ مش بيبقى في خصم بالعكس المصاريف بتزيد بتبقى فحدود 44 ألف في السنة... ولو كنت جايب أقل من 80% بتبقى المصاريف 52 ألف في السنة ... الطريقة الوحيدة اللي ممكن تنزل المصاريف لو إنت مجموعك أقل من 90% هي إنك تعمل طلب "financial aid" وهو عبارة عن طلب بتعمله للجامعة بتقولهم فيه على ظروفك المادية و القرار بقى بيرجعلهم هما لو هيقبلو يساعدوك في المصاريف ولا لأ ,, أنا للامانة مش عارف بقى لو قبلوها هيساعدوك بكام % بظبط و التفاصيل دي لانها بتبقى بناءا على حالتك إنت ..

بالتوفيق إن شاء الله
قديم 22-07-2011, 12:50 PM
ana_ashraf ana_ashraf غير متواجد حالياً
عضو قدير

ana_ashraf is on a distinguished road

اقتباس:

*mr.keroo....

لأ مش بيبقى في خصم بالعكس المصاريف بتزيد بتبقى فحدود 44 ألف في السنة... ولو كنت جايب أقل من 80% بتبقى المصاريف 52 ألف في السنة ... الطريقة الوحيدة اللي ممكن تنزل المصاريف لو إنت مجموعك أقل من 90% هي إنك تعمل طلب "financial aid" وهو عبارة عن طلب بتعمله للجامعة بتقولهم فيه على ظروفك المادية و القرار بقى بيرجعلهم هما لو هيقبلو يساعدوك في المصاريف ولا لأ ,, أنا للامانة مش عارف بقى لو قبلوها هيساعدوك بكام % بظبط و التفاصيل دي لانها بتبقى بناءا على حالتك إنت ..

بالتوفيق إن شاء الله
شكرا جزيلا لكم على هذه المعلومات
ولكن ماهي المصاريف الاخرى مثل ( التامين والمكتبة والملف والخ...) بخلاف المصاريف الرئيسية وهل تدفع كل سنة ام بعضها في الاول والبعض الاخر كل سنه ؟
يعني عازين فكرة واضحة يابرنس.
قديم 30-07-2011, 05:22 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana_ashraf مشاهدة المشاركة
شكرا جزيلا لكم على هذه المعلومات
ولكن ماهي المصاريف الاخرى مثل ( التامين والمكتبة والملف والخ...) بخلاف المصاريف الرئيسية وهل تدفع كل سنة ام بعضها في الاول والبعض الاخر كل سنه ؟
يعني عازين فكرة واضحة يابرنس.
بيبقى في تأمين حوالي 2000-3000 جنيه (مش فاكر الرقم بظبط للأسف بس بتبقى في الحدود دي) بتدفعهم فأول سنة وبعد كده لو إنت مابوظتش حاجة تاخدهم تاني بعد ما تتخرج إن شاء الله.. بالنسبة للمكتبة إنت لو احتجت تجيب كتاب معيَّن بتشتريه بيبقى عادةً تمنه 150 -200 جنيه.. إنت حتى ممكن تستلفه ببلاش وتوفر على نفسك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.keroo مشاهدة المشاركة
ايه اقصي خصم بيعمله application (( financial aid )))
زي ماقلتلك بتبقى على حسب حالتك .. ممكن 10% .. ممكن 20% ... ممكن ولا حاجة خالص ... ممكن 100% لو حصلك ظروف لاقدر الله بعد الشر يعني وحشة جدا مع اهلك و إنت في الجامعة .. يعني زي مبقول لحضرتك كده هم اللي بيقيموا حالتك وبيحددو كام % بالظبط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toty944 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم..
انا السنادس فتانية ثانوي و جبت 99.3 % و نفسي اخد full-scholarship من الGUC و ادخل هندسة كمبوتر زي حضرتك كده و انا الحمدلله بحب الموضوع ده اوي

بس كنت عايزة اسال حضرتك علي المصاريف العادية كام ولو تعرف مثلا انا لو جبت GPA اقل من 3.0 ايه اللي بيحصل ساعتها؟؟
و معلش هتعبك معايا لو برضه ممكن تقولي ايه المواد اللي بتدرسوها او بتتكلم عن ايه اكتر؟؟
و شكرا جزيلا علي معلوماتك المفيدة بجد
وعليكم السلام ومبروك عالمجموع بص إنت ممكن تجيب ال full scholarship لو طلعت من اوائل الجمهورية إن شاء الله بس لو إنت حافظت على مجموعك كده ومكنتش من الاوائل هتاخد تخفيض حلو جدا يعني ممكن توصل المصاريف معاك ل حاجة فحدود 10-20 ألف في السنة ولو ال GPA بتاعك باظ لدرجة إنه بقى اقل من (C (3.0 قدامك فرصة الترم اللي بعده تحسن ولو ماحسنتش بيروح التخفيض وهتبقى مصاريفك عادية بقى يعني فحدود 36 ألف في السنة.. وبالنسبة ل هندسة الكمبيوتر أنا هديك السايت اللي فيه كل المواد اللي هتاخدها لو دخلت المجال ده ب ال description بتاع كل مادة كمان فـعيش حياتك إنت فيه بقى http://met.guc.edu.eg/Courses/Catalogue.aspx

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jorden مشاهدة المشاركة
ياجماعة ارجوكو حد يساعدني انا جايبة في الثانوية العامة 411 يعني 100.25% و اتفاجئت ان ليا منح و معرفش
لو سمحتو حد يقولي ليا منحة في guc او auc و المنح دي كاملة ولا لازم اشارك في المصاريف و معادها فات ولا لسا ممكن الحق
بصي لو إنتي كنتي من اوائل الجمهورية تاخدي منحة 100% في ال GUC بس لو ده مجموعك بالمستوى هتخدي تخفيض حلو وهتبقى المصاريف فحدود 10- 20 ألف فلسنه, بالنسبة لل AUC الحالة الوحيدة اللي تاخدي فيها منحة 100% لو إنتي أول جمهورية أو أول مكرر وهم اللي بيكلموكي ويقلولك غير كده هتبقى مصاريفك لو إنتي جايبة فوق 97% من غير المستوي طبعا هتبقى "مخفضة" نسبيا هتبقى فحدود 35 ألف في الترم يعني 70 ألف في السنة.. وروحي قدمي بسرعة لأن معظم الdead lines سواء في الGUC أو AUC عدت فحاولي تروحي تقدمي فأسرع وقت ممكن.
قديم 22-07-2011, 09:42 PM
عضو جديد

اقتباس:

*mr.keroo....

بالتوفيق إن شاء الله
ايه اقصي خصم بيعمله application (( financial aid )))
قديم 20-06-2011, 12:52 AM
عضو جديد

شكرا بس لديها شروط في الدراسة
قديم 20-06-2011, 02:28 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.keroo مشاهدة المشاركة
شكرا بس لديها شروط في الدراسة
لأ هما امتحانين كده بتمتحنهم قبل متخش الجامعة واحد IQ وواحد english وفي امتحان تالت ده اختياري بيبقى امتحان لغة ألمانية عشان لو عندك فكرة عن اللغة أو كنت واخدها فثانوية عامة قبل كده و ده عشان توفر على نفسك الكورسات البدائية في الألماني هناك ويخلوك تبدأ بالكورسات اللي هتناسب مستواك في اللغة.
قديم 20-06-2011, 08:55 AM
msh835 msh835 غير متواجد حالياً
عضو قدوة

msh835 is on a distinguished road

شكرا على المعلومة
قديم 20-06-2011, 03:10 PM
عضو جديد

انا اقصدي يعني لازم اجيب تقدير معين و لا عادي
و بيكون في فرق بيني و بين باقيين .
قديم 20-06-2011, 04:02 PM
عضو مجتهد

طالما تقديرك أعلى من 70% إن شاء الله بتتقبل على طول و زي ماقلتلك قبل كده تقديرك بيتحكم فمصاريف الجامعة كل لما تكون جايب أعلى كل مامصاريفك تقل
قديم 20-06-2011, 05:37 PM
عضو جديد

طيب لو انا دخلت عادي بمصاريف عادي بدون خصم يكون في خصم لو جبت في اول ترم تقديرة لو فيه يبقي تقدير ايع و كام الخصم
قديم 20-06-2011, 06:21 PM
عضو مجتهد

طبعا ممكن في حالة لو طلعت من أول 4 على الدفعة وبتبقى المنحة للترم اللي بعد اللي إنت طلعت فيه من الاوائل فقط .. وعشان تفضل محافظ على المنحة لازم تحفظ على إنك تكون من الاوائل و إلا هتروح منك .. وبالنسبة للمنحة نفسها بتبقى 100% من المصاريف لو إنت من أول اتنين ولو إنت التالت أو الرابع بتبقى 50% من المصاريف .. ودي الورقة الرسمية اللي بتوضح الكلام ده ..
الملفات المرفقة
نوع الملف: doc General Scholarships of the Enrolled Students-16Oct05 (1).doc‏ (55.5 كيلوبايت, المشاهدات 245)
قديم 20-06-2011, 07:55 PM
عضو جديد

الكلام ده يطبق على الناس اللي دخله الجامعة و هي جايبا في ثانوية اعلي من ٩٠ ولا على اي حد في الجامعة

العلامات المرجعية