مشاهدة النسخة كاملة : بما انكم ازهر افيدونى

سفسوف
14-06-2008, 04:11 PM
انا ابنى السنه الجايه هيكون فى الصف الثانى الابتدائى ازهرى ان شاء الله والحمد لله هو نجح فى سنه اولى بتفوق .. والموضوع هو انى محتاره اسيبه فى التعليم الازهرى ولا احول له تعليم عام خايفه اكون ظلمته لان درسه الازهر صعب كل الناس بتقولى كده كمان هو بيجننى فى حفظ القران انا بحفظه فى الاجازه ماهو مقرر عليه من المنهج كنت عيزه اعرف منكم طلبه ومدرسين مميزات وعيوب التعليم الازهرى وهل اخليه فى الازهر و لا لا على فكره انا ابنى فى معهد الفتح النموذاجى بالمعادى.... يا ريت الرد بسرعه .......... وجزاكم الله خيرا

هانى الشرقاوى
14-06-2008, 04:46 PM
انا ابنى السنه الجايه هيكون فى الصف الثانى الابتدائى ازهرى ان شاء الله والحمد لله هو نجح فى سنه اولى بتفوق .. والموضوع هو انى محتاره اسيبه فى التعليم الازهرى ولا احول له تعليم عام خايفه اكون ظلمته لان درسه الازهر صعب كل الناس بتقولى كده كمان هو بيجننى فى حفظ القران انا بحفظه فى الاجازه ماهو مقرر عليه من المنهج كنت عيزه اعرف منكم طلبه ومدرسين مميزات وعيوب التعليم الازهرى وهل اخليه فى الازهر و لا لا على فكره انا ابنى فى معهد الفتح النموذاجى بالمعادى.... يا ريت الرد بسرعه .......... وجزاكم الله خيرا

أنا حقول لحضرتك كلمتين
أنا فى أزهر
أنا أكبر غلطة بابا عملها فى حقى انه دخلنى أزهر مش عشان الدراسة صعبة هى متخلفة وده أقل ما يقال
مناهج من القرن العاشر الهجرى بالذمة ده كلام وكتب مالهاش حصر وياريت ليها لازمة والتنسيق بقا نيلة أمر من العام
ده رأيى
بلاش تظلم ابن حضرتك انقله بأسرع وقت

أيمن الوزير
14-06-2008, 08:27 PM
يا سيدي أنا مدرس في التربية والتعليم

وكل زملائي في التربية والتعليم لكن بندخل أولادنا الأزهر وكمان زملائنا مدرسين الأزهر بيدخلوا أولادهم أزهر فالإتجاه للأزهر أصبح أكثر من الأول

ويا سيدي أنا أصلا تعليمي في الاعدادي والثانوي والجامعة كان أزهري والله والله الأزهر ما فيه أي صعوبة

أولا يكفي ابنك إنه هيدرس أمور دينه من سيرة الرسول وتوحيد وفقه وحديث وتفسير ويحفظ اللي يقدر يحفظه من القرآن والله أعرف مدرسين في التربية والتعليم بل والله و أطباء ما يعرفوا يقرو حاجة في القرآن ولا يعرف سيدنا محمد جده اسمه ايه ولا بنته اسمها ايه ولا يعرف صلاة الجمعة سنة والا فرض ولا حافظ ولا حديث من أحاديث الرسول وإن كان حافظ قل هوالله أحد الله الصمد ما يعرف يعني أيه كلمة ( الصمد )
أحنا والحمد لله الأزهر عرفنا يعني أيه دين ده مش كفاية ميزة

وحضرتك بتقول القرآن حفظه صعب يا أخي يحفظ نصفه يحفظ ربعه والله لو لم يحفظ إلا ربع القرآن لنجح في الأزهر وهو كل الأزهرية حافظين القرآن ما تخفشي من حفظ القرآن

يا أخي والله أنا كنت في ابتدائية عامة وكان الفصل فيه أكثر من خمسين طالب حول تلاتة منا إلي الأزهر وكنا طلبة ضعاف في المدرسة وكان فيه أكتر من نص الفصل أشطر منا وشوف لما رحنا الأزهر إللي بيقولوا مواده صعبة احنا التلاتة فلحنا علي الأقل فينا واحد مدرس وواحد إمام وواحد طبيب أما زملائنا اللي ظلوا في التعليم العام أشطر واحد فيهم دخل ثانوي وبعدين معهد وهو الآن بيشتغل بياع في دكان وباقي زملائنا في التعليم العام دخلوا دبلومات اشي زراعة واشي صنايع وبعد كدة راحو يتعلموا صنعة

أولك أيه

حتي زميلنا اللي بيشكي من الأزهر بحجج غريبة
بيقول مناهج من القرن العاشر الهجري للأسف هو احنا هنجيب قرآن جديد ما هو حتي من قبل القرن العاشر الهجري والا السيرة هتكون جديدة ونسيب سيرة الرسول والصحابة ونجيب سيرة أم كلثوم

والا الحديث والا التفسير ما ده كله من قبل القرن العاشر الهجري قصدك علي النحو والصرف ممكن نغيره ونتكلم للأسف باللغة العامية

يا سيدي والله لو لم أكن أزهريا لتمنيت أن أكون أزهريا

وهات لي ميزة في التربية والتعليم تميزها عن الأزهر أجبلك خمس ميزات في الأزهر أقوي منها

لا تظلم ابنك وتحوله من الأزهر

ghaia
14-06-2008, 09:27 PM
طبعا من غير كلام يظل فى الازهر

وصدقينى مش هتندمى

والله الازهر جميل

ولا تنظر الى الجانب المظلم

وانظرى الى الجانب الضيىء

هانى الشرقاوى
15-06-2008, 04:08 AM
يا سيدي أنا مدرس في التربية والتعليم

وكل زملائي في التربية والتعليم لكن بندخل أولادنا الأزهر وكمان زملائنا مدرسين الأزهر بيدخلوا أولادهم أزهر فالإتجاه للأزهر أصبح أكثر من الأول

ويا سيدي أنا أصلا تعليمي في الاعدادي والثانوي والجامعة كان أزهري والله والله الأزهر ما فيه أي صعوبة

أولا يكفي ابنك إنه هيدرس أمور دينه من سيرة الرسول وتوحيد وفقه وحديث وتفسير ويحفظ اللي يقدر يحفظه من القرآن والله أعرف مدرسين في التربية والتعليم بل والله و أطباء ما يعرفوا يقرو حاجة في القرآن ولا يعرف سيدنا محمد جده اسمه ايه ولا بنته اسمها ايه ولا يعرف صلاة الجمعة سنة والا فرض ولا حافظ ولا حديث من أحاديث الرسول وإن كان حافظ قل هوالله أحد الله الصمد ما يعرف يعني أيه كلمة ( الصمد )
أحنا والحمد لله الأزهر عرفنا يعني أيه دين ده مش كفاية ميزة

وحضرتك بتقول القرآن حفظه صعب يا أخي يحفظ نصفه يحفظ ربعه والله لو لم يحفظ إلا ربع القرآن لنجح في الأزهر وهو كل الأزهرية حافظين القرآن ما تخفشي من حفظ القرآن

يا أخي والله أنا كنت في ابتدائية عامة وكان الفصل فيه أكثر من خمسين طالب حول تلاتة منا إلي الأزهر وكنا طلبة ضعاف في المدرسة وكان فيه أكتر من نص الفصل أشطر منا وشوف لما رحنا الأزهر إللي بيقولوا مواده صعبة احنا التلاتة فلحنا علي الأقل فينا واحد مدرس وواحد إمام وواحد طبيب أما زملائنا اللي ظلوا في التعليم العام أشطر واحد فيهم دخل ثانوي وبعدين معهد وهو الآن بيشتغل بياع في دكان وباقي زملائنا في التعليم العام دخلوا دبلومات اشي زراعة واشي صنايع وبعد كدة راحو يتعلموا صنعة

أولك أيه

حتي زميلنا اللي بيشكي من الأزهر بحجج غريبة
بيقول مناهج من القرن العاشر الهجري للأسف هو احنا هنجيب قرآن جديد ما هو حتي من قبل القرن العاشر الهجري والا السيرة هتكون جديدة ونسيب سيرة الرسول والصحابة ونجيب سيرة أم كلثوم

والا الحديث والا التفسير ما ده كله من قبل القرن العاشر الهجري قصدك علي النحو والصرف ممكن نغيره ونتكلم للأسف باللغة العامية

يا سيدي والله لو لم أكن أزهريا لتمنيت أن أكون أزهريا

وهات لي ميزة في التربية والتعليم تميزها عن الأزهر أجبلك خمس ميزات في الأزهر أقوي منها

لا تظلم ابنك وتحوله من الأزهر

لا يا سيد القران مش اتغير
بس الزمن اتغير
يعنى عندك مثلا سى طنطاوى عامل كتاب لسه السنادى ونسى اننا بنتعامل دلوقتى بالجنيه مش بالدراهم والدنانير كل الازهرية بيعملوه انهم ينقلوا من ائمة من 96587464867436 سنة ونسيوا ان الزمن اتغير
وبعدين حضرتك مش بتسمع عن الفتاوى اللى بتخرج كل يوم من الازهر
أنا بتكلم عن مؤلفين الكتب اللى احنا بنتيل وبندرسها مؤليفنها من القرون الوسطى وكلها تعبيرات مش مستعملة

صدقنى حضرتك لو نقلت لابنك فى المعهد حتبقى ظلمته ظلم كبير

وبعدين حضرتك بتقول بتوع العام مش عرفين دينهم لا حضرتك اطمن الازهرية كلهم حشيشه وبتوع بانجو ولا حد عارف فيهم حاجة ولا فى دين ولا فى غيره

سفسوف
17-06-2008, 02:07 PM
يا جماعه انا متشكره جدا لرضوتكم عليه بس يا ريت اراء اكتر لانى ما زلت محتاره انا سمعت كمان ان امتحانات الازهر فى الشهادات بتكون اصعب بكتير من التعليم العام وعلى فكره انا الى بذاكر لابنى وانا الى بحفظوا القران يا ريت كمان يكتبولى طلاب الازهر ايه رايهم فى الازهر بعد ما درسوا فيه المده دى كلها يا جماعه كل الى عنده راى او تجربه فى الازهر يكتبلى ارجوكم علشان اقرر اعمل ايه ولكم منى كل الشكر

سفسوف
17-06-2008, 02:18 PM
يا جماعه انا متشكره جدا لرضوتكم عليه بس يا ريت اراء اكتر لانى ما زلت محتاره انا سمعت كمان ان امتحانات الازهر فى الشهادات بتكون اصعب بكتير من التعليم العام وعلى فكره انا الى بذاكر لابنى وانا الى بحفظوا القران يا ريت كمان يكتبولى طلاب الازهر ايه رايهم فى الازهر بعد ما درسوا فيه المده دى كلها يا جماعه كل الى عنده راى او تجربه فى الازهر يكتبلى ارجوكم علشان اقرر اعمل ايه ولكم منى كل الشكر

مس رانيا حسن
17-06-2008, 02:23 PM
انا كنت ازهريه
ابتدائى واعدادى وثانوى وجامعه
مقبلنيش اى صعوبه فى الدراسه
اكبر ميزة انى درست القران والمواد الشرعيه
الحمد لله احس بالفخر
لكن للاسف ما يعيب الازهر
انه يظلم البنات فى التنسيق والكليات
اما البنين فلهم اكبر نصيب فى ذلك
عدد الكليات اكثر ومتاح بشكل ايسر من كليات البنات
حضرتك توكلى على الله وان شاءء الله هيكون متفوق فى دراسته فى الازهر
بالنسبه للامتحانات فبتكون زى امتحانات التربيه والتعليم مش اصعب منها

سفسوف
17-06-2008, 02:26 PM

سفسوف
17-06-2008, 02:26 PM

سفسوف
17-06-2008, 03:00 PM

أيمن الوزير
18-06-2008, 02:55 AM
يا عم فسفوس
أنت بتقول الازهرية كلهم حشيشه وبتوع بانجو ولا حد عارف فيهم حاجة ولا فى دين ولا فى غيره

هو في حصة في الأزهر لتعليم الحشيش وشرب البانجو

أهم شيء التنشأة الإنسان إذا كان محترم ومن بيئة محترمة وتعلم كيف يحب الحق ويبعد عن الفواحش من بانجو وحشيش وغيرها فهذا كله راجع للتنشئة وياما أزهرية محترمين ويا ما طلاب تربية وتعليم محترمين والبنجو والحشيش ليس له علاقة بالتعليم

أما موضوع إن ما عندهم دين فأنت أكبر مثال علي الرجل الأزهري فأنت رجل محترم ومتدين بدليل أنك تشارك الناس في حواراتهم الجادة وتحاول أن ترشد إلي ما تراه صواب

وليس معني ذلك أن ما أقوله صواب وكلامك خطأ لا والله فكلامك صواب ولكن قد يحتمل الخطأ وإن كان كلامي خطأ فقد يحتمل الصواب

فالأزهر ليس له علاقة بالبنجو لا من قريب ولا من بعيد

أما عن المؤلفين القدامي للكتب فهم لم يعجبوك وحينما جئنا بمؤلف جديد وهو الشيخ محمد سيد طنطاوي أيضا لم يعجبك فالقديم لم يعجب والحديث لم يعجب
للأسف صديقي فسفوس سيضيع العلم طالما أننا نبحث عن السهل ونترك ما عداه

والله الأزهر سهل بل ودراسته لذيذة

أيمن الوزير
18-06-2008, 02:59 AM
يا عم فسفوس
أنت بتقول الازهرية كلهم حشيشه وبتوع بانجو ولا حد عارف فيهم حاجة ولا فى دين ولا فى غيره

هو في حصة في الأزهر لتعليم الحشيش وشرب البانجو

أهم شيء التنشئة الإنسان إذا كان محترم ومن بيئة محترمة وتعلم كيف يحب الحق ويبعد عن الفواحش من بانجو وحشيش وغيرها فهذا كله راجع للتنشئة وياما أزهرية محترمين ويا ما طلاب تربية وتعليم محترمين والبنجو والحشيش ليس له علاقة بالتعليم

أما موضوع إن ما عندهم دين فأنت أكبر مثال علي الرجل الأزهري فأنت رجل محترم ومتدين بدليل أنك تشارك الناس في حواراتهم الجادة وتحاول أن ترشد إلي ما تراه صواب

وليس معني ذلك أن ما أقوله صواب وكلامك خطأ لا والله فكلامك صواب ولكن قد يحتمل الخطأ وإن كان كلامي خطأ فقد يحتمل الصواب

فالأزهر ليس له علاقة بالبنجو لا من قريب ولا من بعيد

أما عن المؤلفين القدامي للكتب فهم لم يعجبوك وحينما جئنا بمؤلف جديد وهو الشيخ محمد سيد طنطاوي أيضا لم يعجبك فالقديم لم يعجب والحديث لم يعجب
للأسف صديقي فسفوس سيضيع العلم طالما أننا نبحث عن السهل ونترك ما عداه

والله الأزهر سهل بل ودراسته لذيذة

ثم الفتاوي هي رد علي أسئلة العصر اللي بيستظرف أصحابها

Demrdash
19-06-2008, 10:49 PM
الازهر كويس بس موادة كتيــــــــــــــــــــــــر

Demrdash
19-06-2008, 10:58 PM
<embed src="http://text.glitterfy.com/show.swf?message=Mostafa%20Demrdash&font=http://text.glitterfy.com/fonts/plainn_lib.swf&glitter=http://text.glitterfy.com/glitters/glitter23.swf&clickURL=http://www.glitterfy.com/&clickLABEL=Glitterfy.com&bevel=1&shadow=1&glow=1&blur=0&fade=0&blink=0&gb=2&ga=0.6&gi=0&gc=15680156&bb=2&bc=0&sb=7&sa=0.7&si=0&sc=0&blb=7&ls=0&fontsize=72&num=23" quality="best" wmode="transparent" bgcolor="#ffffff" width="722" height="137" name="Glitterfy Text" align="middle" allowScriptAccess="always" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></embed><br /><a href="http://www.glitterfy.com/">Glitter Text @ Glitterfy.com</a>

سفسوف
20-06-2008, 01:03 AM
انا مش عارفه الاخ ايمن الوزير يقصدنى انا بكلمه حرام يا فسفوس مش انا الى قلت ان الازهر حشا شين وزاى اول كده على اى فئه او اى تعليم دى حاجه الحاجه الثانيه انا اسمى سفسوف اختصار سيف الدين ده اسم ابنى الى بسأل عن درسه الازهر بخصوصه وعلى العموم انا شيف ان معظم الاراء بتشجع الدراسه الازهرى وربنا يعنا ان شاء الله بس اسمحوا لى انى استشركم فى اى شىء احتاج اليه بخصوص الدرسه الازهرى وشكرا

أ/ هشام العيسوى
21-06-2008, 06:04 PM
السلام عليكم
انا والحمد لله فى الازهر من الابتدائى حتى الجامعة وجاليا مدرس فيه
اقولك ان الازهر نعمة كبيرة لايعرف قيمتها الكثير اذا كان حفظ القران او معرفة امور الدين

اتركى ابنك فى الازهر واوهبيه لله لتعلم العلم الشرعى
وان شاء الله يكون من المتفوقين
على انا الحمد لله حاصل على تقدير ممتاز مع مرتبة الشرف
وفى الثانوية ادبى82.5%
يبقى فين الصعوبة او الظلم
توكلى على الله واتركيه

first love
21-06-2008, 11:40 PM
انا كواحد فى الازهر
يجماعه هيا مش غلطه ولا حاجه

الازهر سهل جدا

والله سهل

ومن ناحيه ان مواده كتيره

فالمواد دى تحصيل حاصل

والله سهله جدا

وخليهفى الازهر

انا علمى

والله الازهر اسهل بكتير من العام

[/color][/color][/color][/color][/b]

زهرة الرحمن
24-06-2008, 10:52 PM
هو فعلا الازهر سهل وكل حاجة وميزته ان الانسان بيحفظ القراءن بيدرس المواد الشرعيه لكن عيبه ان المناهج مش بيحصل فيها تعديل وبيعتمد على الحفظ اكثر منه الفهم لو ابن حضرتك معدل حفظه كبير مستقبله فى الازهر هيكون كويس وعيب الازهر كمان ان موادة كتير وفى نفس الوقت التنسيق اعلى من التربيه والتعليم وكمان امتحانات الثانويه كل يوم والله انا فتره الامتحانات دى طالعه منها حالتى حاله ولسه مافيش يومين عندى برد وصداع طول الوقت وكمان حالة رعب من التنسيق والمجموع

طلعت الشربيني
25-06-2008, 10:05 AM
يكفى لو سألك ربنا ربيت العيال ازاى تقولية ودتهم الازهر

elsayed.111
28-06-2008, 01:17 AM
معددش فارقه والله

elsayed.111
28-06-2008, 01:21 AM
اخم حاجه ربيه كويس واهتمى بيه

غلميه يكون راجل و أد المسؤليه

elsayed.111
28-06-2008, 01:29 AM
بس

؟................................................. ....

زهرة الاسلام
29-06-2008, 01:36 AM
ووالله الازهر احسن بكتييييييييييير ومفيش اى وجه مقرنة ويكفى ان اقول لو لم اكن ازهرية لودت ان اكون ازهرية وهو وسام على صدرى الى يوم الدين

أيمن الوزير
06-07-2008, 11:50 AM
أختي أم سفسوف أنا لم أقصدك بالرد ولكني قصدت الرد علي العندليب الذي أساء بأزهريته للأزهر
وأنت لقد رأيت نسبة كبيرة وكبيرة جدا من الأزهريين تحثك علي إبقاء إبنك في الأزهر فيحيا الأزهر وأهله والحرية لك والتوفيق في الأزهر أو غيره بأمر الله

lolo90
12-07-2008, 02:17 PM
[نصيحه لاما تدخلهوش الازهههههههههههر

مشتاقة لربى
12-07-2008, 05:47 PM
لا طبعا
خليخه فى الأزهر
انا ثانوى عام
بس كان نفسى فى الأزهر

misirliosma
12-07-2008, 11:26 PM
في الحقيقة انصحك بان تتركيه في الازهر لانه مهما يكن المحموع الذي سيحصل عليه سيدخل احلي كليه (اصول الدين والدعوه) وهذا اسمي كليه لانه سيكون مبلغ لرسالة الله ورسالة رسوله صلي الله عليه وسلم

اسماء بكر
17-07-2008, 12:48 AM
ياجماعة انا شايفة ان الاراء اما منحازة للازهر اوى وده مش صح لانه فى بجد عيوب كتير ومميزات برده والاراء التانية فيها هجوم عليه هو الازهر عموما رغم ان مواده كتير بس امتحاناته سهلة جدا اسهل من العام بكتير بس فى الفترة دى طلاب الازهر بيحفظوا المواد الشرعية عشان ينجحو وبس مبقتش زى الاول موضوع تعليم الدين لا بقى مذاكرة مادة همتحن فيها وخلاص وبعدين تتنسى طبعا ده اللى شايفاه فى مدرستى وفى مدارس تانية ومن الاخر اتعليم الازهرى مش احسن ولا حاجة لانه زى ما فيه مميذات فيه عيوب والعام برده وياريت مكنش طولت

اسماء بكر
17-07-2008, 12:49 AM
ياجماعة انا شايفة ان الاراء اما منحازة للازهر اوى وده مش صح لانه فى بجد عيوب كتير ومميزات برده والاراء التانية فيها هجوم عليه هو الازهر عموما رغم ان مواده كتير بس امتحاناته سهلة جدا اسهل من العام بكتير بس فى الفترة دى طلاب الازهر بيحفظوا المواد الشرعية عشان ينجحو وبس مبقتش زى الاول موضوع تعليم الدين لا بقى مذاكرة مادة همتحن فيها وخلاص وبعدين تتنسى طبعا ده اللى شايفاه فى مدرستى وفى مدارس تانية ومن الاخر اتعليم الازهرى مش احسن ولا حاجة لانه زى ما فيه مميذات فيه عيوب والعام برده وياريت مكنش طولت

life...story
22-07-2008, 08:57 AM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة انا طالب ازهري السنة دي خلصت دراسة ثالثة ثانوي علمي بمجموع 92انا معاكم ان التعليم الازهري مفيد فقط في تعلم المواد الشرعية بس لو بصينا لمستقبلة في التعيين نلاقي ان لو اتقدم اثنين واحد من الازهر وواحد من العام والاثنين في نفس الكلية ومع ان اللي في العام كان تقديرة جيد والازهري كان تقديرة جيد جدا ياعني اعلي منة قبلم اللي في العام وسابم اللي كان في الازهر طب اية السبب مش عارف مع ان الاثنين من اسرة بسيطة ياعني مش موضوع واسطة ولا حاجة كمان لو بصينا لموضوع الدراسة حنلاقي ان في الازهر يدرس الطالب 16مادة اما في العام 5 فقط قد اية الفرق ياعني الطالب في الازهر بيعاني من دراسة مواد كتيرة وكمان في الخر زي حالتي انا كدة محتار مش عارف اعمل اية ادخل كلية اية في التنسيق العالي دة انا كدة قررت ادخل علوم وامري للة وعلي فكرة انا كان اخويا في الزهر لنهاية 6ابتدائي بس بعد اللي شوفتة انا اقنعت بابا انة يحولة عام وفعلا حولتلة وكان نظرة المجتمع دلوقتي في خريجي الزهر اختلفت مش زي الاول ...........بعد كلة دة .........انت تملك الاختيار.............

أيمن الوزير
29-08-2008, 02:45 AM
والله يا سيدي كلامك غير سليم علي الاطلاق ولا أدري في أي فيلم سمعته

والله العظيم دفعتي كلها في الكلية بدون استثناء إلا عدد أصابع اليد الواحدة لم يتم تعينهم وباقي الدفعة بالكامل تم تعيينها وفي التربية والتعليم في حين إن زملائنا في التربية والتعليم ونفس الكلية ونفس العام والله في الشارع بدون عمل وهذه والله العظيم حقيقة

mohammed1990
29-08-2008, 11:05 PM
دخلية الازهر حتى الصف الثالث الاعداى و هيكون عرف دينه بالكامل اكيد مش بتوسع بس لو حد سأله هيجاوب عليو و بعدين وديه الثانوية فى العام و كدا تكونى مسكتى الطرفين
و الله الموفق

الهداف
31-08-2008, 04:45 PM
بسم الله الرجمن الرحيم
اولا :احب اقول اني الازهري وكنت في المرحله الثانويه الاخيره هذا العام وكنت قبل ان اخوض هذه المرحله اعشق الازهروكنت افتخر باني ازهري ولاكن وبعد ان خوضت هذه المرحله العصيبه تمنيت لولم اكن ازهرياده مش انا وبس دكل واحد عده المرحله دي مهما كانت الكليه.
ومن الاخر ياريت متخليهوش يحس الاحساس ده :(

أيمن الوزير
01-09-2008, 02:28 PM
يا سيدي يا أيها الهداف إنك لم تصب الهدف

ألا تعلم أن فترة الشهادة لابد أن تكون عصيبة وصعبة , فعليها سيتوقف مستقبلك , سواء كنت أزهري أو في العام .
أعانك الله ووفقك أيها الهداف وإياك أن تكن أهلاويا

mr.soliman
06-09-2008, 10:33 AM
أختى الكريمة
أنا مدرس لغة انجليزية وبدى دروس وعندى مجموعات ازهر وتربية وتعليم
ومستوى الطلبه الازهريين ممتاز واكتر من ممتاز خلى ابنك فى الازهر احسن
ثانيا لو شفتى مجموعات الازهر بنات ومجموعات التربية والتعليم بنات هتعرفى ان الازهر لا يعلى علية
وسيظل الازهر منارة العلم ومصنع الرجال فى كل العصور

فرحان 2006
10-09-2008, 09:10 PM
السلام عليكم ورحمة الله
أنا أزهري من ابتدائي و حتى التخرج من كلية العلوم و أدخلت أبنائي الأزهر و الحمد لله خرجتهم منه لأنه أصبح غير زمان يعني مرار على الفاضي كتب المواد الشرعية رغي و جملتين بيتعادو طول الكتاب غير أيامي كنا بندرس كتب تراث و التنسيق في الثانوية تعجيز و بعدين زمان كان القرآن مش تراكمي يعني في الثانوية امتحنت في 3 أجزاء مقرر السنة لوحدها لكن دلوقتي في الثانوية مطلوب القرآن كله و على فكرة العيال ما بيحفظوش و بيغشوا حتى في القرآن و أخيرا مستعجلة على حسم الأمر ليه اصبري لما تشوفي استعداد وقابلية الطفل إن كان استعداده طيب و عنده ملكة الحفظ كويسة خسارة تخرجيه و إن كان بيحفظ بصعوبة ماتغلطيش و تضغطي عليه لغاية ما يكره القرآن والدين كله يمكنك التحويل لغاية الصف الثاني الإعدادي و عموما سنة رابعة يمكن أن تكون حاسمة للموقف كله لأنها بداية الصعوبة 10 أجزاء و تحريري إن تعثر خرجيه على طول و رأيي إن قدرات الطالب هي اللي تحكم البقاء في الأزهر أو التحويل.
و أتمنى من الأستاذ أيمن الوزير عدم التعقيب لأنه لا يجيد أسلوب الحوار الهادئ الذي يحترم الرأي الآخر لازم الناس كلها تؤمن بما يراه صحيحا و إلا ماسورة الهجوم و التجريح جاهزة للإنفجار

الجنتلة
10-09-2008, 11:55 PM
طلعييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييية من الزهر باسرع ما يمكن انا طالب فى الثانوية الازهرية وبقولك طلعية

زهرة الاسلام
11-09-2008, 01:53 AM
انا بقى عاوزة اقولك صلى صلاة استخارة واستخيرى ربك وتوكلى على الله فى امرك .وذكرت رايى قبل كده.

elsayed.111
12-09-2008, 01:17 AM
يا رب احفظنا