اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف

منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف ملتقى معلمى التعليم الأزهرى

قديم 14-06-2008, 04:11 PM
سفسوف سفسوف غير متواجد حالياً
عضو جديد

سفسوف is on a distinguished road
Impp بما انكم ازهر افيدونى

انا ابنى السنه الجايه هيكون فى الصف الثانى الابتدائى ازهرى ان شاء الله والحمد لله هو نجح فى سنه اولى بتفوق .. والموضوع هو انى محتاره اسيبه فى التعليم الازهرى ولا احول له تعليم عام خايفه اكون ظلمته لان درسه الازهر صعب كل الناس بتقولى كده كمان هو بيجننى فى حفظ القران انا بحفظه فى الاجازه ماهو مقرر عليه من المنهج كنت عيزه اعرف منكم طلبه ومدرسين مميزات وعيوب التعليم الازهرى وهل اخليه فى الازهر و لا لا على فكره انا ابنى فى معهد الفتح النموذاجى بالمعادى.... يا ريت الرد بسرعه .......... وجزاكم الله خيرا

قديم 14-06-2008, 04:46 PM
الصورة الرمزية هانى الشرقاوى
هانى الشرقاوى هانى الشرقاوى غير متواجد حالياً
طالب جامعى

هانى الشرقاوى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سفسوف مشاهدة المشاركة
انا ابنى السنه الجايه هيكون فى الصف الثانى الابتدائى ازهرى ان شاء الله والحمد لله هو نجح فى سنه اولى بتفوق .. والموضوع هو انى محتاره اسيبه فى التعليم الازهرى ولا احول له تعليم عام خايفه اكون ظلمته لان درسه الازهر صعب كل الناس بتقولى كده كمان هو بيجننى فى حفظ القران انا بحفظه فى الاجازه ماهو مقرر عليه من المنهج كنت عيزه اعرف منكم طلبه ومدرسين مميزات وعيوب التعليم الازهرى وهل اخليه فى الازهر و لا لا على فكره انا ابنى فى معهد الفتح النموذاجى بالمعادى.... يا ريت الرد بسرعه .......... وجزاكم الله خيرا

أنا حقول لحضرتك كلمتين
أنا فى أزهر
أنا أكبر غلطة بابا عملها فى حقى انه دخلنى أزهر مش عشان الدراسة صعبة هى متخلفة وده أقل ما يقال
مناهج من القرن العاشر الهجرى بالذمة ده كلام وكتب مالهاش حصر وياريت ليها لازمة والتنسيق بقا نيلة أمر من العام
ده رأيى
بلاش تظلم ابن حضرتك انقله بأسرع وقت
قديم 14-06-2008, 08:27 PM
الصورة الرمزية أيمن الوزير
أيمن الوزير أيمن الوزير غير متواجد حالياً
معلم لغة عربية بالأزهر الشريف

أيمن الوزير has a spectacular aura about

يا سيدي أنا مدرس في التربية والتعليم

وكل زملائي في التربية والتعليم لكن بندخل أولادنا الأزهر وكمان زملائنا مدرسين الأزهر بيدخلوا أولادهم أزهر فالإتجاه للأزهر أصبح أكثر من الأول

ويا سيدي أنا أصلا تعليمي في الاعدادي والثانوي والجامعة كان أزهري والله والله الأزهر ما فيه أي صعوبة

أولا يكفي ابنك إنه هيدرس أمور دينه من سيرة الرسول وتوحيد وفقه وحديث وتفسير ويحفظ اللي يقدر يحفظه من القرآن والله أعرف مدرسين في التربية والتعليم بل والله و أطباء ما يعرفوا يقرو حاجة في القرآن ولا يعرف سيدنا محمد جده اسمه ايه ولا بنته اسمها ايه ولا يعرف صلاة الجمعة سنة والا فرض ولا حافظ ولا حديث من أحاديث الرسول وإن كان حافظ قل هوالله أحد الله الصمد ما يعرف يعني أيه كلمة ( الصمد )
أحنا والحمد لله الأزهر عرفنا يعني أيه دين ده مش كفاية ميزة

وحضرتك بتقول القرآن حفظه صعب يا أخي يحفظ نصفه يحفظ ربعه والله لو لم يحفظ إلا ربع القرآن لنجح في الأزهر وهو كل الأزهرية حافظين القرآن ما تخفشي من حفظ القرآن

يا أخي والله أنا كنت في ابتدائية عامة وكان الفصل فيه أكثر من خمسين طالب حول تلاتة منا إلي الأزهر وكنا طلبة ضعاف في المدرسة وكان فيه أكتر من نص الفصل أشطر منا وشوف لما رحنا الأزهر إللي بيقولوا مواده صعبة احنا التلاتة فلحنا علي الأقل فينا واحد مدرس وواحد إمام وواحد طبيب أما زملائنا اللي ظلوا في التعليم العام أشطر واحد فيهم دخل ثانوي وبعدين معهد وهو الآن بيشتغل بياع في دكان وباقي زملائنا في التعليم العام دخلوا دبلومات اشي زراعة واشي صنايع وبعد كدة راحو يتعلموا صنعة

أولك أيه

حتي زميلنا اللي بيشكي من الأزهر بحجج غريبة
بيقول مناهج من القرن العاشر الهجري للأسف هو احنا هنجيب قرآن جديد ما هو حتي من قبل القرن العاشر الهجري والا السيرة هتكون جديدة ونسيب سيرة الرسول والصحابة ونجيب سيرة أم كلثوم

والا الحديث والا التفسير ما ده كله من قبل القرن العاشر الهجري قصدك علي النحو والصرف ممكن نغيره ونتكلم للأسف باللغة العامية

يا سيدي والله لو لم أكن أزهريا لتمنيت أن أكون أزهريا

وهات لي ميزة في التربية والتعليم تميزها عن الأزهر أجبلك خمس ميزات في الأزهر أقوي منها

لا تظلم ابنك وتحوله من الأزهر

آخر تعديل بواسطة أيمن الوزير ، 14-06-2008 الساعة 08:29 PM
قديم 14-06-2008, 09:27 PM
الصورة الرمزية ghaia
ghaia ghaia غير متواجد حالياً
عضو جديد

ghaia is on a distinguished road

طبعا من غير كلام يظل فى الازهر

وصدقينى مش هتندمى

والله الازهر جميل

ولا تنظر الى الجانب المظلم

وانظرى الى الجانب الضيىء
قديم 15-06-2008, 04:08 AM
الصورة الرمزية هانى الشرقاوى
هانى الشرقاوى هانى الشرقاوى غير متواجد حالياً
طالب جامعى

هانى الشرقاوى is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الوزير مشاهدة المشاركة
يا سيدي أنا مدرس في التربية والتعليم

وكل زملائي في التربية والتعليم لكن بندخل أولادنا الأزهر وكمان زملائنا مدرسين الأزهر بيدخلوا أولادهم أزهر فالإتجاه للأزهر أصبح أكثر من الأول

ويا سيدي أنا أصلا تعليمي في الاعدادي والثانوي والجامعة كان أزهري والله والله الأزهر ما فيه أي صعوبة

أولا يكفي ابنك إنه هيدرس أمور دينه من سيرة الرسول وتوحيد وفقه وحديث وتفسير ويحفظ اللي يقدر يحفظه من القرآن والله أعرف مدرسين في التربية والتعليم بل والله و أطباء ما يعرفوا يقرو حاجة في القرآن ولا يعرف سيدنا محمد جده اسمه ايه ولا بنته اسمها ايه ولا يعرف صلاة الجمعة سنة والا فرض ولا حافظ ولا حديث من أحاديث الرسول وإن كان حافظ قل هوالله أحد الله الصمد ما يعرف يعني أيه كلمة ( الصمد )
أحنا والحمد لله الأزهر عرفنا يعني أيه دين ده مش كفاية ميزة

وحضرتك بتقول القرآن حفظه صعب يا أخي يحفظ نصفه يحفظ ربعه والله لو لم يحفظ إلا ربع القرآن لنجح في الأزهر وهو كل الأزهرية حافظين القرآن ما تخفشي من حفظ القرآن

يا أخي والله أنا كنت في ابتدائية عامة وكان الفصل فيه أكثر من خمسين طالب حول تلاتة منا إلي الأزهر وكنا طلبة ضعاف في المدرسة وكان فيه أكتر من نص الفصل أشطر منا وشوف لما رحنا الأزهر إللي بيقولوا مواده صعبة احنا التلاتة فلحنا علي الأقل فينا واحد مدرس وواحد إمام وواحد طبيب أما زملائنا اللي ظلوا في التعليم العام أشطر واحد فيهم دخل ثانوي وبعدين معهد وهو الآن بيشتغل بياع في دكان وباقي زملائنا في التعليم العام دخلوا دبلومات اشي زراعة واشي صنايع وبعد كدة راحو يتعلموا صنعة

أولك أيه

حتي زميلنا اللي بيشكي من الأزهر بحجج غريبة
بيقول مناهج من القرن العاشر الهجري للأسف هو احنا هنجيب قرآن جديد ما هو حتي من قبل القرن العاشر الهجري والا السيرة هتكون جديدة ونسيب سيرة الرسول والصحابة ونجيب سيرة أم كلثوم

والا الحديث والا التفسير ما ده كله من قبل القرن العاشر الهجري قصدك علي النحو والصرف ممكن نغيره ونتكلم للأسف باللغة العامية

يا سيدي والله لو لم أكن أزهريا لتمنيت أن أكون أزهريا

وهات لي ميزة في التربية والتعليم تميزها عن الأزهر أجبلك خمس ميزات في الأزهر أقوي منها

لا تظلم ابنك وتحوله من الأزهر

لا يا سيد القران مش اتغير
بس الزمن اتغير
يعنى عندك مثلا سى طنطاوى عامل كتاب لسه السنادى ونسى اننا بنتعامل دلوقتى بالجنيه مش بالدراهم والدنانير كل الازهرية بيعملوه انهم ينقلوا من ائمة من 96587464867436 سنة ونسيوا ان الزمن اتغير
وبعدين حضرتك مش بتسمع عن الفتاوى اللى بتخرج كل يوم من الازهر
أنا بتكلم عن مؤلفين الكتب اللى احنا بنتيل وبندرسها مؤليفنها من القرون الوسطى وكلها تعبيرات مش مستعملة

صدقنى حضرتك لو نقلت لابنك فى المعهد حتبقى ظلمته ظلم كبير

وبعدين حضرتك بتقول بتوع العام مش عرفين دينهم لا حضرتك اطمن الازهرية كلهم حشيشه وبتوع بانجو ولا حد عارف فيهم حاجة ولا فى دين ولا فى غيره
قديم 17-06-2008, 02:07 PM
عضو جديد

يا جماعه انا متشكره جدا لرضوتكم عليه بس يا ريت اراء اكتر لانى ما زلت محتاره انا سمعت كمان ان امتحانات الازهر فى الشهادات بتكون اصعب بكتير من التعليم العام وعلى فكره انا الى بذاكر لابنى وانا الى بحفظوا القران يا ريت كمان يكتبولى طلاب الازهر ايه رايهم فى الازهر بعد ما درسوا فيه المده دى كلها يا جماعه كل الى عنده راى او تجربه فى الازهر يكتبلى ارجوكم علشان اقرر اعمل ايه ولكم منى كل الشكر
قديم 17-06-2008, 02:18 PM
عضو جديد

يا جماعه انا متشكره جدا لرضوتكم عليه بس يا ريت اراء اكتر لانى ما زلت محتاره انا سمعت كمان ان امتحانات الازهر فى الشهادات بتكون اصعب بكتير من التعليم العام وعلى فكره انا الى بذاكر لابنى وانا الى بحفظوا القران يا ريت كمان يكتبولى طلاب الازهر ايه رايهم فى الازهر بعد ما درسوا فيه المده دى كلها يا جماعه كل الى عنده راى او تجربه فى الازهر يكتبلى ارجوكم علشان اقرر اعمل ايه ولكم منى كل الشكر
قديم 17-06-2008, 02:23 PM
الصورة الرمزية مس رانيا حسن
مس رانيا حسن مس رانيا حسن غير متواجد حالياً
معلم المواد الفلسفية

مس رانيا حسن is on a distinguished road

انا كنت ازهريه
ابتدائى واعدادى وثانوى وجامعه
مقبلنيش اى صعوبه فى الدراسه
اكبر ميزة انى درست القران والمواد الشرعيه
الحمد لله احس بالفخر
لكن للاسف ما يعيب الازهر
انه يظلم البنات فى التنسيق والكليات
اما البنين فلهم اكبر نصيب فى ذلك
عدد الكليات اكثر ومتاح بشكل ايسر من كليات البنات
حضرتك توكلى على الله وان شاءء الله هيكون متفوق فى دراسته فى الازهر
بالنسبه للامتحانات فبتكون زى امتحانات التربيه والتعليم مش اصعب منها
قديم 17-06-2008, 02:26 PM
عضو جديد

قديم 17-06-2008, 02:26 PM
عضو جديد

قديم 17-06-2008, 03:00 PM
عضو جديد

قديم 18-06-2008, 02:55 AM

يا عم فسفوس
أنت بتقول
اقتباس:
الازهرية كلهم حشيشه وبتوع بانجو ولا حد عارف فيهم حاجة ولا فى دين ولا فى غيره
هو في حصة في الأزهر لتعليم الحشيش وشرب البانجو

أهم شيء التنشأة الإنسان إذا كان محترم ومن بيئة محترمة وتعلم كيف يحب الحق ويبعد عن الفواحش من بانجو وحشيش وغيرها فهذا كله راجع للتنشئة وياما أزهرية محترمين ويا ما طلاب تربية وتعليم محترمين والبنجو والحشيش ليس له علاقة بالتعليم

أما موضوع إن ما عندهم دين فأنت أكبر مثال علي الرجل الأزهري فأنت رجل محترم ومتدين بدليل أنك تشارك الناس في حواراتهم الجادة وتحاول أن ترشد إلي ما تراه صواب

وليس معني ذلك أن ما أقوله صواب وكلامك خطأ لا والله فكلامك صواب ولكن قد يحتمل الخطأ وإن كان كلامي خطأ فقد يحتمل الصواب

فالأزهر ليس له علاقة بالبنجو لا من قريب ولا من بعيد

أما عن المؤلفين القدامي للكتب فهم لم يعجبوك وحينما جئنا بمؤلف جديد وهو الشيخ محمد سيد طنطاوي أيضا لم يعجبك فالقديم لم يعجب والحديث لم يعجب
للأسف صديقي فسفوس سيضيع العلم طالما أننا نبحث عن السهل ونترك ما عداه

والله الأزهر سهل بل ودراسته لذيذة
قديم 18-06-2008, 02:59 AM

افتراضي حرام يا فسفوس

يا عم فسفوس
أنت بتقول
اقتباس:
الازهرية كلهم حشيشه وبتوع بانجو ولا حد عارف فيهم حاجة ولا فى دين ولا فى غيره
هو في حصة في الأزهر لتعليم الحشيش وشرب البانجو

أهم شيء التنشئة الإنسان إذا كان محترم ومن بيئة محترمة وتعلم كيف يحب الحق ويبعد عن الفواحش من بانجو وحشيش وغيرها فهذا كله راجع للتنشئة وياما أزهرية محترمين ويا ما طلاب تربية وتعليم محترمين والبنجو والحشيش ليس له علاقة بالتعليم

أما موضوع إن ما عندهم دين فأنت أكبر مثال علي الرجل الأزهري فأنت رجل محترم ومتدين بدليل أنك تشارك الناس في حواراتهم الجادة وتحاول أن ترشد إلي ما تراه صواب

وليس معني ذلك أن ما أقوله صواب وكلامك خطأ لا والله فكلامك صواب ولكن قد يحتمل الخطأ وإن كان كلامي خطأ فقد يحتمل الصواب

فالأزهر ليس له علاقة بالبنجو لا من قريب ولا من بعيد

أما عن المؤلفين القدامي للكتب فهم لم يعجبوك وحينما جئنا بمؤلف جديد وهو الشيخ محمد سيد طنطاوي أيضا لم يعجبك فالقديم لم يعجب والحديث لم يعجب
للأسف صديقي فسفوس سيضيع العلم طالما أننا نبحث عن السهل ونترك ما عداه

والله الأزهر سهل بل ودراسته لذيذة

ثم الفتاوي هي رد علي أسئلة العصر اللي بيستظرف أصحابها
قديم 19-06-2008, 10:49 PM
الصورة الرمزية Demrdash
Demrdash Demrdash غير متواجد حالياً
عضو جديد

Demrdash is on a distinguished road

الازهر كويس بس موادة كتيــــــــــــــــــــــــر
قديم 19-06-2008, 10:58 PM
الصورة الرمزية Demrdash
Demrdash Demrdash غير متواجد حالياً
عضو جديد

Demrdash is on a distinguished road

<embed src="http://text.glitterfy.com/show.swf?message=Mostafa%20Demrdash&font=http://text.glitterfy.com/fonts/plainn_lib.swf&glitter=http://text.glitterfy.com/glitters/glitter23.swf&clickURL=http://www.glitterfy.com/&clickLABEL=Glitterfy.com&bevel=1&shadow=1&glow=1& blur=0&fade=0&blink=0&gb=2&ga=0.6&gi=0&gc=15680156 &bb=2&bc=0&sb=7&sa=0.7&si=0&sc=0&blb=7&ls=0&fontsi ze=72&num=23" quality="best" wmode="transparent" bgcolor="#ffffff" width="722" height="137" name="Glitterfy Text" align="middle" allowScriptAccess="always" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></embed><br /><a href="http://www.glitterfy.com/">Glitter Text @ Glitterfy.com</a>

العلامات المرجعية