اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 16-06-2011, 06:44 AM
الصورة الرمزية sanawyastudents
sanawyastudents sanawyastudents غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

sanawyastudents is on a distinguished road
Impp حملة شباب ضد الغش - هااااااام جدااا لمساعدتكم

السلام عليكم

أطللقنا حملة جديدة علي الفيس بوك بعنوان "شباب ضد الغش"

بعدما كثرت الشكاوى من طلاب الثانوية العامة بوجود حالات غش جماعي في لجان المراقبة

هدف الحملة إننا نجمع من الطلبة أسماء المدارس اللي فيها غش جماعي وتسيب ونبلغ الوزارة حتي يتم تدارك الأمر ...

إحقاقا للحق ولكي يتم إمتحان جميع الطلاب تحت نفس الظروف وتتحقق المساواة ويتم التحقيق مع المراقبين اللي بيسمحوا بكده

ده لينك الشكاوى علي موقع وزارة التربية والتعليم اللي بيوضح تعدد الشكاوى وجدية الأمر

http://www.facebook.com/topic.php?ui...484&topic=3808

إحنا أنشأنا الحملة في محاولة لتوصيل صوتنا للوزارة

وبالفعل معانا أسماء لأكثر من 25 مدرسة في مختلف المحافظات ومعانا مسؤول من وزارة التربية والتعليم المصرية مهتم بالموضوع والتحقيق مع لجان المراقبة في المدارس ...

إحنا في حاجة لمساعدتكم في نشر الصفحة بشكل سريع جدا لتدارك الأمر قبل إمتحان الفيزياء والكيمياء والأحياء وباقي الإمتحانات ....

تذكر إن الطالب هو المتضرر الأول والأخير من موضوع الغش

سجل في الصفحة وإكتب إسم مدرستك والإدارة التابع ليها وإيه حالة الغش في المدرسة بالظبط

ده لينك صفحتنا .... منتظرينكم

شباب ضد الغش

http://www.facebook.com/Againstcheating

قديم 16-06-2011, 09:22 AM
الصورة الرمزية فوزى عبده
فوزى عبده فوزى عبده غير متواجد حالياً
معلم الرياضيات للاعدادية

فوزى عبده is on a distinguished road

الموضوع لازم يتثبت لو فيه خير في المنتدى ده والموقع ده لأن ده احسن موضوع في الفترة الأخيرة كل المواضيع بتتكلم عن المرتب والحد الأدنى والمكافأة
هايل ياشباب ... لقدم هرمت والله ولكنى لم أيأس ابدا ............ أنا معكم وعلى بركة الله
قديم 16-06-2011, 04:51 PM
عضو مجتهد

الف شكر يا مستر .... وياريت لو حضرتك تقدر تقدم أي مساعدة أو إقتراحات لينا لدعم الحملة أكون شاكر جدا لحضرتك
قديم 16-06-2011, 06:15 PM
منار على منار على غير متواجد حالياً
عضو لامع

منار على is on a distinguished road

اه ياجماعه ياريت اداره المنتدى تثبت الموضوع دا تحديدا لانه السبب الاساسى فى حاجات كتير جدا مش كويسه بتحصل فى مجتمعنا دلوقت
قديم 16-06-2011, 06:29 PM
عضو لامع

اه ياجماعه ياريت اداره المنتدى تثبت الموضوع دا تحديدا لانه السبب الاساسى فى حاجات كتير جدا مش كويسه بتحصل فى مجتمعنا دلوقت
قديم 16-06-2011, 06:54 PM
عضو مجتهد

طب يا جماعه معلش أنا جديد شوية في المنتدي ومعرفش إزاي أتواصل مع إدارة المنتدي .... ياريت لو حد يقدر يساعدنا في أسرع وقت قبل باقي الإمتحانات
قديم 16-06-2011, 08:03 PM
sahar2012 sahar2012 غير متواجد حالياً
مشرفة سوبر ركن الأسرة

sahar2012 is on a distinguished road

فعلاً لابد من التصدى لهذه الظاهرة وبقوة ... وفعلاً تم فى بعض المدارس أخذ سماعات للغش من بعض الطلاب لكن لم يحاسبوا

أنا مع هذه الحملة وبقوة لأن لن تجنى البلد فساد اكثر مما نحن فيه ...فضلاً عن جيل فاشل يقود البلاد بتفوق لا يستحقه وتؤتى ثماره الفاسدة فى المستقبل
قديم 17-06-2011, 02:51 AM
abdelsalam1983 abdelsalam1983 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

abdelsalam1983 is on a distinguished road

الحمد لله رب العالمين وبعد الغش فعلا اصبح شديد لكن لو ما غششناش بنواجه رد فعل عنيف من الجميع
قديم 17-06-2011, 04:39 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelsalam1983 مشاهدة المشاركة
الحمد لله رب العالمين وبعد الغش فعلا اصبح شديد لكن لو ما غششناش بنواجه رد فعل عنيف من الجميع
يا أستاذي الفاضل ... أنا طالب بسيط ... معروف بين الطلاب إني "قفل" عشان مش بغشش حد ... واللي يسمع كده يفتكر إنهم بيكرهوني بس والله أبدا ... أنا الحمد لله بالرغم من ده محبوب منهم جداااااا ويكفيني إحترامي لنفسي قبل إحترامهم لي ...

سيدي الفاضل، أحب أسأل حضرتك سؤال وفكر فيه بعمق ... هل تنتظر من الطالب أن يعاملك بإحترام بعد أن سمحت له بالغش ؟؟ وهل ردة الفعل العنيفة التي تلقاها من الجميع عند منع الغش تنقص من إحترام الطلاب لك ؟؟ أم أنها تزيده ؟؟ وفي أي الحالتين تشعر برضا الله وإرتياح الضمير ؟؟ هل ستسأل من الله أم من الناس ؟؟ مش منتظر إجابة ... إنما يكفي مجرد التفكير في السؤال

عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

الطالب اللي بيغش بيشيل ذنبه لوحده ... المدرس اللي سمح للطلبة إنهم يغشوا بيشيل ذنبه وذنب كل طالب غش ...

يا مستر إعتبرني أخو حضرتك الصغير وده شرف ليا والله ... حضرتك لسه 28 سنة تقريبا ... يعني حضرتك لسه بتكون صورتك عند الناس ... خليهم ياخدوا عن حضرتك صورة كويسة من الأول ... يحترموها في وجودك ويذكروها بالخير في غيابك .... وتذكر دائما أنك الداعية الصامت ... تدعو الناس بأخلاقك وتصرفتاك ويجزيك الله على تلك الدعوة

وتقبل مني كل إحترامي وتقديري
قديم 17-06-2011, 11:37 AM
عضو لامع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sanawyastudents مشاهدة المشاركة

يا أستاذي الفاضل ... أنا طالب بسيط ... معروف بين الطلاب إني "قفل" عشان مش بغشش حد ... واللي يسمع كده يفتكر إنهم بيكرهوني بس والله أبدا ... أنا الحمد لله بالرغم من ده محبوب منهم جداااااا ويكفيني إحترامي لنفسي قبل إحترامهم لي ...

سيدي الفاضل، أحب أسأل حضرتك سؤال وفكر فيه بعمق ... هل تنتظر من الطالب أن يعاملك بإحترام بعد أن سمحت له بالغش ؟؟ وهل ردة الفعل العنيفة التي تلقاها من الجميع عند منع الغش تنقص من إحترام الطلاب لك ؟؟ أم أنها تزيده ؟؟ وفي أي الحالتين تشعر برضا الله وإرتياح الضمير ؟؟ هل ستسأل من الله أم من الناس ؟؟ مش منتظر إجابة ... إنما يكفي مجرد التفكير في السؤال

عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

الطالب اللي بيغش بيشيل ذنبه لوحده ... المدرس اللي سمح للطلبة إنهم يغشوا بيشيل ذنبه وذنب كل طالب غش ...

يا مستر إعتبرني أخو حضرتك الصغير وده شرف ليا والله ... حضرتك لسه 28 سنة تقريبا ... يعني حضرتك لسه بتكون صورتك عند الناس ... خليهم ياخدوا عن حضرتك صورة كويسة من الأول ... يحترموها في وجودك ويذكروها بالخير في غيابك .... وتذكر دائما أنك الداعية الصامت ... تدعو الناس بأخلاقك وتصرفتاك ويجزيك الله على تلك الدعوة

بصراحه معاك حق فى كل كلمه قلتها ومتتخيلش انا ازاى ببقى مبسوطه لما الاقى حد بيفكر زيك وخاصه لو كان طالب وفعلا اكتر مدرس الطلبه مش بيحترموه هو المدرس اللى بيغشش وبيستخفوا بيه جدا وللاسف فعلا ظاهره الغش دى منتشره جدا لحد للاسف ان اللى ماشى اليومين دول ان الطبيعى انك تغشش وان اللى مش طبيعى انك متغشش لكن للاسف السبب الاساسى فى كدا هو نظام قديم فاشل واضح جدا ان اهم اهدافه اللى كان بيحققها هو خلق شباب عديمه القيم والمبادىء لان للاسف التعليمات اللى كانت بتيجى من الاعلى مننا هو نجحوا الطلبه لدرجه انهم كانوا بيدونا تعليمات واضحه غششوا الطلبه عشان ينجحوا لحد مااتعود اولياء الامور والمجتمع كله على كدا مع الوقت وبتهيالى النتايج واضحه جدا انا الحمد لله من الناس اللى كنت بسمع الكلام دا ومش بنفذه مش بنفذ غير بس اللى يرضى ضميرى واللى انا مقتنعه بيه وعلى فكره مش انا بس كدا فيه كتير جدا غيرى كمان ودا اللى شجعنى اكتر واكتر
وعلى فكره انا طلعت مراقبه اكتر من مره وراقبت اكتر من مره والحمد لله سمعت كلام كتير يضايق سواء من الطلبه او اولياء الامور او حتى نظرات الناس اللى حواليا لكن طول ماانا مقتنعه انى انا صح طبعا مفيش اى تاثير للكلام دا معايا لكن هيكون فيه تاثير اسوأ بكتير عليا لو انا ساهمت فى عمليات الغش اللى انا عارفه خطورتها كويس جدا كفايه الاحساس انك بتظلم اكتر من طالب متميز ذاكر واجتهد وفى الاخر ببساطه جدا اساوى زمايله اللى متعبوش حتى نفسهم وحاولوا يذاكروا بيه ولا احساسى انى جبانه بغضب ربنا عشان خايفه من ولى امر جاهل باللى حتى بيعمله فى ابنه مش فاهم انه لما يقوله غش ويساعده على كدا اول واحد هيغشه وهيكدب عليه هو للاسف طبعا كتير بيستهونوا جدا بالظاهره دى وكتير بيحاولوا يبرروا افعالهم بعباره اولياء الامور التعبانين على اولادهم طول السنه وبيصرفوا عليهم دروس حرام ان ميكونش فيه فايده لدا لكن زى مابيفكروا كدا المفترض كمان يسالوا نفسهم كان فين ولى الامر دا من متابعه ابنه طول السنه ومش حرام يتساوى مع ولى امر تانى تعبان مع ابنه ومتابعه ومعاه من اول السنه مش بيصرف عليه ماديا وبس وغير كدا مش حرام يساوى طالب اجتهد بطالب كان بيلعب طول السنه وهل لو عنده ابن تعب معاه طول السنه يرضى فى الاخر انه يتساوى مع طالب مهمل لعبى وهو يتساوى مع ولى امر كل علاقته بابنه انه بيصرف عليه ومهمل متابعته طول السنه بجد حسبى الله ونعم الوكيل فى اى مدرس يسهل عمليات الغش او يشارك فيها
قديم 05-07-2012, 10:02 PM
نجوم نجوم غير متواجد حالياً
عضو نشيط

نجوم is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sanawyastudents مشاهدة المشاركة

[size="1"]ياياياياه ----------ده كان حلم عندى ونام انا مدرسه - لا اغشش والحمد لله حاولت كثيرا منع الغش بالنصح والارشاد وبالذات فى الدور الثانى لكن كنت بلاقى مقاومه من كافه الاتجاهات
معقول الشباب زى ما كان لهم دور فعال فى ثوره 25 يعملوا ثوره على الغش وينجحوا ---------- هنشجع وهنساعد -----بس يلا عايزين افكار حلوه لكى نتخلص من آفه الغش التى اصبحت مش بس فى الامتحانات لكن اصبحت فى حياتنا ------------والله ده حلمى ننظف التعليم اولا من هذا الميكروب الذى تفشى فى التربيه والتعليم ------------ انا وضعه هذا الموضوع من اهدافى عندما اقوم بالتدريس وحريصه عليه لكى ابثه فى تلاميذى
[/size]
قديم 17-06-2011, 11:17 AM
الصورة الرمزية فوزى عبده
معلم الرياضيات للاعدادية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelsalam1983 مشاهدة المشاركة
استاذنا الفاضل ياريت تجاوب على الأسئلة التالية:
  1. اصحاب رد الفعل دول هيتحاسبو بدلا عنك ؟
  2. اصحاب رد الفعل العنيف دول يخلوك تأكل حرام انت وولادك؟
  3. اصحاب رد الفعل يخلوك تفرط في كرامتك؟
  4. اصحاب رد الفعل يمنعوا تلميذ ينظر نظرة احتقار؟
  5. انت مصدق لرسول الله عندما قال من غشنا فليس منا؟
  6. انت مصدق ان الغش من الفساد في الأرض ولا لأ؟
ربنا قال في كتابه ( والله لايحب الفساد)
قديم 17-06-2011, 11:34 AM
الصورة الرمزية MR : ABO BATTA
MR : ABO BATTA MR : ABO BATTA غير متواجد حالياً
معلم الحاسب الآلى

MR : ABO BATTA will become famous soon enough

لا .. لا .. لا .. للغــــــش
قديم 18-06-2011, 02:18 AM
عضو مجتهد

ياريت حد يتواصل مع المشرفين يخليهم يثبتوا الموضوع لأني بجد حاولت كتير ومفيش أي إستجابة منهم
قديم 18-06-2011, 07:20 AM
الصورة الرمزية فوزى عبده
معلم الرياضيات للاعدادية

ياريت يتثبت يامشرفين

العلامات المرجعية

الكلمات الدلالية (Tags)
حملة ، الغش ، ثانوية