اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 16-03-2011, 01:04 AM
السيد خاطر السيد خاطر غير متواجد حالياً
عضو رائع

السيد خاطر is on a distinguished road
افتراضي لمــــــاذا التجاهل والممـاطلة ؟؟؟ !!!!

لن نتراجع عن المطالبة بحقوق المعلم كاملة

لماذا المماطلة والتجاهل لمطالبنا ؟

لماذا أجاب الوزير مطالب موظفى الديوان فى أول يوم له فى الوزارة ؟

لماذا لاينكر أحد على الوزارات الأخرى حقهم فى المطالبة بتحسين أحوالهم ؟

لماذا استجابت كل الوزارات ولم تستجب وزارة التربية والتعليم لنا ؟

مـــــــــاذا نحن فاعلون حيال ذلك ؟

لماذا يُصر الوزير على امتحان الكادر ؟ ورفض منح الدرجات ؟

أكاديمية المعلم

س : لماذا أنشئت وما الهدف منها ؟ !!!
ج : طبعا ً للسرقة ونهب أموالنا ولانحتاج إليها ، فهل الوزارة تشكك فى قدرة كليات التربية فى إعداد معلم محمل بالعلم وقادر على العطاء إذا كانت الوزارة تجرى امتحانا ًللمعلم بعد حصوله على شهادة التربية ودبلومات مهنية وخاصة فى المجال التربوى ، فهذه الامتحانات تجريح لهذه الكليات فلماذا إذا ً تترك لهذه المهمة ؟
ولماذا لم تُغلق هذه الكليات ويتقدم للتدريس كل خريجى الجامعة بلا استثناء طالما أن الوزارة لاتعترف بخريج التربية وتعقد له امتحان ( امتهان ) الكادر

إذا كانت الوزارة تصر على امتحان المعلم الحاصل على شهادة التربية فهى تعترف بفشل كليات التربية فلماذا إذا ً يحصل المعلم على شهادات فى التربية فعليهم فى هذه اللحظة إغلاق هذه الكليات وتحويلها لمزارات سياحية أو تغيير نشاطها أو أن تكون سوبر ماركت لأنها تُضيع من عمر الطالب سنوات وتمنحه شهادة غير معترف بها فى مصر المحروسة ولذا أقترح عليهم إذا أصرت الوزارة امتحان خريجيها وجب على مسئولى التعليم العالى
تسريح كل من فيها توفيرا ً للمال العام

أرجو المشاركة والاتفاق على رأى

قديم 16-03-2011, 01:09 AM
elmahla22 elmahla22 غير متواجد حالياً
عضو خبير

elmahla22 is an unknown quantity at this point

يسقط احمد جمال الدين موسي وزير التربيه والتعليم
حسبنا الله ونعم الوكيل في من يضيع حقوق المعلمين
قديم 16-03-2011, 03:01 AM
محمد عبد المنصف محمد محمد عبد المنصف محمد غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد عبد المنصف محمد is on a distinguished road
افتراضي ياوزير التعليم ......أنا عبيط وحقك على

والنبى ياللى هتقرأ طول بالك على وخليك معايا للآخر.........
علشان اكون صريح معاكم
أنا من أول أشتراكى فى المنتدى وأنا استخدم اسمى الحقيقى علشان انا اهبل و مبحبش الكذب ....لآْ مش صح قوى.علشان كمان أنا عمرى ماكنت بخاف واما كتبت حجات تزعل منى الناس اللى كنت بكتب لهم عن تطوير التعليم والظلم اللى على المعلمين وغيرة.
أنا يامحترمين كنت قبل الكادر مدرس أول ثانوى أد الدنيا وكنت اعطى دروس خصوصية و عندى مركز وعايش لكن لما قالوا الكادر قلت ليه تعذب نفسك خليك نحترم واقعد فى بيتك فى وسط عيالك وصل الرحم وخلافة والحمد لله على كدة.
كنت طمعان من بداية عملى فى التربية والتعليم انى يكون لى وضع محترم لدرجة أنى لم أمكث فى الاعارة سوى عام واحد وعدت الى بلدى .
ودخلت امتحان الكادر (مش كان أسمة كدة) ونجحت وقبضت .حلو الكلام.....
وأصبحت أمنية حياتى أنى اترقى زى خلق الله لآن التواصل مع الطالب فى الفصل أصبح صعب وخاصة مع فارق السن الكبير وقالوا لازم الدرجة..... وهى دى المشكلة.... تبعت شكوى ما تبعتش الرد واحد وهو معناة
أنت عبيط والا أهبل درجة أية اللى عاوزها ؟أنت مش أخذت الكادر؟ طيب ياجماعة دا أنا عانيت من شلاليط الرسوب الوظيفى اللى خلانى اتساوى بالطلبة اللى كنت بدرس لهم ؟ بس ياحمار..... دى كان معنى الرد اللى كان بيجيللى كل ما أشتكى .خد عندك كام الم وشلوط من سيدنا المرحوم بها ءالدين وطبعا قفايا مسلمش من تلطيش يسرى الجمل والننوس احمد بدر هى هاتييجى عليه؟ لغاية ماوصلنا لجمال الدين ووانتوا قعدتوا تهللوا بوصول الناصر جمال الدين اللى هيرجع لكم حقوقكم درجات وحوافز وغيرة....الخ
وجه الناصر جمال الدين .... وكمان شلوط وقلمين اشمعنى هو لأ؟ ياراجل هو قفاى عزيز على معاليه
الغريب أنكم كنتم منتظرين كرمه وعطفه لكن العبد لله كان من عبطه مبيفكرش وخلصت معاه ماهو عبيط بقه..
وأمبارح كالعادة دخلت على الموقع اقرا اللى بتكتبوة زكان عندى لكم خبر حلو بس مرضيتش اكتبه واللنهاردة كان عندى لكم خبر حلو وبردة مرضيتش اكتبة مس ببخل عليكم لاسمح االه لأ... لأنى كنت عارف انه خبر جعر وقات أستنى الوزير النهاردة يقوله بنفسة علشان تفرحوا باللى قومتوا الدنيا ومقعتوهاش لما بقى قاهر الصليبيين وزير التعليم. عارفين كان الخبر أْية؟
الوزير يدرس أعادة الدرجات للمعلمين.. والله بجد ده كان الخبر اللى اتنشر أمبارح فى جريدة الخبار واليوم فى جريدة الاحرار... ولأنى عبيط مصدقتش وخفت عليكم من الفرحة لتعيطول ذى حالاتى لما مبارك مشى وترجوا تعيطوا من الوكسة لما تكتشفوا أن دة هم وكذب...
أقول لكم أشتموا فى الموقع ذى ماانتم عاوزين فى اللى انتم عاوزين تشتموه وقولوا حسبنا لله ونعم الوكيل ذى الولايا ... بس دة مايمنعش الشلاليط والضرب على القفا اللى هاتخدوة لآن لا فية درجة و لاحوافز ولا ترقيات ولا غيرة..
ياوزير التعليم
أنا حمار وعبيط لما فكت اكون مدرس فى بلد لاتحترم المعلم ولا التعليم
أنا حما وعبيط لما فكرت أن لما أشتكى أعرف آخد حقى.
أنا حما وعبيط علشان عمرى ضاع فى وظيفة غير محترمة ولا تتبقى محترمة طول مأنتم ممشينها قرارت
أنا عاوز أعرف كان أيه احساسك لمل حسنى طردتك من الوزارة؟ حسيت أنك مظلوم ؟ وأنا كمان دعيت على اللى ظلمك؟ أنا مش هاأدعى عليك عارف ليه ؟ علشان أنا حمار وحقك على.
قديم 16-03-2011, 04:41 AM
elramly12 elramly12 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

elramly12 is on a distinguished road

اضراب اضراب انتوا عايزين اية من البلد مانكو عاملين تخدوا فلوس من الدروس الخصوصية وبعدين كان فين الاضراب تاة قبل كدة
ولا كل واحد مش عاجبوا الحال يعمل اضراب انتو عايزين توقعوا البلد وبعدين تندموا علي كل الي بتعملوا

العلامات المرجعية