اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية العلوم

كلية العلوم كليات العلوم للجامعات المصرية

قديم 01-08-2012, 06:41 PM
الصورة الرمزية comboy
comboy comboy غير متواجد حالياً
طالب جامعي بكلية علوم الإسكندرية

comboy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ مشاهدة المشاركة

أولا ..انا مش فى أولى ثانوى ولا حاجة ..دى بس الحساب بتاع أختى وهى فى أولى ثانوى وانا بدخل بيه عادى

بالنسبة لحكاية الشغل ....انا لازم افكر فيها اول حاجة ..يعنى مش حرام الواحد يموت نفسه طول السنة فى اقسام الكيميا او الفيزيا وفى الآخر ميلاقيش شغل؟؟ ..او حكاية البترول دى مضمونة الى حد ما ..بالاضافة الا انى عادى اصلا بحب علوم الأرض والصخور والحاجات دى

المهم طيب فيه فى القسم ده قبل ما ندخله حاجة اسمها مقابلة شخصية ؟ زى مابنسمع ولو فيه يبقى لازمتها اية؟

واخر حاجة بالنسبة لحكاية التشريح ...هو مكنش موجود على دفعتكم فى كل الأقسام ولا جيولوجيا وبترول بس؟؟

وشكرااااااااا للمساعدة

على فكرة والله انتى بتفكرى غلط مش المهم هتلاقى شغل ولالا لانها بايد ربنا المهم انك درستى حاجة بتحبيها وبتبدعى فيها
وبعدين افرضى ان تنسيقك جابلك طب وانتى من جواكى مش حابه المجال ده عمرك ماهتتفوقى فيه وهتبقى دكتورة فاشلة زى اى حد هتعيش وتموت وهى كانت بتدور على موقعها وفلوسها وكلها لكن لو درستى حاجة بتحبيها هتديكى وتديها وهتلاقى فيها اكتر مما كنت تووقعى وانتى حرة طبعا

وبعدين انتى بتقولى بتحبى علوم الارض مع انك مدرستهاش قبل كدة وعلى فكرة الجيولوجيا صعبة مش سهلة اقسم بالله جيولوجيا 102 السنة دى 160 طالب واخدين المادة 80 ناجحين و80 ساقطين
الموضوع لازم نفكر فيه من جنبنا احنا مش ضغط لشغل او لاى حاجة تانية

قسم البترول بيشترط درجة اللغة الانجليزية ودى الاهم والمقابلة كله بنجح فيها تقريبا

كل الى عليكى كجيولوجى فالحيوان او التشريح انك تعرفى اجزاء الفدعة من جوة وعشان كدة بيشرحوها
والدكتور يومها شرحتها وقالت مش هتيجى بالامتحان هقولك شرح بس اللى حابب يجرب كتجربة ممكن يشرح
وفالاحر الضفدعة كلها اتلغت باللى فيها ومبقتش علينا السنة دى
ومن زمايلى بيقولو ان مكنش فى تشريح ف جيو خالص الا لو حصل ورخموا

والله ولى التوفيق ومعاكممممممم كلكم
قديم 01-08-2012, 08:36 PM
الصورة الرمزية esraa ashraf 2013
esraa ashraf 2013 esraa ashraf 2013 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

esraa ashraf 2013 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comboy مشاهدة المشاركة
على فكرة والله انتى بتفكرى غلط مش المهم هتلاقى شغل ولالا لانها بايد ربنا المهم انك درستى حاجة بتحبيها وبتبدعى فيها
وبعدين افرضى ان تنسيقك جابلك طب وانتى من جواكى مش حابه المجال ده عمرك ماهتتفوقى فيه وهتبقى دكتورة فاشلة زى اى حد هتعيش وتموت وهى كانت بتدور على موقعها وفلوسها وكلها لكن لو درستى حاجة بتحبيها هتديكى وتديها وهتلاقى فيها اكتر مما كنت تووقعى وانتى حرة طبعا

وبعدين انتى بتقولى بتحبى علوم الارض مع انك مدرستهاش قبل كدة وعلى فكرة الجيولوجيا صعبة مش سهلة اقسم بالله جيولوجيا 102 السنة دى 160 طالب واخدين المادة 80 ناجحين و80 ساقطين
الموضوع لازم نفكر فيه من جنبنا احنا مش ضغط لشغل او لاى حاجة تانية

قسم البترول بيشترط درجة اللغة الانجليزية ودى الاهم والمقابلة كله بنجح فيها تقريبا

كل الى عليكى كجيولوجى فالحيوان او التشريح انك تعرفى اجزاء الفدعة من جوة وعشان كدة بيشرحوها
والدكتور يومها شرحتها وقالت مش هتيجى بالامتحان هقولك شرح بس اللى حابب يجرب كتجربة ممكن يشرح
وفالاحر الضفدعة كلها اتلغت باللى فيها ومبقتش علينا السنة دى
ومن زمايلى بيقولو ان مكنش فى تشريح ف جيو خالص الا لو حصل ورخموا

والله ولى التوفيق ومعاكممممممم كلكم

بس مين قال اننا مدرسناش علوم الأرض؟؟...أنا عن نفسى درستها فى 3اعدادى (الصخور الرسوبية والنارية..والزلازل والبراكين..) وحاجات تانية بس انا مش فكراها..المدرسة بتاعت العلوم ساعتها كتر خيرها حببتنا فيها..هو ده مش علوم أرض ولا اية؟؟ طبعا انا عارفة ان مش هو ده كله بس بس على الأقل عندنا فكرة

دى نقطة النقطة التانية زى مافى 80 بيسقطوا فى الجيولوجيا فى مقابلهم 80 كمان بيسقطوا فى الكيميا

مش الجيولوجيا لوحدها اللى صعبة ويمكن فى كمان80 فى أى قسم تانى (للى مش بيذاكر من وجهة نظرى)

الحاجة التانية انا عارفة طبعا ان كل حاجة بايد ربنا وده ميمنعش اننا ناخد بالاسباب وطلاما فى قسم بيوفر فرصة عمل واحنا حابين هذا المجال اكتر من غيره يبقى مفيش مشكله

بالنسبة ل3 الأوائل اللى حضرتك قولت عليهم ..يمكن ده عندكم فى اسكندرية ..احنا عندنا فى القاهرة بياخدوا أعلى تقديرات وبيوصلوا ل15 واحد ولو حتى بياخدوا 3 مش مهم الواحد ان شاء الله يكون منهم ماهما لازم ياخدوا الناس اللى على كفاءة عالية

وبالنسبة للانجليزى انا الحمدلله 47 مظنش مثلا انه هيفترض الدرجة النهائية يعنى انا مش داخلة لغات

وعموما أسفة للاطاله ..وبشكر حضرتك كتير على المعلومات اللى قدمتها..وحبيت أوضح وجهة نظرى مش أكتر

قديم 02-08-2012, 03:05 AM
الصورة الرمزية comboy
comboy comboy غير متواجد حالياً
طالب جامعي بكلية علوم الإسكندرية

comboy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ مشاهدة المشاركة

بس مين قال اننا مدرسناش علوم الأرض؟؟...أنا عن نفسى درستها فى 3اعدادى (الصخور الرسوبية والنارية..والزلازل والبراكين..) وحاجات تانية بس انا مش فكراها..المدرسة بتاعت العلوم ساعتها كتر خيرها حببتنا فيها..هو ده مش علوم أرض ولا اية؟؟ طبعا انا عارفة ان مش هو ده كله بس بس على الأقل عندنا فكرة

دى نقطة النقطة التانية زى مافى 80 بيسقطوا فى الجيولوجيا فى مقابلهم 80 كمان بيسقطوا فى الكيميا

مش الجيولوجيا لوحدها اللى صعبة ويمكن فى كمان80 فى أى قسم تانى (للى مش بيذاكر من وجهة نظرى)

الحاجة التانية انا عارفة طبعا ان كل حاجة بايد ربنا وده ميمنعش اننا ناخد بالاسباب وطلاما فى قسم بيوفر فرصة عمل واحنا حابين هذا المجال اكتر من غيره يبقى مفيش مشكله

بالنسبة ل3 الأوائل اللى حضرتك قولت عليهم ..يمكن ده عندكم فى اسكندرية ..احنا عندنا فى القاهرة بياخدوا أعلى تقديرات وبيوصلوا ل15 واحد ولو حتى بياخدوا 3 مش مهم الواحد ان شاء الله يكون منهم ماهما لازم ياخدوا الناس اللى على كفاءة عالية

وبالنسبة للانجليزى انا الحمدلله 47 مظنش مثلا انه هيفترض الدرجة النهائية يعنى انا مش داخلة لغات

وعموما أسفة للاطاله ..وبشكر حضرتك كتير على المعلومات اللى قدمتها..وحبيت أوضح وجهة نظرى مش أكتر

اوعى تفتكرى ان العلوم اللى درسناها فالابتدائى دى جيولوجيا
احب اقولك انك هتشوفى الجيولوجيا بنفسك لما تدخلى وتعتبر امتحانات الجيو من اصعب انواع الامتحانات لانها بتعتمد عالحفظ مش mcq
قسم جيولوجيا بترول مصاريف عالفاضى والله وبيقابله بالضبط جيوفيزياء بل الجيوفيزياء شغلها اكتر

انتى بتقولى لو 15 جابوا تقديرات كويسة
على فكرة عدد جيولوجيا بترول صغير مش كبير يعنى مش اكتر من 35 طالب تقريبا مش معقول 15 هيجيوا تقديرات امتياز
بالنسبة للانجليزى كان فوق 45
وطبعا ارجع اقولك انتى حرررة

العلامات المرجعية