اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الصيدلة

قديم 04-08-2011, 07:08 AM
الصورة الرمزية Dr. Hoda Ahmed
Dr. Hoda Ahmed Dr. Hoda Ahmed غير متواجد حالياً
عضو قدوة

Dr. Hoda Ahmed is on a distinguished road
Impp (((((((((قبل ما تدخل صيدلة ضرورى تعدى علينا هنا))))))))))))))))))))))))))))))9

من قلوب يملئها الحب الى هيون يملئها الشوق لرؤية كلية المستقبل انا فى البداية احب اقول لكل اللى هيدخل صيدلة مبروك ويارب تبقى واحد من اهم علماء الصيدلة وتبدع وتبهرنا باكتشافاتك واختراع:010::010::010::010:

وثانيا عاوززة اقولكم متخافوش متقلقوش ولا تترعبوش كل حاجة هنعرفهالكم عن كلية صيدلة هنا هنعرفك يعنى ايه صيدلة هنفهمك امتى مرحلة تشريح للضفدعة:laughing::laughing: هنعرفك تتخطى مشكلة الانتفال من الدراسة بالعربى الى عالم الاتينى بسهولة:129::129: هنشرحلك كل حاجة وانا مسئولة انه هخليك داخل كلية الصيدلة وعندك فكرة عن كل حاجة رغم ان الدخول بالتوهان كده حلو انا كنت داخلة ولا اعلم شئ عن صيدلة :050103thi
:laughing::وهحكى لكم برده ازاى قضيت انا اولى جامعة وازاى اكتشفت انى كنت بحلم بكلية من الخيال
خلصت امتحانات وعدنا من جديد نكمل حديثنا
يااااااااااه كان مشوار طويل كله تعب على ما وصلتوا لصيدلة عارفاه ومشيته فعلا مشوار صعب بس الحمد لله فى النهاية اتحقق حلمك فاكر لما كنت تقعد تحل مسائل ارشميدس ومتتحلش وتحلها 3 مرات وتطلع برده غلط وتتزعل وبعدين تسيب كتاب الفيزيا وتروح لدنيا الاحلام وتتخيل نفسك وانت واقف فى معمل كبير واسع نضيف ولابس بالطوا ابيض ناصع البياض ومعاك 3 انابيب اختبار واحدة لونها بنفسجى وواحدة ابيض والتالتة لونها احمر ومرة واحدة بتشوف نتايج اختراعك ع الفئران وتنجح التجربة اذا بالمنبه يدق موعد المدرسة قد قرب تقوم بسرعة تحاول تحل مسئلة ارشميدس بعد رحلة الخيال اللى ملتك امل دى وفى الاخر يطلع الحل غلط تااااااانى هههههه تعيش وتحل غلط مفيهاش حاجة يعنى:crying:
انا بقى عاوزة فى البداية اطلب منك طلب لازم تنسى بقى رحلة الخيال دى وتنسى احلامك دى اللى بتحلمها عن صيدلة ايوة انسى افضل بدل ما تتصدم يعنى هقولك المعمل هيبقى واسع اها بس مش نضيف زى ما انت متخيل ده 99%من اجهزته من قبل حرب اكتوبر وكانت اساسا اسلحة تم اسرها من العدو وحولناها احنا لاجهزة نشتغل بيها :tease::angry_hai
والبالطو هتلبسه طبعا ده اساسى اومال ايه هيخنقكم فى الحر غيره بس مش هيبقى ابييض معلش هو هيبقى عليه كل الالوان على خلفية بيضا نتيجة طبعا لشغلك فى السكاشن (50)
دلوقتى بعد ما نسيت الحاجات دى لازم برده تنسى تخيلاتك عن صيدلة وانها كلها معمتدة ع العملى ومفيش حفظ وكله فهم .......انسى انت العملى عندك جزء ضئيل ولازم تتقبله نفسيا علشان متتعبش لما هتتصدم بالواقع
:25413:
دلوقتى بقى نبدء نتكلم عن اول سنة وهى اعدادى صيدلةدى بقى اجمل سنة هتلاقيها فى ال5 سنين كلهم وبتبقالك فيها زكريات جميييييلة جداااااا عمرى ما انساها السنة دى
انا لما دخلت اعدادى صيدلة مكنش عندى اى خبرة بصيدلة وطبعا رايحة دى كلية كلها عملى بقى ومستنية اشوف معامل زى اللى بشوفها فى التى فى واتصدم باول سيكشن كيميا وده كان بعلوم الحرية يباليكس يانهار ابيض اصلا المبنى كله بيقع وبيقول انا بنهار ومحدش بيسمعه :emA6:طبعا مقلكوش ولانى كنت عايشة وهم وفوقت ع كابوس كنت هموت من الصدمة ومش قابلة الواقع المهم بدء السيكشن اللى مدته3ساعات ومفيهمش راحة 3 ساعات تقفهم ع رجلك طبعا انا مستحملتش انا فى ثانوى كان اى درس اخره ساعة وقاعدة مرتاحة ومية مية ومش كل الوقت دراسة وكلام دراسى بجد يعنى المهم تعبت اوى وجه المعيد بيسئل وهو فى نص الشرح كده فاهمين قمت بكل صراحة افهم ايه انت شرحت اللى انا كنت باخده فى شهر ثانوى عام فى ساعة ورجلنا بتوجعنا من الوقفة وكمان مفيش تكييف وانا ايه متنرفزة ولقيت ناس كتير تايد وتقول اه والله ظلم وساعتها ملقتش الدكتور اتغير ولا حاجة بل ضحك وقال عادى اصلى كل سنة بسمع الناس بتقول نفس الكلام ومش لاقيته استغربنا ولا حاجة وبرده بعد اعتراضنا الطويل كمل شرحه وادانا هذا الكم الكبير هههههههه:3464:اهو ده موقف عمرى ما هنساه ده اول سيكشن كيميا فى تاريخى وكان فى بقى سيكشن تانى تشريح ايوة تشريح ضفادع هههههه هو انت لسه شفت حاجة صبرا صبرا السيكشن ده بقى بتدخله تجهز حاجتك وتحضر طبق تشريح وتحضر ادواتك ويجوا معيدين يعلموك الشغل ازاى انا اول مرة بعد ماشرحوا ومعظم زمايلى بدءوا يشرحوا طبعا انا مش عاجبنى الموضوع قضيت السيكشن كله اتامل منظر الضفدعة وكل ما اقرب منها الاقى نفسى ببعد تانى وهكذا محاولات حتى انتهى السيكشن ولقيت درجته 2من5 منورة كده فى كتابى طبعا انزهلت ونزلت عياط انا فى ثانوى متعودة اجيب درحات نهائية :awe:
وحاجات ومواقف جميلة بتحصلنا فى اعدادى صيدلة عمرنا ما هننساها
المهم انت دلوقت تهت تمااااااااام اوى ودخت ايه المواد الغريبة دى بص ياسيدى انت هتدرس موادك كاللاتى لو انت صيدلة الاسكندرية انما لو جامعة تانية هتلاقيها اختلافات بسيطة:::
التيرم الاول
حيوان وده له محاضرة2ساعة وسيكشن2ساعة اسبوعيا
فى النظرى هتدرس شوية كلام زى مستوى رفيع احياء ثانوية عامة او هو نفس الكلام بالظبط +هتدرس تخليق البروتين وانقسام الخلايا وهتدرس جزء هيستولوجى صغير اللى هو علم الانسجة اللى هو بتعرف نوع العضلات وكده لو تفتكر مثلا ايام ثانوى كان فيه عضلات مخططة وعهضلات ملساء اهو الكلام ده بس بتوسع حاجة صغيرة وده اصعب جزء ومحتاج حفظ من نار
:::::::::::::::::::::::::::::: :::::: طب ده النظرى والعملى بتاع مادة الحيوان بص العملى هتقضى حوالى 8 اسابيع تدرس الضفدعة تشريحها وتشريح كل جهاز من اجهزتها بالعربى هتتقرف احلى قرف :emA6:ووباقى 8 اسابيع تانين هتاخد فيهم شرايح تحت ميكرسكوب للانسجة اللى بتدرسها نظرى ..كده تمااااااااام بالنسبة لعلم الحيوانzoology وهشرحلكم اول كلمة هتتشرح باول محاضرة وهى تفسيبر كلمة zoology اصلها zoo يعنى حيوان بالاتينى انما ologyمعناها علم اودراسة وهتاخد امثلة embryologyوهو علم دراسة الاجنة (يلا ادينى بقولكم اول محاضرة من دلوقت )
.............................. ..........*,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,*’,’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
2-مادة النبات ودى متقسمة لفروع
*تشريح النباتplant anayomy
*فسيولوجيا النبات
ودول فرعين سهلين جدااااااااااااااا وده افضل الاقسام فى كلية علوم وبيشرحوا حلو جدااااااااااااااا مش محتاج اى حاجة وسها تجيب نقدير بالمادة دى (3ساعات نظرى +3عملى اسبوعيا )
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
3-الفيزياء وتتقسم الى
*كهربية
*حرارة وخواص مادة
*بصريات
بس بقى اصعب فرع الكهربية واسهل واحد هو البصريات ودى مادة لطيفة بتاخد 3ساعت نظرى اسبوعيا +ساعتين عملى بتخلص شغلك فى نص ساعة وتروح:36_3_11[1:36_3_11[1
////////////////////////////////////////////////////
كيمياء دى بقى اكبر مادة عندك بتتقسم الى
*عضوية
*غير عضوية
*فيزيائية
بتاخد 3ساعات اسبوعيا نظرى +3ساعات عملى والمادة دى سكاشنها كل شوية امتحانات امتحانات يعنى هتزاكر يعنى هتزاكر
.............................. ...............
اخر مادة هى اللغى ودى بتتمتحنها ترم تانى فقط مش الاول ومادة سهلة كده وهبلة جداااااااا:36_7_6[1]
دى كده تقسيمة المواد وانتظروا هكمل باذن الله باقى الموضوع قريب واكمل اول سنة هتقضيها ازاى
:145454::145454::145454::14545 4::145454::145454::145454::145 454::145454::145454::145454::1 45454::145454::145454::145454:
دلوفتى بقى هنقول هنقضى اولى جامعة ازاى بص اول يوم هتصحى من نومك بدرى جدا يعنى لو عندك محاضرة الساعة8 تكون فى المدرج من6ونص تلحقلك مكان تقف فيه وممكن ربنا يكرمك وتلاقى مكان فاضى ع السلم تقعد عليه:crying:
وبالنسبة للحر لو تقدر تجيبلك مروحة معاك تبقى عملت خير فى نفسك:062f:
بالنسبة بقى للعملى تجيب ادواتك كاملة ايوة كاملة المعيدين هيلطبوا منك حاجات غريبة لازم تجيبها حتى لو طلبوا تجيبلهم عين الذبابة العامية لازم هتجيبها او رمش الصرصار او لو طلبوا حتى كرات دم حمرا اللى فى صرصار تجيبها ازاى وهو ابيض الدم لا تجيبها:7kaiamusi:7kaiamusi:7ka iamusi
واهم حاجة تاخد البالطو نضيف وحلو ولو طلبوا تقفل الباطو تقفله حتى لو الدنبا حر اعتبر طلباتهم اوامر عسكرية ومتجادلش لاحسن تنزل درجاتك :elf::elf:
بص بقى موضوع المزاكرة انا مرة كده سمعت انه فى امتحان ميد تيرم وانا مش عارفة اسماء المواد متقلقلش عادى هتمتحن وتنجح كويس وهتحل كمان اصل اعدادى اغلبها مناهج ثانوى بس تترجمها انجلش وشوية اضافات

بما انه انا بكمل التوبيك ده على مراااااحل فانا جاية اكمل النهاردة وقبل ما اكمل حبيت اهنيكم النهاردة اول يوم فى شهر رمضان ويارب نعرف نستغل وقتنا صح الايام الجميلة اللى احنا فيها
دلوقتى بقى هنتكلم عن الامتحانات اللى بتمتحنها وانت حتى مش عارف اسم المواد عادى جدا اهم حاجة تعرف بس مواعيد الامتحانات دى علشان تعرف تدخلها:secret::secret: ههههههه
تدخل امتحانك بتاع التشريح مجهز نفسك مشرطك فى ايدك ومقصك فى جيبك وابرة تشريحك فى شنطك وضفدعتك لحد عندك هتجيلك

ملتقى دفعه المنصورة لصيدلة
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=349360
ما هى مهنة الصيدلة ؟؟
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=361384
قديم 04-08-2011, 07:18 AM
عضو قدوة

تنبيه بسيط الموضوع منقووووووووووول لنقل الفائدة ليس اكتر وهتابع معاكم بلسان طالب صيدلى
ما هى مهنة الصيدلة ؟؟
قديم 04-08-2011, 07:23 AM
الصورة الرمزية محب الجنة 10
محب الجنة 10 محب الجنة 10 غير متواجد حالياً
عضو قدير

محب الجنة 10 is on a distinguished road

جزاكى الله كل خير على الموضوع الروعة يا دكتورة
قديم 04-08-2011, 12:58 PM
mahmouddodo12 mahmouddodo12 غير متواجد حالياً
عضو جديد

mahmouddodo12 is on a distinguished road

هههههههه
الحمد لله اطمنت علي مستقبلي
قديم 04-08-2011, 01:21 PM
الصورة الرمزية DR Ahmed Salah
DR Ahmed Salah DR Ahmed Salah غير متواجد حالياً
عضو جديد

DR Ahmed Salah is on a distinguished road

شكرا جزيلا على المعلومات وربنا يطمنك...
قديم 04-08-2011, 02:10 PM
نورالهدي2 نورالهدي2 غير متواجد حالياً
عضو فعال

نورالهدي2 is on a distinguished road

شكرا جزيلا منتظرين الباقي
قديم 04-08-2011, 02:52 PM
الاحترام الاحترام غير متواجد حالياً
عضو نشيط

الاحترام is on a distinguished road

جميل جدا ربنا معانا
قديم 04-08-2011, 03:01 PM
الصورة الرمزية DR_MOHAMED_97
DR_MOHAMED_97 DR_MOHAMED_97 غير متواجد حالياً
طالب جامعي (صيدلة الاسماعيلية)

DR_MOHAMED_97 is on a distinguished road

بارك الله فيكى وجزاكى عنا خير الجزاء
قديم 04-08-2011, 03:47 PM
dr /nada dr /nada غير متواجد حالياً
طالبة بصيدلة طنطا

dr /nada is on a distinguished road

ما شاء الله الموضوع جميل اوي وهل الاحسن نذاكر حاجات معينه قبل ماندخل الكليه ولا ندخلها توهان زي ما بتقولي
قديم 04-08-2011, 03:48 PM
الحمد والشكر لله الحمد والشكر لله غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

الحمد والشكر لله is on a distinguished road

شكرا جزيلا يس اعتقد ان احنا فى صيدله القاهره مش هندرس الحاجات دى لان النظام حديث
قديم 04-08-2011, 04:49 PM
ahmadaking ahmadaking غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmadaking is on a distinguished road

لو تسمحلى اشارك بشويه معلومات
قديم 04-08-2011, 04:52 PM
rove angel rove angel غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

rove angel is on a distinguished road

شكرا بجد
موضوع جميييييل جدا
قديم 04-08-2011, 04:53 PM
ahmadaking ahmadaking غير متواجد حالياً
عضو جديد

ahmadaking is on a distinguished road

اهلا اهلا بالابطال .. وأهلا بيكم فى الكلية .. كلية صيدلة من أحسن الكليات .. واللى اختارها عن اقتناع ببارك له حسن اختياره .. واللى دخلها بالتنسيق بقوله ان شاء الله تتوفق فيها ..

نبدأ مع التيرم الأول ..
مواد التيرم الأول : كيمياء فيزيائيه وغير عضوية Physical & Inorganic Chemistry و النبات Botany و الفيزياء Physics و الحيوان الطبي Medical Zoology و اللغة الإنجليزية
الـكيمياء الفيزيائيه وغير العضوية Physical & Inorganic Chemistry : بتتقسم لـ 3 فروح .. أول فرع الـ physical chemistry : وده بيكلم عن التفاعلات الحرارية والـدلتا H وأنواع السوائل من حيث ذوابانها فى الماء وغيره من المذيبات القطبيه والعضوية .. وشوية مسائل كده ..
جزء الـ inorganioc chemistry : وهو بيكلم عن اساسيات التفاعلات زى قاعدة لوشاتلييه اللى خدتوها فى ثانوي اضافة الى وزن المعادلات من حيث الأكسدة والاختزال وكده ..
تالت جزء هو الـ analysis من حيث الـ anions و الـ cations والمجموعات بتاعتهم وازاى نفصلهم عن بعض بالتفاعلات المرتبة .. خدوا جزء منها فى الثانوية العامه .,. بس هنا بتاخدوها كلها بقى ..
وخدوا بالكم انها منتهيه تيرم واحد بس بعكس بقيت المواد اللى مكلمه التيرم التاني ..
النبات Botany : بيتقسم لجزئين .. Anatomy : اللى هو دراسة النبات من تشريحه اللى جوه يعني الخلايا .. وانواع الأنسجة اللى جوه ووظائفها ..
والجزء التاني الـ morphology : اللى هو دراسة شكل النبات من بره .. شكله طوله عرضه .. وهتنحصر الدراسه هنا تقريبا فى اولها على الـ leaf وشكل كل حاجه فيه ونوعها واسمها ..
الفيزياء Physics : تلت فروع .. modern physics وهنا هيكلم عن الالكترونات وانتاجها وتطبيقاتها .. والذرة ..
الفرع التاني heat وهيكلم عن الحرارة والانكماش والتمدد .. مع مسائل وتطبيقات .. الفرع التالت electricity : وده الفرع اللى ممكن تتعبوا فيها شوية لانه فيه اثباتات كتير ومعظمها فيه تفاضل وتكامل بتاع رياضة 2 اللى احنا مخدنهاش اصلا ..
الحيوان الطبي Medical Zoology : ودى احلى مادة هتاخدوها التيرم الاول .. بتتقسم لـ 3 فروع : parastology اللى هو علم الطفيليات .. هتاخدوا كل طفيل بدورة حياته بامراضه بعلاجه باعراضه بسلطاته ببابا غنوجه .. زى البلهارسيا مثلا ..
الفرع التاني genetic engineering الهندسه الوراثيه اللى انتم خدتوها فى الاحياء فى ثانوية عامه .. وده هيسهلها عليكم جدا .. الـ DNA و RNA وشغلهم كله .. الفرع التالت اسمه cytogenetic وده هيكلم عن الانقسامات بتاعة الخليه عشان تتكاثر الانقسام الميوزي والميتوزى .. والطفرات الجينيه وعلاجها واسبابها ..

أخيرا اللغة الانجليزية : كورس صغير كده من كلية تجارة ..
قديم 04-08-2011, 07:55 PM
عضو قدوة

ahmadaking

جزاااااااااااك الله خيرا ع الاضافة العظيمة يا دكتور

وشكرا لمروركم الكريم يا دكاترة ربنا يوفقنا ان شاء الله
ما هى مهنة الصيدلة ؟؟