اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > كليات المجموعة الرياضية > كليه الحاسبات والمعلومات

كليه الحاسبات والمعلومات كليات الحاسبات ونظم المعلومات

قديم 04-09-2011, 04:56 PM
الصورة الرمزية eng.ahmed55
eng.ahmed55 eng.ahmed55 غير متواجد حالياً
طالب جامعى ( كلية حاسبات ومعلومات )

eng.ahmed55 is on a distinguished road
افتراضي مقدمة عن ال database

بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكوا يا بشمهندسين يارب تكونوا بخير دايما ان شاء الله الموضوع دا هيكون بس خلفية عن الحجات اللى هتاخدوها ف الكلية انا مش هدخل ف الشرح ..انا بس هقولكوا عن حجات كتير بالتفصيل وبتعمل ايه وان شاء الله تستفيدوا منها

اول حاجة ف حاجة اسمها database (قواعد بيانات ) ودى مهمة جدا لان معظم البرامج بتبقى عاوزة تتعامل مع بيانات موجودة ف مكان معين ففى ناس زى المبرمجين بيتعاملوا مع الحجات دى بس طبعا بيبقوا عارفين حاجات خاصة بتعامل البرمجة مع الداتابيز فيه ناس تانية بتعمل ديزين للداتابيز وفى لغات
كتير للداتابيز اهمهم الاوراكل

ماهو الأوراكل؟

الأوراكل هو عبارة عن اداة برمجية متكاملة Integrated Development Tool تستخدم لانشاء تطبيقات مختلفة فى اى مؤسسة بانشاء قواعد البيانات مع اخراج الشاشات و التقارير اللازمة دون الحاجة الى الاستعانة بلغات برمجية اخرى بعيدا عن الأوراكل.

و تزداد اهمية الأوراكل بزيادة الحاجة الى الأمان و ضخامة البيانات المخزنة فى اى تطبيق.

تنقسم دراسة الاوراكل فى الغالب الى تخصصين فى غاية الأهمية و هما

Oracle Developer
Oracle Administration

وهذا بالطبع الى جانب تخصصات اخرى مثل Oracle Financial , Oracle Designer ,.....

لكننا سنكتفى هنا بالقاء الضوء على أهم فرعين وهما المستخدمين فى مجال العمل بشدة مع ملاحظة ان هناك اصدارات مختلفة من قواعد البيانات للاوراكل مثل ( (8i, 9i , 10g,... و كذلك اصدارات مختلفة من الأدوات المساعدة المستخدمة فى الاوراكطل مثل ادوات الديفيلوبر 6i,9i,10g

حيث انه لاخراج تطبيق متكامل بالاوراكل فى اى مجال سواء (مخازن - حسابات - موارد بشرية -..........الخ)

لابد من تثبيت جزئى اوراكل احدهما وهو اصدار لقواعد البيانات والذى يقوم بانشاء و احتواء الهيكل الرئيسى لقواعد البيانات مع مشتملاتها و الاخر اصدار للديفيلوبر لازم لاخراج الشاشات و التقارير اللازمة لأى تطبيق و يجب ان يتماشى مع اصدار قواعد البيانات المستخدم

على سبيل المثال : يمكن تثبيت اصدار 8i لقواعد البيانات + اصدار 6 I من ادوات البرمجة لاوراكل او 10G لكلاهما و هكذا هناك ثنائيات كثيره يمكن تثبيتها لكن اهم شىء هو اختيار اصدارين متماشيين مع بعضهما البعض و هذا يتم معرفته بسهوله من الدراسه و الخبره او بالاستعانه بالدعم الفنى لاوراكل

وعند دراسة الاوراكل لا تختلف المحتويات كثيرا باختلاف الاصدارات حتى و ان اختلف المسمى او طريقة تنظيم الكورس (Module)

أولاً : ما هى أوراكل:

اوراكل ليست لغة برمجة وانما قاعدة بيانات علائقية Relational Dtata Base فهى نظام لإدارة قواعد البيانات العلائقية RDBM و إدارة معلومات العمل المطلوبة من خلال تحويلها إلى قاعدة بيانات عملية تفيد في اتخاذ القرارات ومراقبة أداء العمل وتحسين الانتاجية والوصول الى سرعة قصوى فى إنجاز الأعمال .

مميزات أوراكل:-

1 - سرية المعلومات ، حيث يتوفر نظام لحماية المعلومات يتفوق من الناحية البنائية على الأنطمة الأخرى للشركات المنافسة .
2 - التعامل مع حجم كبير من البيانات يصل إلى ملايين من الميغا بايت .
3 - الدعم الممتاز الذي تقدمه الأوراكل للمستخدمين فى جميع أنحاء العالم عن طريق موقعها على الانترنت .
4 - تعد أقوى أداه في مجال التجارة الإلكترونية وذلك بسبب التكامل الكبير مع لغة الجافا .
وتعتمد أوراكل في برمجتها على:-
1 - لغة SQL - Structured Query Lanaguage في البرمجة لقواعد بيانات اوراكل و هى لغة استفسار بنائية .
واللغة SQL هي لغة تدعمها جميع للغات البرمجة سواء C او VB او Java وغيرها ,ومن خلالها تستطيع الوصول إلى البيانات المخزنة وإجراء العمليات عليها
( إضافة - تعديل - حذف ) في جداول تم تصميمها من خلال احد التطبيقات التي نستخدمها .
2 - لغة PL/SQL فى كتابة البرامج والـ Functions الخاصة فهى لغة الاستفسار الإجرائية مثل ولها قواعد مثل اي لغة أخرى .
3 - يمكن استدعاء روتينيات Procedures مكتوبة بلغات أخرى مثل Java - C .

ما هى أهم أدوات أوراكل Oracle Developer ؟
- أداة لإنشاء النماذج Forms .
- أداة لإنشاء التقارير Reports .
- أداة لإنشاء الرسومات البيانية Graphics .
- أداة للبحث فى قواعد البيانات Query .
- أداة لعمل البرمجيات Procedure and function

وتطور أوراكل أدواتها بإستمرار لخدمة المستخدمين فهناك منتجات مساعده مثل Jdeveloper الذى يعمل مع RACEL9i ويعتمد في برمجته على تقنية Object Oriented
و الجافا كما صدر مؤخراً الإصدار Oracle 10g ليمثل ثورة حقيقية فى اسلوب ربط السيرفرات والعمل في بيئة أكثر سهولة من حيث متطلبات الـ Data Base Administrator

ما أفعل لتعلم الأوراكل ؟

1 - يجب أن تتقن لغة SQL
2 - تعلم لغة PL SQL
3 - تعلم كيفية استخدام أدوات أوراكل لعمل التطبيقات مثل إنشاء النماذج والتقارير والرسومات البيانية بواسطة
racle Developer .
4 - لابد أن يتم ذلك عن طريق مدرس أو مركز متخصص ، حيث لايجدى التعليم الذاتى لاوراكل .
5 - لابد من الاعتماد على النفس فى إنشاء تطبيق ولو صغير بإستخدام أوراكل .
6 - متابعة مواقع الانترنت التى تهتم بشرح المشاكل التعى تواجه المستخدمين وتعرض Procedures مجانية .
7 - متابعة الأدوات والإصدارات المتلاحقة لشركة أوراكل .
....................................................................................................
ان شاء الله تكون استفدته من الموضوع دا وان شاء الله هحاول ابحث على حجات تفيدكوا ف التعرف عن الحاجات اللى بندرسها ف الكلية

قديم 04-09-2011, 07:38 PM
Mixology Mixology غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Mixology is on a distinguished road

تمام كدة وجزاك الله خير
بس كل الى طلعت منه من الكلام دة هو الجزئيين دول
اقتباس:

مميزات أوراكل:-
1- سرية المعلومات ، حيث يتوفر نظام لحماية المعلومات يتفوق من الناحية البنائية على الأنطمة الأخرى للشركات المنافسة .
2 - التعامل مع حجم كبير من البيانات يصل إلى ملايين من الميغا بايت .
3 - الدعم الممتاز الذي تقدمه الأوراكل للمستخدمين فى جميع أنحاء العالم عن طريق موقعها على الانترنت .
4 - تعد أقوى أداه في مجال التجارة الإلكترونية وذلك بسبب التكامل الكبير مع لغة الجافا .
اقتباس:
ما أفعل لتعلم الأوراكل ؟

1 - يجب أن تتقن لغة sql
2 - تعلم لغة pl sql
3 - تعلم كيفية استخدام أدوات أوراكل لعمل التطبيقات مثل إنشاء النماذج والتقارير والرسومات البيانية بواسطة
racle developer .
4 - لابد أن يتم ذلك عن طريق مدرس أو مركز متخصص ، حيث لايجدى التعليم الذاتى لاوراكل .
5 - لابد من الاعتماد على النفس فى إنشاء تطبيق ولو صغير بإستخدام أوراكل .
6 - متابعة مواقع الانترنت التى تهتم بشرح المشاكل التعى تواجه المستخدمين وتعرض procedures مجانية .
7 - متابعة الأدوات والإصدارات المتلاحقة لشركة أوراكل .
غبى انا ومش فاهم حاجة ولا ايه ؟؟؟!!!
قديم 04-09-2011, 10:24 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mixology مشاهدة المشاركة
تمام كدة وجزاك الله خير
بس كل الى طلعت منه من الكلام دة هو الجزئيين دول
غبى انا ومش فاهم حاجة ولا ايه ؟؟؟!!!
لا هو ف الاول الدنيا تبقى ملغبطة شوية ان شاء الله لنما تدخل ف الدراسة هتعرف كل الكلام ده
قديم 05-09-2011, 03:04 AM
badnamef4 badnamef4 غير متواجد حالياً
طالب بالمرحلة الثانوية

badnamef4 is on a distinguished road

شكراً جداً جداً ما شاء الله على استعداد حضرتك الكبير للمساعدة و بجد المواضيع اللي فيها شرح ساعات بيبقى فيها معلومات كده بتدي خلفية للواحد يستفيد بيها عشان لما يدخل مايبقاش تايه أوي - و إن كان رده سمعت إنك أكيد لما تدخل حاسبات هتبقى تايه في الأول-
المهم بعد إذن حضرتك عندي ملحوظة صغيرة جداً لو سمحت لي : بعد إذن حضرتك الكلام فيه مصطلحات كتير غريبة ، مترجمة عربي ماشي لكن برده مش فاهم معناها زائد إني ممكن أحس إن الموضوع أقرب لإعلان لأوراكل - و أنا عارف إنه مش هو-
يعني ينفع بعد إذن حضرتك لو ينفع حضرتك تعمل حاجة من اتنين: حضرتك تدينا شوية أساسات كده؟ أو إن حضرتك تقول لنا على اللي هنقابله في أول أيام و اللي مش هنفهمه منه مش هنفهمه ليه و إزاي نفهمه؟ و أنا شخصياً بفضل الاقتراح التاني
طبعاً فيه ناس ممكن يختلفوا معايا في الرأي و شايفين الكلام ده أنسب حاجة كخلفية بس أنا شخصياً حسيت إني تايه شوية
بس ده مش معناه إني ماستفدتش من الكلام ده
شكرأً مقدماً على أي حاجة حضرتك هتكتبها في المواضيع الجاية إن شاء الله
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
قديم 05-09-2011, 02:49 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة badnamef4 مشاهدة المشاركة
شكراً جداً جداً ما شاء الله على استعداد حضرتك الكبير للمساعدة و بجد المواضيع اللي فيها شرح ساعات بيبقى فيها معلومات كده بتدي خلفية للواحد يستفيد بيها عشان لما يدخل مايبقاش تايه أوي - و إن كان رده سمعت إنك أكيد لما تدخل حاسبات هتبقى تايه في الأول-
المهم بعد إذن حضرتك عندي ملحوظة صغيرة جداً لو سمحت لي : بعد إذن حضرتك الكلام فيه مصطلحات كتير غريبة ، مترجمة عربي ماشي لكن برده مش فاهم معناها زائد إني ممكن أحس إن الموضوع أقرب لإعلان لأوراكل - و أنا عارف إنه مش هو-
يعني ينفع بعد إذن حضرتك لو ينفع حضرتك تعمل حاجة من اتنين: حضرتك تدينا شوية أساسات كده؟ أو إن حضرتك تقول لنا على اللي هنقابله في أول أيام و اللي مش هنفهمه منه مش هنفهمه ليه و إزاي نفهمه؟ و أنا شخصياً بفضل الاقتراح التاني
طبعاً فيه ناس ممكن يختلفوا معايا في الرأي و شايفين الكلام ده أنسب حاجة كخلفية بس أنا شخصياً حسيت إني تايه شوية
بس ده مش معناه إني ماستفدتش من الكلام ده
شكرأً مقدماً على أي حاجة حضرتك هتكتبها في المواضيع الجاية إن شاء الله
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اوك يا بشمهندس
بص انت اول حاجة الكلية بتاسسك الاول يعنى علشان تدخل المجال لازم تكون متاسس صح
فاول حاجة لازم تاخد رياضة وفيزياء واحتمالات وكلام من دا كتير علشان دماغك يشتغل كتير
وهتاخد برمجة وداتابيز وجرافيكس واساسيات الكمبيوتر بس مش هيتضغطوا عليك اوى ف الحجات دى ف اول سنتين لان دول بس كفاية تعرفهم (دول مش شوية بردو ..بالعكس عاوزين شغل جامد )
انما بقى الشغل التقيل اللى هيقابلك ف ياتك العملية هتقابله ف تالتة ورابعة ان شاء الله بس زى ماقولتلك لازم تكون عارف الاساسيات
واظن الكلام دا عادى جدااا عشان كدا حاول باكبر قدر ممكن انك تجيب اعلى تقدير بالذات ف اول سنة لانها اسهل سنة هتقابلها وبالذات الترم الاول وهو اسهل من الترم التانى
وربنا يوفقنا كلنا ان شاء الله
قديم 09-09-2011, 08:59 PM
طاهر حافظ طاهر حافظ غير متواجد حالياً
عضو جديد

طاهر حافظ is on a distinguished road

هو احنا المفروض ناخد كورسات اوراكل من امتى ؟؟

يعني في سنة تانية ولا تالتة ولا اما نخلص الكلية خاااالص ؟؟

وبتبقى مدتها قد ايه ؟؟ واسعاارها كمان ؟؟

وايه احسن الاماكن اللي بتدي الكورسات دي
قديم 09-09-2011, 09:39 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طاهر حافظ مشاهدة المشاركة
هو احنا المفروض ناخد كورسات اوراكل من امتى ؟؟

يعني في سنة تانية ولا تالتة ولا اما نخلص الكلية خاااالص ؟؟
هو الاحسن تاخدها من تانية عشان تبقة تالتة التخصص وتبقى فاكرها ولو جافا ممكن تاخدها من بعد اولى لانها لغة برمجة اساسية
اقتباس:
وبتبقى مدتها قد ايه ؟؟ واسعاارها كمان ؟؟
الكورسات دى معظمها بيبقى حوالى 4 شهور
والاسعار دى بتلاقيها ف الشركات بتختلف كل شركة عن التانية بس اختلاق بسيط

اقتباس:

وايه احسن الاماكن اللي بتدي الكورسات دي
مش عارف بصراحة انت ف جامعة ايه بس شوف حد اكبر منك خدها فين واساله على الانستراكتور اللى بيديه الكورس ولو كويس اوك خد معاه
قديم 10-09-2011, 05:22 AM
طاهر حافظ طاهر حافظ غير متواجد حالياً
عضو جديد

طاهر حافظ is on a distinguished road

اشكرك على الرد على اسئلتي جداااااااااااا

ومعلش ليا كمان استفسارات

ايه اللي ممكن ازود بيه نفسي وانا لسه في اولى ؟؟ (( انجلش وكورسات برمجة وكدة )) ؟؟

بالنسبة للماث هناخد في ايه ؟؟

والقيزياء بردو ؟؟؟

وبقيت المواد يعني ؟؟

انا للمعلومية حاسبات القاهرة

-----------------------
وبالنسبة حضرتك لمشكلة الانجليزي بالذات (((((( انا كنت مدرسة عربي وحاسس ان الدنيا هتلغبط قدامي خصوصا اني سمعت ان الدراسة بالانجلش )) ؟؟
قديم 13-09-2011, 06:23 AM
rosy.flower rosy.flower غير متواجد حالياً
عضو جديد

rosy.flower is on a distinguished road

ودا هيتاخد فى سنة كام
قديم 13-09-2011, 11:33 AM

اقتباس:
اشكرك على الرد على اسئلتي جداااااااااااا

ومعلش ليا كمان استفسارات

ايه اللي ممكن ازود بيه نفسي وانا لسه في اولى ؟؟ (( انجلش وكورسات برمجة وكدة )) ؟؟

بالنسبة للماث هناخد في ايه ؟؟

والقيزياء بردو ؟؟؟

وبقيت المواد يعني ؟؟

انا للمعلومية حاسبات القاهرة

-----------------------
وبالنسبة حضرتك لمشكلة الانجليزي بالذات (((((( انا كنت مدرسة عربي وحاسس ان الدنيا هتلغبط قدامي خصوصا اني سمعت ان الدراسة بالانجلش )) ؟؟
لما تدخل اولى وتعرف برمجة ف التيرم الاول ممكن تدوس مع نفسك ف الترم التانى ف البرمجة لانها الاساس
الرياضة هتاخد تقريبا حجات زى اللى اخدتها ف الثانوية ومعاها حجات تانية بس عادية مش صعبة
الفيزياء تقريبا القاهرة مش بتاخد الا الكترونيكس 1&2 ودى دواير كهربية وكلام من ده مادتين حلوين يعنى

العلامات المرجعية