اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 24-01-2013, 07:38 PM
balaha2090 balaha2090 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

balaha2090 is on a distinguished road
افتراضي الى الاستاذ شريف ارجو الرد من فضلك

النقطة الاول
بالنسبة للنشرة الموجوده بالمدارس الخاصه بالتطبيقات التربويه للمعلم المساعد قبل 30/6/2011
خاصة بمين
بالمعلم المساعد اللي ممتحنش الكادر وده هو البديل
ولا للمعلم المعين حديثا وخاض اختبارات الكادر هل التطبيقات التربويه خاصه بيهم ولا اللي امتحن الكادر مالوش فيها
علشان في بعض المدارس تم فهم النشرة بالطريقة الاتيه
المعلم المساعد قبل 30/6/2011 يخضع للتطبيقات التربويه حتى ولم تم تعيين هؤلاء المعلمين في العام السابق لانهم فهموا هذه النشرة ع اساس المعلم المساعد قبل 30/6/2011 سواء كان تم تعيينه في العام السابق وخاض اختبار الكادر او المعلم المساعد اللذي لم يخضع لاختبارات الكادر
ع اساس ان هذه التطبيقات التربويه لم يخضع لها المعلم المساعد قبل التعيين
هكذا في بعض المدارس تم فهم النشره بالطريقة دي
النقطة الثانية بالنسبة لموضوع الدرجات المالية التي لم تنزل حد الان
انا تعيين 2011 ولكن الدرجات لغايه الان لم تنزل
هل هذا التعيين دي تعيين رسمي يعني بمعنى اخر هل التعيين ده مثل اي موظف حكومي معين في الدوله
ام ان هذا التعيين الذي لم تنزل له درجة لحد الان مثل المعلم المؤقت بالضبط في حاله حدوث اي شئ يتم القاء هذا التعيين في سله المهملات كانه مالوش اي لازمه لانه بدون درجه ماليه
ما الفرق بين التعيين وله درجه والتعيين اللي لسه مستني الدرجة
والدرجة من الناحيه القانونيه ما اهميتها بالنسبه للمعلم المعين بدون درجه
هل فعلا في حاله حدوث اي ترقيان واحنا مالناش درجه لا توجد اي ترقيات بالنسبه لينا
ارجو الرد وعذرا ع طول الرساله

قديم 24-01-2013, 08:18 PM
الصورة الرمزية شريف حسن .
شريف حسن . شريف حسن . غير متواجد حالياً
مــٌــعلــم

شريف حسن . is just really nice

أخى الفاضل

ما دخل معلم مساعد امتحن الكادر بهذا التدريب

هو الان اسمه معلم وليس معلم مساعد طالما نجح فى الكادر

هذا التدريب لكل معلم مساعد لم يدخل الامتحان مطلقا او دخل اى امتحان سابقا وعنده مكون

بس يكون تعاقده حتى 30 \ 6 \ 2011

وبعد ذلك ستاتى المراحل تباعا ان شاء الله

بخصوص الدرجة لا تقلق انت الان معين تعيين رسمى بقرار وزارى

موضوع الدرجة مش هيفرق كتير وهتنزل قريبا ان شاء الله

متشغلش بالك كتير بموضوع الدرجة انت الان فى حكم الدرجة الثالثة ولك جميع المميزات
قديم 25-01-2013, 12:15 AM
عاصم عبدالحميد عاصم عبدالحميد غير متواجد حالياً
عضو متواصل

عاصم عبدالحميد is on a distinguished road

على الرغم من كونى معلم بالازهر الشريف ....تحياتى للمحترم الاستاذ شريف حسن .....أتابع دائما تعليقاته وما يقوم به من مشاركات شافيه وافية للأخوة الزملاء فأنا متابع جيد لكل رد كتبه وعلق عليه
قديم 25-01-2013, 03:45 PM
مــٌــعلــم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصم عبدالحميد مشاهدة المشاركة
على الرغم من كونى معلم بالازهر الشريف ....تحياتى للمحترم الاستاذ شريف حسن .....أتابع دائما تعليقاته وما يقوم به من مشاركات شافيه وافية للأخوة الزملاء فأنا متابع جيد لكل رد كتبه وعلق عليه
شكرا جزيلا لحضرتك مستر عاصم

حضرتك نورتنا والله

وعلى فكرة انا خريج أزهر بس معلم بالتربية والتعليم
قديم 25-01-2013, 05:41 PM
e emy e emy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

e emy is on a distinguished road

يااستاذ شريف فى عندنا ناس 70 عقد ف كل ادارة فى محافظة كفر الشيخ وهما عقد عادى بكافئة شاملة وشغالين بتاريخ 2/5/2011
وفى حد عمل ليهم لعبة ونصب انهم يدخلو الدورة دى ع انهم معلم مساعد ودة مش حقهم لانهم لسة مبقوش معلم مساعد لانهم تعاقد عادى وليس مميز
واحنا شغالين بقالنا 5 سنين منهم 3 سنين تعاقد عادى ومن 1/7/2011 مثبتين ع معلم مساعد
ولناس دى ال 70 عقد عادى دول هيدخلو قبلنا
ايه الحل من وجهة نظر حضرتك نعمل ايييييييييييه ؟؟
قديم 25-01-2013, 06:44 PM
ايناس محمد. ايناس محمد. غير متواجد حالياً
مشرف متميز منتدى معلمى المعلم المساعد

ايناس محمد. is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة e emy مشاهدة المشاركة
يااستاذ شريف فى عندنا ناس 70 عقد ف كل ادارة فى محافظة كفر الشيخ وهما عقد عادى بكافئة شاملة وشغالين بتاريخ 2/5/2011
وفى حد عمل ليهم لعبة ونصب انهم يدخلو الدورة دى ع انهم معلم مساعد ودة مش حقهم لانهم لسة مبقوش معلم مساعد لانهم تعاقد عادى وليس مميز
واحنا شغالين بقالنا 5 سنين منهم 3 سنين تعاقد عادى ومن 1/7/2011 مثبتين ع معلم مساعد
فعلا اسمائهم نزلت فى الاحصاء و فى طريقهم لدخول الكادر
و ال 70 عقد دول اعتقد انهم من الاوائل
و كانوا بيقيضوا حوالى 400 جنية فى الشهر
و فى احدى الشهور زاد راتبهم الى 500 جنية
لكن حاليا بيقبضوا مثل المنقطعين تماما 432 جنية

و على فكرة اعتقد انكم هتدخلوا الكادر ان شاء الله على شهر 7 القادم و الله اعلم
قديم 25-01-2013, 08:24 PM
معلم بلا حدود معلم بلا حدود غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معلم بلا حدود is on a distinguished road

ممكن حد يشرح ايه اللى فى الفقرة الاولى من قانون الكادر الماده 73 قانون رقم 155 لسنة 2012
مش معناها ان اجمالى التعاقد مدة 3 سنوات فقط .طيب من المفروض انى لو مأخدتش شهادة الصلاحية من الاكاديمية خلال الفترة دى اكون مليش الحق ف انى اكون معلم مساعد نهائى ويتم اغاء التعاقد معانا تلقائى زى افقرة التانية ما بتقول كده
طيب الفقرة ال3 بتقول ان من حق المحافظ يعين المعلم المساعد فى وظيفة معلم من امضى مدة سنة كحد ادنى من اجمالى المدة السابقة ف الفقرة الاولى (3سنوات) وحصل خلال خلال خلال خلال هذا العام على شهادة الصلاحية من الاكاديميه .
طيب الاكاديميه لما عرض عليها الامر ده بتقول لا دا لازم يمر على تعاقد المعلم المساعد سنتان علشان اقبل الورق بتاعة ف الاكاديميه وبالاضافة الى هذا مع الاسف بيقولوا اننا مثبتين على قرار 47 وليس على قرار 155 ازاى انا مش فاهم ومش راضيين يعترفوا بتثبيت المعلمين المثبتين بقرار 75 لسنة 2011م وبيقولوا ان هذا تم من المحافظين ارضاء لكم ونحن لن نقبل اوراقكم لاننا لانقبل اوراق احد خلاف العقود المميزه وانتم لستم بعقود مميزه بل مثبتين بقرار 75 لسنة 2011م
ومن الواضح فى قانون الكادر ( المعدل رقم 155لسنة 2012م) اننا لنا الحق فى دخول الكادر خلال العام الاول وليس بعد سنتين كما يفسرون القانون على اهوائهم ولا يضعون اعتبارا لدولة القانون ولا حياة لمن تنادى الكل يفسر بما تهوى نفسة ولا يضع ف اعتبارة ان من يبحثون عن التعيين هم من عملوا لسنوات عده بـأجور رمزيه لايمكن ان تطلق عليها اجور ابدا وبعد ذلك يتلاعبون بنا بين هل انتم مثبتين ام معينين او انتم معلم مساعد ام مثبتين بقرار محافظ
اللى فاهم حاجه يقولى يا جماعة احسن الناس زهقت ومحدش يعرف ايه اللى ممكن يصدر من ناس حسوا انهم انضحك عليهم ويتم التلاعب بهم .
على فكرة الموضع ده على مستوى الجمهورية وليس ف محافظه بعينها .
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg الى من يهمه الامر.JPG‏ (102.0 كيلوبايت, المشاهدات 13)
نوع الملف: jpg ترفع لوكيل الوزارة.JPG‏ (134.4 كيلوبايت, المشاهدات 9)

آخر تعديل بواسطة معلم بلا حدود ، 25-01-2013 الساعة 08:28 PM
قديم 25-01-2013, 11:41 PM
e emy e emy غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

e emy is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فريال يوسف مشاهدة المشاركة
فعلا اسمائهم نزلت فى الاحصاء و فى طريقهم لدخول الكادر
و ال 70 عقد دول اعتقد انهم من الاوائل
و كانوا بيقيضوا حوالى 400 جنية فى الشهر
و فى احدى الشهور زاد راتبهم الى 500 جنية
لكن حاليا بيقبضوا مثل المنقطعين تماما 432 جنية

و على فكرة اعتقد انكم هتدخلوا الكادر ان شاء الله على شهر 7 القادم و الله اعلم
يااستاذة دول مش اوائل
دول كانو اعلى تقديرات فى الناس الى قدمت ف الوقت دة لكن ولا اوائل ولا غيره دول عقد عااااااااااادى زى المنقطعين بالظبط وملهومش حق انهم يدخلو كادر دى عملية نصصصب كبييييييرة
حسبى الله ونعم الوكيل ف الى عمل كدا لانهم خدو حق ناس تانية بقالهم سنين شغالين ولسة مدخلوش كادر وهما الى عليهم الدور ف الكادر
قديم 26-01-2013, 08:29 AM
عضو مجتهد

افتراضي اتمنى الرد من فضلك الاستاذ شريف

انا كنت صاحب المشكلة الاتيه
انا اخصائي مكتبات وفي بدايه عملي كتبنا عقد مساعد اخصائي مكتبات ابتدائي ولكن كنت اعمل في المدارس الاعداديه طول فترة العقد المساعد وبعد ذلك تم اخطارنا بعقد امتحانات الكادر وبالفعل امتحنت الكادر تخصص ابتدائي وليس اعدادي طبقا للعقد وبالفعل ظهرت النتيجه الكادر وبالفعل وبحمد الله اجتزت الاختبار على اساس اني اخصائي مكتبات ابتدائي ولكن عند وصول كشوف اوارق التعيين جاء التعيين اخصائي مكتبات اعدادي انا وبعض الزملاء في نفس حالتي ولكن البعض اخر تم تعيينهم ع اساس اخصائي مكتبات ابتدائي وليس اعدادي مثلي وتم فعلا تعييني اخصائي مكتبات اعدادي طبقا لقرار التعييين
السؤال هل انا حاليا اخصائي مكتبات اعدادي ام ابتدائي
السؤال الثاني هل قرار تعيييني خطا ع اساس انه كان يجب تعيييني اخصائي مكتبات ابتدائي وليس اخصائي مكتبات اعدادي من المخطأ انا ام المحافظة
ثالثا لو كان هذا خطا بالفعل هل يعتبر قرار تعييني خطأ ويتم اعادتي مرة اخري الى معلم مساعد وامتحن الكادر او اخضع للتطبيقات التربويه طبقا للنظام الجديد
بصراحه لا اعلم ماذا افعل وبعد ذلك في حاله حدوث ترقيه وخضوعي للاختبارات هل اخضع للاختبار او التطبيقات التربويه ابتدائي ام اعدادي
وكان رد حضرتك كالاتي
اولا مفيش حاجة اسمها اعادتك مرة اخرى معلم مساعد

انما ما حدث مع حضرتك هو خطأ فى البيانات من ابتدائى لاعدادى

لو حضرتك مرتاح لكونك فى اعدادى خلاص خليك مفيش أى مشكلة

لو عايز ترجع ابتدائى حضرتك هتعمل شكوى انه تم ارسال اسمك خطأ

وذلك بعد امتحانك اخصائى مكتبات ابتدائى

أو تعمل تغيير مسمى وظيفى من اعدادى لابتدائى

لا تقلق ليس هناك اى مشكلة فى اجراءات تعيينك كلها سليمة

لكن الاختلاف فقط فى المرحلة التى تعمل بها

المشكلة الان ان انا قمت بقراءه قرار التعيين الخاص بالدفعة الاتيه ولاحظت فيها نقطة هامه جدا موجوده في قرار التعيين بالنسبه للدفعة بصفه عامه
وبعد الاطلاع ع كتاب المديريه نحو الاختلاف في المرحله التعليمية الوارده من الاكاديمية وقرار التعاقد حيث يوجد اختلاف في المرحلة التعليمية الواردة في التعاقد والمرحلة الموجوده في قرار الاكاديمية وصدر قرار المديرية بالالتزام بالتعاقد الذي تم بين المتعاقد وجهة الادارة لان هو الاساس لسد العجز في المادة
السؤال هنا هذه النقطة بالتحديد ما معناها
هل المرحلة مثلا اذا جائت من الاكاديمية وهي مثلا اعدادي والمرحله المتعاقد عليها هيا ابتدائي هل يلتزم المتعاقد بالمرحله الابتدائية ويعتبر قرار تحديد المرحله من الاكاديمية وهيا الاعدادي مثلا لاغيه
ام انه اعدادي ولكنه ملزم بالعمل في المدراس الابتدائي
هذه هي النقطة الاولى
اما الثانيه بالنسبه ليه
في حاله حدوث اي ترقيات قادمة وحضرتك عارف ان الكشوف في حاله الترقيات ع مراحل
فمثلا تقوم الاكاديمية بتحديد المرحله بانها مرحله ابتدائيه واللي بعدها مثلا اعداديه
بالنسبه ليا ارسل ع اساس انا اعدادي ولا ابتدائي
ولو ارسلت للاكاديمية ان انا اعدادي
طيب ما هما عندهم الورق اللي يثبت ان انا امتحنت الكادر ابتدائي ولكن تم خروج قرار تعييني بالخطا ع اني اعدادي
ماذا لو ارسلت في حاله الترقيه ورقي ع اساس ان انا اعدادي ولاحظوا بعد المراجعة ان انا امتحنت ابتدائي
ما الحل بالنسبه ليا
ارجو الرد سريعا من استاذ شريف
هل انا اعدادي ام ابتدائي
قديم 26-01-2013, 11:46 AM
مــٌــعلــم

اقتباس:
حضرتك لو دول اوائل خريجين كما يقال يبقى من حقهم دخول التدريبات

اما لو مش اوائل خريجين يبقى لازم يكون معلم مساعد قبل 30 \ 6 \ 2011

غير ذلك يعتبر تزوير ومن حقك تقديم شكوى رسمية بالشئون القانونية بأدارة حضرتك

بس المهم تتأكدى من كده
قديم 26-01-2013, 12:02 PM
مــٌــعلــم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم بلا حدود مشاهدة المشاركة
ممكن حد يشرح ايه اللى فى الفقرة الاولى من قانون الكادر الماده 73 قانون رقم 155 لسنة 2012
مش معناها ان اجمالى التعاقد مدة 3 سنوات فقط .طيب من المفروض انى لو مأخدتش شهادة الصلاحية من الاكاديمية خلال الفترة دى اكون مليش الحق ف انى اكون معلم مساعد نهائى ويتم اغاء التعاقد معانا تلقائى زى افقرة التانية ما بتقول كده
طيب الفقرة ال3 بتقول ان من حق المحافظ يعين المعلم المساعد فى وظيفة معلم من امضى مدة سنة كحد ادنى من اجمالى المدة السابقة ف الفقرة الاولى (3سنوات) وحصل خلال خلال خلال خلال هذا العام على شهادة الصلاحية من الاكاديميه .
طيب الاكاديميه لما عرض عليها الامر ده بتقول لا دا لازم يمر على تعاقد المعلم المساعد سنتان علشان اقبل الورق بتاعة ف الاكاديميه وبالاضافة الى هذا مع الاسف بيقولوا اننا مثبتين على قرار 47 وليس على قرار 155 ازاى انا مش فاهم ومش راضيين يعترفوا بتثبيت المعلمين المثبتين بقرار 75 لسنة 2011م وبيقولوا ان هذا تم من المحافظين ارضاء لكم ونحن لن نقبل اوراقكم لاننا لانقبل اوراق احد خلاف العقود المميزه وانتم لستم بعقود مميزه بل مثبتين بقرار 75 لسنة 2011م
ومن الواضح فى قانون الكادر ( المعدل رقم 155لسنة 2012م) اننا لنا الحق فى دخول الكادر خلال العام الاول وليس بعد سنتين كما يفسرون القانون على اهوائهم ولا يضعون اعتبارا لدولة القانون ولا حياة لمن تنادى الكل يفسر بما تهوى نفسة ولا يضع ف اعتبارة ان من يبحثون عن التعيين هم من عملوا لسنوات عده بـأجور رمزيه لايمكن ان تطلق عليها اجور ابدا وبعد ذلك يتلاعبون بنا بين هل انتم مثبتين ام معينين او انتم معلم مساعد ام مثبتين بقرار محافظ
اللى فاهم حاجه يقولى يا جماعة احسن الناس زهقت ومحدش يعرف ايه اللى ممكن يصدر من ناس حسوا انهم انضحك عليهم ويتم التلاعب بهم .
على فكرة الموضع ده على مستوى الجمهورية وليس ف محافظه بعينها .
هو انا مش فاهم حضرتك عايز ايه بالظبط ولا تعاقد حضرتك بتاريخ كام

عموما لازم يعدى على عقدك وانت معلم مساعد سنة واحدة على الاقل

حتى تتمكن من دخول التدريبات التى من خلالها يتم التعيين على درجة معلم

هم الان بيحصروا المعلمين القدامى اللى دخلوا الاختبار وعندهم مكون او اكثر حتى تاريخ 31 \ 3 \ 2011

والمرحلة التالية حتى تاريخ 30 \ 6 \ 2011 ثم تاتى المراحل تباعا

اعتقد مفيش ظلم كده لانه فى اقدمية فلازم ياخدوا الاقدم اولا ثم دورك هيجى ان شاء الله
قديم 26-01-2013, 12:45 PM
عضو مجتهد

افتراضي اتمنى الرد من الاستاذ شريف

انا كنت صاحب المشكلة الاتيه
انا اخصائي مكتبات وفي بدايه عملي كتبنا عقد مساعد اخصائي مكتبات ابتدائي ولكن كنت اعمل في المدارس الاعداديه طول فترة العقد المساعد وبعد ذلك تم اخطارنا بعقد امتحانات الكادر وبالفعل امتحنت الكادر تخصص ابتدائي وليس اعدادي طبقا للعقد وبالفعل ظهرت النتيجه الكادر وبالفعل وبحمد الله اجتزت الاختبار على اساس اني اخصائي مكتبات ابتدائي ولكن عند وصول كشوف اوارق التعيين جاء التعيين اخصائي مكتبات اعدادي انا وبعض الزملاء في نفس حالتي ولكن البعض اخر تم تعيينهم ع اساس اخصائي مكتبات ابتدائي وليس اعدادي مثلي وتم فعلا تعييني اخصائي مكتبات اعدادي طبقا لقرار التعييين
السؤال هل انا حاليا اخصائي مكتبات اعدادي ام ابتدائي
السؤال الثاني هل قرار تعيييني خطا ع اساس انه كان يجب تعيييني اخصائي مكتبات ابتدائي وليس اخصائي مكتبات اعدادي من المخطأ انا ام المحافظة
ثالثا لو كان هذا خطا بالفعل هل يعتبر قرار تعييني خطأ ويتم اعادتي مرة اخري الى معلم مساعد وامتحن الكادر او اخضع للتطبيقات التربويه طبقا للنظام الجديد
بصراحه لا اعلم ماذا افعل وبعد ذلك في حاله حدوث ترقيه وخضوعي للاختبارات هل اخضع للاختبار او التطبيقات التربويه ابتدائي ام اعدادي
وكان رد حضرتك كالاتي
اولا مفيش حاجة اسمها اعادتك مرة اخرى معلم مساعد

انما ما حدث مع حضرتك هو خطأ فى البيانات من ابتدائى لاعدادى

لو حضرتك مرتاح لكونك فى اعدادى خلاص خليك مفيش أى مشكلة

لو عايز ترجع ابتدائى حضرتك هتعمل شكوى انه تم ارسال اسمك خطأ

وذلك بعد امتحانك اخصائى مكتبات ابتدائى

أو تعمل تغيير مسمى وظيفى من اعدادى لابتدائى

لا تقلق ليس هناك اى مشكلة فى اجراءات تعيينك كلها سليمة

لكن الاختلاف فقط فى المرحلة التى تعمل بها

المشكلة الان ان انا قمت بقراءه قرار التعيين الخاص بالدفعة الاتيه ولاحظت فيها نقطة هامه جدا موجوده في قرار التعيين بالنسبه للدفعة بصفه عامه
وبعد الاطلاع ع كتاب المديريه نحو الاختلاف في المرحله التعليمية الوارده من الاكاديمية وقرار التعاقد حيث يوجد اختلاف في المرحلة التعليمية الواردة في التعاقد والمرحلة الموجوده في قرار الاكاديمية وصدر قرار المديرية بالالتزام بالتعاقد الذي تم بين المتعاقد وجهة الادارة لان هو الاساس لسد العجز في المادة
السؤال هنا هذه النقطة بالتحديد ما معناها
هل المرحلة مثلا اذا جائت من الاكاديمية وهي مثلا اعدادي والمرحله المتعاقد عليها هيا ابتدائي هل يلتزم المتعاقد بالمرحله الابتدائية ويعتبر قرار تحديد المرحله من الاكاديمية وهيا الاعدادي مثلا لاغيه
ام انه اعدادي ولكنه ملزم بالعمل في المدراس الابتدائي
هذه هي النقطة الاولى
اما الثانيه بالنسبه ليه
في حاله حدوث اي ترقيات قادمة وحضرتك عارف ان الكشوف في حاله الترقيات ع مراحل
فمثلا تقوم الاكاديمية بتحديد المرحله بانها مرحله ابتدائيه واللي بعدها مثلا اعداديه
بالنسبه ليا ارسل ع اساس انا اعدادي ولا ابتدائي
ولو ارسلت للاكاديمية ان انا اعدادي
طيب ما هما عندهم الورق اللي يثبت ان انا امتحنت الكادر ابتدائي ولكن تم خروج قرار تعييني بالخطا ع اني اعدادي
ماذا لو ارسلت في حاله الترقيه ورقي ع اساس ان انا اعدادي ولاحظوا بعد المراجعة ان انا امتحنت ابتدائي
ما الحل بالنسبه ليا
ارجو الرد سريعا من استاذ شريف
هل انا اعدادي ام ابتدائي

قديم 26-01-2013, 03:19 PM
معلم بلا حدود معلم بلا حدود غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

معلم بلا حدود is on a distinguished road

[quote=شريف حسن .;5093905]هو انا مش فاهم حضرتك عايز ايه بالظبط ولا تعاقد حضرتك بتاريخ كام

هم الان بيحصروا المعلمين القدامى اللى دخلوا الاختبار وعندهم مكون او اكثر حتى تاريخ 31 \ 3 \ 2011

اعتقد مفيش ظلم كده لانه فى اقدمية فلازم ياخدوا الاقدم اولا ثم دورك هيجى ان شاء الله
[/quote
مع الاسف يا أ/ شريف نحن تثبيت 30/4/2012م وذلك بموجب قرار المحافظ ( كفر الشيخ )الاسبق اعمالا بالقانون 75 لسنة 2011 يتم تثبيت من مضى عليهم ثلاث سنوات او اكثر -وحدث حذا التثبيت بعد معاناه لانه لم يكن يريد ان يتم تثبيتنا حيث اننا كان من المتوقع تثبيتنا قانونيا بموجب قانون 75 ل 2011 فى شهر 12 لسنه 2011 وليس 30/4/2012 ولكن مع الاسف لا تعترف الاكاديمية بهذا التثبيت وتقول انتم مثبتين على قانون 47 وليس على قانون 155 وبصراحة احنا مش فاهمين حاجه
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg ترفع لوكيل الوزارة.JPG‏ (134.4 كيلوبايت, المشاهدات 11)
قديم 26-01-2013, 03:36 PM
مــٌــعلــم

[quote=معلم بلا حدود;5094209]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف حسن . مشاهدة المشاركة
هو انا مش فاهم حضرتك عايز ايه بالظبط ولا تعاقد حضرتك بتاريخ كام

[/quote
مع الاسف يا أ/ شريف نحن تثبيت 30/4/2012م وذلك بموجب قرار المحافظ ( كفر الشيخ )الاسبق اعمالا بالقانون 75 لسنة 2011 يتم تثبيت من مضى عليهم ثلاث سنوات او اكثر -وحدث حذا التثبيت بعد معاناه لانه لم يكن يريد ان يتم تثبيتنا حيث اننا كان من المتوقع تثبيتنا قانونيا بموجب قانون 75 ل 2011 فى شهر 12 لسنه 2011 وليس 30/4/2012 ولكن مع الاسف لا تعترف الاكاديمية بهذا التثبيت وتقول انتم مثبتين على قانون 47 وليس على قانون 155 وبصراحة احنا مش فاهمين حاجه
للاسف قرار تعيينكم أصدر متأخر وليس للاكاديمية دخل فى ذلك

الاكاديمية لها تاريخ تعاقد ملهاش دعوة حتى لو قعدت اربع سنوات

المفروض انكم تعيين 7 \ 2011 مثل باقى المحافظات أو شهر 12

لكن التاخير من قبل المحافظ السابق أجل دوركم

عموما لا نعلم غدا ماذا به

أنتظر دورك وحاول لو فى اجراء قانونى لصالحكم يمكن اتخاذه فى تاخير تثبيتكم معلم مساعد
قديم 26-01-2013, 04:47 PM
ايناس محمد. ايناس محمد. غير متواجد حالياً
مشرف متميز منتدى معلمى المعلم المساعد

ايناس محمد. is on a distinguished road

اقتباس:
يااستاذة دول مش اوائل
دول كانو اعلى تقديرات فى الناس الى قدمت ف الوقت دة لكن ولا اوائل ولا غيره دول عقد عااااااااااادى زى المنقطعين بالظبط وملهومش حق انهم يدخلو كادر دى عملية نصصصب كبييييييرة
حسبى الله ونعم الوكيل ف الى عمل كدا لانهم خدو حق ناس تانية بقالهم سنين شغالين ولسة مدخلوش كادر وهما الى عليهم الدور ف الكادر
طالما العملية كده

يبقى ممكن احنا المنقطعين اللى المفروض يتم تثبتنا ان شاء الله 7/2014

نثبت و ندخل كادر مرة واحدة اسوة بهؤلاء اصحاب ال 70 عقد

العلامات المرجعية