اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الكليات الأدبية والتربوية > كلية السياحة والفنادق

كلية السياحة والفنادق كليات السياحة والفنادة للجامعات المصرية

قديم 07-10-2008, 05:59 PM
الصورة الرمزية Eslam_Tourism
Eslam_Tourism Eslam_Tourism غير متواجد حالياً
كلية السياحة والفنادق

Eslam_Tourism is on a distinguished road
Impp قسم خاص بالاستفسارات عن الكلية

أعزائي رواد " منتدى الثانوية"

حرصا علي المصلحه العامه

و حرصا علي منتدانا الغالي

و حرصا علي صفحات قسم كليه السياحة و الفنادق

تقرر عمل هذا الموضوع

لكل عضو في قسم كلية السياحه و الفنادق … عندك سؤال عن طرق التدريس في الكليه؟؟...
أو المواد اللي بتدرسها...؟

يعني بالمعني الأصح كل الأسئله اللي عايز تسألها تقدر تكتبها واحنا ان شاء الله نجاوبلك عليها....

و ارجو من جميع اعضاء المنتدي وضع اسئلتهم و استفساراتهم و طلباتهم

في هذا الموضوع ...

و لن يلتفت لاي استفسار او طلب خارج هذا الموضوع .....

كل هذا حرصا علي المصلحه العامه
و حرصا علي منتدانا الغالي ...

مع ارق تحياتي /

اخوكم اسلام

آخر تعديل بواسطة Eslam_Tourism ، 26-04-2009 الساعة 09:24 AM
قديم 08-10-2008, 07:42 AM
ايه مصطفى ايه مصطفى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ايه مصطفى is on a distinguished road

اولا السلام عليكم ثانيا انا رشحت السنه دى لكليه التربيه عين شمس وكنت جايبه فى ثانوى 91% وفى الانجليزى 41,5 تمام دلوقتى الدراسه بدات اهه بس انا عاوزه احول الى كليه سياحه وفنادق حلوان لو ينفع يارت تقولى ايه هى شروط التحويل بالظبط لو ما ينفعش يبقى خالص قدر الله وما شاء فعل وشكرا جدااااا
قديم 08-10-2008, 01:38 PM
كلية السياحة والفنادق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايه مصطفى مشاهدة المشاركة
اولا السلام عليكم ثانيا انا رشحت السنه دى لكليه التربيه عين شمس وكنت جايبه فى ثانوى 91% وفى الانجليزى 41,5 تمام دلوقتى الدراسه بدات اهه بس انا عاوزه احول الى كليه سياحه وفنادق حلوان لو ينفع يارت تقولى ايه هى شروط التحويل بالظبط لو ما ينفعش يبقى خالص قدر الله وما شاء فعل وشكرا جدااااا
انتى عادى ممكن تحولى لسياحة وفنادق انتى مجوعك اعلى منها بالنسبة لتنسيق السنة دى و درجتك مادام اعلى من 35 فى الانجليزى يبقى ينفعى تدخلى الكلية بس انا مش عارف انتى هتعملى اختبار القدرات عشان تقبلى فى الكلية ازاى اصل معاده فات .
عالعموم انتى ممكن تستفسرى عن حكاية اختبار القدرات دى من الكلية نفسها ممكن تفيدك اكتر معلش بقى اصل انا فى المنصورة .

ودى ارقام كلية سياحة وفنادق حلوان من موقع الكلية:
العميد
3652795
وكيل الكلية للتعليم والطلاب
3647729
وكيل الكلية للدراسات العليا والبحوث
3647729
وكيل خدمة المجتمع وتنمية البيئة
3647729
أمين الكلية
3647729
السويتش
3681838

آخر تعديل بواسطة Eslam_Tourism ، 08-10-2008 الساعة 01:50 PM
قديم 08-10-2008, 04:41 PM
ايه مصطفى ايه مصطفى غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

ايه مصطفى is on a distinguished road

شكرا ان حضرتك رديت طب بس انا سمعت حاجه كده ان انا لازم اكمل السنه فى كليتى واجيب فيها كمان امتياز وبعد كده احول على فكره الكلام ده من السايت بتاع جامعه حلوان سياحه وفنادق فانا مش عارفه بقى ايه النظام بالظبط
قديم 08-10-2008, 05:00 PM
كلية السياحة والفنادق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايه مصطفى مشاهدة المشاركة
شكرا ان حضرتك رديت طب بس انا سمعت حاجه كده ان انا لازم اكمل السنه فى كليتى واجيب فيها كمان امتياز وبعد كده احول على فكره الكلام ده من السايت بتاع جامعه حلوان سياحه وفنادق فانا مش عارفه بقى ايه النظام بالظبط
ياااااااااه امتياز مرة واحدة , بصى انا عايز اسألك سؤال انتى عايزة تدخلى سياحة وفنادق لية ؟
اهم حاجة فى حكاية التحويل دى انك تركزى على حكاية انك هتعملى اه بعد ما تتخرجى ؟
وخلاص بقى لو مجبتيش امتياز خليكى فى تربية بس اقولك حاجة ومتزعليش انتى المفروض كنتى تفكرى كويس قبل ما تكتبى الرغبات .
ربنا يوفقك .
قديم 26-11-2008, 02:07 PM
الصورة الرمزية the_guilty
the_guilty the_guilty غير متواجد حالياً
عضو نشيط

the_guilty is an unknown quantity at this point

طيب انا عايز استفسر منك على حاجه انا فى تجاره انجليزى المنصوره بس الصراحه مش حاببها اوى فلو عايز احول السنه الجايه

لسياحه وفنادق المنصوره ومجموعى 91.5 والانجليزى 47 ايه هى شروط التحويل لو سمحت... ؟
قديم 26-11-2008, 07:25 PM
كلية السياحة والفنادق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the_guilty مشاهدة المشاركة
طيب انا عايز استفسر منك على حاجه انا فى تجاره انجليزى المنصوره بس الصراحه مش حاببها اوى فلو عايز احول السنه الجايه

لسياحه وفنادق المنصوره ومجموعى 91.5 والانجليزى 47 ايه هى شروط التحويل لو سمحت... ؟
اول حاجة لازم يكون مجموعك جايب مجموع سياحة وفنادق المنصورة السنة الجاية وده شىء متوقع جدا لان سياحة وفنادق المنصورة عمرها ما زادت عن المجموع بتاعك فى الادبى وكمان مجموعك فى الانجليزى تمام اوى يدخلك مادام اكثر من 35 من 50 .

تانى حاجة لما تحول السنة الجاية اكيد هيعملولك اختبار قدرات سهل جدا كله بيقبل فيه وانت ممكن تتصل بالكلية دلوقتى تستفسر منهم وتاخد معلومات اكتر وابقى طمنا عليك .

آخر تعديل بواسطة Eslam_Tourism ، 25-12-2008 الساعة 06:14 PM
قديم 09-04-2009, 04:42 AM
الصورة الرمزية القلب الابيض
القلب الابيض القلب الابيض غير متواجد حالياً
عضو جديد

القلب الابيض is on a distinguished road

لوسمحت انا عايزة اعرف كل الكليات والاكاديميات اللى فى مص سواء خاصة او عادية وبتقبل من كام فى المية والمناطق وكده
قديم 09-04-2009, 11:27 PM
كلية السياحة والفنادق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القلب الابيض مشاهدة المشاركة
لوسمحت انا عايزة اعرف كل الكليات والاكاديميات اللى فى مصر سواء خاصة او عادية وبتقبل من كام فى المية والمناطق وكده
بالنسبة لكليات السياحة والفنادق اللى فى الجامعات الحكومية خدت السنة اللى فاتت (2008) كده : الرابط ده بتاع تنسيق الادبى 2008 : http://www.tansik.egypt.gov.eg/appli...imitsA2008.htm شوف منه كليات ومعاهد السياحة والفنادق خدت من كام والبلد اللى فيها .

اما بالنسبة للاكاديميات فانا الصراحة معرفش عنها حاجات كتير بس هو فى اكاديميات كتير فى مصر مينفعش كلها تتكتب وعايزة وقت كتير .
قديم 22-04-2009, 10:35 PM
rida86 rida86 غير متواجد حالياً
عضو جديد

rida86 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
اولا انا عضوة جديدة معاكوا . انا كنت عاوزة اسال على حاجة وياريت حد يفيدنى فى الموضوع
انا خريجة كلية اداب وكنت عاوزة اقدم على دبلومة سياحة فى كلية سياحة وفنادق فى حلوان وكنت عاوزة اعرف هى ايه المواد الى بندرسها. كمان فرص العمل. ونسبة النجاح فى ا لدراسات دى. والدراسة هناك سهلة ولا لا
وكمان اللغات الى بناخدها بتبقى ايه انا سمعت انهم لغتين انجليزى ولغة تانية بالنسبة للغة التانية بيبقى نظام دراستها ايه بيبداؤ فيها من الاول يعنى الاساس بتاعها ولا لازم اكون انا عارفاها من قبل ما ادخل وياريت اعرف ايه هى اللغات المتاحة.وشكرا

انا اسفة جدااااااااااااااا انى طولت وسالت كتير بس ياريت حد يرد عليا عشان احدد اعمل ايه
قديم 26-04-2009, 09:20 AM
كلية السياحة والفنادق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rida86 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله
اولا انا عضوة جديدة معاكوا . انا كنت عاوزة اسال على حاجة وياريت حد يفيدنى فى الموضوع
انا خريجة كلية اداب وكنت عاوزة اقدم على دبلومة سياحة فى كلية سياحة وفنادق فى حلوان وكنت عاوزة اعرف هى ايه المواد الى بندرسها. كمان فرص العمل. ونسبة النجاح فى ا لدراسات دى. والدراسة هناك سهلة ولا لا
وكمان اللغات الى بناخدها بتبقى ايه انا سمعت انهم لغتين انجليزى ولغة تانية بالنسبة للغة التانية بيبقى نظام دراستها ايه بيبداؤ فيها من الاول يعنى الاساس بتاعها ولا لازم اكون انا عارفاها من قبل ما ادخل وياريت اعرف ايه هى اللغات المتاحة.وشكرا

انا اسفة جدااااااااااااااا انى طولت وسالت كتير بس ياريت حد يرد عليا عشان احدد اعمل ايه
والله هى المشهورة دبلومة الارشاد السياحى , بس دبلومة السياحة دى معرفش عنها قد كده بس اعرف ان اللى بياخدها بتظبطة لو اشتغل فى شركة سياحة كبيرة او شركة طيران .
وعلى فكرة لو كنتى خريجة اداب فسم لغات انجليزى مثلا وخدتى دبلومة السياحة دى هتلاقى شغل علطول .
وادخلى على الصفحة دى : http://www.helwan.edu.eg/arabic/faculties/tourism/derasat.html عشان تعرفى معلومات اكتر .

اما بالنسبة للمواد ادخلى على الصفحة دى : http://www.mans.edu.eg/facth/arabic/studies/deploma/deploma-derasat.htm ودى المواد اللى بياخدوها فى دبلومة السياحة فى جامعة المنصورة واكيد مش هتختلف عن مواد جاماعة حلوان الا مادة ولا حاجة .

وانا الصراحة معرفش اكتر من كده .
قديم 29-04-2009, 10:12 AM
rida86 rida86 غير متواجد حالياً
عضو جديد

rida86 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam_tourism مشاهدة المشاركة
والله هى المشهورة دبلومة الارشاد السياحى , بس دبلومة السياحة دى معرفش عنها قد كده بس اعرف ان اللى بياخدها بتظبطة لو اشتغل فى شركة سياحة كبيرة او شركة طيران .
وعلى فكرة لو كنتى خريجة اداب فسم لغات انجليزى مثلا وخدتى دبلومة السياحة دى هتلاقى شغل علطول .
وادخلى على الصفحة دى : http://www.helwan.edu.eg/arabic/faculties/tourism/derasat.html عشان تعرفى معلومات اكتر .

اما بالنسبة للمواد ادخلى على الصفحة دى : http://www.mans.edu.eg/facth/arabic/studies/deploma/deploma-derasat.htm ودى المواد اللى بياخدوها فى دبلومة السياحة فى جامعة المنصورة واكيد مش هتختلف عن مواد جاماعة حلوان الا مادة ولا حاجة .

وانا الصراحة معرفش اكتر من كده .

مرسييييييييييييي جدا على تعاونك معايا انا اصلا خريجة اداب تاريخ بس اعرف انجليزى وفرنساوي وشوية عبري
قديم 04-07-2009, 04:46 PM
الصورة الرمزية not lost
not lost not lost غير متواجد حالياً
عضو جديد

not lost is on a distinguished road
Smile

(( شكرا ليك يا مان على الموضوع الجامد ده بس انا عندى استفسار ضروروى جدا انا كنت السنه اللى فاتت فى تجاه انجليزى وحصلت ليا ظروف مدخلتش الامتحانات خالص فى الترمين وعايز احول كليه سياحه وفنادق المنصوره السنه دى ومجموعى هو 91.5 % ودرجتى بالانجليزى 46 ياتى ينفع ولا لا وايه المطلوب منى ولو ينفع اكلم الكليه ممكن تدينى النمره ؟

معلش الاسئله كتير بس انا بجد كانت حصلتلى ظروف السنه اللى فاتت ومستنى ردك يا مان علشان اعرف ان كان فى اوراق هسحبها دلوقتى ولا لا ؟ ))

ومشكور يا مان

آخر تعديل بواسطة not lost ، 04-07-2009 الساعة 05:11 PM
قديم 04-07-2009, 05:37 PM
الصورة الرمزية sympathique
sympathique sympathique غير متواجد حالياً
مشرف القسم العام

sympathique is on a distinguished road

ازيك يا اسلام موضوعك جامد اوى وفاد ناس كتييييييير

وعلى فكرة نتيجة سياحة وفنادق اسماعيلية ظهرت وربنا وفقنى الحمدلله
وانا اسف عن انقطاعى الفترة اللى فاتت واللى جاية طبعا انت عارف انى فى قسم ادارة فنادق وعارف ظروف التدريب بس ان شاء الله هكون معاكوا قريب اوى
وكمان مرة موضوعك جامد

د خ و ل م ت ق ط ع
قديم 09-07-2009, 05:13 PM
buterfly11 buterfly11 غير متواجد حالياً
عضو جديد

buterfly11 is on a distinguished road

طيب انا كنت عايزة اعرف من حضرتك هي بتاخد كام في الميه انا سمعت انها بتاخد من 90؟؟

العلامات المرجعية