مشاهدة النسخة كاملة : ماذا يقول مدرس الحصه لتلاميذه

المعلم المساعد الحزين
08-01-2011, 10:15 AM
اود التنبيه علي موضوع هام جدا وفي غاية الخطورة لما له من ابعاد نفسية جسيمة علي انسانية الانسان وكرامته وشعوره بالدونيه عندما يدخل معلم الحصه من ابواب المدرسه وعلي فرض ان الله قد رزقه بحصه او حصتين في اليوم وكان ذلك المعلم معلما لاحد المواد الهامه ونتخيل معا وهو يقف كالوحش الكاسر داخل الفصل وليستعد ليليقي خطبته العصماء وهنا يحدث مالم يكن يتوقعه يتذكر فجاة انه معلما بالحصه فكروا معي ماذا سيقول لتلاميذه هل سيحثهم علي المذاكرة والعمل الدؤوب من اجل تحصيل العلم طيب ازاي وكيف سيشجعهم هل سيقول لهم ذاكر يا بني كي تتخرج وتصبح معلما بالحصه تتقاضي ستة جنيهات ونصف كراتبا وانت سنك قد شارف علي الثلاثين هل له من نفس علشان يقول ذاكر حتي طيب ويذاكر ليه وهو شايف نهاية نفسه المأساويه يا اساتذه ان فاقد الشئ لا يعطيه لقد منا النظام اشخاصا تشعر بالدونيه

المعلم المساعد الحزين
08-01-2011, 10:17 AM
لقد خلق منا النظام اشخاصا تشعر بالدونيه لك الله يامعلم الحصه

the keng
08-01-2011, 11:47 AM
حسبي الله ونعم الوكيل

اميمة طه
08-01-2011, 12:04 PM
والله لا متبصش لها من الناحية دى يعنى الاساسى كويس اووى

ابن الأكرمين
08-01-2011, 12:11 PM
ياعم
الوزير بيراجع
اصبر عليه
احمد ربك
غيرك مرمي في الشارع ومؤهله أحسن من مؤهلك
كلنا عارفين أن فيه ظلم
كل الناس صابرة
كلنا هنا أخوانك مش أعدائك
كلنا نريد أن نسمع أخبا ركويسة
اصبر وهتفرج بإذن الله
وقوم صليلك ركعتين بنية قضاء الحاجة سترى أن الأمور ميسرة
وتفائل بالخير تجده ان شاء الله

المعلم المساعد الحزين
08-01-2011, 12:59 PM
المشكله مش فيه يا اخي الكريم ولكن انا مدرب انتل معتمد من الوزاره وكلما ذهبت الي تدريب وكان اخرها 2 /1 وكان تدريب يضم صفوة الموجهين تم سؤالي السؤال الاتي هل حضرتك مدرس ثابت ولا متعاقد وكان الرد متعاقد وطبعا صدموا المشكله مش فيه انا راضي وقانع ومش فارقه معايه لكن يا اخواني انتم متعرفوش النظره في وش الناس لما تعرف انك متعاقد تصوروا بنسقط من نظرهم يا اخوانا والله في فرق طيب انا هسألكم شويه اسئله لو مفيش فرق زي ما بتقولوا ليه المتعاقد يمضي في دفتر والاساسي حتي لو كان عامل مع احترامي ليهم دفتر مخصص بلاش كده خلي في المدرسه واحد اساسي يروح متاخر شويه والله محد هيكملم طيب جرب انت وروح متاخر يا بوي يبقي يوم مقندل عليك تاخد كلام ميخلصش وربما ينتهي الامر بامضاء علي عذر تاخير بلاش كده جرب تغيب 3 ايام وشوف هيحصل ايه يا اخوانا اكيد في فرق والا مكناش بقينا هنا في المنتدي ده ولولا شعوركم بيه لولا بتطالبوا بالتثبيت بس انتم بتزعلو مني لاني بكلمك علي واقعكم الاليمش

ابن الأكرمين
08-01-2011, 01:04 PM
المشكله مش فيه يا اخي الكريم ولكن انا مدرب انتل معتمد من الوزاره وكلما ذهبت الي تدريب وكان اخرها 2 /1 وكان تدريب يضم صفوة الموجهين تم سؤالي السؤال الاتي هل حضرتك مدرس ثابت ولا متعاقد وكان الرد متعاقد وطبعا صدموا المشكله مش فيه انا راضي وقانع ومش فارقه معايه لكن يا اخواني انتم متعرفوش النظره في وش الناس لما تعرف انك متعاقد تصوروا بنسقط من نظرهم يا اخوانا والله في فرق طيب انا هسألكم شويه اسئله لو مفيش فرق زي ما بتقولوا ليه المتعاقد يمضي في دفتر والاساسي حتي لو كان عامل مع احترامي ليهم دفتر مخصص بلاش كده خلي في المدرسه واحد اساسي يروح متاخر شويه والله محد هيكملم طيب جرب انت وروح متاخر يا بوي يبقي يوم مقندل عليك تاخد كلام ميخلصش وربما ينتهي الامر بامضاء علي عذر تاخير بلاش كده جرب تغيب 3 ايام وشوف هيحصل ايه يا اخوانا اكيد في فرق والا مكناش بقينا هنا في المنتدي ده ولولا شعوركم بيه لولا بتطالبوا بالتثبيت بس انتم بتزعلو مني لاني بكلمك علي واقعكم الاليمش

ان شاء الله ياأخي الكريم هتتعدل
ان شاء الله هتتثبت
ان شاء الله هتكون أحسن ممن سبقوك
واصبر
فلكل مجتهد نصيب
والله
زوجتي تعمل كمعلمة مساعدة بأحد المدارس
الفراش بتاع المدرسة خلاها خارجة في يوم من المدرسة
وقالها أيه ؟ ياأبله لازم تسأذني مني
فردت عليه بأيه ؟
الله يسامح الوزير ويسامح الظروف ويسامح من قال لك تقول كده
اصبر وما صبرك إلا بالله

خلف حلمي
08-01-2011, 01:07 PM
أصبر إن الله مع الصابرين

eslamic
08-01-2011, 01:22 PM

مش دايما الكلام دا بيحصل انا مثلا الحمد لله بتعامل احسن معاملة سواء من المدير او من المدرسين والدفتر بتاعنا واحد المتعاقدين مع الاساسيين والايام اللي بيكون معنديش فيها الحصة الاولي بروح براحتي ومحدش بيكلمني ولما بيكون عندي ظروف واغيب برجع الاقيهم ماضيين ليا ولو تعبت لقدر لله هما اللي بيتحايلو عليا علشان اروح
يعني الحكاية كلها بترجع للأشخاص اللي بتتعامل معاهم

teacher_2
08-01-2011, 01:24 PM
ان شاء الله ياأخي الكريم هتتعدل
ان شاء الله هتتثبت
ان شاء الله هتكون أحسن ممن سبقوك
واصبر
فلكل مجتهد نصيب
والله
زوجتي تعمل كمعلمة مساعدة بأحد المدارس
الفراش بتاع المدرسة خلاها خارجة في يوم من المدرسة
وقالها أيه ؟ ياأبله لازم تسأذني مني
فردت عليه بأيه ؟
الله يسامح الوزير ويسامح الظروف ويسامح من قال لك تقول كده
اصبر وما صبرك إلا بالله

يااخى أكيد بيقولها بهزار
هو يعنى الفراش مش بنى آدم زيينا ؟
اكيد بيهزر
متحبكوهاش كده

ابن الأكرمين
08-01-2011, 01:27 PM
يااخى أكيد بيقولها بهزار
هو يعنى الفراش مش بنى آدم زيينا ؟
اكيد بيهزر
متحبكوهاش كده

والله كان بتكلم بجد
بسي زي ماقولتوا
ترجع المعاملة الكويسة من مدرسة لمدرسة
فعلاً
المتعاقد بيعاملوه وحش لأنه بالقلم الرصاص
بسي تختلف من مكان لاخر
وفقككم الله

منى عبد الغنى
08-01-2011, 02:39 PM
الكلام ده ما يتعممش انا كمان بتعامل احسن معاملة فى مدرستى و بمضى فى دفتر الاساسيين و المدير ما بيفرقش بين الاساسي و المتعين و بعدين زمان مكنش في سيرة تعينات دلوقتى اهو بيقولو بنراجع ، الايام القادمة ، شهر يناير ( التعين قادم قادم ) ان شاء الله

مستر وحيد الجنرال
08-01-2011, 02:54 PM
حسبي الله ونعم الوكيل

علي عضاضلي
10-01-2011, 09:46 PM
مش دايما الكلام دا بيحصل انا مثلا الحمد لله بتعامل احسن معاملة سواء من المدير او من المدرسين والدفتر بتاعنا واحد المتعاقدين مع الاساسيين والايام اللي بيكون معنديش فيها الحصة الاولي بروح براحتي ومحدش بيكلمني ولما بيكون عندي ظروف واغيب برجع الاقيهم ماضيين ليا ولو تعبت لقدر لله هما اللي بيتحايلو عليا علشان اروح
يعني الحكاية كلها بترجع للأشخاص اللي بتتعامل معاهم
والله فعلا انا عايز اقول نفس الكلام م الصبح
تسلم يا غالي ،،،،،،،،،،

Rofa2010
10-01-2011, 10:17 PM
زعلان اوي ان مرتبك 6 جنيها طيب يا سيدي انا مرتبى 113 يعني 3 جنيها في اليوم وبشتغل في رياض الاطفال وانا معي ليسانس تربية واداب انجليزي وكنست ومسحت الفصل لان في عجز في العمال للروضة اللي بشتغل فيها ولان العامل الاساسي رفض الشغل في الروضة (لأنها مش شغله) ومدير المدرسة ما عملش حاجة اصله متعين احمد ربنا انك مدرس بالحصة يعني في تخصصك وانك ليك شغل ثابت يعني مدرس فقط مش لسد اي عجز زي

المعلم الحزين
11-01-2011, 03:57 PM
زعلان اوي ان مرتبك 6 جنيها طيب يا سيدي انا مرتبى 113 يعني 3 جنيها في اليوم وبشتغل في رياض الاطفال وانا معي ليسانس تربية واداب انجليزي وكنست ومسحت الفصل لان في عجز في العمال للروضة اللي بشتغل فيها ولان العامل الاساسي رفض الشغل في الروضة (لأنها مش شغله) ومدير المدرسة ما عملش حاجة اصله متعين احمد ربنا انك مدرس بالحصة يعني في تخصصك وانك ليك شغل ثابت يعني مدرس فقط مش لسد اي عجز زي
علي فكرة انا مش بالحصه انا ممن امتحنوا في اختبارات 20/11

msrahmedseef
11-01-2011, 04:05 PM
المثل بيقول لا تبكى على اللبن المسكوب يعنى بالعربى لو الشغلانه دى ما تنفعكش سيبها هو ده الكلام اللى اتقلى من مدير المدرسه لما بدأت احتج وهو ده فعلا كلام العقل اى واحد مش لزاماه الشغلانه دى يسيبها ويشوف غيرها

جارةالوادى
11-01-2011, 05:34 PM
المثل بيقول لا تبكى على اللبن المسكوب يعنى بالعربى لو الشغلانه دى ما تنفعكش سيبها هو ده الكلام اللى اتقلى من مدير المدرسه لما بدأت احتج وهو ده فعلا كلام العقل اى واحد مش لزاماه الشغلانه دى يسيبها ويشوف غيرها
انا برضو رايى كدة اى حد متذمر من شغله تعاقد او بالحصة ومش عاجبه يدور على شغلانة تانية واهو الشغل كتير حتى لو اشتغل صنايعى او فى مصنع او على تاكسى مش عيب والله انما العيب لو انا بشتغل غصب عنى وشغل مش جايب همه ومش عاجبنى ومش هيحقق لى اى حاجة من وجهة نظرى لاطموح شخصى ولاتحقيق ذات خلاص اسيبه وربك الرزاق
انما الله يكرمك مش كل شوية تعزينا فى حالنا احنا مش ناقصين الحمد لله على كل حال ومؤمنين جدا ان مشيئة ربنا وقدره نافذة ورزقنا فى التثبيت اذا مكتوب لنا هناخده واذا بايدنا حاجة مش هنقصر وهنعملها بس لما يجيبو اخرهم معانا الاول

Rofa2010
11-01-2011, 11:30 PM
ده علي اساس ان خريج التربية ينفع يشتغل اي وظيفة!!!!! علي العموم انا شغالة في سنتر لغات والحمد لله بس اناحبيت اقول للمعلم الحزين ان في ناس اقل بكتيييييييير من الوضع اللي بيشتكي منه وطبعا عندهم ازمة نفسية بس الكل امله في ربنا كبيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير ان الوضع سوف يتحسن المهم ان الواحد وهو واقف بيشرح يبقى عنده امل ان الاولاد هم السبيل الوحيد لينا لما نقول يارب لان دعوة ام للواحد لما تشوف ابنها بقي احسن واتقدم في الدراسة هي اللي تطمننا ان ربنا معانا