قديم 17-08-2013, 04:45 AM
Ruins22 Ruins22 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Ruins22 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel مشاهدة المشاركة

حلو اوووى الحماس اللى بتتكلمى بيه ده .. و يا رب تفضلي محافظة عليه .. و على رايك هى سنة و خلاص .. احنا كنا سنتين ف الموضوع كان اصعب بالنسبة لنا شويه ..
بس الوحش اوووووى بقى و اللى ممكن يضيع حماسك دة كله ف وقت اسرع ما انتى ممكن تتخيلي .. هو لمحة التشاؤم اللى ف كلامك دى و مش هحل و مش عارف ايه ..
شيلي الكلام ده كله من دماغك خاااالص ف اسرع وقت .. ماتبدايش مذاكرة و انتى عندك الاحاسيس دى لانها كفيله انهل تدمر كل اللى هتحاولى تعمليه .. خلى دايما عندك امل و حلم اجري ورااااااه و ماتسيبيهوش و على قد ما هتتعبي على قد ما هيقرب منك ماتخفيش
اقري كلامى مع ياسمينا هتلاقينى قلتلها الثانويه العامة دى 50% منها توفيق من ربنل و 40% نصيب و 10% شغلك انتى و اجتهادك ف المذاكرة ..
صدقينى و الله هتلاقي تعبك ف الورقه و انتى بتجاوبي اخر السنة .. هتلاقي نفسك بتكتبي اجابة و تسيبي اجابه بتوفيق من ربنا انتى نفسك هتستغربيه و تقولى ايه ده انا ليه كتبت ده و سبت ده .. او ليه كتبت كل الاجابة الطويله دى .. دة بيبقى عشان ربنا عالم انك تعبانة ف المادة دى بجد ف بيديكى فيها اكتر ما انتى متوقعه .. و على العكس برضه لو ماتعبتيش ف ماده مش هتلاقى .. و حتى لو حليتى فيها كويس ف الامتحان ..
انا قلت لياسمينا قبل كده .. الدرجه اللى هتجيلك اخر السنة هى دى مقدار تعبك بالظبط زى ما ربنا شافه و اطلع عليه .. لو اجتهدتى ف المادة دى 90% هتجيبي فيها 90% لو اجتهدتى 95% هتجيبي 95% فيها و هكذا .. و ربنا بقى اعدل من الكل .. بيسخر المصححين عشان يحققوا عدله ده .. ممكن مصحح يتعمى عن غلط قدامه عشان انتى ربنا شاهد و مطلع على تعبك ف الماده دى .. و ممكن مصحح تانى يشوف الصح غلط عشان نفس السبب .. المصححين ما هم الا اداه
خلى ثقتك ف ربنا كبييييييرة اوووى و انتى مش عليكى اكتر من انك تتعبي و تتبهدلى و تبذلي قصاري جهدك و التوفيق من عنده هو بس .. و هتعرفي المعنى الحقيقي للتوفيق جوه اللجنة بجد ..
اما بقى عن اسئلتك ف زى ما قلتلك اللى ذاكر باخلاص و ضمير مذاكره صح هيدخل يقفل الامتحان مع توفيق ربنا ليه طبعا .. و كل ما درجه اجتهادك ف المذاكرة يقل كل ما دة هتطلع نتيجته ف الامتحان ..
امتحانات الثانويه العامة انتى مسيرك تشوفيها بعد ما تخلصي المناهج للطالب العاااااادى طبعا مش للطالب للفولاذى .. و ساعات بتبقي ف مستوى الطالب المعتوه .. ف ماتقلقيش من النقطة دى خااالص .. ولا للطالب المتميز ولا اى حاجة من الهبل ده .. اه بيبقى فيها مستويات طبعا ف الاسئله بس مش محتاج اكتر من واحد مذاكر و فاهم .. لان ساعات بيحيبو اسئلة يشوفوا بيها درجة الفهم عشان يميزو الفاهم من الحافظ ... فلازم تهتمى انك تفهمى و تستوعبي كويس اوووى من المدرس كل كلمة ف المتهج

ربنا معاكو و يوفقكو ان شاء الله .. و اى اسئله انا ف الخدمة .. يا رب اكون بفيدكو بس
شكراً على النصائح ديه و أنا فعلاً بقول لنفسى دايماً بدام عملت إلى عليا و خلاص، وبعدين هتعب إنشاء الله هما كام شهر مش سنه أصلاً، شكراً جده و أدعيلى انا داخل دروس الأسبوع الجاى
و على فكره أنا ولد مش بنت

أدعيلى أجيلك طب بقى