اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 01-08-2010, 11:02 AM
الصورة الرمزية #sooma#
#sooma# #sooma# غير متواجد حالياً
عضو قدوة

#sooma# is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafawalid مشاهدة المشاركة
لا انشاء الله اعلام مش كده بردوة
اه ان شاء الله اعلام

قديم 01-08-2010, 11:06 AM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farawlla مشاهدة المشاركة
هههههههههه حد يمشي البت دي من هنا

الواحد بيحاول يشجع نفسه ودي تقلوك خدمة اجتماعية

يا جماعة مشكلتي اني عارفة اني عايزة اجيب مجموع كويس و فعلا هعمل الي اقدر عليه

بس حاسة اني مش هجيب حاجة مش عارفة ليه

انا لغاية 3 اعدادي علطول بطلع التالتة عالمدرسة فشلة في اولي بمجموع 89

مش متفائلة بتانية

انا عندي درس فرنساوي يوم التلات والاربع رياضة ربنا يستر

شور ايك يا مصطفي؟
انا مشكلتي اني متفائله جدا ومتحمسه لتانيه اووووي اكتر سنه يحصلي كده (بستعبط يعني )بس الكل بيحبطني(بيقولو اخركوا معهد خدمه اجنماعيه مش كليه حتي ) وعاوزين نعيش دور الانتحار والارف ده والاعصاب المشدود ولازم نشد حيلنا لحد مايتقطع يالا يارب نحقق كل الي عاوزينه
قديم 01-08-2010, 11:20 AM
الصورة الرمزية Doctor S.E
Doctor S.E Doctor S.E غير متواجد حالياً
طالبه بالصف الثاني الثانوي

Doctor S.E is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #sooma# مشاهدة المشاركة
انا مشكلتي اني متفائله جدا ومتحمسه لتانيه اووووي اكتر سنه يحصلي كده (بستعبط يعني )بس الكل بيحبطني(بيقولو اخركوا معهد خدمه اجنماعيه مش كليه حتي ) وعاوزين نعيش دور الانتحار والارف ده والاعصاب المشدود ولازم نشد حيلنا لحد مايتقطع يالا يارب نحقق كل الي عاوزينه
و الله انا زيك متحمسه برضو ...و محبطه كمان يعني عماااله اقول ملي قبلينا زاكروا و زاكروا و في الاخر بتيجي الامتحانات فوق مستوى الطالب و محدش بيحل
بس الحمد لله بابا و ماما بيهدوني علطول (( اصلهم عارفني لما اعصابي بتتعب )) و كمان بيقولولي المجموع اخر حاجه تفكري فيها بالرغم من انهم هما الي عايزين طب

ya rab estorha m3ana
قديم 01-08-2010, 12:34 PM
الصورة الرمزية Mostafa Walid
Mostafa Walid Mostafa Walid غير متواجد حالياً
عضو متواصل

Mostafa Walid is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Farawlla مشاهدة المشاركة
هههههههههه حد يمشي البت دي من هنا

الواحد بيحاول يشجع نفسه ودي تقلوك خدمة اجتماعية

يا جماعة مشكلتي اني عارفة اني عايزة اجيب مجموع كويس و فعلا هعمل الي اقدر عليه

بس حاسة اني مش هجيب حاجة مش عارفة ليه

انا لغاية 3 اعدادي علطول بطلع التالتة عالمدرسة فشلة في اولي بمجموع 89

مش متفائلة بتانية

انا عندي درس فرنساوي يوم التلات والاربع رياضة ربنا يستر

شور ايك يا مصطفي؟
انا معاكى حمشيها يلا حنرش ماياهههههههههه
طب يعنى احنا اللى بنطلع الاوائل على الجمهورية يعنى من قولت جبت كام فى ثالثة وكنت مظلوم فى الكمبيوتر والعربى والرسم لكن الحمد لله فى اولى جبت 93 ونص ودى بردوا مش بتعمل حاجة فى الثانوية العامة بالنسبة انى انشاء الله عايز ادخل هندسة
لا انشاء الله هتجيبى حاجة وعلى فكرة لو مش تفائلتى حياثر فى مذكرتك على فكرة فلازم تتفائلى واقنعى نفسك انك مفيش حد احسن منك والاوئل عندهم عقل زيك بالضبط وانتى بتذكرى علشان تطلعى الاولى على الثانوية العامة مش علشان تخشى هندسة بس (بس انا مش حسيبك تطلعى الاولى ده فى المشمش دا انا الدحيح ههههههههههه)
انا عندى يوم الاربعاء فرنساوى والنهاردة حنعمل meeting مع استاذ الرياضة والعربى علشان نظبط المواعيد وربنا مع الكل بس الاحسن اننا نتحمس وعلى فكرة لو انت قريب من ربنا وبتذاكر اول باول وبتحل تمارين وبتراجع
ربنا اكيد حيديك على اد مانت تعبت حتى ولو الامتحانات جت فوق مستوى الطالب المتوسط وانشاء الله ربنا يوفقنا وكل ون يخش الكلية اللة هوا عيزها
قديم 01-08-2010, 06:09 PM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Doctor S.E مشاهدة المشاركة
و الله انا زيك متحمسه برضو ...و محبطه كمان يعني عماااله اقول ملي قبلينا زاكروا و زاكروا و في الاخر بتيجي الامتحانات فوق مستوى الطالب و محدش بيحل
بس الحمد لله بابا و ماما بيهدوني علطول (( اصلهم عارفني لما اعصابي بتتعب )) و كمان بيقولولي المجموع اخر حاجه تفكري فيها بالرغم من انهم هما الي عايزين طب
هههه حلوه هما الي عاوزين دي
انا برضوا عاوزه اتدخل حاجه حلوه علشين افرحهم هما انما اذا كان عليا مش عاوزه اتعلم اصل الواحد شايف الي متخرجين من هندسه قاعدين ع القهوه يبقي ليه وكمان دول شباب مش بنات والي عاوز يشتغل بقي يبقي يسافر ويتغرب ال بيقولوا مصر ام الدنيا وربنا مااعرف مين الي قال الكلمه دي اسم مش ع مسمي خاااااااالص
قديم 01-08-2010, 06:15 PM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

اقتباس:
انا معاكى حمشيها يلا حنرش ماياهههههههههه
طب يعنى احنا اللى بنطلع الاوائل على الجمهورية يعنى من قولت جبت كام فى ثالثة وكنت مظلوم فى الكمبيوتر والعربى والرسم لكن الحمد لله فى اولى جبت 93 ونص ودى بردوا مش بتعمل حاجة فى الثانوية العامة بالنسبة انى انشاء الله عايز ادخل هندسة
لا انشاء الله هتجيبى حاجة وعلى فكرة لو مش تفائلتى حياثر فى مذكرتك على فكرة فلازم تتفائلى واقنعى نفسك انك مفيش حد احسن منك والاوئل عندهم عقل زيك بالضبط وانتى بتذكرى علشان تطلعى الاولى على الثانوية العامة مش علشان تخشى هندسة بس (بس انا مش حسيبك تطلعى الاولى ده فى المشمش دا انا الدحيح ههههههههههه)
انا عندى يوم الاربعاء فرنساوى والنهاردة حنعمل meeting مع استاذ الرياضة والعربى علشان نظبط المواعيد وربنا مع الكل بس الاحسن اننا نتحمس وعلى فكرة لو انت قريب من ربنا وبتذاكر اول باول وبتحل تمارين وبتراجع
ربنا اكيد حيديك على اد مانت تعبت حتى ولو الامتحانات جت فوق مستوى الطالب المتوسط وانشاء الله ربنا يوفقنا وكل ون يخش الكلية اللة هوا عيزها
ياعم انت محسسني انك بترد ع ولد دي بنت خلي كلامك مؤنث ياعبيطانا بردوا متفائله جدا انا عملت انترفيو احم احم مع اللاستاذ النهارده العربي انما بدات الانجليش والالماني النهارده
قديم 01-08-2010, 06:18 PM
عضو متواصل

اقتباس:
انا برضوا عاوزه اتدخل حاجه حلوه علشين افرحهم هما انما اذا كان عليا مش عاوزه اتعلم اصل الواحد شايف الي متخرجين من هندسه قاعدين ع القهوه يبقي ليه وكمان دول شباب مش بنات والي عاوز يشتغل بقي يبقي يسافر ويتغرب ال بيقولوا مصر ام الدنيا وربنا مااعرف مين الي قال الكلمه دي اسم مش ع مسمي خاااااااالص
اشمعنى الهندسة مش الطب والصيدلة يعنى ولا انتى عايزة تكرهينى فيها والدحيح يبقى فاشل على اخر الزمن
وادى قصة مصر ام الدنيا
(هى حقيقية دينية وهذا ما أكدة تفسير ابن كثير مصر سميت ام الدنيا نسبة للسيدة( هاجر زوجة إبراهيم )حيث هى من مصر وولد سيدنا إبراهيم فى العراق وانتقل وعاش بين مصر والشام وتزوج السيدة هاجر وهى كانت من مصر وبعدها انتقل للجزيرة العربية وتم تعمير الجزيرة العربية التى لم يسكن بها بشر من قبل وتم رفع قواعد البيت العتيق لهذا سميت مصر أم الدنيا كشىء تقليدى ودينى من الألف السنين بأعتبر أن السيدة هاجر هى أم أنبياء الله وام سيدنا إسماعيل وأم العرب وهى مصرية ودة كان تكريم للسيدة هاجر والكلام دة من الألف السنين تورثتة الأجيال ودة الصح من حيث قول العرب والمصرين مصر أم الدنيا سبب تاريخى ودة تكريم لمصر ممثل فى السيدة هاجر زوجة سيدنا إبراهيم وأم سيدنا إسماعيل ابو العرب والأنبياء والدليل على كلامى حديث رسول الله عن أهل مصر وهو حديث صحيح فقد روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: " ستفتح عليكم بعدي مصر فاستوصوا بقبطها خيرًا فإن لهم ذمة ورحمًا " قال ابن كثير رحمه الله: والمراد بالرحم أنهم أخوال إسماعيل بن إبراهيم الخليل عليهما السلام أمه هاجر القبطية وهو الذبيح على الصحيح وهو والد عرب الحجاز الذين منهم النبي صلى الله عليه وسلم وأخوال إبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأمه مارية القبطية من سنى كورة أنصنا وقد وضع عنهم معاوية الجزية إكرامًا لإبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم. تفسير ابن كثير. وما يؤكد هذا دعاء سيدنا نوح لى ابنة حيث بيصر بن حام او بمصر والذى سميت مصر نسبة إلى اسم ابنة مصرائيم حيث الجنس الحامى هو أول من سكن مصر بعد طوفان سيدنا نوح ودعا لهم نوح بهذا الدعاء وقولة أن مصر أم البلاد أما دعاء نوح عليه السلام لها فقال عبدالله بن عباس "دعا نوح عليه السلام لابنه بيصر بن حام أبو مصر فقال اللهم إنه قد أجاب دعوتى فبارك فيه و فى ذريته و أسكنه الأرض الطيبه المباركه التى هى أم البلاد و غوث العباد )
ومصر هى خالتى
قديم 01-08-2010, 06:24 PM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

انا خدت الانجلش والمستر ادنا الجرامر بدايه مبشرهحلو والله بس لما قال بقي ع نظام الامتحان جالي شلل كل الاسئله فظيعه وخصوصا بتاع السؤال الي كان بيجيلنا جمل وتحتها خط واحنا نصوب
ده بقي بيجبيلك الجمل وانت الي تشوف الخطا ده انا لما كان بيجيب الكلمه الخطا ومعلمها بقنع نفسي انها صح وهو بيستعبط علينا (هبله صح) بس بجد رخم اوي السؤال ده وقعد بقي يدينا معلومات وكده والالماني بقي سهل بس انتوا فرنساوي
قديم 01-08-2010, 06:30 PM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

اقتباس:
اشمعنى الهندسة مش الطب والصيدلة يعنى ولا انتى عايزة تكرهينى فيها والدحيح يبقى فاشل على اخر الزمن
وادى قصة مصر ام الدنيا
(هى حقيقية دينية وهذا ما أكدة تفسير ابن كثير مصر سميت ام الدنيا نسبة للسيدة( هاجر زوجة إبراهيم )حيث هى من مصر وولد سيدنا إبراهيم فى العراق وانتقل وعاش بين مصر والشام وتزوج السيدة هاجر وهى كانت من مصر وبعدها انتقل للجزيرة العربية وتم تعمير الجزيرة العربية التى لم يسكن بها بشر من قبل وتم رفع قواعد البيت العتيق لهذا سميت مصر أم الدنيا كشىء تقليدى ودينى من الألف السنين بأعتبر أن السيدة هاجر هى أم أنبياء الله وام سيدنا إسماعيل وأم العرب وهى مصرية ودة كان تكريم للسيدة هاجر والكلام دة من الألف السنين تورثتة الأجيال ودة الصح من حيث قول العرب والمصرين مصر أم الدنيا سبب تاريخى ودة تكريم لمصر ممثل فى السيدة هاجر زوجة سيدنا إبراهيم وأم سيدنا إسماعيل ابو العرب والأنبياء والدليل على كلامى حديث رسول الله عن أهل مصر وهو حديث صحيح فقد روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال: " ستفتح عليكم بعدي مصر فاستوصوا بقبطها خيرًا فإن لهم ذمة ورحمًا " قال ابن كثير رحمه الله: والمراد بالرحم أنهم أخوال إسماعيل بن إبراهيم الخليل عليهما السلام أمه هاجر القبطية وهو الذبيح على الصحيح وهو والد عرب الحجاز الذين منهم النبي صلى الله عليه وسلم وأخوال إبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأمه مارية القبطية من سنى كورة أنصنا وقد وضع عنهم معاوية الجزية إكرامًا لإبراهيم ابن رسول الله صلى الله عليه وسلم. تفسير ابن كثير. وما يؤكد هذا دعاء سيدنا نوح لى ابنة حيث بيصر بن حام او بمصر والذى سميت مصر نسبة إلى اسم ابنة مصرائيم حيث الجنس الحامى هو أول من سكن مصر بعد طوفان سيدنا نوح ودعا لهم نوح بهذا الدعاء وقولة أن مصر أم البلاد أما دعاء نوح عليه السلام لها فقال عبدالله بن عباس "دعا نوح عليه السلام لابنه بيصر بن حام أبو مصر فقال اللهم إنه قد أجاب دعوتى فبارك فيه و فى ذريته و أسكنه الأرض الطيبه المباركه التى هى أم البلاد و غوث العباد )
ومصر هى خالتى
برافوووووو ع المعلومات بس خدتها كوبي في ثانيه كده بس بردوا الي في طب والصيدله والله مابقي في شغل الي بيشتغلوا دلوقتي بقي الي هما كانوا في صنايع ودبلوم واتعلموا صنعه كويسه وبيشتغلوا بيها انما الكليه هتاخدها وتعد جمب بابا وماما في البيتيالا غير رايك وحول دبلوم وتبقي مكانيكي اد الدنيا وانا هلحقك قسم خياطه مع اني والله مااعرف امسك ابره
قديم 01-08-2010, 06:42 PM

اقتباس:
اصل دي امجاد العيله
احنا عندنا الارض بتتكلم طب
ف الي ميدخلش طب ...يبقى الموت احسنله

ya rab estorha m3ana
قديم 01-08-2010, 06:44 PM

اقتباس:
انا خدت الانجلش والمستر ادنا الجرامر بدايه مبشرهحلو والله بس لما قال بقي ع نظام الامتحان جالي شلل كل الاسئله فظيعه وخصوصا بتاع السؤال الي كان بيجيلنا جمل وتحتها خط واحنا نصوب
ده بقي بيجبيلك الجمل وانت الي تشوف الخطا ده انا لما كان بيجيب الكلمه الخطا ومعلمها بقنع نفسي انها صح وهو بيستعبط علينا (هبله صح) بس بجد رخم اوي السؤال ده وقعد بقي يدينا معلومات وكده والالماني بقي سهل بس انتوا فرنساوي
الحمد لله انا اتصدمت في السؤال ده في سنه اولى لما المستر قلنا ((( امال هتعملوا ايه لما يجبلكم الجمله و انتو تدورا ))
قلت اهلا شكلها سنه زي الفل
يا رب السؤال ده يجيله قرار ازاله من البلديه

ya rab estorha m3ana
قديم 01-08-2010, 06:46 PM
عضو متواصل

اقتباس:
ياعم انت محسسني انك بترد ع ولد دي بنت خلي كلامك مؤنث ياعبيطانا بردوا متفائله جدا انا عملت انترفيو احم احم مع اللاستاذ النهارده العربي انما بدات الانجليش والالماني النهارده
(ما انا عارف) لا يا ....... (اصل انا مؤدب)
انا بتكلم عامة يا زكية انا النهاردة كان عندى كيمياء اتئجلت لبكرة واستاذ العربى والرياضة قلولى حنعمل ال meeting يوم الثلاثاء علشان خاطر البنات استغفر الله العظيم واحده عندها درس ووحدة لسة رجعة من السعودية نزلت كفر الشيخ (مش عارف رايحة عند الشيخ تعمل ايه)
ووحدة جدتها تعبانة ووحدة بتموت و حاجة خنيقة
قديم 01-08-2010, 06:48 PM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor s.e مشاهدة المشاركة
اصل دي امجاد العيله
احنا عندنا الارض بتتكلم طب
ف الي ميدخلش طب ...يبقى الموت احسنله
ع فكره حاجه وحشه اوي اني البنت تدخل طب
صيدله ماشي اقولك السبب
الطب في حاجه اسمها نبطشيه يعني تبات في المستشفي دي قله ادب اني البنت تبات بره البيت وخصوصا لو متجوزه وعلشين كده الي في طب والله مش بينفعوا غير في شغلهم بس انما عيالهم رامينهم مش بيعرفوا يعملوا حاجه في شغل البيت مع احترامي ليهم طبعا بس الكلام الي بقوله ده من الي انا شوفته بعيني انما بقي مثلا في الي في دبلوم دول بقي مهتمين بعيالهم وازواجهم فرق شاسع يعني بينهم
قديم 01-08-2010, 06:49 PM
الصورة الرمزية #sooma#
عضو قدوة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor s.e مشاهدة المشاركة
الحمد لله انا اتصدمت في السؤال ده في سنه اولى لما المستر قلنا ((( امال هتعملوا ايه لما يجبلكم الجمله و انتو تدورا ))
قلت اهلا شكلها سنه زي الفل
يا رب السؤال ده يجيله قرار ازاله من البلديه
هههههه يارب ياحبيبتي يلغوا الامتحان كله والله ماهعترض
قديم 01-08-2010, 06:51 PM
عضو متواصل

اقتباس:
يعنى الجرامر حلو ولا ايه الحكاية وفى كمان قطعتان و الاشخاص والاماكن و 16 تشووز و 100 كلمة للبرجراف رنا يسهلها معانا

العلامات المرجعية