اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > المنتدى التخصصى للمعلمين > منتدى الفنى والإدارى والأخصــــــائى > منتدى أخصائى المكتبات

قديم 30-09-2010, 07:43 AM
lido20100 lido20100 غير متواجد حالياً
عضو جديد

lido20100 is on a distinguished road
افتراضي ايه رايكم فى قرار حصة المكتبة واسنادها للاخصائى منفردا

ياجماعه ايه رايكم فى تطبيق القرار الخاص بتنظيم حصة المكتبة وان الاخصائى هو الذى يقوم بتدريسها منفردا دون معاونة من المدرسين
انا عارف ان القرار ده موجود من فترة بس لم يطبق الاهذا العام بالنسبة عندنا لمحافظة حلوان وكذلك اعرف كم ادارة اخرى لم تطبق القرار حتى الان مع بداية هذا العام ايضا ولم يطبقوه
ياترى انتو كمان بتطبقوه ولا لا وياترى انتو رايكم ايه فى القرار ده
يعنى هيا اعمال المكتبة وسجلاتها كانت ناقصة قرار زى ده والله انا عندى السجلات بتاخد شغل كبير وبعد قرار زى ده مش هيبقى فيه وقت اعمل سجلات ولا اعمل تصنيف وفهرسة للكتب الجديده ..يعنى انا عن نفسى عندى مدرستى تعليم اساسى وفيها 24 فصل مابين اعدادى وابتدائى ودا يعتبر نصاب كبير بالنسبة لاعمال المكتبه وانا اعمل لوحدى مفيش حد تانى معايه وكل ده محتاج تنسيق زيادة فى الجدول ياترى هو حضراتكم بتنسقو الجدول باى طريقة يعنى بأى حصة يبدا وينتهى
ياريت ياجماعه تردو عليا وتساعدونى لانى يعتبر لسه جديد فى المجال وافادكم الله

قديم 30-09-2010, 08:25 AM
سماح محمد بسطامى سماح محمد بسطامى غير متواجد حالياً
عضو جديد

سماح محمد بسطامى is on a distinguished road

حضرتك دا إجحاف لأن محدش مقدر كمية الشغل ودائماً هيا المكتبة فيها حاجة هما مدرسين المكتبة وراهم حاجه وبسمع من الأخصائين فى المدارس الحكومة ان ضغط الشغل مش ذى الخاص
انا عندى إشراف و ام العشرين وأعمال المكتبة ومكتبتى فى الدور الرابع أفضل طالعة نازلة أجيب فى فصول طول النهار 27 حصة تعليم اساسى
قديم 30-09-2010, 05:01 PM
lido20100 lido20100 غير متواجد حالياً
عضو جديد

lido20100 is on a distinguished road

فعلا والله دا اجحاف وضغط كبير جدا على الاخصائى , هو هيعمل ايه ولا ايه وكمان ياستاذه سماح الله يكون فى عونك على كل الشغل الى بتقولى عليه ده وانا كمان عندى نفس الاعمال اللى عندك بس مكتبتى فى الدور الاول بس برضو بفضل طول اليوم طالع نازل
احنا عايزين الكل يشارك معانا ويقول رايه ايه فى القرار ده وياترى الكل عنده نفس مشكلتنا برضو ولا مستريحين
ياريت ياجماعه ننضم للصفحة دى وفيها هنناقش الموضوع ده مع بعض ونحاول نعمل اى حاجه لهذا القرار السبلى الى هيعود بالضرر على المكتبات

قديم 21-10-2010, 09:25 PM
علا عيسى علا عيسى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

علا عيسى is on a distinguished road

معكى ضد حصة المكتبة التى عطلت شغلى كأخصائى مكتبة والجديد عايزين يعملوا المكتبة إلكترونية مع السجلات الورقية والحصص والله ناقص نمسح ونكنس المكتبة أنا حاسه إنى مربوطة فى ساقية أشعر بظلم كبير نصابى 18 حصة كلهاالأخيرة مع العلم أن فى نشرة تمنع أن أخصائى المكتبة يأخذ الحصة الأولى أو الأخيرة حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم والله كثرة الضغط يولد الأنفجار
قديم 01-11-2010, 05:39 PM
thefalcon_5000 thefalcon_5000 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

thefalcon_5000 is on a distinguished road

والله كلامكم كله سليم
وأنا طاير
قديم 01-11-2010, 07:09 PM
علا عيسى علا عيسى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

علا عيسى is on a distinguished road

زملائى الكرام هناك نشرة وزارية تؤكد على أن تكون حصة المكتبة طوال اليوم الدراسى ما عدا الحصة الأولى والأخيرة وذلك لكى يقوم أخصائى المكتبة بمهامه الأخرى ولكن أقسم بالله لقد حاربت فى تطبيق هذه النشرة ولكن دون جدوى
بحجة أننا مادة غير أساسية وأننى صغيرة السن يعنى مثلا هل عشان مادة العربى والرياضة والأنجليزعى مواد أساسية
يبقى موقعى فى الجدول السادسة والسابعة كل يوم والله لقد تحدثت مع الموجهه وطلبت منها كتابة النشرة فى الزيارة ولكنها رفضت وقالت بالحرف الواحد متفتحيش الباب ده تانى هذا شائنك انت وإدارة المدرسة حسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم هذا جدول المدرسة الذى يخضع للمحسوبيات والأحبة على حساب الضعفاء
قديم 25-11-2010, 10:42 PM
عماد حمدى إبراهيم عماد حمدى إبراهيم غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

عماد حمدى إبراهيم is on a distinguished road

يا استاذه علا حضرتك مش واخده باللك ان الموجهه مش ممكن تقف معاكى ولو انتى على حق مش موضوع صغيره او كبيرة الموضوع مجاملات والا__________________ وهلم جرجر اكيد فهمتى ليه الموجه قلتلك اقفلى الموضوع وشكرا
قديم 15-04-2011, 10:29 PM
قلب ماما2 قلب ماما2 غير متواجد حالياً
عضو جديد

قلب ماما2 is on a distinguished road

انا كمان معاكم لالغاء حصص المكتبة اما بالنسبة للطلبة فممكن يستفيدوا من المكتبة من خلال الفسحة او اى حصة فاضية عندهم وبالنسبة للجدول والموجهين الظاهر انهم كلهم زى بعض سلبيين جدا ودا بيخلى ادارة المدرسة تعمل فينا اللى هى عايزاه فى الجدول
من حوالى سنتين كان عندى تدريب فى بورسعيد ولما طلبت الكلام وبدأت الحديث عن حصة المكتبة ومدى اعاقتها لاعمالنا الفنية الاخرى الخاصة بالمكتبة ردت على الدكتورة سعدية مدير عام المكتبات بان ممكن من خلال الحصة نعمل هذه الاعمال عن طريق اشراك الطلبة فيها وحسستنى انى انا اللى مش عارفة اديرها على الرغم انى اخصائية اولى اعدادى ودخلت مسابقات وزارية ومحلية وحصلت فيهم على مزكز
قديم 29-09-2011, 08:31 PM
رضاك الجنة رضاك الجنة غير متواجد حالياً
عضو نشيط

رضاك الجنة is on a distinguished road

حصة المكتبات كلف بها امناء المكتبات وذلك من اجل الحصول على الكادر
قديم 04-10-2011, 06:25 PM
صفاء الجمل صفاء الجمل غير متواجد حالياً
عضو نشيط

صفاء الجمل is on a distinguished road

بصراحه حاجه تقرف ويارب تكون اتلغت فعلا

العلامات المرجعية