|
أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل |
|
أدوات الموضوع | ابحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
قصة رااااااائعة والله
انا قريتها من اولها ومتابعة مع حضرتك ان شاء الله
__________________
![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
يارب تعجبكم
الحلقة الحادي والعشرون تغيرات ************ من قصة (همتي في دعوتي ) ------------------------ ورنت نجوي ع الجرس فتح اخوها الصغير اخوها :ادخلي ع اوضتك بسرعة عشان في ضيوف عندنا نجوي :ضيوف مييييييين ؟؟؟؟؟ اخوها :معرفش نجوي :طيب اوعي اوعي انا هدخل اشوف ميييين ؟؟؟؟؟ ودخلت نجوي والمفجأة لقيت مييييين ؟؟؟ فاكرين والدة الولد الي كانت بتسأل رودينا ع نجوي وحفصة هي دي وابنها طبعا نجوي :انت ايه الي جابك هنا مش كفايه الي عملتها فيه عايز ايه تاني مني والد نجوي :هدي يانجوي انتي تعرفيه !!!!!!! والدت الولد : تعرفها !!!!!!!!!! نجوي : اقولك يا طنط انا البنت الساذحة الي صدقت ان ابنك بيحبها واقعد يطلعلي بحجج كل ما اكلمه في الخطوبة بابا بيتعالج اتخنقت في البيت ظروفي متسمحش وفي الاخر اتبهدلت من اهلي بسببه وفي الاخر جاي بيتنا جاي عايز اييه ؟؟؟؟ عايز ايه تاني يا هاني بعد ما دمرت لي حياتي هاني :مش معقول انتي نجوي !!!!!!!!!!!!!!! ازاي اتغيرتي كده وازاي لبستي النقاب !!!!! ![]() نجوي :زي ما انت بقيت تدي محاضرات والله اعلم بقي داعية ولا ايه في قلبك هاني :انتي بتقولي ايه !!!! قصدك اننا بعمل كده عشان الرياء لا يا نجوي انا اتغيرت زي ما انتي اتغيرتي وكنت جاي النهارده عشان اتقدم لك من غير ما اعرفك كل الي عرفته انك بنت ملتزمة نجوي :ايييييه !!!! تتقدم لي هاني :ايوه اتقدملك انتي اتفجأتي اوي اني هاني وانا اتفجأت انك نجوي عشان كده محدش فينا يقدر يقرر دلوقتي الاحسن اننا نسيب فرصة نفكر يااااه نجوي وهاني يتوبوا لربنا وفي وقت واحد ويتاقبلوا صدفة وكمان هاني عايز يتقدم لها يعني حب حلال وطبعا نجوي مسكتتش راحت ع طول كلمت حفصة وحفصة نزلت راحت لها جري اصلها كانت منهارة من العياط حفصة :ممكن اعرف انتي بتعيط ليه دلوقتي ؟؟؟؟ نجوي :افتكرت كل العذاب الي شوفته بسببه ومعاملتهم ليه دلوقتي جاي وبيتقدم وكمان ايه عايز وحدة ملتزمة علي ايه يعني !!!!! هو مش فاكر كام بنت ضحك عليها حفصة :نجوي بطلي هبل انتي مالك انتي التزم ولا لا هو ربنا ليكي لوحدك زي ما ربنا هداكي هداه وبعدين تعالي هنا يعني هو انتي كمان مش ليكي ذنب ولا ايه لما كنتي بتكلميه من ورا اهلك وسمحتي لقلبك يحبه سمحيني يانجوي الغلط مش منه لوحده وبعدين المفروض اننا قفلنا الصفحة دي من زمان ولولا الي حصلك مكناش عرفنا بعض ولانجوي بقيت قريبة من ربنا ودخلة اهي ع مرحلة جديدة وهتكون داعية مشهورة وسط البنات بالله عليكي يانجوي بلاش طيف الماضي يرجعك مراحل كتير لورا نجوي :خلاص يا حفصة طيب انا هعمل اييه دلوقتي ؟؟؟؟ حفصة :بصي يا حببتي هو كده محسمش موقفه يعني بيراجع قراره يعني مش اتقدملك متشغليش نفسك خالص نجوي :طيب واحمد هو كمان حفصة:ياوه يا نجوي انتي ع طول سابقة الواقع استني نشوف ايه هيحصل في الدنيا نجوي :ماشي وبعدين تعالي هنا لما انتي دكتورة امراض نفسية كده ماتقولي الكلام ده لنفسك حفصة :قصدك ايه ؟؟؟؟ نجوي :قصدي كفاية كده كفاية اقعدة بيت انزلي كليتك وشوفي الندوات والدروس حفصة:مش قادرة يا نجوي انتي متعرفيش الشيخ ده كان بالنسبة لي ايه نجوي :وهو انتي كده بتفديه !!!!! الافادة لما تنزلي تعلمي الناس الدين وتعلميهم الي هو علمه لك وحسناته تزيد حفصة :خلاص يا نجوي هنزل من بكره ان شاء الله =D نجوي :ايوه كده هي ده حفصة =D ورجعت حياة حفصة بين الكلية والدروس والندوات وبعدت عن اليأس ولما نزلت حفصة لقيت البنات كانوا خايفين اوي عليها وبيحبوها اوووي ♥ والبنات الي بتحضر دروسها كمان كانوا بيسألوا عليها ديما ♥ وفي يوم ******** =D نزلت حفصة كليتها مع نجوي وشافت حاجة غريبة اووووي نجوي :الحقي الحقي حفصة :ايييه ؟؟؟؟؟ =D نجوي :مش ده اسلام ورامي !!!!! حفصة :اها !!!!! دول ملتحين =D استغفر الله العظيم ياووه :/ اسكتي بقي يانجوي نجوي :انا عملت حاجة !!!!!! حفصة :انتي اصلا عمرك ما هتخليكي في حالك وانتي مالك بيهم :/ نجوي : يعني انا غلطانة حفصة :اه طبعا نجوي :ولما هو اه بتبصي ليه :/ حفصة :حب اصتصلاع نجوي :والله اسمه الاستصلاع يا جهلة =D حفصة : لا والله لا واضح الثقافة ما شاء الله طب يالا امشي قدامي =D نجوي :هنروح فيين ؟؟؟؟؟ حفصة : هروح اشوف منال كانت عايزاني نجوي :طب يالا =D وراحت حفصة ونجوي يقابلوا منال حفصة :ازيك يا منال منال : الحمد لله =D حفصة :ايه خير كنتي عايزاني في حاجة منال :ها لالالا =D كنت عايزة اطمن عليكم عن اذنكم عشان ندي محاضرة =D حفصة :مع السلامة نجوي :ايييه ده !!!!! حفصة :مش عارفة ع فكرة منال عايزة تقول حاجة ومترددة اوووي نجوي :حاجة اييييييييه ؟؟؟؟؟ حفصة :مش عارفة خلاص بقي كل حاجة في وقتها نجوي :اقعدي انتي قولي كده لحد ما عمرنا يخلص ومش عارفين حاجة =D حفصة :تعبيني يعني نعمل ايه يعني !!!!!!! نجوي :مش تعملي حاجة وخلص الكلام بين نجوي وحصة وروحوا ودخلت حفصة البيت =D والدها : اعتقد > ![]() كده انك بقتي كويسة يا حفصة حفصة :خير يابابا في حاجة والدها : ايوه > ![]() حفصة :اتفضل يا بابا والدها :انتي عارفة شريف ابن عمك حفصة بتفكر هففففففففف هي الحكاية فيها شريف > ![]() حفصة :ايوه يابابا ماله ؟؟؟؟؟؟؟؟ والدها :اسمعي انا وعمك زي تقليد العيلة اتفقنا ان وحدة منك انتي واختك لازم تتجوز شريف حفصة :ابيييييييييه !!!!! ![]() لا يابابا انا مش هتجوزوا وبعدين اصلا انا لسه في الكلية خلي سهيلة اختي ع الاقل هما الي اتنين في كلية وحدة ونفس السن كمان انا مليش دعوة انا طول عمري بعيدة عن العيلة ادبس في جوازة ![]() سمحني يا بابا مقدرش ده مش بيصلي حتي لالالالالالا مستحيل ![]() والدها : انا قولتلك الي عندي وهعرض الكلام ع اختك لكن صدقيني لو الدنيا اتفقلت مفيش حل غير انك تتجوزيه ودخلت حفصة اوضتها وهي زعلانة ومخنوقة اوووي يارب انا نفسي في حد ملتزم :'( يساعدني في الدعوة مش حد يبعدني عنك يارب خلصني من الحكاية دي :'( واقعدت حفصة تصلي وتدعي ربنا :'( وحكيت لنجوي الصبح نجوي :ايه ده !!!!!! مش معقول ابدا !!!!!! مينفعش اصلا تتجوزي كده حفصة :معرفش يانجوي بقي انا مخنوقة اووووووووووي :'( سبيها ع ربنا وان شاء الله خير ![]() وروحت حفصة البيت لقيت والدها في وشها حفصة :بابا ![]() والدها :ايوه ياهانم بسببكم طلعتوا شكلي وحش قدام عمكو :/ اسمعي انتي واختك انا اجلت الارتباط شويه لكن شغل العيال ده لو حصل تاني هيكون لي تصرف وحش اوووي :/ ودخلت حفصة الاوضة وهي فرحانة اوي وصلت وحمدت ربنا ![]() وعدت ايام كتيير ![]() وحفصة ونجوي بيعدوا مرحلة ورا مرحلة وفي تقدم كبيييير وخلصت امتحانات الكلية تاني سنة ![]() وزي العادة كانت حفصة الاولي بس المرة دي نجوي كانت الاولي مقررة كمان وحصلت تغيرات كتييير في حياتهم ![]() وبعد فترة والد حفصة : انتي لازم تتجوزي ابن عمك ![]() حفصة :يا بابا بس والدها :مفيش بس انا قولت كلمة ![]() ودخلت حفصة اوضتها وبتعيط :'( ولقيت فونها بيرن وفي رسالة رد ع الفون الاول عائشة بترن ردت عليها :'( عائشة :حفصة انتي فاكرة لما قولتلك عايزاكي انا كنت عايزة اقولك ............ ياتري عايزة تقول اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D والرسالة من مين وفيها ايييييييه ؟؟؟؟؟؟ =D وحفصة هتتجوز ابن عمها فعلا ؟؟؟؟؟؟ =D ونجوي هتعمل اييييه في حياتها ؟؟؟؟؟؟؟؟ ومين هيكون زوجها المستقبلي ؟؟؟؟؟؟ =D كل التساؤلات دي واكتر شويه هنجاوب عليها بكره ان شاء الله في الحلقة الاخيرة استنوووووووووونا =D يارب تعجبكم ![]() الحلقة الحادي والعشرون ![]() تغيرات ![]() ************ من قصة (همتي في دعوتي ) ![]() ------------------------ ورنت نجوي ع الجرس فتح اخوها الصغير =D اخوها :ادخلي ع اوضتك بسرعة عشان في ضيوف عندنا =D نجوي :ضيوف مييييييين ؟؟؟؟؟ =D اخوها :معرفش نجوي :طيب اوعي اوعي انا هدخل اشوف ميييين ؟؟؟؟؟ =D ودخلت نجوي والمفجأة لقيت مييييين ؟؟؟ ![]() فاكرين والدة الولد الي كانت بتسأل رودينا ع نجوي وحفصة هي دي وابنها طبعا ![]() نجوي :انت ايه الي جابك هنا ![]() مش كفايه الي عملتها فيه عايز ايه تاني مني والد نجوي :هدي يانجوي انتي تعرفيه !!!!!!! ![]() والدت الولد : تعرفها !!!!!!!!!! ![]() نجوي : اقولك يا طنط انا البنت الساذحة :'( الي صدقت ان ابنك بيحبها واقعد يطلعلي بحجج :'( كل ما اكلمه في الخطوبة :'( بابا بيتعالج اتخنقت في البيت ظروفي متسمحش وفي الاخر اتبهدلت من اهلي :'( بسببه وفي الاخر جاي بيتنا جاي عايز اييه ؟؟؟؟ ![]() عايز ايه تاني يا هاني بعد ما دمرت لي حياتي ![]() هاني :مش معقول انتي نجوي !!!!!!!!!!!!!!! ![]() ازاي اتغيرتي كده وازاي لبستي النقاب !!!!! ![]() نجوي :زي ما انت بقيت تدي محاضرات والله اعلم بقي داعية ولا ايه في قلبك ![]() هاني :انتي بتقولي ايه !!!! ![]() قصدك اننا بعمل كده عشان الرياء ![]() لا يا نجوي انا اتغيرت زي ما انتي اتغيرتي وكنت جاي النهارده عشان اتقدم لك من غير ما اعرفك كل الي عرفته انك بنت ملتزمة نجوي :ايييييه !!!! ![]() تتقدم لي هاني :ايوه اتقدملك انتي اتفجأتي اوي اني هاني وانا اتفجأت انك نجوي عشان كده محدش فينا يقدر يقرر دلوقتي الاحسن اننا نسيب فرصة نفكر ![]() يااااه ![]() نجوي وهاني يتوبوا لربنا وفي وقت واحد ويتاقبلوا صدفة وكمان هاني عايز يتقدم لها يعني حب حلال وطبعا نجوي مسكتتش راحت ع طول كلمت حفصة وحفصة نزلت راحت لها جري اصلها كانت منهارة من العياط ![]() حفصة :ممكن اعرف انتي بتعيط ليه دلوقتي ؟؟؟؟ ![]() نجوي :افتكرت :'( كل العذاب الي شوفته بسببه ومعاملتهم ليه دلوقتي جاي وبيتقدم وكمان ايه عايز وحدة ملتزمة علي ايه يعني !!!!! هو مش فاكر كام بنت ضحك عليها :'( حفصة :نجوي بطلي هبل انتي مالك انتي التزم ولا لا هو ربنا ليكي لوحدك ![]() زي ما ربنا هداكي هداه وبعدين تعالي هنا يعني هو انتي كمان مش ليكي ذنب ولا ايه ![]() لما كنتي بتكلميه من ورا اهلك وسمحتي لقلبك يحبه سمحيني يانجوي ![]() الغلط مش منه لوحده وبعدين المفروض اننا قفلنا الصفحة دي من زمان ولولا الي حصلك مكناش عرفنا بعض ![]() ولانجوي بقيت قريبة من ربنا ودخلة اهي ع مرحلة جديدة وهتكون داعية مشهورة وسط البنات ![]() بالله عليكي يانجوي بلاش طيف الماضي يرجعك مراحل كتير لورا ![]() نجوي :خلاص يا حفصة طيب انا هعمل اييه دلوقتي ؟؟؟؟ حفصة :بصي يا حببتي هو كده محسمش موقفه يعني بيراجع قراره يعني مش اتقدملك متشغليش نفسك خالص ![]() نجوي :طيب واحمد هو كمان حفصة:ياوه يا نجوي انتي ع طول سابقة الواقع استني نشوف ايه هيحصل في الدنيا نجوي :ماشي وبعدين تعالي هنا لما انتي دكتورة امراض نفسية كده ماتقولي الكلام ده لنفسك =D حفصة :قصدك ايه ؟؟؟؟ نجوي :قصدي كفاية كده كفاية اقعدة بيت انزلي كليتك وشوفي الندوات والدروس =D حفصة:مش قادرة يا نجوي انتي متعرفيش الشيخ ده كان بالنسبة لي ايه نجوي :وهو انتي كده بتفديه !!!!! الافادة لما تنزلي تعلمي الناس الدين وتعلميهم الي هو علمه لك وحسناته تزيد =D حفصة :خلاص يا نجوي هنزل من بكره ان شاء الله =D نجوي :ايوه كده هي ده حفصة =D ورجعت حياة حفصة بين الكلية والدروس والندوات وبعدت عن اليأس ولما نزلت حفصة لقيت البنات كانوا خايفين اوي عليها وبيحبوها اوووي <3 والبنات الي بتحضر دروسها كمان كانوا بيسألوا عليها ديما <3 وفي يوم ******** =D نزلت حفصة كليتها مع نجوي وشافت حاجة غريبة اووووي نجوي :الحقي الحقي حفصة :ايييه ؟؟؟؟؟ =D نجوي :مش ده اسلام ورامي !!!!! حفصة :اها !!!!! دول ملتحين =D استغفر الله العظيم ياووه :/ اسكتي بقي يانجوي نجوي :انا عملت حاجة !!!!!! حفصة :انتي اصلا عمرك ما هتخليكي في حالك وانتي مالك بيهم :/ نجوي : يعني انا غلطانة حفصة :اه طبعا نجوي :ولما هو اه بتبصي ليه :/ حفصة :حب اصتصلاع نجوي :والله اسمه الاستصلاع يا جهلة =D حفصة : لا والله لا واضح الثقافة ما شاء الله طب يالا امشي قدامي =D نجوي :هنروح فيين ؟؟؟؟؟ حفصة : هروح اشوف منال كانت عايزاني نجوي :طب يالا =D وراحت حفصة ونجوي يقابلوا منال حفصة :ازيك يا منال منال : الحمد لله =D حفصة :ايه خير كنتي عايزاني في حاجة منال :ها لالالا =D كنت عايزة اطمن عليكم عن اذنكم عشان ندي محاضرة =D حفصة :مع السلامة نجوي :ايييه ده !!!!! حفصة :مش عارفة ع فكرة منال عايزة تقول حاجة ومترددة اوووي نجوي :حاجة اييييييييه ؟؟؟؟؟ حفصة :مش عارفة خلاص بقي كل حاجة في وقتها نجوي :اقعدي انتي قولي كده لحد ما عمرنا يخلص ومش عارفين حاجة =D حفصة :تعبيني يعني نعمل ايه يعني !!!!!!! نجوي :مش تعملي حاجة وخلص الكلام بين نجوي وحصة وروحوا ودخلت حفصة البيت =D والدها : اعتقد > ![]() كده انك بقتي كويسة يا حفصة حفصة :خير يابابا في حاجة والدها : ايوه > ![]() حفصة :اتفضل يا بابا والدها :انتي عارفة شريف ابن عمك حفصة بتفكر هففففففففف هي الحكاية فيها شريف > ![]() حفصة :ايوه يابابا ماله ؟؟؟؟؟؟؟؟ والدها :اسمعي انا وعمك زي تقليد العيلة اتفقنا ان وحدة منك انتي واختك لازم تتجوز شريف حفصة :ابيييييييييه !!!!! ![]() لا يابابا انا مش هتجوزوا وبعدين اصلا انا لسه في الكلية خلي سهيلة اختي ع الاقل هما الي اتنين في كلية وحدة ونفس السن كمان انا مليش دعوة انا طول عمري بعيدة عن العيلة ادبس في جوازة ![]() سمحني يا بابا مقدرش ده مش بيصلي حتي لالالالالالا مستحيل ![]() والدها : انا قولتلك الي عندي وهعرض الكلام ع اختك لكن صدقيني لو الدنيا اتفقلت مفيش حل غير انك تتجوزيه ودخلت حفصة اوضتها وهي زعلانة ومخنوقة اوووي يارب انا نفسي في حد ملتزم :'( يساعدني في الدعوة مش حد يبعدني عنك يارب خلصني من الحكاية دي :'( واقعدت حفصة تصلي وتدعي ربنا :'( وحكيت لنجوي الصبح نجوي :ايه ده !!!!!! مش معقول ابدا !!!!!! مينفعش اصلا تتجوزي كده حفصة :معرفش يانجوي بقي انا مخنوقة اووووووووووي :'( سبيها ع ربنا وان شاء الله خير ![]() وروحت حفصة البيت لقيت والدها في وشها حفصة :بابا ![]() والدها :ايوه ياهانم بسببكم طلعتوا شكلي وحش قدام عمكو :/ اسمعي انتي واختك انا اجلت الارتباط شويه لكن شغل العيال ده لو حصل تاني هيكون لي تصرف وحش اوووي :/ ودخلت حفصة الاوضة وهي فرحانة اوي وصلت وحمدت ربنا ![]() وعدت ايام كتيير ![]() وحفصة ونجوي بيعدوا مرحلة ورا مرحلة وفي تقدم كبيييير وخلصت امتحانات الكلية تاني سنة ![]() وزي العادة كانت حفصة الاولي بس المرة دي نجوي كانت الاولي مقررة كمان وحصلت تغيرات كتييير في حياتهم ![]() وبعد فترة والد حفصة : انتي لازم تتجوزي ابن عمك ![]() حفصة :يا بابا بس والدها :مفيش بس انا قولت كلمة ![]() ودخلت حفصة اوضتها وبتعيط :'( ولقيت فونها بيرن وفي رسالة رد ع الفون الاول عائشة بترن ردت عليها :'( عائشة :حفصة انتي فاكرة لما قولتلك عايزاكي انا كنت عايزة اقولك ............ ياتري عايزة تقول اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D والرسالة من مين وفيها ايييييييه ؟؟؟؟؟؟ =D وحفصة هتتجوز ابن عمها فعلا ؟؟؟؟؟؟ =D ونجوي هتعمل اييييه في حياتها ؟؟؟؟؟؟؟؟ ومين هيكون زوجها المستقبلي ؟؟؟؟؟؟ =D كل التساؤلات دي واكتر شويه هنجاوب عليها بكره ان شاء الله في الحلقة الاخيرة استنوووووووووونا =D أعجبني · · منذ 2
__________________
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]()
__________________
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() يارب تعجبكم الحلقة الثانية والعشون النهاية ************** من قصة (همتي في دعوتي ) --------------------- عائشة : انا كنت عايزة اقولك اني اخويا معاذ عايز يتقدم لك حفصة :اييييييييييييه !!!!!!! عائشة :ايه مش موفقة حفصة:لا اصلي اتفجأت عائشة :طب يا حبي خدي وقتك وردي عليه وفتحت حفصة الرسالة لقيتها من منال بتطلب منها تسمحها لانها كدبت عليها المقابلة الي فاتت وحفصة تكلمها راحت راحت حفصة بسرعة تكلم نجوي عشان يلقوا حل ************ والصبح ********** راحوا الكلية حفصة :وبعدين يا نجوي نجوي :ولا اعرف انا مش عارفة باباكي مصر ع ابن عمك كده ليه هو لسه في جواز كده ده غير عائشة هنعمل اييييييييه ؟؟؟؟؟؟ حفصة :مش عارفة كمان منال مش عارفة عايزة ايه والحقيقة مش عارفة اكلمها عشان متكونش مشكلة تاني نجوي :اقولك تعالي نروح حفصة :تعالي معايا البيت نجوي :اوك وروحت حفصة مع نجوي واقعدوا يفكروا كتييير اوووي وبليل بقي جرس بيت حفصة رن قامت اخت حفصة تفتح ودخل الضيوف وخرجت حفصة مع نجوي عشان توصلها ميييييييين مش معقول !!!!!!!!!!!!! اسلام ومنال والدهم ووالدتهم منال :انا اسفة اني جيت يا حفصة بس طلبت منك تكلمني ومكلمتنيش قررنا نيجي والد حفصة : والله احنا نتشرف بيكم بس هو في ظروف كده حفصة :تتشرفوا بي اييييه !!!!!!!!!!! اسلام:طالبك للجواز وهنا بقي حفصة ونجوي لحظة جنون بصوا لبعض واقعدوا يضحكوا والدها :بتضحكوا علي ايه حفصة :لا مفيش والدها :ردي يا بنت نجوي :يا عمي اصل حضرتك عايز تجوزها لشريف ابن عمها ولسه بنت شيخها مكلمها تخطبها لاخوها معاذ واستاذ اسلام جاي يتقدم لها هي بقي تعمل اييييييييه !!!!!!!!!!!!! والدها : طيب احنا محتاجين وقت نفكر لو سمحتوا والد اسلام: الوقت مع حضرتكم زي ما تحبوا بس يا حفصة يابنتي عايزك تعرفي انك غيرتي كتير في ابني واتمني تكوني زوجته ونتشرف بيكم اووووي نجوي :انا لازم امش بقي سلام والد :حفصة انتي مقولتيش لي ليييه ع موضوع معاذ ده حفصة :بابا عائشة لسه مكلماني امبارح بليل وبصراحة مش عارفة ارد ازاي والدها :لحد دلوقتي انتي هتجوزي ابن عمك حفصة :يايابا حرام والله ودخلت تعيط تاني يعني يارب اتنين ملتزمين وروح لواحد مبصليش اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ وفجأة ************** باب اوضتها بيخبط ادخل سهيلة اختها سهيلة :حفصة عايزة اقولك حاجة حفصة :قولي سهيلة :انا ممكن اتجوز شريف اصلا احنا ع طول في الجامعة مع بعض حفصة :طيب ما تقولي لبابا سهيلة : خايفة بصراحة حفصة :طب وشريف سهيلة :يابنتي بصراحة شريف شيفك معقدة ومش طايقك حفصة :الحمد لله بصي بقي يا اسو انا هطلع اقول لبابا اني مستحيل اتجوزه خلي سهيلة وهما الي اتنين من سن بعض واروح منادية عليكي وتروحي تقولي امري لله عشان مش تزعل يابابا ايييه رايك ؟؟؟؟؟ سهيلة :يا خربيت دماغك انا موفقة حفصة :طب يالا ع التطبيق ونفذت حفصة وسهيلة الخطة بالضبط ونجحت وكملت حفصة الخطة حفصة :سهيلة كلمي شريف قوليله ع الي حصل وكلمت سهيلة شريف وشريف كلم والده وتاني يوم شريف اتقدم لسهيلة وخلصت حفصة من مشكلة واتقبلت مع نجوي حفصة :الحمد لله خلصنا من حاجة نجوي :اها هتعملي ايه بقي حفصة :من غير تردد لازم ارد الجميل لشيخي وده ابن شيخي ولي فضل كبير عليه نجوي :حفصة بصي هي حاجة محيرة اووي بس انا شايفة انك مع اسلام افيد ع الاقل تضمني انه ميرجعش تاني للغلط ومعاذ ما شاء الله عليه اسرته ملتزمة اصلا وهو اصلا بيشتغل كويس في الدعوة المهم نعمل جنود جديدة للاسلام تفيده ونزودها لكن معاذ كده كده هيتجوز ملتزمة لكن اسلام الله اعلم معاذ في قد مه الي يصحح له طريقه زي والدته واخته لكن اسلام لا حفصة :بصي انا اصلا اصلا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي ا بفر ارفض الي اتنين اصلا انا عايزة اكمل الجامعة نجوي :يعني انتي هتروحي تجوزي الصبح ما هو اكيد هيكون في فترة خطوبة وكتب كتاب يعني تكوني خلصتي حفصة :انا هرفضهم الي اتنين نجوي :تكوني غبية حفصة :ياووه خلاص بقي سيبك انا عايزة افرح شوية بالهم الي اتشالت من عليه مش مصدقة اني مش هتجوز شريف ياااااااه انا فرحانة نجوي :اسكتي طيب تلفوني بيرن نجوي : سلام عليكم بجد لالالالالا محدش قالي طبعا حالا واكون عندكم ده يوم المني زي ما بيقوله حفصة :ايه يابنتي مالك !!!!! حفصة انا فرحانة اوي احمد خطب النهارده ورايح يجيب الشبكة خلصت من حواره اخيرا قولتلك انه بيحبني زي اخته انا همشي بقي حفصة :ماشي يا ستي ربنا يفرحك ديما ومشيت نجوي ومن بعيد كانت منال وعائشة بيقربوا ع حفصة حفصة :اهلا اهلا الحمد لله جيتوا في معاد واحد فكروا بقي معايا انا اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ عائشة :حفصة انا عارفة انه قرار محير بس استخيري كده وخليها ع الله منال :والله يا حفصة انا نفسي تكوني زوجة اخويا بس ده قرارك حفصة :وانا نفسي اخرج من الجو ده وافرح ع الاقل النهارده بصوا ده رقم بابا وده عنوان بيتنا شوفه بقي عشان انا تعبت من التفكير حفصة كانت مخنوق اوي ومحتارة وقررت تاخد اليوم الي بعده اجازة من الكلية عشان تفكر ونزلت حفصة تشتري كام كتاب رجعت بيتها لسه هتدخل اوضتها ورن الجرس تفتح الباب حفصة :ميييين اسلام ووالدته ووالده ومنال حفصة:اهلا اتفضلوا والدها:اهلا جيتوا ف المعاد بالضبط وفي نفس اللحظة يرن الجرس يفتح والدها معاذ ووالدته وعائشة والدها :جيتوا في المعاد حفص باندهاش : معاد ايه يابابا !!!!!! هو انت ماديهوم نفس المعاد والدها:ايوووه عشان يفكروا معنا حفصة :كانت هتجنن من تصرف والدها ودخلت اوضتها وراحت بسرعة جت نجوي عشان يشوفه هيتصرفوه ازاي وبعد شويه ******* ناده والدها عليهم والدها:حفصة معاذ بيقول انه مش هيضايق خالص لو رفضتيه وبيقول رد الجميل لوالده هيكون انك تكتري الدعاة وتساعدي الناس وتقربيهم للدين مش لازم رده انك تكوني زوجة ابنه ها ؟؟؟؟ ايه قرارك ؟؟؟؟؟؟ حفصة بتبص لنجوي نجوي اتسرعت وخدت قرار نجوي :طيب ممكن كل واحد يقولنا رايه حفصة:يابنتي انا هتجوز احنا مش في مجلس الشعب دي جوازة يا حجة مش استتاء ع الدستور نجوي :اسكتي انتي وفي الجو الكوميدي ده الكل كان رايه ان حفصة تتجوز اسلام ووفقت حفصة واسلام فرح جدا وقرروا ان الخطوبة تكون وقت صغير وبعيدها كتب كتاب وبعد الكلية الزواج حفصة كانت مندهشة جدا ونجوي كانت فرحانة اووي واسلام كان ميت من الفرحة اخيرا هيتعرف ع البنوتة الي غيرت حياته وعدت الايام وفي يوم حفصة:الو يانجوي تعالي يابنتي انا مستنياكي في بيتكوم نجوي :بتنا ليييه !!!!!! حفصة :يعني هتطرودني يانجوي نجوي :لا ياحفصة بس مستغربة حفصة :تعالي بس عشان عايزاكي في موضوع نجوي :ربنا يستر من موضيعك ووصلت نجوي البيت ولقيت مييييين !!!!!!!!!!! نجوي :هاني عايز ايييه ؟؟؟؟؟ هاني :جاي اتقدم لك واخطبك زي ما كنتي بتتمني نجوي :مين قل اني هقبلك هاني :حفصة نجوي بتبوص ع حفصة نظرة شريرة > ![]() ومخبية الفرحة جوه عنيها =D حفصة:وفقي بقي يانجوي عشان نعمل فرحنا مع بعض =D هاني :بالله عليكي يانجوي =D والد نجوي :وانا موافق يا نجوي يالا خليني اخلص منك =D نجوي بابتسامة :وانا موفقة وعدت الايام وهما الي اربعة بيحققوا نجاحات في الدعوة كبيرة جدا وفرحانبيييين جداااااااا =D وفي يوم فرحهم طبعا كان اسلامي =D وكان يوم واحد =D وبعد ايام قليلة قرروا ينشروا الاسلام بره مصر =D في كل بلاد العالم وكان ديما اسلام بيساعدهم بالفلوس =D ومعاذ كان فرحان جدا وكانوا بيروح له لما بتختلط عليهم اي شبهة =D وكملوا حياتهم في الدعوة للاسلام واكيد كانت اخرتها =D - - - - الجنة ♥ ********************* ********************* وخلصت قصتنا يارب تكون عجبتكم واستفدتوا منها وقولوا لي رايكم بقي =D يارب تعجبكم الحلقة الثانية والعشون النهاية ************** من قصة (همتي في دعوتي ) --------------------- عائشة : انا كنت عايزة اقولك اني اخويا معاذ عايز يتقدم لك حفصة :اييييييييييييه !!!!!!! عائشة :ايه مش موفقة حفصة:لا اصلي اتفجأت عائشة :طب يا حبي خدي وقتك وردي عليه وفتحت حفصة الرسالة لقيتها من منال بتطلب منها تسمحها لانها كدبت عليها المقابلة الي فاتت وحفصة تكلمها راحت راحت حفصة بسرعة تكلم نجوي عشان يلقوا حل ************ والصبح ********** راحوا الكلية حفصة :وبعدين يا نجوي نجوي :ولا اعرف انا مش عارفة باباكي مصر ع ابن عمك كده ليه هو لسه في جواز كده ده غير عائشة هنعمل اييييييييه ؟؟؟؟؟؟ حفصة :مش عارفة كمان منال مش عارفة عايزة ايه والحقيقة مش عارفة اكلمها عشان متكونش مشكلة تاني نجوي :اقولك تعالي نروح حفصة :تعالي معايا البيت نجوي :اوك وروحت حفصة مع نجوي واقعدوا يفكروا كتييير اوووي وبليل بقي جرس بيت حفصة رن قامت اخت حفصة تفتح ودخل الضيوف وخرجت حفصة مع نجوي عشان توصلها ميييييييين مش معقول !!!!!!!!!!!!! اسلام ومنال والدهم ووالدتهم منال :انا اسفة اني جيت يا حفصة بس طلبت منك تكلمني ومكلمتنيش قررنا نيجي والد حفصة : والله احنا نتشرف بيكم بس هو في ظروف كده حفصة :تتشرفوا بي اييييه !!!!!!!!!!! اسلام:طالبك للجواز وهنا بقي حفصة ونجوي لحظة جنون بصوا لبعض واقعدوا يضحكوا والدها :بتضحكوا علي ايه حفصة :لا مفيش والدها :ردي يا بنت نجوي :يا عمي اصل حضرتك عايز تجوزها لشريف ابن عمها ولسه بنت شيخها مكلمها تخطبها لاخوها معاذ واستاذ اسلام جاي يتقدم لها هي بقي تعمل اييييييييه !!!!!!!!!!!!! والدها : طيب احنا محتاجين وقت نفكر لو سمحتوا والد اسلام: الوقت مع حضرتكم زي ما تحبوا بس يا حفصة يابنتي عايزك تعرفي انك غيرتي كتير في ابني واتمني تكوني زوجته ونتشرف بيكم اووووي نجوي :انا لازم امش بقي سلام والد :حفصة انتي مقولتيش لي ليييه ع موضوع معاذ ده حفصة :بابا عائشة لسه مكلماني امبارح بليل وبصراحة مش عارفة ارد ازاي والدها :لحد دلوقتي انتي هتجوزي ابن عمك حفصة :يايابا حرام والله ودخلت تعيط تاني يعني يارب اتنين ملتزمين وروح لواحد مبصليش اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ وفجأة ************** باب اوضتها بيخبط ادخل سهيلة اختها سهيلة :حفصة عايزة اقولك حاجة حفصة :قولي سهيلة :انا ممكن اتجوز شريف اصلا احنا ع طول في الجامعة مع بعض حفصة :طيب ما تقولي لبابا سهيلة : خايفة بصراحة حفصة :طب وشريف سهيلة :يابنتي بصراحة شريف شيفك معقدة ومش طايقك حفصة :الحمد لله بصي بقي يا اسو انا هطلع اقول لبابا اني مستحيل اتجوزه خلي سهيلة وهما الي اتنين من سن بعض واروح منادية عليكي وتروحي تقولي امري لله عشان مش تزعل يابابا ايييه رايك ؟؟؟؟؟ سهيلة :يا خربيت دماغك انا موفقة حفصة :طب يالا ع التطبيق ونفذت حفصة وسهيلة الخطة بالضبط ونجحت وكملت حفصة الخطة حفصة :سهيلة كلمي شريف قوليله ع الي حصل وكلمت سهيلة شريف وشريف كلم والده وتاني يوم شريف اتقدم لسهيلة وخلصت حفصة من مشكلة واتقبلت مع نجوي حفصة :الحمد لله خلصنا من حاجة نجوي :اها هتعملي ايه بقي حفصة :من غير تردد لازم ارد الجميل لشيخي وده ابن شيخي ولي فضل كبير عليه نجوي :حفصة بصي هي حاجة محيرة اووي بس انا شايفة انك مع اسلام افيد ع الاقل تضمني انه ميرجعش تاني للغلط ومعاذ ما شاء الله عليه اسرته ملتزمة اصلا وهو اصلا بيشتغل كويس في الدعوة المهم نعمل جنود جديدة للاسلام تفيده ونزودها لكن معاذ كده كده هيتجوز ملتزمة لكن اسلام الله اعلم معاذ في قد مه الي يصحح له طريقه زي والدته واخته لكن اسلام لا حفصة :بصي انا اصلا اصلا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي ا بفر ارفض الي اتنين اصلا انا عايزة اكمل الجامعة نجوي :يعني انتي هتروحي تجوزي الصبح ما هو اكيد هيكون في فترة خطوبة وكتب كتاب يعني تكوني خلصتي حفصة :انا هرفضهم الي اتنين نجوي :تكوني غبية حفصة :ياووه خلاص بقي سيبك انا عايزة افرح شوية بالهم الي اتشالت من عليه مش مصدقة اني مش هتجوز شريف ياااااااه انا فرحانة نجوي :اسكتي طيب تلفوني بيرن نجوي : سلام عليكم بجد =D لالالالالا محدش قالي طبعا حالا واكون عندكم ده يوم المني زي ما بيقوله =D حفصة :ايه يابنتي مالك !!!!! حفصة انا فرحانة اوي =D احمد خطب النهارده ورايح يجيب الشبكة خلصت من حواره اخيرا قولتلك انه بيحبني زي اخته انا همشي بقي =D حفصة :ماشي يا ستي ربنا يفرحك ديما =D ومشيت نجوي ومن بعيد كانت منال وعائشة بيقربوا ع حفصة =D حفصة :اهلا اهلا =D الحمد لله جيتوا في معاد واحد فكروا بقي معايا انا اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D عائشة :حفصة انا عارفة انه قرار محير بس استخيري كده وخليها ع الله =D منال :والله يا حفصة انا نفسي تكوني زوجة اخويا بس ده قرارك =D حفصة :وانا نفسي اخرج من الجو ده وافرح ع الاقل النهارده =D بصوا ده رقم بابا وده عنوان بيتنا شوفه بقي عشان انا تعبت من التفكير =D حفصة كانت مخنوق اوي ومحتارة وقررت تاخد اليوم الي بعده اجازة من الكلية عشان تفكر ونزلت حفصة تشتري كام كتاب رجعت بيتها لسه هتدخل اوضتها =D ورن الجرس تفتح الباب =D حفصة :ميييين اسلام ووالدته ووالده ومنال ![]() حفصة:اهلا اتفضلوا والدها:اهلا جيتوا ف المعاد بالضبط =D وفي نفس اللحظة يرن الجرس =D يفتح والدها معاذ ووالدته وعائشة والدها :جيتوا في المعاد حفص باندهاش : ![]() معاد ايه يابابا !!!!!! هو انت ماديهوم نفس المعاد والدها:ايوووه =D عشان يفكروا معنا =D حفصة :كانت هتجنن من تصرف والدها ودخلت اوضتها وراحت بسرعة جت نجوي عشان يشوفه هيتصرفوه ازاي =D وبعد شويه ******* ناده والدها عليهم والدها:حفصة معاذ بيقول انه مش هيضايق خالص لو رفضتيه وبيقول رد الجميل لوالده هيكون انك تكتري الدعاة وتساعدي الناس وتقربيهم للدين مش لازم رده انك تكوني زوجة ابنه =D ها ؟؟؟؟ ايه قرارك ؟؟؟؟؟؟ =D حفصة بتبص لنجوي نجوي اتسرعت وخدت قرار =D نجوي :طيب ممكن كل واحد يقولنا رايه =D حفصة:يابنتي انا هتجوز احنا مش في مجلس الشعب دي جوازة يا حجة مش استتاء ع الدستور =D نجوي :اسكتي انتي =D وفي الجو الكوميدي ده :v الكل كان رايه ان حفصة تتجوز اسلام :v ووفقت حفصة (y) واسلام فرح جدا وقرروا ان الخطوبة تكون وقت صغير وبعيدها كتب كتاب وبعد الكلية الزواج حفصة كانت مندهشة جدا =D ونجوي كانت فرحانة اووي ![]() واسلام كان ميت من الفرحة اخيرا هيتعرف ع البنوتة الي غيرت حياته ♥ وعدت الايام وفي يوم حفصة:الو يانجوي تعالي يابنتي انا مستنياكي في بيتكوم =D نجوي :بتنا ليييه !!!!!! حفصة :يعني هتطرودني يانجوي =D نجوي :لا ياحفصة بس مستغربة حفصة :تعالي بس عشان عايزاكي في موضوع =D نجوي :ربنا يستر من موضيعك =D ووصلت نجوي البيت ولقيت مييييين !!!!!!!!!!! =D نجوي :هاني عايز ايييه ؟؟؟؟؟ هاني :جاي اتقدم لك واخطبك زي ما كنتي بتتمني =D نجوي :مين قل اني هقبلك هاني :حفصة =D نجوي بتبوص ع حفصة نظرة شريرة > ![]() ومخبية الفرحة جوه عنيها =D حفصة:وفقي بقي يانجوي عشان نعمل فرحنا مع بعض =D هاني :بالله عليكي يانجوي =D والد نجوي :وانا موافق يا نجوي يالا خليني اخلص منك =D نجوي بابتسامة :وانا موفقة وعدت الايام وهما الي اربعة بيحققوا نجاحات في الدعوة كبيرة جدا وفرحانبيييين جداااااااا =D وفي يوم فرحهم طبعا كان اسلامي =D وكان يوم واحد =D وبعد ايام قليلة قرروا ينشروا الاسلام بره مصر =D في كل بلاد العالم وكان ديما اسلام بيساعدهم بالفلوس =D ومعاذ كان فرحان جدا وكانوا بيروح له لما بتختلط عليهم اي شبهة =D وكملوا حياتهم في الدعوة للاسلام واكيد كانت اخرتها =D - - - - الجنة ♥ ********************* ********************* وخلصت قصتنا يارب تكون عجبتكم واستفدتوا منها وقولوا لي رايكم بقي =D
__________________
![]() |
العلامات المرجعية |
|
|