اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 04-08-2014, 06:11 AM
lolododo2010 lolododo2010 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

lolododo2010 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبير الجوري مشاهدة المشاركة
موضوع جميل جدا ومفيد
اريد ان اسال عن افضل كتاب للانجليزي مراجعة نهائية وبكون محلول او يكون له اجابات علي النت
عايزة احل واصحح لنفسي لوحدي مش في درس
انتظر ردك
انا علي ايامي كان كل كتب الانجليزي الخارجيه متجاوبه ف نفس الكتاب مش فاكره اوي كنت بستخدم ايه هتلاقوه ف المشاركات السابقه بس غالبا surprise
the best
الزهايمر اشتغل لاني بعدانه عن الثانويه بقالي عمر (الحمدلله يعني )

قديم 04-08-2014, 06:23 AM
omarhassan2009 omarhassan2009 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

omarhassan2009 is on a distinguished road

شكرا على موضوعك الاكترمن رائع انا بس هستغل انك موجوده .. وهسأل عن تنظيم الوقت .. وفى حاجة كمان لفتت نظرى وهيا " كورسات التنميه البشريه " لو كنتى اتكلمتى عنهم قبل كدة يا ريت رابط الصفحه ولو متكلمتيش ابقى اتكلمى لاننا بنستفاد بخبرتك جامد
قديم 04-08-2014, 06:48 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarhassan2009 مشاهدة المشاركة
شكرا على موضوعك الاكترمن رائع انا بس هستغل انك موجوده .. وهسأل عن تنظيم الوقت .. وفى حاجة كمان لفتت نظرى وهيا " كورسات التنميه البشريه " لو كنتى اتكلمتى عنهم قبل كدة يا ريت رابط الصفحه ولو متكلمتيش ابقى اتكلمى لاننا بنستفاد بخبرتك جامد
لا هو انا لو اتكلمت هفتكر الصفحه الموضوع لو كان طفل كان زمانه بدأيتكلم
بالنسبه لتنظيم الوقت فانت اللي هتقدر تعمل كده وده هيبقي متماشي مع ارادتك يعني مثلا اللي بيزاكر عشان يدخل طب مش هيدي وقت زي اللي بيزاكر عشان يدخل معهد
انا تقريبا الثانويه العامه ويمكن الجامعه كمان يومي ما هو الا مدرسه او جامعه دلوقتي كورسات او دروس ومزاكره تصل الي ما شاء الله من المده بس ده ليه ؟
اقولك ليه
لاني وبلا فخر بطيئه وبحب التكرار انتحر يعني لا بعوض البطئ بكثره ساعات المزاكره والتكرار الكتير بيثبت سواء بالحفظ بالورقه والقلم او حل الاسئله ولما بتيجي تراجع بيكون فاكر كويس
لكن لو ربنا مديك ف قدراتك انك تنجز الكميه المطلوبه باتقان ف وقت قليل وتحقق التارجت بتاعك باقي الوقت المتبقي حلال فيك تقوي مهاراتك تتسلي براحتك
اما بالنسبه لكورسات التنميه البشريه كنت بسمع ع اليوتيوب للدكتور الفقي وهتلاقي فيه كورسات تقريبا تبع رساله وما شابه بينظموا حاجات زي كده
وميزه التنميه البشريه انها بتقوي شخصيتك من جواك وغالبا اللي بيديها بيبقي دارس ما يسمي بالسيكولوجي قسم عندنا فعين شمس بيدرسه اساتذه الطب النفسي فيه منهم بيتجه للمجال ده وفيه ناس ف المجال ده مش من طب بس كويسين
ربنا يوفقكوا
قديم 04-08-2014, 07:05 AM
عضو مجتهد

باين ان الموضوع قديم جدا .. مفيش حل غير انى ادور فيه وخلاص .. بس كنت عاوز اسال برضو بالنسبه لكلمات الانجلش ايه افضل طريقه لحفظها وتثبيتها .. وكمان بالنسبه لموضوع تعدد المدرسين ف الماده ؟
قديم 04-08-2014, 07:13 AM
عضو نشيط

اقتباس:
باين ان الموضوع قديم جدا .. مفيش حل غير انى ادور فيه وخلاص .. بس كنت عاوز اسال برضو بالنسبه لكلمات الانجلش ايه افضل طريقه لحفظها وتثبيتها .. وكمان بالنسبه لموضوع تعدد المدرسين ف الماده ؟
افضل طريقه للحل والتثبيت هي الورقه والقلم وانك تبدا تحل قطع كتير فهتلاقي كلمات فهتفتح القاموس فهتقوي نفسك بمعني انك بعد ما حفظتها بتطبق
اما بقي تعدد المدرسين انا كنت باخد مع كزا واحد ف نظامنا القديم فمقدرش اقولك وحش ومعظم اللي كانوا بيعددوا ف طب وصيدله
بس فيه برده كانوا بيعددوا بغباء وملحقوش تجاره
الفكره ان الاستاذين يبقوا عباقره فتستفاد من الاتنين
او بيكملوا بعض لو حسيت ان ده كويس بس مش بيديك كل حاجه
واهم حاجه تكون بتزاكر اول باول مش تحرق نفسك نزول ومتبقاش انت بتزاكر اصلا
وتحل كتير تطبق علي اللي بتزاكره اول باول
بس ومتخافش وتتوكل علي الله سبحانه وتعالي
قديم 04-08-2014, 07:18 AM
عضو مجتهد

إن شاء الله .. معلش بس هستغلك شويتين كمان لو مفيهاش راخامه .. اكبر مشكله كانت بتواجهنى جدول المذاكره .. اسمع دايما ان ناس بتحط جدول للاسبوع وجدول للشهر كلو وكدة .. حاولت اعمل كدة بس مكانش بيظبط جامد فياريت تقوليلنا طريقتك ف عمل الجدول ونظام المذاكره وكدة .. والتمسيلى اى عزر معلش .. نادر ما بلاقى حد اسألو وجوايا اسأله كتير صراحه بس مش هزود عليكى تانى
قديم 04-08-2014, 07:32 AM
عضو نشيط

اقتباس:
إن شاء الله .. معلش بس هستغلك شويتين كمان لو مفيهاش راخامه .. اكبر مشكله كانت بتواجهنى جدول المذاكره .. اسمع دايما ان ناس بتحط جدول للاسبوع وجدول للشهر كلو وكدة .. حاولت اعمل كدة بس مكانش بيظبط جامد فياريت تقوليلنا طريقتك ف عمل الجدول ونظام المذاكره وكدة .. والتمسيلى اى عزر معلش .. نادر ما بلاقى حد اسألو وجوايا اسأله كتير صراحه بس مش هزود عليكى تانى
انت مستغرب ليه ان جدول المزاكره بيبوظ ده من شيم العظماء
قولي ليه؟
لان الناس اللي بيبقي حلمها كبير بتكلف نفسها مالا طاقه لها به
بتحط حاجات كتير علي وقت قليل وده اكبر غلط غالبا مبينفذش وبيضيع وقت يندم ع الجدول اللي منفذوش
اما بقي الحل انك متكتبش جداول كده وتحطها قدام عنيك تزغللك الرؤيه
خليها ف دماغك بمعني ابدا زاكر شويه بالماده السهله لو انت مكتئب واقطع فيها جز كويس حسيت بالملل تعمل ايه قوم افتح التلاجه خيارايه كده وارجع تاني وامسك ماده تانيه
ولو انت من النوعيات اللي بتمسك 3 ف اليوم فهتقلل ساعات القاعده ف الماده
بس ف الواقع هتلاقي نفسك ممكن تمسك ماده واحده ف اليوم وده برده شغال وبياكل عيش يعني الناس اللي بتزاكر الماده قبل درسها عشان تستفاد بتخلي اليوم اللي قبل الدرس مزاكره للماده بتاعه بكره ف الدرس ساعات كتير كنت بعمل كده بس براجع القديم كله وبحل الواجب كمان وبكده ده برده اسلوب كويس للمراجعه المستمره
اللي اقصده ان فيه اكتر من طريقه تنظم بيها وقتك حسب انت من انهي نوع بتاع الماده الواحده ولا الاتنين ولا ال3
المهم انك تطبقه صح وتبعد عن المشتتات الفيس بوك والاصحاب وما شابه انا وانا ف ثانوي مكنتش اعرف يعني ايه فيس بوك ده مكنتش اعرف بتاع ايه
ولا كان ليا صحبات خروجات وتضييع وقت ولا كدا
فرتب امورك والغي المشتتات وقرب من ربنا واستعين بيه
واي حاجه انا ف الخدمه
لا تتقيل ولا حاجه انتوا اخواتي الصغيرين بس عايزه اعرف هل حد من اللي قروا الموضوع من قبل كده دخل كليات كويسه ولا ايه طمنوني عليكوا علطول
قديم 04-08-2014, 07:45 AM
Mhd.A.sadek Mhd.A.sadek غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Mhd.A.sadek is on a distinguished road

موضوع جميل
جاري التطبيق
قديم 04-08-2014, 07:46 AM
Mhd.A.sadek Mhd.A.sadek غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

Mhd.A.sadek is on a distinguished road

بارك الله فيكي ^^
قديم 04-08-2014, 01:03 PM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
انت مستغرب ليه ان جدول المزاكره بيبوظ ده من شيم العظماء
قولي ليه؟
لان الناس اللي بيبقي حلمها كبير بتكلف نفسها مالا طاقه لها به
بتحط حاجات كتير علي وقت قليل وده اكبر غلط غالبا مبينفذش وبيضيع وقت يندم ع الجدول اللي منفذوش
اما بقي الحل انك متكتبش جداول كده وتحطها قدام عنيك تزغللك الرؤيه
خليها ف دماغك بمعني ابدا زاكر شويه بالماده السهله لو انت مكتئب واقطع فيها جز كويس حسيت بالملل تعمل ايه قوم افتح التلاجه خيارايه كده وارجع تاني وامسك ماده تانيه
ولو انت من النوعيات اللي بتمسك 3 ف اليوم فهتقلل ساعات القاعده ف الماده
بس ف الواقع هتلاقي نفسك ممكن تمسك ماده واحده ف اليوم وده برده شغال وبياكل عيش يعني الناس اللي بتزاكر الماده قبل درسها عشان تستفاد بتخلي اليوم اللي قبل الدرس مزاكره للماده بتاعه بكره ف الدرس ساعات كتير كنت بعمل كده بس براجع القديم كله وبحل الواجب كمان وبكده ده برده اسلوب كويس للمراجعه المستمره
اللي اقصده ان فيه اكتر من طريقه تنظم بيها وقتك حسب انت من انهي نوع بتاع الماده الواحده ولا الاتنين ولا ال3
المهم انك تطبقه صح وتبعد عن المشتتات الفيس بوك والاصحاب وما شابه انا وانا ف ثانوي مكنتش اعرف يعني ايه فيس بوك ده مكنتش اعرف بتاع ايه
ولا كان ليا صحبات خروجات وتضييع وقت ولا كدا
فرتب امورك والغي المشتتات وقرب من ربنا واستعين بيه
واي حاجه انا ف الخدمه
لا تتقيل ولا حاجه انتوا اخواتي الصغيرين بس عايزه اعرف هل حد من اللي قروا الموضوع من قبل كده دخل كليات كويسه ولا ايه طمنوني عليكوا علطول

حلوه فكره التلاجه دى وإن شاء الله اقدر انفز الكلام دة
قديم 06-08-2014, 10:47 PM
Pythagoras Pythagoras غير متواجد حالياً
عضو جديد

Pythagoras is on a distinguished road

عندك حق في كلامك
قديم 09-08-2014, 11:30 AM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Pythagoras مشاهدة المشاركة
عندك حق في كلامك
ربنا يوفقكوا جميعا
قديم 18-08-2014, 03:36 AM
nooooooooooooono nooooooooooooono غير متواجد حالياً
عضو جديد

nooooooooooooono is on a distinguished road

لو سمحتى انا فى درس الرياضه صحابى يتكلموا ويهزروا غصب عنى بهزر معاهم والنتيجه ساعات بلاقىحاجاتمش فاهماها وكمان انا نفسى ابقى متفوقهجدا فى الانجليزى ممكن تقوليلى ازاى وكمان انانفسى اكون دكتوره ازاى اوصل لحلمى
قديم 19-08-2014, 07:37 PM
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nooooooooooooono مشاهدة المشاركة
لو سمحتى انا فى درس الرياضه صحابى يتكلموا ويهزروا غصب عنى بهزر معاهم والنتيجه ساعات بلاقىحاجاتمش فاهماها وكمان انا نفسى ابقى متفوقهجدا فى الانجليزى ممكن تقوليلى ازاى وكمان انانفسى اكون دكتوره ازاى اوصل لحلمى
بصي انا مكنتش بحب اخد درس فمجموعه فيها صحباتي لا وكمان ايه صحباتي مكنوش بيهزروا دول كلهم كانو مجموعهم فتانيه من 99 فالميه الي 99.8 في نفس الرنج بتاعي ساعتها وجاولت اوفق المواعيد فمجموعه تانيه ميكونش العيال اللي فيها بيبصوا لبعض ومتغاظين من بعض عشان انا مكنتش صاحبه مبدا خليني فدرس العيال الحريته كنت بتخنق منهم \
وبردوا مكنتش بختار مجموعه يكون فيها ضحك وفرفشه انا كنت بختار مجموعه عارفه ان البنات اللي فيها عايزه تحقق حلم عالي بس بتجتهد جامد فكانوا بيشجعوني بعكس الدحيحه بيخبوا او مبيظهروش
نصيحتي ليكي لو ينفع تغيري المجموعه وتطلبي من المستر كده كان بها لان الهزار ده عارفاه بيضيع وقت وهيشتتك وحرام تضيعي حلمك
المهم اصلا يكون الاستاذ كويس لان اللي بيسمح بالهزار غالبا بيبقي مش قوي فشوفي لو في احسن منه روحيله وريحي نفسك من اللي ممكن يعطلوكي
كنت هقلك الحل التاني متنخرطيش معاهم بس بصراحه انا برجح انك تبعدي عنهم خالص خصوصا لو انتيمه وكده بيضيعوا وقت والله انتي اولي بيه انا عن نفسي مكنتش بحب جو الصحوبيه فالدراسه نهائيا الي الان حرام تضيعي حلمك وف الاخر الناس بتتفرق
والرياضه محتاجه تركيز فشوفي يا تسيبلهم المجموعه يا تشوفي مستر احسن ومتتكسفيش من حد حلمك اهم
الانجليزي بقي حسب تاسيسك ده اولا ثانيا حسب انتي بتعمليله ايه دلوقتي يعني زمايلي كانوا بيسيبوا القطع ويحلو باقي الاسئله وهم بيزاكروا انا كنت بموت فحل القطع وتخمين معاني الكلمات
الانجليزي محتاج فهم وحفظ الجرامير والكلمات كويس اوي وتحلي كتير واقري الموضوع من اوله كنت كاتبه اسامي كتب وحاجات كنت بلجأ لها ساعتها بس انا دلوقتي رايحه 3 طب ونسيت الاسامي
اما بقي انك تبقي دكتوره فده مش بعيد عن ربنا خالص الثانويه العامه زيها زي أي سنه دراسيه عاديه جدا الناس هي اللي مهولاها ومصعباها عليكوا عادي جدا شويه كتب لو اتفهمو كويس واتحفظووا كويس واؤكد علي اتحفظوا دي لان المصحح يحب ان يري نسخه من الكتب وطبعا الفهم مهم لانك لو مفهمتيش مش هتحفظي زاكرتي حلي بقي حلي كتب كتير حليتي لازم تكوني مع احسن مدرسين فالمنطقه والمناطق المجاوره معروفين هتلاقي الدحيحه كلهم عندهم جيل ولا جيل بيروحوا كليات القمه ودي نقطه مهمه المدرس بيشغلك روحتيله ابعدي عن المواويل كلهااااا فيس بيت اصحاب مشاكل تبقي حياتك مزاكره * مزاكره بس مع ده كله تكوني متفائله اصله عادي هي دي المزاكره اصلا مش وصفه للثانويه اللي بيطلع الاول علي ابتدائي بيعمل كده واللي بيطلع الاول علي حضانه بيعمل كده اوعي تسمحي للياس ولا الاحباط انه يهوب نحيتك بقدر الامكان طول السنه بتاعت 3 ثانوي دي
ارضي ربنا والديكي حافظي علي الصلاه وورد القران انا كنت بحط الفواصل بين المزاكره قرايه قران
عملتي ده كله روحي امتحني وانتي متوكله علي الله وراضيه بقضاء الله ونتيجته مهما كانت
حققتي حلمك ودخلتي طب برافوا عليكي يبقي ربنا عايزك هنا وهيساعدك هناك وشايلك لحاجه مهمه هتعرفيها بكره لما تبقي طبيبه
دخلتي كليه تانيه متزعليش لان برده ربنا بعدك عن شر وشايلك الخير فمكان اخر
وربنا يوفقك واي سؤال لاي حد انا فالخدمه
قديم 20-08-2014, 05:46 PM
*Mohamed+Khaled* *Mohamed+Khaled* غير متواجد حالياً
عضو جديد

*Mohamed+Khaled* is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolododo2010 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اولا كده ازيكم يا طلبه ثانوي انا الحمدلله داخله اهوه علي اولي طب عين شمس قولت لازم زي ما استفدت من الموقع العريق ده وزي ما كونت بسال اعمل ايه وعندي مشاكل في المذاكرة لازم افيدكم لوجه الله تعالي
اولا كده النظام اتغير بس هقول المذاكرة ازاي وطبعا لازم يبقي في وعي تنظيم وقت عنكم
1/اولا وقبل كل شئ توكلوا علي الله خلي علاقتكوا بيه كويسه صلوا انا عن نفسي كنت بقرا ربع قران قبل المذاكرة انتوا اقروا ولو ايتين بجد هترتاحوا
2/متخافوش ابدا من ماده مهما كانت ومتخلوهاش تهزيمكوا بل ع العكس اهزموها انتوا
3/نخش ع الموضوع
ازااااااااااااااااااااي نتفوق؟ ازاي نخش كليه نفسنا فيها والتنسيق بيعلي؟
اولا لازم قبل اما السنه تبدا تتعبوا شويه 1/تسالوا عن افضل المدرسين للدروس متسالوش بس مدرسين اسالوا طلبه كبار شاطرين من مدرستكم عن افضل مدرسينلان بجد المدرس برده بيتعب معاك
2/الكتب الخارجيه عن نفسي 1/العربي ......... كتاب الوزارة لازم معاك هو اه ملخبط حبتين بس انا مكنتش بحب الملازم كنت في الادب بقرا الصفحه من الكتاب والخصها ورقه وقلم واكتبها يعني سؤال واجابه بالطريقه اللي احبها ده احسن حل للادب اللي كان سهل جدا بجد وطبعا كان معايا كتاب خارجي رائع هو المثالي في العربي
2/الرياضه حل جامد مكنتش بسيبها يوم الا واحل شويه من المعاصر اساسي فيه كل حاجه بس تمسك التمرين لاخر مساله اللي هي الذكاء متسيبش مساله الا المكرر افكاره وبرده مسائل الوزارة والتقويم
3\الكيمياء وزارة للمذاكرة والامتحان للحل مبيطلعش منه الامتحان بس طبعا التقويم هو الاساس الكيمياء من اسهل المواد خصوصا عضويتها
4/الانجليزي..... لازم تكون معاك كتاب خارجي ممتاز ومدرس بريمو يكون متابعك وطبعا
نصيحه...............عربي وانجليزي ماتنساش التعبير والبراجرافات ولو بالتبادل واحد كل اسبوع
5/اللغه التانيه.....طبعا المدرس بيبقي بيقول علي كتاب خارجي ولازم برده تحل امتحانات كتير(وده برده في كل المواد اخر شهرين تلاته تكون مخلص وبتحل امتحانات)
6/احلي ماده في الكون الفيزياء......حلها سهل اوي
اولا المدرسين بيخوفوا الطلبه منها معرفش ليه دي رائعه بس محتاجه انك تحل كتير اوي مسائل
وكمان النظري انا كان في مدرسين بيركزوا علي النظري اكتر دول لا لازم المدرس يبقي موازن لان النظري سهل المهم المدرس يكون عبقرينو في المسائل وطبعا حضرتك متبقاش مش بتذاكر فيزياء كما تستحق وتقول صعبه لازم تتعب فيها اوي الفيزياء لاتترك يوما بس سهله جدا ورائعه اهم حاجه متخافش منها ولا تستهترش بيها
7/الاحياء ياااااااااااااااااااااااااه ماده جميله جدا حلها سهل 1/مدرس شاطر
2/كتاب الامتحان تفهمه اوي ولا ابالغ في مصر لازم تحفظه كمان بالنص عشان تجيب مجموع وملكش دعوة باللي بيقولوا حفيظ
3/تحل فيها كتير اوي اوي اوي
(طبعا التقويم لازم في كل المواد وكتاب الوزارة)
8/علم النفس مادة رائعه وسهله محتاجه انك تكون فاهم وحافظ المنهج صح
واخيرا بقي
كلمه بس بصراحه بلاش البخل اللي بيحل في الامتحانات اكتب كل ما تعرفه عن السؤال حتي ولو هتكتب صفح بس في المضمون يعني مش تجيب حاجه مش مطلوبه اقصد بلاش الايجاز
والامتحانات ليها فن اللي مذاكر صح واعصابه حديد في اللجنه هو اللي بيكسب بتوفيق ربنا
ونصيحه.................................... بلاش تسمع للطلبه اللي بيقولوا مذاكرناش هنسقط لان دول عاوزين يحطوا منك بامانه خلي صديقك كتابك ومنارتك مدرسك
معلش طولت عليكم
اللي عاوز أي سؤال انا في الخدمه باذن الله علي قدر المستطاع
الف الف مبروك يا دوك
عندي سؤال هو الافضل ان ناخد كل درس في يوم ولا نجمع الدروس في كام يوم وباقي الايام فاضية للمذاكرة

العلامات المرجعية