اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > منتدى معلمى التربية والتعليم

منتدى معلمى التربية والتعليم ملتقى معلمى التعليم العام

قديم 06-08-2010, 01:30 AM
الصورة الرمزية vip_ame
vip_ame vip_ame غير متواجد حالياً
مُعلم رياضيات إعدادي

vip_ame is on a distinguished road

الموضوع مش موضوع رزق
الارزاق بيد الله
لكن ده حقنا قانونيا وأدبيا ومن كل النواحى

لو فعلا عايزين يحسنوا التعليم يبقى اول حاجه يثبتوا كل العمالة المؤقتة

نحس اننا تبع المنظومة فنتأثر و نؤثر بدل ما نتأثر فقط

اللى بنطالب بيه الاستقرار والاحساس بالأمان

احنا حقنا التثبيت وان شاء الله هايجيلنا هايجيلنا مش هايقدروا يعملوا معانا حاجه تانية

اخرهم خالص معانا يوم ما يمطوحونا خالص ويقرفونا انهم يثبتونا فى 4/2011 لان فيه ناس السنة التالته بتاعتهم هاتخلص فى التاريخ ده

لكن ده حقنا ومن حقنا نطالب بيه ونعمل كل اللى فى وسعنا علشان نوصله

قديم 06-08-2010, 01:31 AM
الصورة الرمزية mak2007
mak2007 mak2007 غير متواجد حالياً
مدرس رياضيات

mak2007 is on a distinguished road

إحنا بنطلب من ربنا التثبيت وبنقول دائماً يا رب

قديم 06-08-2010, 01:33 AM
الصورة الرمزية 10القعقاع
10القعقاع 10القعقاع غير متواجد حالياً
عضو ممتاز

10القعقاع is on a distinguished road
Exll

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semary8 مشاهدة المشاركة
يااستاذة انا مش ساكت عن الحق انا اكتر واحد محتاج لتثبيت واكتر واحد متضايق من اللى انا فيه بس احنا لو وقفنا الوقفة اللى زمايلنا بيتكلموا عليها ممكن يعندوا قصادنا وبل بالعكس ممكن تطلع منهم حركة مش كويسة علشاننا طيب مانفضل ورا ال ............... لحد باب الدار

وبعدين الوقفة مش هتجيب التثبيت وانا بقول كده كده لو ماثبتوناش يبقى عرفنا اخرهم ونشوف اى سفرية او مدرسة خاصة لغات نشتغل فيها

اما لو ثبتونا يبقى نصلى ركعتين شكر لله
وبعدين فكرى فى عقد الحكومة وعقد الخاص هتلاقى الحكومة احسن بكتير
الحكومة مرتبها احسن ومكافاتها احسن
اما شغل الدروس فمستواكى هو اللى هيجيبلك شغل سواء فى الحكومة او الخاص وماحدش بياخد اكتر من نصيبه
اما حكاية عن الحق احنا مش ساكتين اكيد الكلام اللى بيتقال هنا بيوصل لان الموقع ده كبير وبعدين ما اسرع وصول الكلام

انا كده زعلت وبعدين ده راى والراى لايفسد للود قضية انا لى عندك حق عرب
<< وانا بقول كده كده لو ماثبتوناش يبقى عرفنا اخرهم ونشوف اى سفرية او مدرسة خاصة لغات نشتغل فيها >> الكلام ده ليس صحيح ، لأن العقد بينُص على إنّ من اسْتوفى الشروط في خلال سنتين يُثبَّت ، فإذا لم يتمكن من استيفاء الشروط خلال سنتين يُمد لهُ سنة أخرى من وزير التربية والتعليم ، فإذا لم يحصل خلال الثلاث سنوات على الرخصة (رخصة مزاولة المهنة) إنتهى عقده تلقائياً دون الرجوع لأي إجراء ، ومعظم العقود ستنتهي في 31/10/2011 م . فيجب أن نفهم أولاً بنود العقد ونكمّل الشروط ونستوفيها ، ومن استوفى الشروط يدعوا الله أن يُوفِّقنا جميعاً لما يُحب ويرضى ، وأن ينتقم من الظالمين الذين يُماطلون ويتلكأون في تثبيت المُستوفيين للشروط وهي ( التربوي والأي سي دي إلـ و الدورات التدريبية وإلـخ ) ، حَسْبُنا اللهُ ونِعْمَ الوكيل ، اللهُمَّ عجِّل بفرجك يا أكرم الأكرمين وحْدكَ لا شريك لك ، يا مَنْ إذا قضيْتَ أمراً فإنَّما تقولُ لهُ كُنْ فيكون ، يا فعَّال لما تُريد ، يا غالبٌ على أمرك يا غلاّب ، سُبحانك وبحمدك ، عزَّ جارُكَ وجلَّ ثناؤكَ ولا إلهَ غيرُك ... ، وصلي اللهُمَّ على عبدك ورسُولك محمد وعلى آلهِ وصحبهِ وسلم ، والحمدُ لله ربِّ العالمين.

مُحَمَّدٌ رَسُولَ اللهِ الصَّادِقِ الوَعْدِ الأمِين
" صلى اللهُ عليهِ وآلهِ وصحبه وسلم "

قديم 06-08-2010, 10:05 AM
احمد ناجى على سميع احمد ناجى على سميع غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

احمد ناجى على سميع is on a distinguished road
افتراضي حكاية مفروغ منها

سؤال غريب والله .......هنعمل أيه يعنى هنولع فى نفسنا ولا نولع فى البلد ........أكيد كل واحد فينا هيشوف شغله فى فصله بما يرضى الله وضميره ..........لان بأذن المولى (عز وجل) التعيين جاى جاى لأنهم مايقدروش يستغنوا عننا هيلاقوا فين زباين زينا يدورلهم الطابونه بتعتهم .......هم خلاص فى عنق الزجاجة ولا مخرج لهم الا تعيننا .....أحنا خلاص أدبسنا فى بعض وملهاش مخرج الا كده .................ولا حد فيكوا ليه رأى مخالف لرأى ........والله ولى التوفيق...
قديم 06-08-2010, 10:30 AM
mohammad00 mohammad00 غير متواجد حالياً
عضو خبير

mohammad00 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

قديم 06-08-2010, 10:38 AM
mratwa7 mratwa7 غير متواجد حالياً
عضو خبير

mratwa7 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جارةالوادى مشاهدة المشاركة
فعلا كلامك صحيح نبوس ايدينا وش وضهر ونهتف كمان للحزب وسيادة الريس وبرنامجه الانتخابى مش عارفة اقول لك ايه غير ان الساكت عن الحق شيطان اخرس ومن غير زعل يعنى انت عايز تسكت عن حقك فى التثبيت رغم انك زى الاساسى فى كافة واجباته من حيث النصاب والشغل والحضور والانصراف بس مش زيه فى الحقوق هو ليه قانون بيحميه ويحمى وظيفته اما انت لو عملت اى غلطة ممكن يفسخو التعاقد بتاعك محدد الاقامة جوا محافظتك متقدرش تطلع منها لاى سبب تجمع شمل اسرتك تروح مكان احسن فيه شقق ارخص الاساسى عنده الحق ده متقدرش تاخد اجازة طويلة شوية تراعى فيها اسرتك او تسافر اى مكان تحسن دخلك عشان الكام ملطوش بتوعهم مش بيكفو الاساسى ممكن يعمل كدة اوى وبمنتهى السهولة ربنا مقالش ان الظلم رزق ومقالش انك تسكت عن حقك وتتهاون فيه وان كنت فعلا كدة فمتحاولش تقنع غيرك انه يكون زيك اسفة على الحدة فى كلامى بس بجد استفزنى كلامك جدا
لابد ان يخجل الرجال!!!!!!!!!!!!!
احترم شجاعتك و اسلوبك المحترم
قديم 06-08-2010, 10:57 AM
احمد الكوامي احمد الكوامي غير متواجد حالياً
عضو قدير

احمد الكوامي is on a distinguished road

اقتباس:
يااستاذة انا مش ساكت عن الحق انا اكتر واحد محتاج لتثبيت واكتر واحد متضايق من اللى انا فيه بس احنا لو وقفنا الوقفة اللى زمايلنا بيتكلموا عليها ممكن يعندوا قصادنا وبل بالعكس ممكن تطلع منهم حركة مش كويسة علشاننا طيب مانفضل ورا ال ............... لحد باب الدار

وبعدين الوقفة مش هتجيب التثبيت وانا بقول كده كده لو ماثبتوناش يبقى عرفنا اخرهم ونشوف اى سفرية او مدرسة خاصة لغات نشتغل فيها

اما شغل الدروس فمستواكى هو اللى هيجيبلك شغل سواء فى الحكومة او الخاص وماحدش بياخد اكتر من نصيبه
اما حكاية عن الحق احنا مش ساكتين اكيد الكلام اللى بيتقال هنا بيوصل لان الموقع ده كبير وبعدين ما اسرع وصول الكلام

ياخي في عقود من سنة2002 وهي لا عارفة تسافر ولا ثبتوها دي شغليين من ايام ماكان المرتب 90 جنية وما فيش جاحة جدة ........................... ده فية اربع اصناف من موظفي الحكومةفي المدارس 1- اساس بالكادر2-اساس من غير الكادر 3- عقد بالكادر 4-مدرس لا بالعقد ولا بكادر ............هل هذا عدل هل هي دي المسواه وانت مستني التثبيت هيجي لحد عندك

اصلي فية فرق بين التوكل والتواكل
قديم 06-08-2010, 11:46 AM
mahmoud20002010 mahmoud20002010 غير متواجد حالياً
موقوف

mahmoud20002010 is on a distinguished road

ربنا يستر ربنا يستر
قديم 06-08-2010, 03:34 PM
الصورة الرمزية vip_ame
vip_ame vip_ame غير متواجد حالياً
مُعلم رياضيات إعدادي

vip_ame is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الكوامي مشاهدة المشاركة
ياخي في عقود من سنة2002 وهي لا عارفة تسافر ولا ثبتوها دي شغليين من ايام ماكان المرتب 90 جنية وما فيش جاحة جدة ........................... ده فية اربع اصناف من موظفي الحكومةفي المدارس 1- اساس بالكادر2-اساس من غير الكادر 3- عقد بالكادر 4-مدرس لا بالعقد ولا بكادر ............هل هذا عدل هل هي دي المسواه وانت مستني التثبيت هيجي لحد عندك

اصلي فية فرق بين التوكل والتواكل
مافيش عقود من 2002 خالص

اول عقد اتعمل فى الوزارة كان سنة 2005 وكان المفترض انه عقد مؤقت ينتهى التثبيت بدون امتحانات ولا اى حاجه

لكن لما نزلوا قانون الكادر الجديد لموضوع اتغير طبعا تبعا للقانون الجديد وكل اللى كانوا ماضيين العقد القديم مضوا العقد الجديد
اللى برضه ينتهى بالتثبيت لكن بشروط تانية تبعا للقانون
قديم 06-08-2010, 04:48 PM
الصورة الرمزية جارةالوادى
جارةالوادى جارةالوادى غير متواجد حالياً
عضو قدوة

جارةالوادى is on a distinguished road

اقتباس:

ياسيدى حقك على راسى وبعدين انا اعتذرت لك مسبقا فى تعليقى وفعلا ممكن نختلف بس فى الاخر هتقتنع بوجهة نظرى برضو ديمقراطية بقى هههههههههههه
قديم 06-08-2010, 07:11 PM
حسين الدوانسى حسين الدوانسى غير متواجد حالياً
عضو نشيط

حسين الدوانسى is on a distinguished road

ازيك يا سمرى واحشنى والله
انت عشان بتدور على الدروس بتقول اعملوا مذكرات بس انت ناسى ان فى اقسام غير الرياضه هنا
كله مستنى فرصة يتثبت
لكن انا معاك ان فى ناس مدرسين معانا شغلتهم الاولى النت ومش بيدورا على انهم يرفعوا من مستواهم فى المادة العلمية
انا عارف قصدك من الكلام ده لانى عارف اد ايه انت مشغول الايام دى وحاسس ان العالم دى فاضية
أنا معاك نرفع من مستوانا ونعمل مذكراتنا ونجهز تحضيرنا لكن لازم ندور على حقنا يا حج

العلامات المرجعية