اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

قديم 29-04-2012, 12:16 AM
الصورة الرمزية صدى الدمعة
صدى الدمعة صدى الدمعة غير متواجد حالياً
عضو قدير

صدى الدمعة is on a distinguished road

خلاص هانت ...

اللى انت شايف ..ان عمره ما يتعمل قوم اعمله و اللى انت فاكر .. انه عمره ما ينصفك .. ولا يكتمِل .. قوم كمّله نقّى الأمل .. من بين وشوش الناس .. فى أول السنة و اجمع بواقى الصبر فيك .. بعيون تكون متطمنة و انده على الأحلام هنا انسى اللى كان خد فرصتك .. و ابدأ بداية تحدفك ..
أبعد مكان ! و ارمى الحمول على ربنا
و ادعيه ينور سكتك ..

قديم 29-04-2012, 06:59 AM
الصورة الرمزية EZEL coming
EZEL coming EZEL coming غير متواجد حالياً
طالب بإدارة اعمال

EZEL coming is on a distinguished road

جزاكى الله خيرا
قديم 29-04-2012, 09:41 AM
معاذ هداية معاذ هداية غير متواجد حالياً
عضو جديد

معاذ هداية is on a distinguished road

افضل طريقة عشان نبتعد عن النت

ندر لو قعدت على النت اكتر من نص ساعة فى اليوم هدفع خمسين جنيه صدقة

والله هتلاقى نفسك نش بتيجى ناحيته اصلا
الحمد لله انا عملت الطريقة دى فى التليفزيون ونجحت
قديم 29-04-2012, 12:20 PM
الصورة الرمزية ahmed H capo
ahmed H capo ahmed H capo غير متواجد حالياً
عضو خبير

ahmed H capo is on a distinguished road

معاكوا يا شباب ربنا يسترها ان شاء الله النهردة اخر يوم نت حقول لاهلي يشيلوا الكمبيوتر ومش حجدد اشتراك الزفت البلاك بيري ده :*
قديم 29-04-2012, 02:37 PM
خالد مصطفـى خالد مصطفـى غير متواجد حالياً
موقوف

خالد مصطفـى is on a distinguished road

ي رب كرهنآ ف النت
وحببنآ للمذاكرة ..

ربنآ معآنآ =)
قديم 29-04-2012, 07:22 PM
الصورة الرمزية jasminfarouk
jasminfarouk jasminfarouk غير متواجد حالياً
عضو جديد

jasminfarouk is on a distinguished road

يارب والله بقالى كتير بوقل كدة ومش بقدر ونفسى انتبه الشهر ده كويس
ادعولى بقى وان شاء الله هحاول مقعدتش على النت خاااااااالص الشهر ده عشان ربنا يوفقنى واحقق حلمى
قديم 29-04-2012, 08:06 PM
basma 2010 basma 2010 غير متواجد حالياً
عضو متواصل

basma 2010 is on a distinguished road

ربنا يسترها ان شاء الله

ادخل على الرابط راح تكسب حسنات وتغفر كل ذنوبك باذن الله
قديم 30-04-2012, 09:32 PM
الصورة الرمزية مريم السباعى.
مريم السباعى. مريم السباعى. غير متواجد حالياً
عضو متألق

مريم السباعى. has a spectacular aura about
افتراضي ياااااااااااااااااارب

والله يا جماعة فرحت لما قريت كلامكم انا والله بجد برضه ساعات بقول الشهر دة ممكن يعمل كتير بس بحس جواية برضه بضق شديد مع انى واله انا برضه فى الشهرين الى فاته لميت حاجات كتير بس قلقانة خصوالا انى جبت 93 السنة الى فاتت وكانت عندى ظروف صعبة وتعب لدرجة ان من كتر القلق اثر على جسمى ونفسيتى علشان كدة السنادى سيبها على الله بس املى كبير بس نصيحة بجد للنفسيته تعبانة يقرب من ربنا قوى ولو بيسهر او مثلا ودة انا مجرباه حلو قوى نامو على الساعة 411 واصحو على الساعة 4 او 4ونصف الفجر صله ركعتين قيام اليل قبل صلاة الفجر وادعو ربنا وبعد كدة افطرو وابتدو ذكرو لحد الساعة 12 الظهر حتلاقو نفسكم فى قمة النشاط وبعد كدة خدو راحة شوية من مادة تكون مححددينها كبيرة تذكروها فى الفترة دى ويفضل تكون المادة الى الغسلة حتلاقوها بقت سهلة وربنا بيحط بركة كتير فى الوقت دة وبعد كدة ذكرو لحد العصر ولو تقيله ساعة ولا نصف ساة وتقومو تكمله بعد كدة يعنى بجد ان شاء اله ربنا حيكرمنا ومش حيضيع تعبنا هدر ابدا وهو بيقول انا عند ظن عبدى بى
قديم 30-04-2012, 10:26 PM
dandan2000 dandan2000 غير متواجد حالياً
طالبة بالصف الثالث الثانوي ( علمي علوم )

dandan2000 is on a distinguished road

انا موافقه ومعاكو فى الفكره بس انا بذاكر عربى وانجليزى عالكمبيوتر ححاول متدخلش عالنت غير للمادتين دول وادعوالى ارجوكم لانى منيله خالص وامى عماله تقولى انتى ناويه على فشل لانى بجد مذكرتش فى تالته دى تانيه كنت شاده فى الاول وكسلت فى النص وقت الثوره ورجعت شديت تانى وجبت 97.3 تالته بقى خفيف فى الاول ومافيش فى النص ولحد دلوقتى فيه حاجات لسه مذكرتهاش خالص من منهج العربى لانى مش باخد دروس غير فى الاحياء والفيزيا عشان اخفف الحمل عن والدى وامنيه حياتى انى ادخل طب واتخصص طب شرعى او ادخل صيدله واشتغل فى حاجات جنائيه لانى عاوزه كدا وعاوزه اطور المجال دا لانه مهمل اوى فى بلدنا بالله عليكم اللى يشوف رسالتى يدعيلى اعرف اخلص واراجع كويس واحقق اللى عاوزاه وكل دا والله عشان بلدى ودينى
قديم 30-04-2012, 10:28 PM
الصورة الرمزية اسحاق نيوتن
اسحاق نيوتن اسحاق نيوتن غير متواجد حالياً
موقوف

اسحاق نيوتن is on a distinguished road

من جد وجد ومن زرع حصد
قديم 01-05-2012, 12:48 AM
الصورة الرمزية د/نداء الجنة المصرية
د/نداء الجنة المصرية د/نداء الجنة المصرية غير متواجد حالياً
عضو متواصل

د/نداء الجنة المصرية is on a distinguished road

خلاص ياجماعة انا معاكم لانى خلاص تقريبا خلصت الحاجات اللى بذاكرها من على النت ومش هحتاجه تانى فى المذاكرة وعشان كده مش هفتحه تانى خالص لحد يوم 5-7 تصبرونى شوية بقى على ماالنتيجة تظهر عشان بس مااتجننش ولاحاجة وربنا يوفق الجميع
قديم 01-05-2012, 02:59 AM
شذى العطر شذى العطر غير متواجد حالياً
(طالبة بالأزهر الشريف)

شذى العطر is on a distinguished road

اه عندك حق النت فعلا بيضيع وقتي مقدرش اقاوم
اصل كل مرة بيشددوا ويحطوا باسورد المرة ديه مش عاملين كده
فعشان كده عمالة ادخل
شكرالك

قديم 01-05-2012, 03:03 AM
شذى العطر شذى العطر غير متواجد حالياً
(طالبة بالأزهر الشريف)

شذى العطر is on a distinguished road

بالنسبة ليا مفيش حاجة على النت اذاكرها
انا مش لايقة اي حاجة عايزها من المذاكرات في المنتدى

قديم 03-05-2012, 06:46 PM
عضو متألق

افتراضي بليز عايزة رئيكم

جماعة ياريت انا عايزة اخد رئيكم فى شئ اللى لسة بيدخل يعنى انا عاملة جدوا بعنى بحيث لحد يوم 17 اكون خلص احياء وفزياء وعلم نفس وانجليزى يعنى قصدى حل امتحانات ومراجعة اترجمة والذى منه بالنسبة لانجليزى لانى ضعيفة فى ومن يوم ى17 محددة مقسمةمنهج العربى اشتغل فى مع تدريبات نحو كتير علشان ضعيفة فى وممكن برضه لو فى فرصة ابص على الانجليزى امتحانات وكدة لاه قبلى يوم ونصف بس تفتكرو الجدول دة كويس ويعنى من يوم 17 الحق ولا انا بزنق نفسةى على العلم انا بمراجعة اغلب لمنهج مع الاستاذ بس هى حاجات بسيطة متذكرتش يعنى درس نصوص كام فصل قصة وفى تانية برضه انا عايزة اخد رئيكم انا عن نفسى مقررة مرحش مرجعات خالص غير الانجليزى وممكن الفزياء والباقى اصوره وبالنسبة لفزياء والاحياء قبيلهم اسبوع ممكن اكون لحقت ابص على المراجعات دى دة يعنى لو زنقت خالص ومعرفتش ابص عليهم دلوقت ى بس ان شاء الله الحق تفتكرو النظام دة كويس ياريت تدونى رئيكم ربنا يكرمكم ويفقكم ويوفقنى احنا وكل الى زينا دة هوووووووووووووووووووو شهر تفتكرو نلحق ان شاء الله نلحق بس زى محد قال هنا لازم ننجز فى سسنتنا دى قصدى شهرنا دة وربنا معكم جميعا
قديم 04-05-2012, 12:25 PM
عضو متألق

افتراضي طبعا ياريت

اهلا يا هالة طبعا يشرفنى نشجع بعض على المذاكرة انا حبيت ابعت رسالة خاصة قلى مينفعش علشان مكملتش 50 مشاركة فقولت ابعتلك هنا وهما كلهم اخوتنا برضه انا بذاكر انجليزى كل تالى اقسام الجزء الاول كلنمات المنهج والجزء الثانى جرمر والجزء الثانى ملحقات الانجليزى يعنى ترجمة وبرجراف وديلوج وسيتواشن وكدا يعنى تاولا بالنسبة لليونتات بذكر كلما مثلا كلنمات يونتني وجرمرهم واروح احل عليه على كتاب زا بست مراجعة نهائية والمستر بيحل معانا ا منا بقا الى ضعفنى فى ان ىتقريبا من يونت 11 مذكرتش جرمر او كلمات بس وكمان الترجمة ضعيفة فيها قوى هى والبرجرف منا جبت كتاب ذا بست مراجعة نهائيوة وبراجع منه مع الاستاذ وجبت اخبار التعليم وعلفكرة هى حلوة قوى وقسمت نفسى اذكر كل يوم جزء الترجمة الموجودة فى اخبار التعليم على كذا يوم وقسمت برضه حفظ الديلوج والسيتوشن على ايام بحسث كل يوم شوية على اجزاء يعنى انهاردة مثلا الجزء الاول ححفظ الجزء الاول من الترجمة من اخبار التعليم وححلل عدد مثلا 20 ترجمة عربى وانجليزى من كتاب زا بست وحفظ صفحة ديلوج وصفحة سيتوشن واحل 5 قطع ديلوج و5 قكطع سيوتشن حتى لو مكنتيش حافظة قوى ديلوج حلى برضه ان شالله تنقلى لحد متخلصى حفظ حتلاقى ايدك اخدت على الحل منا بقا مقسمة الاحياةء والفزياء وعلم النفس والانجليزى بطريقة دى كل يوم فصل او جزء بحيث قلت لحد يوم 17 اكون خلمراجعة وحل امتحانات السنين الى فاتت علشان الحل اهم شئ دة لو ربنا يعنى ستر وثبتنى ان شاء الله ومشيت على لجدول زى منا عاملة وابطل اسلوب التسويف بتاعى دة لان خلاص مفيش وقت ومن يوم 17 لحد ايم الامتحان حبتدى امسك العربى وادرب على النحو كتاييير لانى ضعيفة فى اوى برضه ومش حسيلب الانجليزى برضه ان شاء اله احل كل يوم امتحان مع برضه مستوى الرفيع اصل حيبقى لسة فاضل 22 يوم الحق لو كل يوم ةموضوع مستوى رفيع عربى وهما كلهم على بعض 14 موضوع مع كل يوم امتحان انجليزى ومشيا معاية العرب برضه يعنى دى تقسمتى بس من يوم 17 حسيب شوية الفزياء والاحياء وعلم النفس لان قبليهم ايم كتير وكمان منا حكون خلصت حل امتحانات السنين الى فاتت عليهم ودة اهم شئ وبتمنى يارب ربنا يسهل والحق فعلا لان الاحياء حفظها كتير قوى وانا جايبة 93 السنة الى فاتت وامنية حياتى ربنا يوفقنى ادخل صيدلة او طب اسنان ربنا يارب يوفقكم ويوفقنا جميعا معوان شاء الله ربنا يعوض تعبانا خير بس احنا نسترجل خلاص دة هو شهر حيتوقف عليه 12 سنة فى التعليم اشوفكم على خير مع السلامة

العلامات المرجعية